HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Lohimies
Viestit: 119
Liittynyt: 02 Touko 2016, 09:16

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Lohimies » 15 Elo 2017, 14:49

Karppa82 kirjoitti:Toinen juttu niin ilmeisesti takakontin ovea pitäisi säätää jotenkin, kun terävissä montuissa ovi lonksahtaa ikävästi. Jollakin antaa vinkkejä säätöä varten? Oven alaosan saumasta on osasta kohtaa lähtenyt maalia jonkun verran, en tiedä johtuuko sitten tuosta kun tuo lonksuu ja hangannut maalin vai onko entinen omistaja lyönyt sen johonkin avatessaan ovea. Omasta mielestäni ovi ei kuitenkaan niin paljon lonksu että osuisi mihinkään. Täällähän kyllä joku kertoi että Legacyssä ovi hankaa johonkin tiivisteeseen joka rikkoo maalipinnan saumasta. En tiedä onko Foresterissa sitten samaa vikaa?

Onko autoon asennettu vetokoukku? Joskus se tehdään sen verran huolimattomasti, että takapuskuri jää kantamaan. Silloin luukun alareuna ottaa siihen kiinni. Eli kolahtelee ja hankaa maalin pikkuhiljaa pois.

Karppa82
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Elo 2017, 19:44

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Karppa82 » 15 Elo 2017, 20:49

Lohimies kirjoitti:
Karppa82 kirjoitti:Toinen juttu niin ilmeisesti takakontin ovea pitäisi säätää jotenkin, kun terävissä montuissa ovi lonksahtaa ikävästi. Jollakin antaa vinkkejä säätöä varten? Oven alaosan saumasta on osasta kohtaa lähtenyt maalia jonkun verran, en tiedä johtuuko sitten tuosta kun tuo lonksuu ja hangannut maalin vai onko entinen omistaja lyönyt sen johonkin avatessaan ovea. Omasta mielestäni ovi ei kuitenkaan niin paljon lonksu että osuisi mihinkään. Täällähän kyllä joku kertoi että Legacyssä ovi hankaa johonkin tiivisteeseen joka rikkoo maalipinnan saumasta. En tiedä onko Foresterissa sitten samaa vikaa?

Onko autoon asennettu vetokoukku? Joskus se tehdään sen verran huolimattomasti, että takapuskuri jää kantamaan. Silloin luukun alareuna ottaa siihen kiinni. Eli kolahtelee ja hankaa maalin pikkuhiljaa pois.

Kyllähän vetokoukku on asennettu, mutta kun takakontin ovea laskin hiljalleen ylös ja alas niin ei ovi missään vaiheessa puskuriin ottanut kiinni. Oven ollessa kiinni puskurin ja oven väliin mahtuu jopa omat sormeni. Tuossa kuvassa vielä kuinka iso väli puskurin ja oven väliin jää kun ovi on kiinni.
http://imgur.com/a/gwmrD

Termostatti
Viestit: 39
Liittynyt: 09 Maalis 2015, 12:25

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Termostatti » 22 Syys 2017, 22:24

Mutuilua, mutta kerran puhuin tutun korjaamoukon kanssa ja tuli puhetta, että joissain autoissa noi takapuskurin suojat on kallellaan väärään suuntaan, eli konttiin päin. Se voi talvella kerätä jäätä sinne suojan ja luukun väliin ja se rikkoo maalin. En tiiä onko tästä kyse, just my 2 cents.
-14 Forester 2.0
-12 XV TD EX
Toyota Avensis D4D EX
-08 Outback TD EX

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Jappi » 23 Syys 2017, 01:42

Termostatti kirjoitti:Mutuilua, mutta kerran puhuin tutun korjaamoukon kanssa ja tuli puhetta, että joissain autoissa noi takapuskurin suojat on kallellaan väärään suuntaan, eli konttiin päin. Se voi talvella kerätä jäätä sinne suojan ja luukun väliin ja se rikkoo maalin. En tiiä onko tästä kyse, just my 2 cents.

Tämä ja mahdollisuus että lukon vastakappale on kulunut.

tarppeton_tieto
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Marras 2017, 15:39

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja tarppeton_tieto » 04 Marras 2017, 16:15

Moro vaan

16 vuotta olen ajellut peugeotilla ja ikä alkaa painamaan eli uuttaa autoa olen etsimässä. Ajoa tulee about 20 000 km/a

Nyt mikä mietityttää Subarun diselin laatuongelmat. Olen ymmärtänyt että vuoden 2011 2.0 TD moottereissa ei ole ongelmia eli turvallinen ostos, vai? Mitä nyt kattelin Subarun diisselejä niin kovin paljoa noilla ei yleensä ole ajettu. Mutta mitäs noi hehkut, onko niissä joku suunnittelu vika ja missä kohdassa noi menee about vaihtoo? Entäs kytkin ja vaihteisto, onko niistä tiedossa ongelmia?

Kävin koeajamassa Legacy 2,0 TD STW D v.2010 ja 5. vaihteen kanssa oli ongelmia - vaihetta piti hieman asetella oikeaan kohtaan jotta menee sisään eli siirtää hieman keskelle päin. Muut vaihteet toimi hyvin.

Ajatuksena olisi käydä koeajamassa liuta Legacyjä + muitakin autoja. Eli vinkkejä mihin kannattaa kiinnittää huomiota.


EDIT: luettuani enemän olen jäänyt siihen käsitykseen että 5gen 2,5i CVT olisi luotettavampi kapistus kuin 2,0 TD. Toki kuluttaa enmmän mutta oletetavasti huoltokustanuksissa sitten saa etua (henkut/hiukkassuodatin)

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja out » 04 Marras 2017, 23:30

Käsittääkseni -11 mallista eteenpäin ei oo ainakaan hiukkas tai hehkuongelmia ollu. Kytkin ravistaa kylmänä/kosteana mutta muuta teknisiä lapsusongelmia ei pitäis olla (senkin kanssa pystyy oleen ettei se haittaa). Itellä ainakin 2011 mallissa dpf toiminu kokoajan hyvin vaikka sillä aina on peloteltu.

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja JuhaH » 05 Marras 2017, 09:27

out kirjoitti:Käsittääkseni -11 mallista eteenpäin ei oo ainakaan hiukkas tai hehkuongelmia ollu. Kytkin ravistaa kylmänä/kosteana mutta muuta teknisiä lapsusongelmia ei pitäis olla (senkin kanssa pystyy oleen ettei se haittaa). Itellä ainakin 2011 mallissa dpf toiminu kokoajan hyvin vaikka sillä aina on peloteltu.
DPF ongelmia on taidettu korjata paljon ECU päivityksissä viime vuosien aikana. Ja toki yleisesti ottaen kaikissa automerkeissä DPF toimii paremmin jos ajo on muutakin kuin pelkkää lyhyttä kaupunkiajoa.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

hannuk
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja hannuk » 05 Marras 2017, 09:32

Tarkoitetaanko hehku ongelmilla sitä, että vanhoja ei tahdo saada irti, vai jotain muuta?
2010 Diesel Outback

Amazonmies
Viestit: 87
Liittynyt: 21 Helmi 2015, 10:31

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Amazonmies » 05 Marras 2017, 11:24

hannuk kirjoitti:Tarkoitetaanko hehku ongelmilla sitä, että vanhoja ei tahdo saada irti, vai jotain muuta?
Kyllä, katkeavat irrottaessa koneen sisään. Tämähän tulee eteen tosin vasta sitten, kun hehku(t) menee rikki.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Subaru Outback 2,5 Ridge MY16
Audi A4 Quattro 1,8T MY02

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja yason » 05 Marras 2017, 14:02

Amazonmies kirjoitti:
hannuk kirjoitti:Tarkoitetaanko hehku ongelmilla sitä, että vanhoja ei tahdo saada irti, vai jotain muuta?
Kyllä, katkeavat irrottaessa koneen sisään. Tämähän tulee eteen tosin vasta sitten, kun hehku(t) menee rikki.


Eiks tää ole aika yleismaailmallinen ongelma merkistä riippumatta? Korjaamotkin taitavat hinnoitella hehkujen vaihtoon usein erikseen irrotustyön tai jonkun ekstralisän, riippuen kuinka paljon ongelmia ilmenee, kun kukaan ei voi taata, että ne lähtevät irti nätisti X vuoden käytön jälkeen.
Outback MY10 diesel/mt

hannuk
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja hannuk » 05 Marras 2017, 14:07

Onko nuo hehkutulpat sitten muuttunut 2011? Jotenki ymmärtänyt niin että eka koneet oli yhdellä mallilla ja 2010 korimallista alkaen ois sitten moottorin vaihduttua sen jälkeiset samalla. Perhana kun missään ei ole listausta diiseli moottorille tehdyistä muutoksista ja päivityksistä...
2010 Diesel Outback

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Jampsu » 07 Marras 2017, 00:06

hannuk kirjoitti:Onko nuo hehkutulpat sitten muuttunut 2011? Jotenki ymmärtänyt niin että eka koneet oli yhdellä mallilla ja 2010 korimallista alkaen ois sitten moottorin vaihduttua sen jälkeiset samalla. Perhana kun missään ei ole listausta diiseli moottorille tehdyistä muutoksista ja päivityksistä...

Kyllähän ne hehkut muuttu keraamisiks eli nopeemmin lämpiäviks tossa euro5 muutoksessa. Eli alu vs. Muovi imusarja
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

tarppeton_tieto
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Marras 2017, 15:39

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja tarppeton_tieto » 07 Marras 2017, 18:45

Mitenkäs sitten hiukkasuodin ongelma - onko sekin poistunut 2011?

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 07 Marras 2017, 19:14

Hiukkassuodatinongelma loppuu vasta, kun sen poistaa...
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

tarppeton_tieto
Viestit: 5
Liittynyt: 04 Marras 2017, 15:39

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja tarppeton_tieto » 07 Marras 2017, 19:25

Sandman1 kirjoitti:Hiukkassuodatinongelma loppuu vasta, kun sen poistaa...


Totta kai. Mutta poistaminen ei ole realistinen vaihtoehto kun asiaa aletaan tarkailla. Mutta tarkoitin kysymyksellä toiko vuosi 2011 mitään parannusta asiaan. Diisselin yksi etu on edulliset polttoainekustannukset mutta jos se valuu ylimääräisiin korjauksiin niin ei maksa vaivaa.

Ok, en aja lyhyttä matkaa - työmatkoja 14 000 vuosi ja 35 km siivuissa. Mutta auton vaihdon ajatus on vähentää korjaamopäiviä... oisko sitten niin että 2,5i esim 2010-2012 olisi varmempi ratkaisua? Toki diselin edut kyllä houkuttaa mutta mutta...

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 07 Marras 2017, 20:36

Tasan varmaan ei aleta tarkkailemaan suodattimia. Järkeviä keinoja ei ole, laitteet kalliita ja ongelma marginaalinen. Pelottelu riittää kuten muissakin autoiluun liittyvissä asioissa Suomessa.

DPF:n softa on saatu ilmeisesti melko toimivaksi joten ongelmia ei välttämättä tule, ennen kuin suodattimen kilometrit on täynnä.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 07 Marras 2017, 21:24

Kunhan pelottelevat herranpelolla, että kaikki jää kiinni. Siihen ei vaan ole järkevää keinoa sitä mitata, mistä esimerkkinä, olikose keväällä, kun tiiseleitä jäi katsastuksessa hylkyyn uusien mittausrajojen takia.
Viimeksi muokannut Sandman1 30 Marras 2017, 18:34, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja yason » 24 Marras 2017, 16:49

Kerrataanpa vielä noiden vanhempien disujen tyyppivikaongelmat:

- silikonia pursotettu liikaa jonnekin, mikä tukkii ennen pitkää jonkun öljykanavan
- öljyura puuttuu yhdestä runkolaakerista
- kampiakseli saattaa katketa ihan silkasta ilosta

Meniks oikein? Oliks vielä muita?

Jos tuollaiseen ongelmamottiin törmäisi, niin siitä selviäisi siis päivittämällä tuoreen (2010/4 uudemman) kampiakselin, kiertokangen laakerit ja runkolaakerit? Sittenkö kestää vai meneeks noissa muutakin?
Outback MY10 diesel/mt

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja out » 24 Marras 2017, 21:34

Niin eikös ne kestävemmät osat vaatinu enemmän tilaa joten pitää koko alakerta vaihtaa. Onko muuten kellään tietoa miksi siitä yhestä laakeriliuskasta puuttui öljyura???

smacine
Jäsen
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja smacine » 26 Marras 2017, 15:33

Koko alakerta vaihtoon, heikompi rakenne vanhassa alakerrassa joka aiheuttaa kammen katkeamisen. Suuttimet ja hehkut kannattaa vaihtaa suosiolla samalla kun on koko kone irti. Uudemmat suuttimet ovat kestävemmät kuin vanhat. Turbon vielä kun huollattaa samalla niin koneen osalta pitäis olla aikas huolettomia kilometrejä edessä..

nimim.. toivotaan toivotaan.. :crazy:

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja yason » 26 Marras 2017, 22:13

Kannet voi siis sentään vielä käyttää? :-) Montako tonnia Subaru pyytää uudesta lohkosta?
Outback MY10 diesel/mt

smacine
Jäsen
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja smacine » 28 Marras 2017, 22:52

pyöreesti 5000€ muistaisin..

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Jampsu » 29 Marras 2017, 00:47

Latviassa tais saada alakertoja 3500€
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Matulak
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Marras 2017, 14:50

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Matulak » 30 Marras 2017, 14:53

Moro

Vielä kerran ikuisuusaiheeseen..
Mistä piti etsiä moottorin päivämääräleimaa? Ilmastoinnin kompuran alta? Näkyykö se leima selvästi? Diesel Outback harkinnassa..

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja KK9 » 01 Joulu 2017, 16:12

Matulak kirjoitti:Moro

Vielä kerran ikuisuusaiheeseen..
Mistä piti etsiä moottorin päivämääräleimaa? Ilmastoinnin kompuran alta? Näkyykö se leima selvästi? Diesel Outback harkinnassa..

Siellähän se ja saattaa olla tarra, mutta hyvin näkyvä kylläkin!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

TaunoLj
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Joulu 2017, 21:42

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja TaunoLj » 05 Joulu 2017, 21:51

Moro.

Ekaa viestiä foorumille ja ekaa Subarua hankkimassa:
Olisipa minullakin harkinnassa Outbacki tahi Foresteri.
Kahta olen katellut:
https://www.nettiauto.com/subaru/outback/8575140
https://www.nettiauto.com/subaru/forester/9285204

Onko täällä kenties entisiä omistajia tahi muita, jotka osaavat neuvoa vaaranpaikat. Ilmeisesti tämä 2010 on juuri se kriittinen vuosi, joka pitäisi vielä välttää. OB:n varustelu houkuttelisi, mutta ei se paljoa lohduta, jos kone lasahtaa...

Noissa Bensakoneissa ei ilmeisesti ole lastentauteja ollut. Foresteri lienee kuitenkin näistä se varmempi etenijä, vaikka ahtaampi tiloiltaan olisikin. Koeajoja muutamille muillekin yksilöille olisi tiedossa.

Auto tulee siis Pohjoiseen möyrimään lumisia ylämäkiä ja pitkille välimatkoille, jolloin ei huvita jäädä tien poskeen tulistelemaan.
Kiitos.

faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja faillite » 06 Joulu 2017, 13:24

Outbackin valojen korkeussäätö ei toimi ja auto on liikkeen mukaan katsastettu viime kuussa... taitaa olla kalliimpi vika kun yrittävät myydä rikkinäisenä...
Legacy 2010 stw diesel

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 07 Joulu 2017, 12:06

Eiköhän siellä ole taka-akselin asentotunnistin rikki tai koiranluu poikki vaan.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja yason » 15 Joulu 2017, 19:43

Kuumeilin kesällä bensa-Subarua tälläkin foorumilla, joten luonnollisesti päädyin dieseliin :)

Huomenna olis mahdollisuus tehdä kaupat 2010/10 rekisteröidystä Outbackista. Tuotantopäivämäärää en kompuran alta enkä päältä löytänyt kovallakaan etsimisellä (olis kai pitänyt olla peili mukana, että olisi nähnyt hihnapyörän taakse?), mutta myyjä soitti maahantuojalle, joka selvitti rekisteritunnuksen perusteella, että kyseinen yksilö pitäis olla jo ns. hyvällä koneella. Samoin edellinen ostaja oli selvitellyt samaa asiaa ja päässyt samaan tulokseen. Joten ei tuo ihan katastrofilta vaikuta. Auto oli muuten hyvä ja siisti, moottori käynnistyi dieseliksi hiljaisesti, ei pitänyt ajossa ylimääräisiä ääniä ja koneesta löytyi niin potkua kuin kierroksiakin. En oikeastaan keksinyt muutakaan valittamista. Auto oli myös huomattavasti hiljaisempi kuin kesällä koeajamani yksilö ja jousituskin toimi huomattavasti paremmin: jäätyneessä loskasohjossa oli hyvä kokeilla tämmöisiä.

Ketjun otsikkoon viitaten taidanpa nyt kuitenkin uskaltaa ostaa. Onpahan sitten koettu se Japanian ihmekin :shock:
Outback MY10 diesel/mt

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja out » 15 Joulu 2017, 20:54

Ite oon ajanu useita dsl outbackeja 09-11 ja niissä on ollu isoja eroja mm jousituksessa ja moottorin luonteessa vaikka papereiden mukaan ovat samoja autoja. Autot olleet vielä tehtaan softeilla ym. Vaikka noita motteja on paljon parjattu niin mielestäni ainoa merkittävä miinus on olematon voima 1000-1500krs jonka huomaa rampeilla parhaiten.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja yason » 15 Joulu 2017, 21:41

out kirjoitti:Ite oon ajanu useita dsl outbackeja 09-11 ja niissä on ollu isoja eroja mm jousituksessa ja moottorin luonteessa vaikka papereiden mukaan ovat samoja autoja. Autot olleet vielä tehtaan softeilla ym.


Outoa. Jousituksen eron voisi selittää huonoksi menneillä iskareilla, mutta moottorin luonteen ei kai pitäisi kovasti vaihdella, ellei sitten turbon kunto ja hiukkassuodattimen tukkoisuus selitä sitä.

out kirjoitti:Vaikka noita motteja on paljon parjattu niin mielestäni ainoa merkittävä miinus on olematon voima 1000-1500krs jonka huomaa rampeilla parhaiten.


Ei tuo kone vaikuttanutkaan mitenkään sellaiselta, että sitä kannattaa vedättää 1000-1500 rpm, kun kerran iloisesti pyörii 1500-2500 rpm. Kaipa ne paikatkin hajoavat helpommin, jos jyryttää liian alhaalta.
Outback MY10 diesel/mt

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja out » 15 Joulu 2017, 22:32

Luulen että ainakin takajousitukseen on tehty muutoksia 09-11 välillä. Sekä mootorin softa luultavasti myös muuttunut. Jossain 09-10 malleissa ollu kuin hevosen potku n 1700krs mutta jossain -11 mallissa potku tullu tasaisemmin tms

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja yason » 15 Joulu 2017, 22:48

out kirjoitti:Luulen että ainakin takajousitukseen on tehty muutoksia 09-11 välillä.


Kertookos varaosanumerot samaa tarinaa? Tutkin jossain vaiheessa varaosanumeroiden perusteella, että jenkkimalleissa on erilaiset jouset ja iskarit kuin euromalleissa.

out kirjoitti:Sekä mootorin softa luultavasti myös muuttunut. Jossain 09-10 malleissa ollu kuin hevosen potku n 1700krs mutta jossain -11 mallissa potku tullu tasaisemmin tms


Softamuutoksella onnistuu kyllä nämä muutokset, voihan olla että osaan vanhemmissa on ajettu uudemmat softat ja osaan ei.
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja tuRboman » 16 Joulu 2017, 08:59

Jenkkimalleissa on 0.7" korkeampi alusta ollut jo vuosikausia. En nyt muista mikä siinä on syy, että siellä 'täytyy' saada se 8.7" maavaraksi. Eikä aina ole alustan muutoksen onnistuneet kun esim 05-09 Outbackissä on ongelmaa perän muljuamisena ( googleen outback ghostwalk ). Ja 2010+ malleissa ohjaus tärisee, jostain syystä nämä ongelmat puuttuu meikäläisille myytävistä versioista. Liekö korotettu alusta syynä?
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 16 Joulu 2017, 10:44

Eikö jenkkimalleista myös puuttunut peräkorkeuden säätö?

Mitä moottorien luonteeseen tulee niin niissä on kovasti yksilöeroja, kuten moottoreissa aina. Säädettäessä sen viimeistään huomaa, toiset vaan vetää paljon paremmin kuin toiset. Eikö joistain ole mitattukin tyyliin 165 hv vakiona, osa varmasti jää sinne ilmoitettuun 150 hv tehoihin, tuon eron kyllä huomaa. Lisäksi se paljonko EGR on saanut sotkea moottoria vaikuttaa kovastikin, kuten suuttimien kunto. MAP-anturin likaisuuden vaikutuksen jokainen sen putsannut tietää, muuttujia on monia.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja KK9 » 16 Joulu 2017, 22:28

out kirjoitti:Ite oon ajanu useita dsl outbackeja 09-11 ja niissä on ollu isoja eroja mm jousituksessa ja moottorin luonteessa vaikka papereiden mukaan ovat samoja autoja. Autot olleet vielä tehtaan softeilla ym. Vaikka noita motteja on paljon parjattu niin mielestäni ainoa merkittävä miinus on olematon voima 1000-1500krs jonka huomaa rampeilla parhaiten.

Itsellä kun oli tuo -08 disu OB niin en juurikaan päästänyt kierroksia alle 1800! Juurikin tuon alakierroksilta puuttuneen voiman takia!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Jappi » 17 Joulu 2017, 04:14

smacine kirjoitti:Koko alakerta vaihtoon, heikompi rakenne vanhassa alakerrassa joka aiheuttaa kammen katkeamisen. Suuttimet ja hehkut kannattaa vaihtaa suosiolla samalla kun on koko kone irti. Uudemmat suuttimet ovat kestävemmät kuin vanhat. Turbon vielä kun huollattaa samalla niin koneen osalta pitäis olla aikas huolettomia kilometrejä edessä..

nimim.. toivotaan toivotaan.. :crazy:


Lohko on huonompi vanhoissa, 5/10 taisi olla kun viimeiset moottoriversiot tuli. Suuttimissa ei ole paremmuutta, vanhat on karkeammat kuin uudet suihkultaan mutta painekin nousi samassa muutoksessa joten ei ihan pysty vertaamaan.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja -teme- » 17 Joulu 2017, 18:29

KK9 kirjoitti:
out kirjoitti:Ite oon ajanu useita dsl outbackeja 09-11 ja niissä on ollu isoja eroja mm jousituksessa ja moottorin luonteessa vaikka papereiden mukaan ovat samoja autoja. Autot olleet vielä tehtaan softeilla ym. Vaikka noita motteja on paljon parjattu niin mielestäni ainoa merkittävä miinus on olematon voima 1000-1500krs jonka huomaa rampeilla parhaiten.

Itsellä kun oli tuo -08 disu OB niin en juurikaan päästänyt kierroksia alle 1800! Juurikin tuon alakierroksilta puuttuneen voiman takia!


Tälleen itekki ajan omalla vaikka onki ohjelmointi suoritettu, Kaupungissa en juurikaan kolmosta isompaa käytä ollenkaan ja maantiellä jos mittarin mukaan joutuu ajamaan 80km/h niin ajan sitten nelosella.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja out » 17 Joulu 2017, 20:30

6-lovinen lootahan on sentään vähän järkevämpi kun siinä tiheempi välitys ku 5-lootasessa. Sekä vakiona pikkukierroksilla selvästi vahvempi ja nostaa kierroksia alhaalta jouheemmin. Toki eihän siinäkään voimaa alhaalla oo.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja yason » 20 Joulu 2017, 22:54

yason kirjoitti:Tuotantopäivämäärää en kompuran alta enkä päältä löytänyt kovallakaan etsimisellä (olis kai pitänyt olla peili mukana, että olisi nähnyt hihnapyörän taakse?), mutta myyjä soitti maahantuojalle, joka selvitti rekisteritunnuksen perusteella, että kyseinen yksilö pitäis olla jo ns. hyvällä koneella.


Laturin kohdalta imusarjan päältä löyty puolittain sulanut tarra, jossa oli muutama numero ja QR-koodi: EE20ZLDALB03743174C6910

Ainakin dieselin moottorikoodilla tuo alkaa: olisko nuo neljä viimeistä numeroa nyt se valmistusaika? 6.9.10? Muutama muukin osa, joissa on päivämäärä, on leimattu syyskuulle, mikä lieneekin kokoamiskuukausi, koska lokakuussa auto on ollut jo Suomessa.
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 21 Joulu 2017, 06:22

yason kirjoitti:
yason kirjoitti:Tuotantopäivämäärää en kompuran alta enkä päältä löytänyt kovallakaan etsimisellä (olis kai pitänyt olla peili mukana, että olisi nähnyt hihnapyörän taakse?), mutta myyjä soitti maahantuojalle, joka selvitti rekisteritunnuksen perusteella, että kyseinen yksilö pitäis olla jo ns. hyvällä koneella.


Laturin kohdalta imusarjan päältä löyty puolittain sulanut tarra, jossa oli muutama numero ja QR-koodi: EE20ZLDALB03743174C6910

Ainakin dieselin moottorikoodilla tuo alkaa: olisko nuo neljä viimeistä numeroa nyt se valmistusaika? 6.9.10? Muutama muukin osa, joissa on päivämäärä, on leimattu syyskuulle, mikä lieneekin kokoamiskuukausi, koska lokakuussa auto on ollut jo Suomessa.


Väärä tarra, tuollainen se merkintä on, ja tuossa siis 18.3.2010

Kuva
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja yason » 21 Joulu 2017, 10:06

Mauri H kirjoitti:Väärä tarra, tuollainen se merkintä on, ja tuossa siis 18.3.2010


Kiitos kuvasta! Katsoin omastani ohjeiden mukaan kompuran takaa/alta, mutta en löytänyt tuollaista. Pitää tutkia vielä tarkemmin, voi olla että päällä on pölyä tai hapettumaa, että pitää raaputella puhtaaksi ensin, ennen kuin löytyy.
Outback MY10 diesel/mt

hannuk
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja hannuk » 21 Joulu 2017, 10:35

Kannattaa putsata varovasti! Lähinnä että ei käytä mitään liuotinta tms. Omaa kun putsasin niin vesikin tuntui olevan rajoilla, kun joutui hieman pyyhkimään.
2010 Diesel Outback

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja yason » 16 Tammi 2018, 13:15

Kerrankin edes hiukan pakkasta PK-seudulla (-6C), niin seurailin lämpöjä kun kävin asioilla. Ajelin kehäteillä sellaista normi 80km/h vauhtia, välillä kävin jossain pienemmillä kaduilla. Jäähdytysnesteen lämpö huiteli n. 70C tienoilla. Sisällä riittää kyllä löylyä, mutta koneparkaa vähän säälin. Öljyn lämmöistä ei ole edes mitään tietoa: ei Torquella saanut dataa, liekö siellä edes öljyn lämpötila-anturia?

Seuraava projekti taitaa olla makuualustan uusiokäyttö etusäleikön rakoihin aseteltuna. Siellä alhaalla ei tainnut olla mitään säleikköäkään tukena, sinne pitää keksiä jotain jäykempää tuulen tukkeeksi.

Konepellin scooppi kai myös tukkoon talveksi? Lieköhän kylmä pakkasilma suoraan ahtimenkin jälkeen viileämpää kuin kesäinen 40-asteinen motari-ilma välijäähdyttimen jälkeen?
Outback MY10 diesel/mt

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja yason » 16 Tammi 2018, 13:16

yason kirjoitti:Kerrankin edes hiukan pakkasta PK-seudulla (-6C), niin seurailin lämpöjä kun kävin asioilla. Ajelin kehäteillä sellaista normi 80km/h vauhtia, välillä kävin jossain pienemmillä kaduilla. Jäähdytysnesteen lämpö huiteli n. 70C tienoilla, paikallaan ja nurkka-ajossa laski 65C asti. Sisällä riittää kyllä löylyä, mutta koneparkaa vähän säälin. Öljyn lämmöistä ei ole edes mitään tietoa: ei Torquella saanut dataa, liekö siellä edes öljyn lämpötila-anturia?

Seuraava projekti taitaa olla makuualustan uusiokäyttö etusäleikön rakoihin aseteltuna. Siellä alhaalla ei tainnut olla mitään säleikköäkään tukena, sinne pitää keksiä jotain jäykempää tuulen tukkeeksi.

Konepellin scooppi kai myös tukkoon talveksi? Lieköhän kylmä pakkasilma suoraan ahtimenkin jälkeen viileämpää kuin kesäinen 40-asteinen motari-ilma välijäähdyttimen jälkeen?
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 16 Tammi 2018, 21:07

Makuualustasta vaan iso yksi pala jonka ujuttaa jäähdyttimen säleikön yläreunasta paikalleen. Niin korkea että tulee syylarin alakiinnikkeisiin asti ja aavistuksen leveämpi kuin syylari niin pysyy hyvin paikallaan.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Jappi » 16 Tammi 2018, 21:08

Toimiiko sama kuin vanhakorisessa? Jäähdyttäjän yläkiinnikkeet irti ja vähän taivuttaa jäähdyttäjää moottoria kohti, kennojen väliin kartonkia tai vesiväripaperia, 2xA3 oli hyvä, yläreunasta vähän piti niistää ja kiinnikkeet takas...

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 17 Tammi 2018, 06:18

Mä irroittelin ne jäähdyttimen säleikön muovinastat yläpäästä ja kampesin säleikön yläreunaa ulospäin, antoi periksi sopivasti ja telttapatjan sai pujotettua väliin. Tuo solumuovi kun kestää rytistämistä niin voi saada alareunan aukostakin helpommalla, asetin niin että ulkolämpöanturi jäi tietysti patjan etupuolelle.

Sama telttapatjan pala on nykyisessäkin toisenmerkkisessä työmatka-autossa keulalla, on hyvä materiaali kun sen voi hiukan ylikokoisena tunkea paikalleen niin pysyy tukevasti.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja Matway » 17 Tammi 2018, 12:26

Mulla on maskin alaosa telttapatjalla tukittu, ja ylhäällä on ne "joulupadat" (x-vision dominator). Lämmöt ollut nyt max 80 astetta kun ulkona on se 7-10 pakkasta.
Öljynlämpöön ei tosiaan ole varmaan anturia vakiona kun ei Torquella näytä edes mittaria valikoissa.

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

ViestiKirjoittaja yason » 23 Tammi 2018, 10:56

Mauri H kirjoitti:Mä irroittelin ne jäähdyttimen säleikön muovinastat yläpäästä ja kampesin säleikön yläreunaa ulospäin, antoi periksi sopivasti ja telttapatjan sai pujotettua väliin. Tuo solumuovi kun kestää rytistämistä niin voi saada alareunan aukostakin helpommalla, asetin niin että ulkolämpöanturi jäi tietysti patjan etupuolelle.


Tein juuri tämmösen. Ja scooppiin yks suikale U-muotoon taitettuna, niin ei lennä minnekään.

Mikä on Outbackissa EE20Z:n termostaatin lämpötila?

Kävin heittämässä koeajolenkin -3 asteessa ja lämmöt nousivat aika vaivatta 87-92 -välille maantiellä ja moottoritiellä, vähän ylä- ja alamäistä riippuen. Kaupunkiajossa tipahtaa 85 asteeseen, mutta ei alle. Tossa on vähän vielä kylmenemisen varaakin ja ilmeisesti jäähdytyspuolikin kuitenkin toimii, kun ajelin motarilla pitkää, pitkää ylämäkeä (kilometritolkulla) ja lämmöt nousivat n. 91-92 asteen tasolle, mutta eivät sitten enää siitä ylemmäs.
Outback MY10 diesel/mt


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa