HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
al_
Viestit: 26
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 11:02

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja al_ » 30 Marras 2015, 18:22

Nuita 2010-> olevia outbackeja on vissiin uudemmalla ja vanhemmalla koneella? Pitääkö paikkansa? Ja uudempi olis ilmeisesti kestävämpi? Nettiautossa löytyy erilaisia kulutuslukemia. Osassa ilmoituksista yhdistetty kulutus on 5.9 ja osassa 6.4. Liittyykö tuo siihen onko uudempi vai vanhempi versio koneesta? Mietinnässä että vaihtuuko foresteri outbackiin vai accordiin.

flAion
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Loka 2015, 21:30

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja flAion » 11 Joulu 2015, 20:38

Moro,
oon harkinnut nyt tommosta -09 impreza TD sporttia (01-2009 ensirek.), 100k ajettu. Minkäslaisia ongelmia tommosissa mahdollisesti eessä, ilmeisesti 08-09 mallin TD koneet jotenkin ongelmallisia, vai?
Olisin tosi kiitollinen jos joku voisi tarkentaa mikä näissä vanhemmissa TD koneissa mättää, en oikein löytänyt tarkkaa tietoo täältä foorumilta.. Eli uskaltaako ylipäätänsä sekaantua tommoseen vai kannattaako unohtaa tämä malli?

JikkaPee
Viestit: 115
Liittynyt: 23 Huhti 2015, 20:15
Paikkakunta: jkl

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja JikkaPee » 13 Joulu 2015, 15:32

flAion kirjoitti:Moro,
oon harkinnut nyt tommosta -09 impreza TD sporttia (01-2009 ensirek.), 100k ajettu. Minkäslaisia ongelmia tommosissa mahdollisesti eessä, ilmeisesti 08-09 mallin TD koneet jotenkin ongelmallisia, vai?
Olisin tosi kiitollinen jos joku voisi tarkentaa mikä näissä vanhemmissa TD koneissa mättää, en oikein löytänyt tarkkaa tietoo täältä foorumilta.. Eli uskaltaako ylipäätänsä sekaantua tommoseen vai kannattaako unohtaa tämä malli?


Itte en sekaantuis. Omistin pari päivää samanmoisen impun jossa oli jo toinen motti paikallaan. Kaupat suoritin autoliikkeessä joten sain tehtyä 100% kaupan perumisen. Vikoja/virheitä noissa moteissa tais olla yht. 5kpl. mm. öljynkierto ongelma (silikoonia öljykanavassa),alakerran laakereita menny,suuttimia...mitä näitä nyt oli (saatan muistaa joitain väärinkin)! Noille koneille on annettu pidennetty takuu 5-v. tai 200tkm. ko. auton historia kannattaa selvittää hyvin ja liikkeestä/maahantuojalta tarkastaa takuuasiat ennenkö nimeä lappuun laittaa!

Toki noilla koneilla on myös ajettu jo +300tkm ilman ongelmia.
Paremmin tietävät/muistavat korjailkoot tuota "vikalistaa"!

viewtopic.php?f=16&t=156&hilit=laakeri
Legacy 3.0R STW Spec.B MY07
Legacy Outback 2,5 MY05
Outback 2,0 TD MY11 EX
Impreza 2.0 TD MY09 EX

Havukka
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Loka 2015, 13:21

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Havukka » 24 Joulu 2015, 11:18

Itse katselin diesel foresteria kolmisen kuukautta, viiden yksilön taustat selvittelin tarkemmin. Kahdesta oli vaihdettu moottori ja yhdestä turbo, mallit 2008-2009, kaikki nalle 200 tkm ajettuja. En sitten uskaltanut ostaa, laitoin muun merkkisen. Kyllä nykyautojen moottoreilla pitäisi pystyä ajamaan 400tkm ettei tee muita kuin öljynvaihtoja. Ensimmäiset boxeridieselit on koeversioita, susia, toivottavasti 2010 vuosimallista lähtien asiallisemmin tehtyjä.

hannuk
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja hannuk » 24 Joulu 2015, 11:46

Pakko kysyä että mikä malli oli sitten lopulta luottamuksen ja hankinnan arvoinen?

Pari vuotta sitten speksailin noita dieseleitä ja vag:n pumppusuutin koneiden jälkeisten commonrailienkin kestävyys oli vähän turhan arveluttavaa. Plus muut vag:n ongelmat, mukaanlukien maahantuojan nihkeä takuupolitiikka.

Bmw:n 2 litrainen olisi mennyt budjettiin, mutta niissä oli jakopään kanssa 3-5ke remontteja mörköinä. 3 litrainen bmw olisi ollut kaikkein mieluisin (kunhan imusarjan läpät olisi raapaissut pois, mutta budjetti ei venynyt millään.

Ei tuota 2010 dieseliä ole vielä tarvinnut kirota sen enempää. Kerran on dpf reissussa aiheuttanut pientä harmia, mutta scangaugen vikakoodien lukemisella ja pienellä nettisurffauksella matka jatkui ruokatauon jälkeen. Riitti että nollasin vikakoodit. Suodattimen poltto keskeytyi vauhdin tiputtua 80-> 50 ja se sytytti moottorin vikavalon -> ajonvakautus tippui pois ja sytytti toisen varoitusvalon. Toistaiseksi olen ollut tosi tyytyväinen myös maahantuojan toimintaan.

Piti vielä lisätä että tuo öljyvuoto on korjattu nyt. Oikean etupyörän vetoakselin stefa vuoti vaihdelaatikon päästä. Stefan vaihto maksoi 270e. Osa taisi olla vajaa 20e ja loput työtä. Jospa muut kestäisi yli 200tkm. Tuo siis antautui alle 120tkm kohdalla, mutta oli onneksi eka teetetty/maksettu korjaus minun aikana.
2010 Diesel Outback

Havukka
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Loka 2015, 13:21

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Havukka » 24 Joulu 2015, 12:58

Isot pojat kertoo, että 2010 vuosimallista (oliko toukokuulta lähtien?) eteenpäin alkaa olemaan luotettavampaa konetta. Uudet konemallit tunnistaa muovisesta imusarjasta. Osapäivityksiä on tehty useampia välillä 2008-2010, kertoo tietysti siitä, että nettipalstoilla maininittu silikonitukos ei ole välttämättä se pääongelma, koska osaakin on vaihdettu. Liekkö välyksissä mitoitukset liian väljät tai tiukat, tiedä häntä.

Omasta mielestä 2010 vuosimalleistakaan on vielä turha tehdä suurenpia johtopäätöksiä. Perusjampan 30 tkm ajoilla niihin on kertynyt vasta n. 200tkm. Joillekin sellainen auto on vanha, itselle vasta sisäänajettu:)

Kaikissa autoissahan näitä tyyppivikoja löytyy, ostat minkä vaan,boxeridieselin osalta tyyppivian hinta on kohdalle sattuessaan 6-10k€.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Jampsu » 24 Joulu 2015, 13:47

Havukka kirjoitti:Isot pojat kertoo, että 2010 vuosimallista (oliko toukokuulta lähtien?) eteenpäin alkaa olemaan luotettavampaa konetta. Uudet konemallit tunnistaa muovisesta imusarjasta. Osapäivityksiä on tehty useampia välillä 2008-2010, kertoo tietysti siitä, että nettipalstoilla maininittu silikonitukos ei ole välttämättä se pääongelma, koska osaakin on vaihdettu. Liekkö välyksissä mitoitukset liian väljät tai tiukat, tiedä häntä.

Omasta mielestä 2010 vuosimalleistakaan on vielä turha tehdä suurenpia johtopäätöksiä. Perusjampan 30 tkm ajoilla niihin on kertynyt vasta n. 200tkm. Joillekin sellainen auto on vanha, itselle vasta sisäänajettu:)

Kaikissa autoissahan näitä tyyppivikoja löytyy, ostat minkä vaan,boxeridieselin osalta tyyppivian hinta on kohdalle sattuessaan 6-10k€.

2011 ja nyt 235tkm taulussa, hyvi raksuttaa. Joha noita avk raatoja saa 6000€ ottaa koneen ja myy muun auton osina niin kone voi jäädä 1000-2000€ hintaseks.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Havukka
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Loka 2015, 13:21

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Havukka » 24 Joulu 2015, 14:22

Itselle huono vaihtoehto, mittariin kertyy 50tkm vuodessa, päälle normaalit työpäivät. EI riitä energia eikä aika auromukauppiaaksi.

dr_net
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Syys 2015, 11:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja dr_net » 04 Tammi 2016, 18:49

Nyt iski itellä eka menoa haittaava vika. n. 15 tkm mittarissa ostosta. Autolla ajettu 178 tkm.

Tänään emännällä kun käynnisti kylmänä työpaikan pihassa auton syttyi ilmeisesti seisontajarrun merkkivalo keltaisena ja pakokaasujärjestelmän merkkivalo. Käskin käydä lukemassa vikakoodit korjaamolla kun ei äkkiä netistä mitään selvinnyt. Sieltä antoivat tuomioksi EGR venttiilin joka on kuulemma tukossa. :roll:

450 e maksais ite venttiili ja jotain päälle työt. Mietin tässä nyt vaan että mitenkähän tuon kanssa tekis, että onko järkee vaihdattaa uutta venttiiliä siihen vai tulppaisko tuon. Saattaisihan tuosta vielä saada jotain autoliikkeen kanssa sovittua, mutta mietin että kertooko egr vika vaan siitä, että kohta on dpf:kin tukossa. Ei sytyttänyt kotimatkalla (50 km) vikavaloja mutta väittivät että tulee todennäköisesti syttymään lähiaikoina. Haittaako tuo vika muuten ajoa kuin että puottaa turbon pois päältä ilmetessä?

Täällä on juttuja että foresta ja impusta vanhanmallisesta on purettu tuo egr mutta mitenkähän nämä uudemmat, saako näistä ohitettua sen ihan tekemällä levyn siihen liitoskohdan ja imusarjan väliin?

Sit onko näistä kokemusta tuleeko katsastuksessa / myöhemmässä vaiheessa ongelmia asian suhteen. Ilmeisesti aika hankalassa paikassa ruveta pihalla 20 asteen pakkasessa vaihtamaankaan. :laughing7:
Subaru Legacy MY2010 2.0D STW

Ex list
Opel Zafira 2008 1.9 dci :pain:
Mazda 6 2008 2.0 td :thumbsup:
Subaru Legacy MY94 200 STW :driving-girl: :laughing7:
Subaru Legacy MY1997 2.0 FWD sedan
Subaru Legacy MY94 2.0 STW

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja KK9 » 04 Tammi 2016, 18:59

dr_net kirjoitti:Nyt iski itellä eka menoa haittaava vika. n. 15 tkm mittarissa ostosta. Autolla ajettu 178 tkm.

Tänään emännällä kun käynnisti kylmänä työpaikan pihassa auton syttyi ilmeisesti seisontajarrun merkkivalo keltaisena ja pakokaasujärjestelmän merkkivalo. Käskin käydä lukemassa vikakoodit korjaamolla kun ei äkkiä netistä mitään selvinnyt. Sieltä antoivat tuomioksi EGR venttiilin joka on kuulemma tukossa. :roll:

450 e maksais ite venttiili ja jotain päälle työt. Mietin tässä nyt vaan että mitenkähän tuon kanssa tekis, että onko järkee vaihdattaa uutta venttiiliä siihen vai tulppaisko tuon. Saattaisihan tuosta vielä saada jotain autoliikkeen kanssa sovittua, mutta mietin että kertooko egr vika vaan siitä, että kohta on dpf:kin tukossa. Ei sytyttänyt kotimatkalla (50 km) vikavaloja mutta väittivät että tulee todennäköisesti syttymään lähiaikoina. Haittaako tuo vika muuten ajoa kuin että puottaa turbon pois päältä ilmetessä?

Täällä on juttuja että foresta ja impusta vanhanmallisesta on purettu tuo egr mutta mitenkähän nämä uudemmat, saako näistä ohitettua sen ihan tekemällä levyn siihen liitoskohdan ja imusarjan väliin?

Sit onko näistä kokemusta tuleeko katsastuksessa / myöhemmässä vaiheessa ongelmia asian suhteen. Ilmeisesti aika hankalassa paikassa ruveta pihalla 20 asteen pakkasessa vaihtamaankaan. :laughing7:

Mulla teki tää -08 OB saman viime kesänä ja pudotti myöskin vakkarin pois päältä!
Nyt on egr tulpattu ja meni moitteetta katsastuksestakin läpi! Tosin mul ei oo tota dpf:ää kiusana!
Viimeksi muokannut KK9 04 Tammi 2016, 19:02, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja ropelius » 04 Tammi 2016, 19:01

Jos sen vain yrittäisi putsata. Siitä kun ei tiedä mikä mättää - onko rikkoontunut auki vai kiinniasentoon tai jotain muuta.
Sittenhän tuon voisi ottaa softalla pois. Edellisessä kulkineessa EGR poistettiin ohjelmallisesti ja varmistetiin tulppaamalla. DPF jäi silloin paikoilleen, mutta EGR:n poisto vähensi poltot puoleen...

dr_net
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Syys 2015, 11:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja dr_net » 04 Tammi 2016, 21:58

ropelius kirjoitti:Jos sen vain yrittäisi putsata. Siitä kun ei tiedä mikä mättää - onko rikkoontunut auki vai kiinniasentoon tai jotain muuta.
Sittenhän tuon voisi ottaa softalla pois. Edellisessä kulkineessa EGR poistettiin ohjelmallisesti ja varmistetiin tulppaamalla. DPF jäi silloin paikoilleen, mutta EGR:n poisto vähensi poltot puoleen...



Kiitos tiedoista. Tuota puhdistustoimenpidettä mietin, että onko kuinka pitkäikäinen operaatio? Nimittäin kun sehän on aika tiukka paketti se venttiili ja eikös sieltä lähde rasvat töhnän mukana pois? Lähinnä mietin että meneekö se jumiin taas hetken päästä jos ohjelmallista poistoa ei tehdä heti?

Onko tietoa pystyykö uudemmissa dpf:n jättämään paikoilleen vai pitääkö sekin puottaa pois?
Subaru Legacy MY2010 2.0D STW

Ex list
Opel Zafira 2008 1.9 dci :pain:
Mazda 6 2008 2.0 td :thumbsup:
Subaru Legacy MY94 200 STW :driving-girl: :laughing7:
Subaru Legacy MY1997 2.0 FWD sedan
Subaru Legacy MY94 2.0 STW

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Jampsu » 05 Tammi 2016, 01:05

dr_net kirjoitti:
ropelius kirjoitti:Jos sen vain yrittäisi putsata. Siitä kun ei tiedä mikä mättää - onko rikkoontunut auki vai kiinniasentoon tai jotain muuta.
Sittenhän tuon voisi ottaa softalla pois. Edellisessä kulkineessa EGR poistettiin ohjelmallisesti ja varmistetiin tulppaamalla. DPF jäi silloin paikoilleen, mutta EGR:n poisto vähensi poltot puoleen...



Kiitos tiedoista. Tuota puhdistustoimenpidettä mietin, että onko kuinka pitkäikäinen operaatio? Nimittäin kun sehän on aika tiukka paketti se venttiili ja eikös sieltä lähde rasvat töhnän mukana pois? Lähinnä mietin että meneekö se jumiin taas hetken päästä jos ohjelmallista poistoa ei tehdä heti?

Onko tietoa pystyykö uudemmissa dpf:n jättämään paikoilleen vai pitääkö sekin puottaa pois?

Yleensä se ohjelmointi tehdään juuri sen takia että saadaan se dpf pois ja lisäteho ja vääntö kaupanpäälle
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

dr_net
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Syys 2015, 11:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja dr_net » 05 Tammi 2016, 09:24

Jampsu kirjoitti:Yleensä se ohjelmointi tehdään juuri sen takia että saadaan se dpf pois ja lisäteho ja vääntö kaupanpäälle


Juu näin olen asian ymmärtänyt, mutta tarkoitin voiko sen itse hiukkaskiihdyttimen fyysisesti jättää paikalleen.

Soitin Kuopioon ja asia selvisi sitä kautta. :) Kuulemma jos, se on kunnossa, niin silloin sen poisto ei ole toiminnan kannalta välttämätöntä. Jos ajetaan vaan lyhkästä ajoa niin sit on asia erikseen. Sitä tosin mietin kuinka paljon se tuolla putkessa ahistaa. Onkohan se katalysaattorin kanssa samassa pöntössä vai erillinen osa?

Sen EGR:n pitää kuulemma toimia ettei se anna vikakoodia, jos sen liitoskohdan tulppaa. Vähän se pelkkä puhdistus mietityttää että onko se kuinka pitkäikäinen korjaus vaikka sen tulppaisikin. Onhan autolla jo kuitenkin jokunen kilsa lasissa.

Tuo softaus alkaa houkuttelemaan aika-lailla. Mietityttää nimittäin, että nyt kun tuon EGR venttiilin korjaa, niin onkohan seuraavana hiukkassuodattimen kanssa ongelmia.

Samaa paskaahan se on koko kone täynnä mikä sen EGR:n jumittaa ja suodattimen tukkii. Viime kesänä tappelin 100 tkm ajetun Opelin kanssa, jossa oli hiukkassuodatin tukossa. Auto valitti EGR venttiiliä, hiukkasuodattimen paineanturia ja vaikka mitä, vika korjaantu dpf:n puhdistuksella. Regeneroinnin jälkeen auto toimi 1000 km ja meni taas vikatilaan. Sain lopulta 3:lla regeneroinnilla sen kunnolla auki ja sen jälkeen toimi normaalisti. Mutta se oli Ooppeli..... :crazy:
Subaru Legacy MY2010 2.0D STW

Ex list
Opel Zafira 2008 1.9 dci :pain:
Mazda 6 2008 2.0 td :thumbsup:
Subaru Legacy MY94 200 STW :driving-girl: :laughing7:
Subaru Legacy MY1997 2.0 FWD sedan
Subaru Legacy MY94 2.0 STW

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 05 Tammi 2016, 09:42

Toimimaan se pitää silti saada vaikka tulppaiskin, muuten tulee vikavaloa. Auto testaa sen venttiilin käynnistyksen yhteydessä ja jos se jumittaa niin vikaan menee.

Mulla jumitti 2010 OB dieselin EGR kun auto oli kaksi ja puoli vuotta vanha ja sillä oli ajettu 35 tkm. Eka omistaja oli eläkeikää lähestyvä rouva, joten ajo oli luultavasti aika varovaista ollut.

Auto oli just Sakulla softattu, mutta vaikka EGR on ohjelmoitu pois päältä niin siltikin järjestelmätestissä käynnistyksen yhdeydessä läppä käytetään auki. Purin sitten koko EGR venttiilin irti autosta, on muuten todella vittumainen homma, ahdasta on! Läppä oli jumittunut oikein kunnolla.

Ensin liuottelin sitä bensalla ja väkisin kääntelin läppää edes takas pihdeillä, läpän akselin välissä sitä nokisontaa oli oikein kunnolla. Kun se läppä alkoi paremmin liikkumaan, varmaan 30-40 min liikuttelun ja liuottamisen jälkeen niin brake cleanerilla vedin sitten vielä kaiken hienomman sonnan sieltä välistä pois, eli mömmöä sisään ja taas läppää liikuttelemaan kunnes se liikkui vaivattomasti ihan sormilla. Lopulta EGR venttiili oli aivan uuden veroinen ja liikkui vaivatta. Asentaminen oli ainakin yhtä vittumaista kuin irroittaminen, mutta siihen loppui jumittaminen.

Eli ei sitä tarvitse uusia jos vaan jaksaa nähdä parin tunnin verran vaivaa. Jossain ulkomaisella forumilla taisin nähdä kuviakin siitä missä ko. venttiili sijaitsee joten helpottaa vähän urakkaa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 05 Tammi 2016, 09:46

Mun ymmärtääkseni DPF:n suodatinosa pitää poistaa jos auto softataan niin ettei polttoja enää tapahdu, koska ne hiukkaset kerääntyy siihen suodattimeen edelleen sillä erolla että auto ei enää koitakaan polttaa niitä pois. Se on samassa pöntössä katin kanssa ja kattikenno sinne pitää jättää. Auto tekee edelleen n. 9500 km välein pakkopolton joka ei mene läpi ilman kattikennoa vaan jää päälle. Kattikenno auttaa nostamaan polton aikana lämpötilat tavoitteeseen ja poltto kuittaantuu onnistuneeksi.

Ainiin ja suosittelen Sakun käsittelyä ehdottomasti, auto muuttuu todella paljon paremmaksi, kyllä se 50 lisähevosta tuntuu :D
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja -teme- » 05 Tammi 2016, 11:08

Saku selitti minulle että ohjelmoi sen egr läpän aukeamaan aina moottorijarrulla kun kierroksen putoaa alle 1500rpm tällä ehkästään se läpän jumiminen, eikä se kyllä ole valitellut eikä toivottavasti valittelekkaan. :D Ainakin euro4 koneessa se dpf sai jäädä paikalleen kun ei sen poistosta kuulemma juuri hyötyä ole. Mutta euro5 kyllä poistattasin sen ehdottomasti samalla vaivalla.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Kennedy
Viestit: 346
Liittynyt: 22 Huhti 2015, 14:40
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Kennedy » 05 Tammi 2016, 16:52

Mites ultraäänipesurilla tuollainen egr venttiilin peseminen? Saisi kaikki paskat kerralla pois.
Forester S Turbo '99 - RIP

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja -teme- » 05 Tammi 2016, 16:58

Itse jos tuota rupeen puhdistelemaan niin laittasin dieseliin/polttoöljyyn sen likoomaan vaikka yön yli, luulis sen jälkeen lähtevän suht helposti irti.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 05 Tammi 2016, 18:25

Jos sitä kunnolla liuottaa niin siitä pitää saada sähkömoottori ja asentotunnistin sit purettua pois, en muista enää että onnistuuko. Mä liuotin ihan kaatamalla bensaa siihen pakokaasujen kanavaan vaan. Ei ne siinä yötä pysy kuitenkaan. Vähän liikettä sille läpälle niin alkaa liuotin menemään väliin. Mulla se oli tukossa varmaan kuukauden tai parikin ennen kuin viitsin irroittaa, eli luulen et helpommalla olis päässyt jos olis heti ottanut se työn alle.

Nollailin Scangaugella vaan vikakoodit aina kun ne tuli ja ajelin menemään.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
TbzZ
Viestit: 174
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja TbzZ » 10 Tammi 2016, 10:18

Tuli kanssa käytyä ajamassa ensinmäistä kertaa boxer dieseliä fore,-08,156tkm.
kylmänä paikalta lähtiessä paukahti (käsijarru?), kytkin oli ihmeellinen, puoli senttiä tarvi kytkinpoljinta nostaa ja jo mentiin. Myyjäkin totesi "olisikohan kytkinvaihdettu, senverran ärhäkkä".
Konetta ei ainakaan oltu paperien mukaan nostettu pois ja klemmaritkin yms näyttivät alkuperäisiltä avaamattomilta.
Todella hyvältä ja vakaalta tuntui ajaa, emäntäkin tykkäs :driving: .
Mittaristohan tuossa on kyllä aivan kauhea :lol:


Kyseessähän siis tämä http://www.nettiauto.com/subaru/forester/7748970

Hinta oli kyllä aika suolainen -08 ja webastokin puuttui. Muuten auto miellytti kovasti omaa silmää.

Kohta alkaisi hinnat olemaan dieseleissä omaan budjettiinkin sopivia, mutta itselle vissiin ainut vaihtoehto on fore koska ilmeisesti outback/legacy vetomassa vain 1700 kg :shock: imppua ainakin pitäisi trailerilla vetää..

Ei ymmärrä näitä vetomassoja, nykyisessä E mersussa vetomassa 2100kg :wtf: .. Kuvittelisi että nelivedossa olisi isompi vetomassa.
Subaru impreza WRX STi Prodrive -02 *Blobeye*
Suzuki Gsx-r 1000 k5
Käyttis: Bmw e60 530d


EX: Subaru impreza WRX STi -98..
Mesuja,audeja,nissaneita,subaruja yms..

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 10 Tammi 2016, 10:24

Tosiaan OB:ssäkin on 1700 kg vetomassa. Mietittiin Sakun kanssa että johtuuko jotenkin pidemmästä peräylityksestä kuin Foressa.

Tuon kamalan mittariston ja lämppärin säätöpaneelin saa vaivattomasti vaihdettua uudempaan, ja dieselin osia löytyykin hyvin ruotsin purkamoilta. Mulla ja Tomcatilla on MY10 XT:issä uudemmat mittaristot ja lämppärin paneelit, paneeli vaatii uudenmallisen peitemuovin mutta mittaristo on bolt-on, poislukien että merkkiliikkeessä pitää koodata ajonesto uusiksi. Itse sväppäsin mittarin merkkiliikkeen pihalla, on kiinni vain 2 ruuvilla, ja huoltomies tuli sitten läppärillään koodaamaan ajoneston uusiksi ja se oli siinä.

Kannattaa katsella MY10-mallista Forea, niissä on jo paremmat koneet kuin noissa vanhemmissa.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
TbzZ
Viestit: 174
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:22

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja TbzZ » 10 Tammi 2016, 12:20

Mauri H kirjoitti:Tosiaan OB:ssäkin on 1700 kg vetomassa. Mietittiin Sakun kanssa että johtuuko jotenkin pidemmästä peräylityksestä kuin Foressa.

Tuon kamalan mittariston ja lämppärin säätöpaneelin saa vaivattomasti vaihdettua uudempaan, ja dieselin osia löytyykin hyvin ruotsin purkamoilta. Mulla ja Tomcatilla on MY10 XT:issä uudemmat mittaristot ja lämppärin paneelit, paneeli vaatii uudenmallisen peitemuovin mutta mittaristo on bolt-on, poislukien että merkkiliikkeessä pitää koodata ajonesto uusiksi. Itse sväppäsin mittarin merkkiliikkeen pihalla, on kiinni vain 2 ruuvilla, ja huoltomies tuli sitten läppärillään koodaamaan ajoneston uusiksi ja se oli siinä.

Kannattaa katsella MY10-mallista Forea, niissä on jo paremmat koneet kuin noissa vanhemmissa.

Jep on tullut teidän projekteja seurattua :thumbsup:
Tosiaan on tuossa E mersussakin aika reipas peränylitys. Esimerkiksi saman ikäisessä vitossa vetomassa on pienempi, 2000kg.
Osto aikeet on vielä kaukana (..raha...) mutta jokakerta kun liukkaat kelit iskee jä tuolla takavedolla liukastelee niin iskee nelikkokuume.
Joku voisi valottaa myös automaatti/manuaalin väliltä, itsellä kun ei ole mitään käsitystä subarun automaatista.
Subaru impreza WRX STi Prodrive -02 *Blobeye*
Suzuki Gsx-r 1000 k5
Käyttis: Bmw e60 530d


EX: Subaru impreza WRX STi -98..
Mesuja,audeja,nissaneita,subaruja yms..

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 10 Tammi 2016, 14:20

Niin Dieseliä jos mielit niin automaattia ei ole tarjolla Foreen kuin vissiin vasta 2015 - malleissa.

Bensoissa on tuo vanha kunnon 4EAT joka on oikeastaan tosi hyvä laatikko, vaihteita vain vähänlaisesti mutta turbiinilukollisena käytännössä hyvä paketti.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

nmufi
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Helmi 2015, 12:23

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja nmufi » 18 Tammi 2016, 10:10

Kävin Keravan Rantakareella näyttämässä -11 Legacyn umpioita (=> vaihtoon) ja samalla kyselin siltä vanhemmalta herrasmieheltä vähän noista hiukkassuodattimista. Hän sanoi, että niitä meni enemmän vaihtoon aiemmin, mutta n. vuosi(?) sitten tulleen uuden softan jälkeen niitä ei enää juurikaan olisi vaihdeltu. En oikein tiedä, mitä tuosta pitäisi ajatella, mutta ainakin itse ajattelin odotella pöntön poiston kanssa niin pitkään, että jengillä alkaa olla kokemuksia siitä, miten ilman pönttöä olevat menevät katsastuksesta läpi, kun niitä väitetysti ruvetaan syynäämään tarkemmin.

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja out » 18 Tammi 2016, 21:26

Kaikkihan sen pöntön ja auton sillä haukkuu ihan paskaksi. Mutta,itellä -11 outback pöntöllä eikä siitä ole mulle ollu MITÄÄN haittaa. Auto ollu mulla 2vuotta. Joskus ajon jälkeen haisee ulkopuolella palanut,johtuen poltosta. Hetkellinen kulutus poltoilla korkea mutta mun ajolla ne on tosi harvassa. Poistan ehkä jos alkaa oireilla mutta sitä en EN.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Jampsu » 19 Tammi 2016, 00:30

out kirjoitti:Kaikkihan sen pöntön ja auton sillä haukkuu ihan paskaksi. Mutta,itellä -11 outback pöntöllä eikä siitä ole mulle ollu MITÄÄN haittaa. Auto ollu mulla 2vuotta. Joskus ajon jälkeen haisee ulkopuolella palanut,johtuen poltosta. Hetkellinen kulutus poltoilla korkea mutta mun ajolla ne on tosi harvassa. Poistan ehkä jos alkaa oireilla mutta sitä en EN.

Onhan noi nyt ilman softaa ihan kauheita mopoja, ohjelmoinnilla nyt sai jotenkin edes tuntumaan autolta. Toi 197hv/420Nm noissa olis pitänyt olla ihan tehtaalta tullessaan.
Meilläkin oli foren vaihtoehtona e61 530XD bmw manuaali askilla mut ne oli pirun harvassa. Kuitenkin ko. Vekottimestä irtoaa softalla n.300hv/600Nm vakiona 230hv/ olikoha 4xx vai 5xxNm
Näillä kuitenkin yhteistä se 2000kg vetomassa joka oli vaatimuksena
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 19 Tammi 2016, 11:28

Aivan samaa mieltä kuin Jampsu.

Mulla oli oma oikeastaan oireeton DPF:n suhteen, mutta tiesin hyvin että on erittäin todennäköistä että se alkaa oireilemaan, ja voi tehdä sen hyvin akuutisti vieläpä varsin ikävässä tilanteessa. Koska mun mielestä auton pitää olla luotettava ja huoleton jolla voin ajaa pätkäajoa just sen verran kun on tarve ilman että käyn välillä heittämässä maantielenkin että poltto onnistuu, niin DPF:n poisto oli helppo valinta.

Tuossa dieselissä on niin alkukantainen ohjelma moottorinohjauksessa että mielestäni Sakun loihtimat numerot eivät tee aivan täyttä oikeutta muutoksen laajuuteen, vakionahan ohjelma alkaa laskea syöttömäärää jo 3000 kierroksen jälkeen ja sen huomaa ajossa, kone kiertäisi nätisti mutta ketään ei ole kotona viimeiseen 1000 kierrokseen vaan meno nyykähtää. Sakun ohjelmalla tulee se +50 hv ja kone vetää punarajalle tosi kirkkaasti. Siis onhan se vakiona aivan älyttömän nuhainen mutta sen tajuaa vasta kun ajaa softattua autoa :lol:
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja ropelius » 03 Helmi 2016, 10:50

Pakko avautua... omassa hajonnut jo hiukkaspönttö (onneksi ei tarvinnut itse maksaa) ja diesel-osiossa muutamat ensimmäiset viestiketjut tällä hetkellä laskevat melko hyvää ensivaikutelmaa Subarun dieselistä. Kone toimiessaan ihan ok, mutta eräs merkkikorjaamo sanoi ihan suoraan, että vaihda pois ennen 200tkm kun sen jälkeen heillä on korjattu noita myllyjä ihan tarpeeksi - 10-12 t€ / remppa.

hannuk
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja hannuk » 03 Helmi 2016, 11:17

No jutut on juttuja ja jos ei ole riittävän tarkkoja tietoja, niin vaikea ottaa juttuja kovin vakavasti, tai sitten vastaavasti epätarkkuus ja -varmuus aiheuttaa turhaakin vakavuutta. Se että ne 2009 ja aiemmat koneet hajoilee, ei yllätä, mutta kyllä nuo tuoreemmat vaikuttaisi kestävän. Tai ainakin vähänlaisesti on ollut juttuja niiden hajoamisesta. Ja yksittäistapaukset on yksittäistapauksia. Tuskin on maailmassa montaa/yhtäkään useammasta osasta koostuvaa teknistä laitetta, joista kaikki olisivat kestäneet ehjänä ilman takuu tapauksia? Noista 2010 (varmuudella ilmeisesti vasta loppuvuodesta valmistetut on "hyviä") ja sen jälkeen valmistetuista koneista ei kai ole löytynyt isompaa tyyppivikaa? Sekin helpotti tuskaa, kun toisesta ketjusta selvisi että noita "short block:eja" on tarjolla siedettävään hintaan, niin ei tässä muu auta kun jatkaa kestotestiä :mrgreen:

DPF kait nyt on merkistä riippumatta sellainen että ne nyt ei vaan toimi jos ajaa pätkäajoa. Ja ko. pöntön takia omassakin on ollut ainoa kerta kun moottorinvikavalot + muutama muu syttyi. Tuohonkin auttoi ja auttaa vikakoodinlukija ja netti mistä syyt selviää (toivon mukaan).

Ainakin itselläni on kyllä kova luotto siiten että maahantuoja kantaa vastuunsa.
2010 Diesel Outback

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja -teme- » 03 Helmi 2016, 16:20

Voi kuulkaa, jos lähdetään tuolle linjalle että uskaltaako ostaa subarun dieseliä niin siihen vois vastana että uskaltaako ostaa nykyään enää minkään valmistajan dieseliä. Entistä legacyä kun olin myymässä niin eräs vaihdokki oli 09 a4 audi 2.0tdi vähän päälle 300tkm ajettu ja kolmas kone menossa, ei hirveesti sytyttänyt :lol: Samoin mitä sillon kahtelin toyotan vaihtoehtoja niin aika monessa oli niissäkin vaihtokone jo menossa. Sitten bemarin neloskoneiden jatkoketju sekä suutin viat vielä soppaan niin alkaa olemaan jo makuja monta. :mrgreen:
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Lamar
Jäsen
Viestit: 87
Liittynyt: 06 Touko 2015, 18:59

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Lamar » 03 Helmi 2016, 16:42

Eiköhän tuo Subarun dieselkone kestä siinä missä muidenkin valmistajien diesel koneet. Aiemmin ajoin Saabin diesel myllyllä ja tuossa kyseisessä 1.9tid koneessa oli osalla omistajia paljonkin murheita, itse säästyin ongelmilta. Saabin koneessa oli yhtenä murheena tukkiutuva DPF, joka aiheutti polttoaineen ja moottoriöljyn sekoittumisen ja siitä johtuen moottorin täydellisen tuhon.

JikkaPee
Viestit: 115
Liittynyt: 23 Huhti 2015, 20:15
Paikkakunta: jkl

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja JikkaPee » 03 Helmi 2016, 16:55

Kaikki autot hajoo ennemmin tai myöhemmin. Takuu aika kun umpeutuu niin modattava motti semmoseks ettei ole niin vikaherkkä (EGR ja DPF). +2010 diesel subaruihin voi jo luottaa paremmin ku -2010. Keverin lega MY10 menny 300tkm jo rikki ilman suurempia murheita. Nykypäivän dieselin kun hommaa eikä jakari pysy kädessä,ni rahaa saa kyllä uppoomaan oli merkki sitten mikä tahansa. Jos taas haluaa ajella luottavaisin mielin niin varma valinta on tojon vanhemmat D4D motit....ne on suht huolettomia. Kaikki koneet tosin saa paskaks jos niitä ei huolla....jopa vanhat MBn motit!

Ei muutaku Subbe pihaan ja kovaa ja huoletonta ajoa!!! :driving-girl:
Legacy 3.0R STW Spec.B MY07
Legacy Outback 2,5 MY05
Outback 2,0 TD MY11 EX
Impreza 2.0 TD MY09 EX

Transalp
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Helmi 2015, 07:35
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Transalp » 03 Helmi 2016, 22:10

Paljonko muuten on eniten ajetulla tiedossa olevalla Subarun dieselillä ajettu? Nettiautosta löytyi "vain" 322tkm ajettu "09 Fore... Tuskin tuo Suomen eniten ajettu on... Löytyskö 400 ajettua?? :clap:
Forester Diesel MY11

antsa88
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 11:28

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja antsa88 » 17 Helmi 2016, 23:24

Nykyisellään löytyy bensiinimoottorilla varustettu farkku legacy, mutta kilometrejä tulee sen verran että haluaisin tilalle diesel käyttöisen ajoneuvon. Nelivedon makuun päästyäni haluaisin sen ominaisuuden myös löytyvän seuraavasta autosta, joten diesel legacy/outback olisi yksi vaihtoehto. 2010+ vaan tuntuu olevan vielä aika hinnoissaan mutta pari kappaletta nettiautossa on mitkä voisi omaan budjettiin tällä hetkellä sopia.

Onkohan tämä nyt oikea topikki kysellä tietoja seuraavista kulkineista? Onko foorumilaisten vehkeitä? Kaikki tieto on kelvollista. Tässä linkit kuitenkin tulee.

http://nettiauto.com/subaru/legacy/7752 ... vifNav=Y#1

http://m.nettiauto.com/subaru/legacy/76 ... vifNav=Y#1

Juha1981
Viestit: 16
Liittynyt: 11 Loka 2015, 21:31

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Juha1981 » 18 Helmi 2016, 12:35

Varmista ainakin näkeekö lyhyillä valoilla mitään. Jos on himmeät nii kysy merkkihuollosta vaihtavatko vielä uudet umpiot takuuseen. Muuten saat valmistautua uusien ostoon. Umpio taitaa maksaa noin 700€ kpl. Niillä himmenneillä lyhyillä xenoneilla ei sit oikeasti näy juuri mitään.

Korjari
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Helmi 2016, 12:10

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Korjari » 24 Helmi 2016, 11:38

Jos taas haluaa ajella luottavaisin mielin niin varma valinta on tojon vanhemmat D4D motit....ne on suht huolettomia.

Paitsi:
-niissä alkaa vuotaa suuttimien tiivisteet ->öljypumpun imusihti tukkoon ja alakerta entinen (tiedän tuttavapiiristä kaksi tällaista tapausta)
-Suuttimet kuluu pilalle ja kone alkaa käydä kuten jakajapumppudieseli ja ruuttimet räkii sekä vuotaa dieseliä öljyjen sekaan

Oikeasti huolettomia toyotan dieseleitä on Carina E:n ja ekojen avensisten 2.0 TD -moottorit.

Sorry offtopic...

dr_net
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Syys 2015, 11:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja dr_net » 08 Huhti 2016, 22:21

Päivitystä meikäläisen EGR vikaan.

Elikkä ajelin karkeasti sanottuna 5000 tkm tukkoisella egr:llä, kärriä kun veti tai ajoi motaria 100 km niin korjaantu hetkellisesti. Kuivalla säällä toimi mutta lumisateella veti aina vian päälle. Ilmeisesti moottori ei jaksa pitää läppää sulana vaan se töhkä jäätyy kiinni tai jotain sinne päin.

On muuten jännä ilmiö että kun egr vika ilmenee, eli luistonesto, sähkösen käsijarrun ja moottorin vikavalot syttyvät, valittaen egr vikaa niin juurikin tuo luistonesto häviää käytöstä ja cruise ei toimi. Itseäni ei tuo luistonesto haitannut, tuli vanha 200 mieleen kun tuolla päästeli lumisilla teillä. :P

Vika siis tosiaan vaivasi jonkin aikaa, tilasin kuopiosta uuden egr:n ja vaihdatin paikalleen, työaikaa meni 2 h ja ei tuo nyt ihan mahdoton olisi itsekkään ollut tehdä, jos olisi lämmin valoisa paikka missä laitella. Keväällä olis tuo paja tarkotus eristää niin sit on tila missä laittaa konetta jos ongelmia ilmenee. :P

Vanha EGR:n läppä oli aivan mustan kuonan peitossa, lähti aika hyvin se töhkä pois kun viikon verran liotin bensassa ja hinkkasin sitä päivittäin. Oma aikataulutus ei olisi sopinut pitää autoa viikko pajassa levällään, joten nyt jollekkin tarvitsevalle voisin kaupata putsattua egr venttiiliä toimintatakuulla. ;)

Muuten olen ollut autoon todella tyytyväinen, jarrut kävin pari viikkoa sitten läpi, Laakkonen mainosti että jarrupalat on takana ihan loppu syksyllä, ja pääsin vielä niillä 20 tkm ongelmitta, tosin sit ne tosiaankin oli loppu. Ei haitannut mitään kun vaihdoin levyt ja palat taakse.

Oman auton valot sain takuuseen menemään, ensiviikolla pitäisi tulla uudet umpiot. Kannattaa käydä valittamassa aiheesta ennenkuin takuuaika loppuu, oletan että eivät nuo jälleenmyyjät paljoa pistä hanttiin kun maahantuojahan tuo rempan tod näk maksaa.

Kuinka paljon tollanen puolimoottori maksaa jos kone alkaa renaa? Tuo yksilö on 04/10 rekisteröity suomessa, joten tullu varmaan alkuvuodesta tehtaasta pihalle. Vähän jännittää että onko tuossa tulossa vielä koneremonttia jossain vaiheessa. Kylmänä noilla tosin taitaa olla ominaista vähän erikoinen ääni ja lämpimänä tuo nyt kuulostaa ihan dieselmoottorilta.

Onko noihin laitettu tehtaalla jo webastoja vai onko jälkiasenteisia? Lakkasi käymästä tossa talvella niin olen miettinyt menikö ohjainkortti paskaksi??
Subaru Legacy MY2010 2.0D STW

Ex list
Opel Zafira 2008 1.9 dci :pain:
Mazda 6 2008 2.0 td :thumbsup:
Subaru Legacy MY94 200 STW :driving-girl: :laughing7:
Subaru Legacy MY1997 2.0 FWD sedan
Subaru Legacy MY94 2.0 STW

JikkaPee
Viestit: 115
Liittynyt: 23 Huhti 2015, 20:15
Paikkakunta: jkl

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja JikkaPee » 01 Touko 2016, 17:50

dr_net kirjoitti:Päivitystä meikäläisen EGR vikaan.

Elikkä ajelin karkeasti sanottuna 5000 tkm tukkoisella egr:llä, kärriä kun veti tai ajoi motaria 100 km niin korjaantu hetkellisesti. Kuivalla säällä toimi mutta lumisateella veti aina vian päälle. Ilmeisesti moottori ei jaksa pitää läppää sulana vaan se töhkä jäätyy kiinni tai jotain sinne päin.

On muuten jännä ilmiö että kun egr vika ilmenee, eli luistonesto, sähkösen käsijarrun ja moottorin vikavalot syttyvät, valittaen egr vikaa niin juurikin tuo luistonesto häviää käytöstä ja cruise ei toimi. Itseäni ei tuo luistonesto haitannut, tuli vanha 200 mieleen kun tuolla päästeli lumisilla teillä. :P

Vika siis tosiaan vaivasi jonkin aikaa, tilasin kuopiosta uuden egr:n ja vaihdatin paikalleen, työaikaa meni 2 h ja ei tuo nyt ihan mahdoton olisi itsekkään ollut tehdä, jos olisi lämmin valoisa paikka missä laitella. Keväällä olis tuo paja tarkotus eristää niin sit on tila missä laittaa konetta jos ongelmia ilmenee. :P

Vanha EGR:n läppä oli aivan mustan kuonan peitossa, lähti aika hyvin se töhkä pois kun viikon verran liotin bensassa ja hinkkasin sitä päivittäin. Oma aikataulutus ei olisi sopinut pitää autoa viikko pajassa levällään, joten nyt jollekkin tarvitsevalle voisin kaupata putsattua egr venttiiliä toimintatakuulla. ;)

Muuten olen ollut autoon todella tyytyväinen, jarrut kävin pari viikkoa sitten läpi, Laakkonen mainosti että jarrupalat on takana ihan loppu syksyllä, ja pääsin vielä niillä 20 tkm ongelmitta, tosin sit ne tosiaankin oli loppu. Ei haitannut mitään kun vaihdoin levyt ja palat taakse.

Oman auton valot sain takuuseen menemään, ensiviikolla pitäisi tulla uudet umpiot. Kannattaa käydä valittamassa aiheesta ennenkuin takuuaika loppuu, oletan että eivät nuo jälleenmyyjät paljoa pistä hanttiin kun maahantuojahan tuo rempan tod näk maksaa.

Kuinka paljon tollanen puolimoottori maksaa jos kone alkaa renaa? Tuo yksilö on 04/10 rekisteröity suomessa, joten tullu varmaan alkuvuodesta tehtaasta pihalle. Vähän jännittää että onko tuossa tulossa vielä koneremonttia jossain vaiheessa. Kylmänä noilla tosin taitaa olla ominaista vähän erikoinen ääni ja lämpimänä tuo nyt kuulostaa ihan dieselmoottorilta.

Onko noihin laitettu tehtaalla jo webastoja vai onko jälkiasenteisia? Lakkasi käymästä tossa talvella niin olen miettinyt menikö ohjainkortti paskaksi??


12895450_10205862385858091_1391071563_n.jpg
12895450_10205862385858091_1391071563_n.jpg (83.01 KiB) Katsottu 29794 kertaa


Tuommonen "tulppa" (vas. orkkis tiiviste) egr:n eteen ni ei mee tukkoon! Kuten kuvasta näkyy...ihan itte tein :lol:
Legacy 3.0R STW Spec.B MY07
Legacy Outback 2,5 MY05
Outback 2,0 TD MY11 EX
Impreza 2.0 TD MY09 EX

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Jappi » 01 Touko 2016, 22:41

dr_net kirjoitti:Kuinka paljon tollanen puolimoottori maksaa jos kone alkaa renaa? Tuo yksilö on 04/10 rekisteröity suomessa, joten tullu varmaan alkuvuodesta tehtaasta pihalle. Vähän jännittää että onko tuossa tulossa vielä koneremonttia jossain vaiheessa. Kylmänä noilla tosin taitaa olla ominaista vähän erikoinen ääni ja lämpimänä tuo nyt kuulostaa ihan dieselmoottorilta.



Uusi puolimoottori pikkuisen yli neljä tonnia ruotsista. Käytetyt purkukoneet euroopassa +5000€, ausseissa yksi kolariauton kone reilu pari tonttua+rahti+tulli+alv. :angry4:

dr_net
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Syys 2015, 11:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja dr_net » 02 Touko 2016, 19:25

Jappi kirjoitti:
dr_net kirjoitti:Kuinka paljon tollanen puolimoottori maksaa jos kone alkaa renaa? Tuo yksilö on 04/10 rekisteröity suomessa, joten tullu varmaan alkuvuodesta tehtaasta pihalle. Vähän jännittää että onko tuossa tulossa vielä koneremonttia jossain vaiheessa. Kylmänä noilla tosin taitaa olla ominaista vähän erikoinen ääni ja lämpimänä tuo nyt kuulostaa ihan dieselmoottorilta.



Uusi puolimoottori pikkuisen yli neljä tonnia ruotsista. Käytetyt purkukoneet euroopassa +5000€, ausseissa yksi kolariauton kone reilu pari tonttua+rahti+tulli+alv. :angry4:


:thumbsup:
Subaru Legacy MY2010 2.0D STW

Ex list
Opel Zafira 2008 1.9 dci :pain:
Mazda 6 2008 2.0 td :thumbsup:
Subaru Legacy MY94 200 STW :driving-girl: :laughing7:
Subaru Legacy MY1997 2.0 FWD sedan
Subaru Legacy MY94 2.0 STW

Avatar
ihaa
Viestit: 117
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 09:27
Paikkakunta: ylä-savo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja ihaa » 02 Touko 2016, 20:04

Seteh kirjoitti:Tämä auto kyseessä: http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/7447372


Eipä mikään ihme että on sitten edelleen vielä myynnissä, 7. kuukausi jo liikkeessä joten alkaa olla "rasite". :|
Levorg GT-N MY16

hannuk
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja hannuk » 23 Kesä 2016, 12:11

ihaa kirjoitti:
Seteh kirjoitti:Tämä auto kyseessä: http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/7447372


Eipä mikään ihme että on sitten edelleen vielä myynnissä, 7. kuukausi jo liikkeessä joten alkaa olla "rasite". :|


Ei ole kunnon kauppamies, kun ei ymmärrä laittaa ilmoitukseen isolla, että kyseessä ainakin Suomen ainoa longlife Subaru :thumbsup:

Missähän menee muuten raja noiden myyjän antamien tietojen oikeellisuuden kanssa, jos myyjälle on välitetty nuo maahantuojan kommentit ja silti ilmoituksessa lukee että täydellinen huoltokirja. Vai tarkoittaakohan se vain sitä, että huoltokirjasta ei puutu sivuja :?
2010 Diesel Outback

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja tuRboman » 24 Kesä 2016, 00:28

Tuosta on valitettavasti, kiitos lienee jobbareiden, tullut jo normikäytäntö. Eli jos kirjassa on leima joka ruudussa, se on täydellinen. Kilsoista tai ajasta ei mitään väliä. Jos leimat on laittanut kuka tahansa ja välillä mustekynämerkkejä on kyseessä hyvä huoltohistoria. Ja jos kirjassa on kolme ensimmäistä leimaa + pari indie-öljynvaihtoa, voidaan sanoa autossa olevan huoltokirja.
Ja vasta se dokumentoimaton 500tkm ajettu josta näkee pihan toiseltakin puolen kaiken olevan päin xxttua, jätetään huollot kommentoimatta.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

hannuk
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja hannuk » 24 Kesä 2016, 10:32

Tuo kyllä on varmasti noin noiden huoltokirjojen suhteen. Keväällä tuli siskolle etsittyä autoa sama asia nousi esiin. Lähes kokonaan merkkaamattomia huoltoja ihmetellessä moni myyjä meinasi että kyllä ne huollot on varmasti tehty omatoimisesti. Ihmetytti vaan että miten se huolto voi onnistua, jos ei edes kynän käyttö onnistu. Yksilöitähän nuo käytetyt autot on -kuten omistajansakin :thumbsup:

Harmi kun ne diesel imput on vanhalla koneella. Toisaalta sellanen halvalla(?) ja uusi puolimoottori tilalle jos käy huono tuuri. Ovat vaan toistaiseksi turhan kalliita kakkos autoksi.

En minä edelleenkään koe että nämä olisi herkkiä porsimaan noin tilasto mielessä ja verrattuna esim vag ja bmw tekeleisiin. Ja tietenkin toivon että omaani ei tarvi kirjata tilastotappioksi :lol:
2010 Diesel Outback

jqheikki
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Loka 2015, 13:47

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja jqheikki » 07 Heinä 2016, 22:02

Viime vuoden lokakuussa kirjoitin Outbackin öljyvuodosta, joka paikallistui kytkimen ja kampiakselin välimaastoon. Aika sitkeässä oli vuodon korjaaminen, mutta lopulta nyt useamman korjaamokäynnin, parin viikon tee-se-itse töiden ja muutaman viikon ammattihuoltotöiden jälkeen vuoto on saatu korjattua. Merkkihuolloissa väittivät etteivät nämä vuoda kampiakselin tiivisteeltä vaan öljypohjan yläpuolella olevasta 'väliöljypohjasta'. Sinne vaihdettiin tiivisteliimat ja öljyvuodon silti jatkuttua vaihdettiin kampiakselin stefa. Ei sekään vuotoon auttanut, vaikka selvästi näyttikin että sieltä on öljyä tullut. Moottorikorjauksiin erikoistuneessa liikkeessä osattiin kertoa, että kampiakselilla on välystä eikä tiiviste siksi pidä. Ehdottivat laakerien vaihtoa ja koneistusta kun käyntiäänessäkin oli ylimääräistä kalkatusta. Purettaessa ilmeni, että runkolaakerit olivat loppu ja molemmissa lohkon puolikkaissa murtumat laakeripesien kohdalla. Lohkot ja kampiakseli vaihdettiin ja uusi kytkin laitettiin. Oli sitkeä öljyvuoto ja rahaakin paloi enemmän kuin ajattelin - auto kun oli kuitenkin ajokunnossa ja voimat tallessa motissa. Näitä jos ostaa käytettynä niin kannattaa kuunnella tarkkaan käyntiääntä ja öljyvuotokin voi olla kaikkea muuta kuin harmiton. Alumiinilohkossa on keveyden lisäksi huonotkin puolensa ja tämä tyyppivika voi esiintyä muutenkin kuin äkillisenä akselin katkeamisena.

mclang
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Elo 2016, 13:11

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja mclang » 07 Elo 2016, 13:28

Etsiskelen nelivetoa satunnaisiin vetohommiin.

Aluksi listalla oli myös Skoda Yeti, mutta ilmeisesti siinä on niin lyhyt takakontti että koiranhäkki ei sovi... Joten edessä lienee subarun osto, joka olikin oikeastaan se mieluisempi vaihtoehto.

Kuopiossa olisi hyvänoloinen legacy:
http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/8044430

Vaan kannattanekko nahkapenkeistä yms maksaa noin paljon kun tarjolla on myös tämä:
http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/8155314

Mieluummin ottaisin kyllä Outbackin, kuten tämän:
http://www.nettiauto.com/subaru/outback/8168691

Sopivanhintaiset ovat vaan kortilla, tuokin Kuopion Business varusteltu legacy on pari tonnia yläkanttiin... Mutta ehkä siihen voisi venyä, jos todella hyvä on.

Kaikki nuo ovat varmaankin uudemman mallin dieselillä jossa ei enää niitä ongelmia, vai kuinka? Luin tämän ketjun läpi, joten tarkistan kyllä että huollot on tehty viidentoista tuhannen välein, mutta mitähän muuta noista kannattaa paikanpäällä tarkistaa ja ottaa huomioon?

hannuk
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja hannuk » 07 Elo 2016, 13:55

Tuo toisen linkin legacy on vanhempaa korimallia. Outbackin kokemuksella kannattaa ehkä koeajaa noita kärryn kanssa jos vetohommia on enemmän. Siis ihan siitä syystä että tietää sitten miten sopivalta se tuntuu. Omasta mielestäni tuossa on ykkönen ja Pakki vähän turhan pitkillä välityksillä, joten kytkimen kanssa saa olla aika tarkkana, kun se ei juttujen mukaa kestä kovinkaan paljoa luistattamista. Harmittava asia mutta lähinnä hyvä tiedostaa ja mulla kärry tullut likemmäs 10 tkm ihan kiltisti sekalaista ajoa. Ainakin osassa outbackeista on tullut väärä koukun pallo-osa. Omassa kuula oli noin 5cm liian matalalla. Sain uuden takuuseen ja vaihto vaati ainoastaan 2 pultin avaamisen. Nyt on eka auto missä nahat ja varmasti jatkossakin ykkösauto on nahkajakkaroilla. Outbackissa hyvä tuo korotus vs legacyyn, ei tee traktoriksi mutta tuo mukavasti lisää pelivaraa, myönnän kyllä että käytettävyys on näyttävyyttä tärkeämpi itelle :roll:
2010 Diesel Outback

mclang
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Elo 2016, 13:11

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja mclang » 07 Elo 2016, 14:16

Niinpä onkin.

Vaan eipä tuo korimallin vaihtuminen minua haittaa, koska en anna ulkonäköasioille paljonkaan painoarvoa... Paitsi että vaihtuikos ne ilmastoinnin yms jutut tuossa myös?

Ykkösen ja pakin pituudesta olen lukenutkin ja juuri sen takia haluan 2010 tai uudemman koska vanhemmissa viisilovisissaq tuo kai vielä isompi ongelma. Vetohommia ei ole edes kerran kuussa, joten enköhän tuon kanssa selviydy. Mieluiten tietysti ottaisin automaatin, mutta niiden hinnat näkyvät olevan vielä lähempänä koleakymmentätuhatta :(

Pitää käydä tuon Kuoion auton ympärillä pyörimässä jos vain kerkiän.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Jappi » 07 Elo 2016, 14:17

Kymppivuotisissa on vielä paljon "heikkoja" koneita, koneet 5/10 jälkeen ovat vasta viimeisimmillä osilla. Omassa -09:ssä kone oli valmistettu syksyllä -08.

Ilmastointikompuran alla on leimattuna valmistuspäivämäärä, sieltä jos löytyy kesäkuu -10 tai myöhempi päiväys niin sitten pitäisi olla kestävä(mpi) kone.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron