Sivu 6/10

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 15 Elo 2017, 14:49
Kirjoittaja Lohimies
Karppa82 kirjoitti:Toinen juttu niin ilmeisesti takakontin ovea pitäisi säätää jotenkin, kun terävissä montuissa ovi lonksahtaa ikävästi. Jollakin antaa vinkkejä säätöä varten? Oven alaosan saumasta on osasta kohtaa lähtenyt maalia jonkun verran, en tiedä johtuuko sitten tuosta kun tuo lonksuu ja hangannut maalin vai onko entinen omistaja lyönyt sen johonkin avatessaan ovea. Omasta mielestäni ovi ei kuitenkaan niin paljon lonksu että osuisi mihinkään. Täällähän kyllä joku kertoi että Legacyssä ovi hankaa johonkin tiivisteeseen joka rikkoo maalipinnan saumasta. En tiedä onko Foresterissa sitten samaa vikaa?

Onko autoon asennettu vetokoukku? Joskus se tehdään sen verran huolimattomasti, että takapuskuri jää kantamaan. Silloin luukun alareuna ottaa siihen kiinni. Eli kolahtelee ja hankaa maalin pikkuhiljaa pois.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 15 Elo 2017, 20:49
Kirjoittaja Karppa82
Lohimies kirjoitti:
Karppa82 kirjoitti:Toinen juttu niin ilmeisesti takakontin ovea pitäisi säätää jotenkin, kun terävissä montuissa ovi lonksahtaa ikävästi. Jollakin antaa vinkkejä säätöä varten? Oven alaosan saumasta on osasta kohtaa lähtenyt maalia jonkun verran, en tiedä johtuuko sitten tuosta kun tuo lonksuu ja hangannut maalin vai onko entinen omistaja lyönyt sen johonkin avatessaan ovea. Omasta mielestäni ovi ei kuitenkaan niin paljon lonksu että osuisi mihinkään. Täällähän kyllä joku kertoi että Legacyssä ovi hankaa johonkin tiivisteeseen joka rikkoo maalipinnan saumasta. En tiedä onko Foresterissa sitten samaa vikaa?

Onko autoon asennettu vetokoukku? Joskus se tehdään sen verran huolimattomasti, että takapuskuri jää kantamaan. Silloin luukun alareuna ottaa siihen kiinni. Eli kolahtelee ja hankaa maalin pikkuhiljaa pois.

Kyllähän vetokoukku on asennettu, mutta kun takakontin ovea laskin hiljalleen ylös ja alas niin ei ovi missään vaiheessa puskuriin ottanut kiinni. Oven ollessa kiinni puskurin ja oven väliin mahtuu jopa omat sormeni. Tuossa kuvassa vielä kuinka iso väli puskurin ja oven väliin jää kun ovi on kiinni.
http://imgur.com/a/gwmrD

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 22 Syys 2017, 22:24
Kirjoittaja Termostatti
Mutuilua, mutta kerran puhuin tutun korjaamoukon kanssa ja tuli puhetta, että joissain autoissa noi takapuskurin suojat on kallellaan väärään suuntaan, eli konttiin päin. Se voi talvella kerätä jäätä sinne suojan ja luukun väliin ja se rikkoo maalin. En tiiä onko tästä kyse, just my 2 cents.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 23 Syys 2017, 01:42
Kirjoittaja Jappi
Termostatti kirjoitti:Mutuilua, mutta kerran puhuin tutun korjaamoukon kanssa ja tuli puhetta, että joissain autoissa noi takapuskurin suojat on kallellaan väärään suuntaan, eli konttiin päin. Se voi talvella kerätä jäätä sinne suojan ja luukun väliin ja se rikkoo maalin. En tiiä onko tästä kyse, just my 2 cents.

Tämä ja mahdollisuus että lukon vastakappale on kulunut.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 04 Marras 2017, 16:15
Kirjoittaja tarppeton_tieto
Moro vaan

16 vuotta olen ajellut peugeotilla ja ikä alkaa painamaan eli uuttaa autoa olen etsimässä. Ajoa tulee about 20 000 km/a

Nyt mikä mietityttää Subarun diselin laatuongelmat. Olen ymmärtänyt että vuoden 2011 2.0 TD moottereissa ei ole ongelmia eli turvallinen ostos, vai? Mitä nyt kattelin Subarun diisselejä niin kovin paljoa noilla ei yleensä ole ajettu. Mutta mitäs noi hehkut, onko niissä joku suunnittelu vika ja missä kohdassa noi menee about vaihtoo? Entäs kytkin ja vaihteisto, onko niistä tiedossa ongelmia?

Kävin koeajamassa Legacy 2,0 TD STW D v.2010 ja 5. vaihteen kanssa oli ongelmia - vaihetta piti hieman asetella oikeaan kohtaan jotta menee sisään eli siirtää hieman keskelle päin. Muut vaihteet toimi hyvin.

Ajatuksena olisi käydä koeajamassa liuta Legacyjä + muitakin autoja. Eli vinkkejä mihin kannattaa kiinnittää huomiota.


EDIT: luettuani enemän olen jäänyt siihen käsitykseen että 5gen 2,5i CVT olisi luotettavampi kapistus kuin 2,0 TD. Toki kuluttaa enmmän mutta oletetavasti huoltokustanuksissa sitten saa etua (henkut/hiukkassuodatin)

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 04 Marras 2017, 23:30
Kirjoittaja out
Käsittääkseni -11 mallista eteenpäin ei oo ainakaan hiukkas tai hehkuongelmia ollu. Kytkin ravistaa kylmänä/kosteana mutta muuta teknisiä lapsusongelmia ei pitäis olla (senkin kanssa pystyy oleen ettei se haittaa). Itellä ainakin 2011 mallissa dpf toiminu kokoajan hyvin vaikka sillä aina on peloteltu.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 05 Marras 2017, 09:27
Kirjoittaja JuhaH
out kirjoitti:Käsittääkseni -11 mallista eteenpäin ei oo ainakaan hiukkas tai hehkuongelmia ollu. Kytkin ravistaa kylmänä/kosteana mutta muuta teknisiä lapsusongelmia ei pitäis olla (senkin kanssa pystyy oleen ettei se haittaa). Itellä ainakin 2011 mallissa dpf toiminu kokoajan hyvin vaikka sillä aina on peloteltu.
DPF ongelmia on taidettu korjata paljon ECU päivityksissä viime vuosien aikana. Ja toki yleisesti ottaen kaikissa automerkeissä DPF toimii paremmin jos ajo on muutakin kuin pelkkää lyhyttä kaupunkiajoa.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 05 Marras 2017, 09:32
Kirjoittaja hannuk
Tarkoitetaanko hehku ongelmilla sitä, että vanhoja ei tahdo saada irti, vai jotain muuta?

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 05 Marras 2017, 11:24
Kirjoittaja Amazonmies
hannuk kirjoitti:Tarkoitetaanko hehku ongelmilla sitä, että vanhoja ei tahdo saada irti, vai jotain muuta?
Kyllä, katkeavat irrottaessa koneen sisään. Tämähän tulee eteen tosin vasta sitten, kun hehku(t) menee rikki.

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 05 Marras 2017, 14:02
Kirjoittaja yason
Amazonmies kirjoitti:
hannuk kirjoitti:Tarkoitetaanko hehku ongelmilla sitä, että vanhoja ei tahdo saada irti, vai jotain muuta?
Kyllä, katkeavat irrottaessa koneen sisään. Tämähän tulee eteen tosin vasta sitten, kun hehku(t) menee rikki.


Eiks tää ole aika yleismaailmallinen ongelma merkistä riippumatta? Korjaamotkin taitavat hinnoitella hehkujen vaihtoon usein erikseen irrotustyön tai jonkun ekstralisän, riippuen kuinka paljon ongelmia ilmenee, kun kukaan ei voi taata, että ne lähtevät irti nätisti X vuoden käytön jälkeen.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 05 Marras 2017, 14:07
Kirjoittaja hannuk
Onko nuo hehkutulpat sitten muuttunut 2011? Jotenki ymmärtänyt niin että eka koneet oli yhdellä mallilla ja 2010 korimallista alkaen ois sitten moottorin vaihduttua sen jälkeiset samalla. Perhana kun missään ei ole listausta diiseli moottorille tehdyistä muutoksista ja päivityksistä...

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 07 Marras 2017, 00:06
Kirjoittaja Jampsu
hannuk kirjoitti:Onko nuo hehkutulpat sitten muuttunut 2011? Jotenki ymmärtänyt niin että eka koneet oli yhdellä mallilla ja 2010 korimallista alkaen ois sitten moottorin vaihduttua sen jälkeiset samalla. Perhana kun missään ei ole listausta diiseli moottorille tehdyistä muutoksista ja päivityksistä...

Kyllähän ne hehkut muuttu keraamisiks eli nopeemmin lämpiäviks tossa euro5 muutoksessa. Eli alu vs. Muovi imusarja

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 07 Marras 2017, 18:45
Kirjoittaja tarppeton_tieto
Mitenkäs sitten hiukkasuodin ongelma - onko sekin poistunut 2011?

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 07 Marras 2017, 19:14
Kirjoittaja Sandman1
Hiukkassuodatinongelma loppuu vasta, kun sen poistaa...

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 07 Marras 2017, 19:25
Kirjoittaja tarppeton_tieto
Sandman1 kirjoitti:Hiukkassuodatinongelma loppuu vasta, kun sen poistaa...


Totta kai. Mutta poistaminen ei ole realistinen vaihtoehto kun asiaa aletaan tarkailla. Mutta tarkoitin kysymyksellä toiko vuosi 2011 mitään parannusta asiaan. Diisselin yksi etu on edulliset polttoainekustannukset mutta jos se valuu ylimääräisiin korjauksiin niin ei maksa vaivaa.

Ok, en aja lyhyttä matkaa - työmatkoja 14 000 vuosi ja 35 km siivuissa. Mutta auton vaihdon ajatus on vähentää korjaamopäiviä... oisko sitten niin että 2,5i esim 2010-2012 olisi varmempi ratkaisua? Toki diselin edut kyllä houkuttaa mutta mutta...

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 07 Marras 2017, 20:36
Kirjoittaja Mauri H
Tasan varmaan ei aleta tarkkailemaan suodattimia. Järkeviä keinoja ei ole, laitteet kalliita ja ongelma marginaalinen. Pelottelu riittää kuten muissakin autoiluun liittyvissä asioissa Suomessa.

DPF:n softa on saatu ilmeisesti melko toimivaksi joten ongelmia ei välttämättä tule, ennen kuin suodattimen kilometrit on täynnä.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 07 Marras 2017, 21:24
Kirjoittaja Sandman1
Kunhan pelottelevat herranpelolla, että kaikki jää kiinni. Siihen ei vaan ole järkevää keinoa sitä mitata, mistä esimerkkinä, olikose keväällä, kun tiiseleitä jäi katsastuksessa hylkyyn uusien mittausrajojen takia.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 24 Marras 2017, 16:49
Kirjoittaja yason
Kerrataanpa vielä noiden vanhempien disujen tyyppivikaongelmat:

- silikonia pursotettu liikaa jonnekin, mikä tukkii ennen pitkää jonkun öljykanavan
- öljyura puuttuu yhdestä runkolaakerista
- kampiakseli saattaa katketa ihan silkasta ilosta

Meniks oikein? Oliks vielä muita?

Jos tuollaiseen ongelmamottiin törmäisi, niin siitä selviäisi siis päivittämällä tuoreen (2010/4 uudemman) kampiakselin, kiertokangen laakerit ja runkolaakerit? Sittenkö kestää vai meneeks noissa muutakin?

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 24 Marras 2017, 21:34
Kirjoittaja out
Niin eikös ne kestävemmät osat vaatinu enemmän tilaa joten pitää koko alakerta vaihtaa. Onko muuten kellään tietoa miksi siitä yhestä laakeriliuskasta puuttui öljyura???

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 26 Marras 2017, 15:33
Kirjoittaja smacine
Koko alakerta vaihtoon, heikompi rakenne vanhassa alakerrassa joka aiheuttaa kammen katkeamisen. Suuttimet ja hehkut kannattaa vaihtaa suosiolla samalla kun on koko kone irti. Uudemmat suuttimet ovat kestävemmät kuin vanhat. Turbon vielä kun huollattaa samalla niin koneen osalta pitäis olla aikas huolettomia kilometrejä edessä..

nimim.. toivotaan toivotaan.. :crazy:

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 26 Marras 2017, 22:13
Kirjoittaja yason
Kannet voi siis sentään vielä käyttää? :-) Montako tonnia Subaru pyytää uudesta lohkosta?

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 28 Marras 2017, 22:52
Kirjoittaja smacine
pyöreesti 5000€ muistaisin..

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 29 Marras 2017, 00:47
Kirjoittaja Jampsu
Latviassa tais saada alakertoja 3500€

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 30 Marras 2017, 14:53
Kirjoittaja Matulak
Moro

Vielä kerran ikuisuusaiheeseen..
Mistä piti etsiä moottorin päivämääräleimaa? Ilmastoinnin kompuran alta? Näkyykö se leima selvästi? Diesel Outback harkinnassa..

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 01 Joulu 2017, 16:12
Kirjoittaja KK9
Matulak kirjoitti:Moro

Vielä kerran ikuisuusaiheeseen..
Mistä piti etsiä moottorin päivämääräleimaa? Ilmastoinnin kompuran alta? Näkyykö se leima selvästi? Diesel Outback harkinnassa..

Siellähän se ja saattaa olla tarra, mutta hyvin näkyvä kylläkin!

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 05 Joulu 2017, 21:51
Kirjoittaja TaunoLj
Moro.

Ekaa viestiä foorumille ja ekaa Subarua hankkimassa:
Olisipa minullakin harkinnassa Outbacki tahi Foresteri.
Kahta olen katellut:
https://www.nettiauto.com/subaru/outback/8575140
https://www.nettiauto.com/subaru/forester/9285204

Onko täällä kenties entisiä omistajia tahi muita, jotka osaavat neuvoa vaaranpaikat. Ilmeisesti tämä 2010 on juuri se kriittinen vuosi, joka pitäisi vielä välttää. OB:n varustelu houkuttelisi, mutta ei se paljoa lohduta, jos kone lasahtaa...

Noissa Bensakoneissa ei ilmeisesti ole lastentauteja ollut. Foresteri lienee kuitenkin näistä se varmempi etenijä, vaikka ahtaampi tiloiltaan olisikin. Koeajoja muutamille muillekin yksilöille olisi tiedossa.

Auto tulee siis Pohjoiseen möyrimään lumisia ylämäkiä ja pitkille välimatkoille, jolloin ei huvita jäädä tien poskeen tulistelemaan.
Kiitos.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 06 Joulu 2017, 13:24
Kirjoittaja faillite
Outbackin valojen korkeussäätö ei toimi ja auto on liikkeen mukaan katsastettu viime kuussa... taitaa olla kalliimpi vika kun yrittävät myydä rikkinäisenä...

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 07 Joulu 2017, 12:06
Kirjoittaja Mauri H
Eiköhän siellä ole taka-akselin asentotunnistin rikki tai koiranluu poikki vaan.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 19:43
Kirjoittaja yason
Kuumeilin kesällä bensa-Subarua tälläkin foorumilla, joten luonnollisesti päädyin dieseliin :)

Huomenna olis mahdollisuus tehdä kaupat 2010/10 rekisteröidystä Outbackista. Tuotantopäivämäärää en kompuran alta enkä päältä löytänyt kovallakaan etsimisellä (olis kai pitänyt olla peili mukana, että olisi nähnyt hihnapyörän taakse?), mutta myyjä soitti maahantuojalle, joka selvitti rekisteritunnuksen perusteella, että kyseinen yksilö pitäis olla jo ns. hyvällä koneella. Samoin edellinen ostaja oli selvitellyt samaa asiaa ja päässyt samaan tulokseen. Joten ei tuo ihan katastrofilta vaikuta. Auto oli muuten hyvä ja siisti, moottori käynnistyi dieseliksi hiljaisesti, ei pitänyt ajossa ylimääräisiä ääniä ja koneesta löytyi niin potkua kuin kierroksiakin. En oikeastaan keksinyt muutakaan valittamista. Auto oli myös huomattavasti hiljaisempi kuin kesällä koeajamani yksilö ja jousituskin toimi huomattavasti paremmin: jäätyneessä loskasohjossa oli hyvä kokeilla tämmöisiä.

Ketjun otsikkoon viitaten taidanpa nyt kuitenkin uskaltaa ostaa. Onpahan sitten koettu se Japanian ihmekin :shock:

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 20:54
Kirjoittaja out
Ite oon ajanu useita dsl outbackeja 09-11 ja niissä on ollu isoja eroja mm jousituksessa ja moottorin luonteessa vaikka papereiden mukaan ovat samoja autoja. Autot olleet vielä tehtaan softeilla ym. Vaikka noita motteja on paljon parjattu niin mielestäni ainoa merkittävä miinus on olematon voima 1000-1500krs jonka huomaa rampeilla parhaiten.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 21:41
Kirjoittaja yason
out kirjoitti:Ite oon ajanu useita dsl outbackeja 09-11 ja niissä on ollu isoja eroja mm jousituksessa ja moottorin luonteessa vaikka papereiden mukaan ovat samoja autoja. Autot olleet vielä tehtaan softeilla ym.


Outoa. Jousituksen eron voisi selittää huonoksi menneillä iskareilla, mutta moottorin luonteen ei kai pitäisi kovasti vaihdella, ellei sitten turbon kunto ja hiukkassuodattimen tukkoisuus selitä sitä.

out kirjoitti:Vaikka noita motteja on paljon parjattu niin mielestäni ainoa merkittävä miinus on olematon voima 1000-1500krs jonka huomaa rampeilla parhaiten.


Ei tuo kone vaikuttanutkaan mitenkään sellaiselta, että sitä kannattaa vedättää 1000-1500 rpm, kun kerran iloisesti pyörii 1500-2500 rpm. Kaipa ne paikatkin hajoavat helpommin, jos jyryttää liian alhaalta.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 22:32
Kirjoittaja out
Luulen että ainakin takajousitukseen on tehty muutoksia 09-11 välillä. Sekä mootorin softa luultavasti myös muuttunut. Jossain 09-10 malleissa ollu kuin hevosen potku n 1700krs mutta jossain -11 mallissa potku tullu tasaisemmin tms

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 22:48
Kirjoittaja yason
out kirjoitti:Luulen että ainakin takajousitukseen on tehty muutoksia 09-11 välillä.


Kertookos varaosanumerot samaa tarinaa? Tutkin jossain vaiheessa varaosanumeroiden perusteella, että jenkkimalleissa on erilaiset jouset ja iskarit kuin euromalleissa.

out kirjoitti:Sekä mootorin softa luultavasti myös muuttunut. Jossain 09-10 malleissa ollu kuin hevosen potku n 1700krs mutta jossain -11 mallissa potku tullu tasaisemmin tms


Softamuutoksella onnistuu kyllä nämä muutokset, voihan olla että osaan vanhemmissa on ajettu uudemmat softat ja osaan ei.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 16 Joulu 2017, 08:59
Kirjoittaja tuRboman
Jenkkimalleissa on 0.7" korkeampi alusta ollut jo vuosikausia. En nyt muista mikä siinä on syy, että siellä 'täytyy' saada se 8.7" maavaraksi. Eikä aina ole alustan muutoksen onnistuneet kun esim 05-09 Outbackissä on ongelmaa perän muljuamisena ( googleen outback ghostwalk ). Ja 2010+ malleissa ohjaus tärisee, jostain syystä nämä ongelmat puuttuu meikäläisille myytävistä versioista. Liekö korotettu alusta syynä?

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 16 Joulu 2017, 10:44
Kirjoittaja Mauri H
Eikö jenkkimalleista myös puuttunut peräkorkeuden säätö?

Mitä moottorien luonteeseen tulee niin niissä on kovasti yksilöeroja, kuten moottoreissa aina. Säädettäessä sen viimeistään huomaa, toiset vaan vetää paljon paremmin kuin toiset. Eikö joistain ole mitattukin tyyliin 165 hv vakiona, osa varmasti jää sinne ilmoitettuun 150 hv tehoihin, tuon eron kyllä huomaa. Lisäksi se paljonko EGR on saanut sotkea moottoria vaikuttaa kovastikin, kuten suuttimien kunto. MAP-anturin likaisuuden vaikutuksen jokainen sen putsannut tietää, muuttujia on monia.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 16 Joulu 2017, 22:28
Kirjoittaja KK9
out kirjoitti:Ite oon ajanu useita dsl outbackeja 09-11 ja niissä on ollu isoja eroja mm jousituksessa ja moottorin luonteessa vaikka papereiden mukaan ovat samoja autoja. Autot olleet vielä tehtaan softeilla ym. Vaikka noita motteja on paljon parjattu niin mielestäni ainoa merkittävä miinus on olematon voima 1000-1500krs jonka huomaa rampeilla parhaiten.

Itsellä kun oli tuo -08 disu OB niin en juurikaan päästänyt kierroksia alle 1800! Juurikin tuon alakierroksilta puuttuneen voiman takia!

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 17 Joulu 2017, 04:14
Kirjoittaja Jappi
smacine kirjoitti:Koko alakerta vaihtoon, heikompi rakenne vanhassa alakerrassa joka aiheuttaa kammen katkeamisen. Suuttimet ja hehkut kannattaa vaihtaa suosiolla samalla kun on koko kone irti. Uudemmat suuttimet ovat kestävemmät kuin vanhat. Turbon vielä kun huollattaa samalla niin koneen osalta pitäis olla aikas huolettomia kilometrejä edessä..

nimim.. toivotaan toivotaan.. :crazy:


Lohko on huonompi vanhoissa, 5/10 taisi olla kun viimeiset moottoriversiot tuli. Suuttimissa ei ole paremmuutta, vanhat on karkeammat kuin uudet suihkultaan mutta painekin nousi samassa muutoksessa joten ei ihan pysty vertaamaan.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 17 Joulu 2017, 18:29
Kirjoittaja -teme-
KK9 kirjoitti:
out kirjoitti:Ite oon ajanu useita dsl outbackeja 09-11 ja niissä on ollu isoja eroja mm jousituksessa ja moottorin luonteessa vaikka papereiden mukaan ovat samoja autoja. Autot olleet vielä tehtaan softeilla ym. Vaikka noita motteja on paljon parjattu niin mielestäni ainoa merkittävä miinus on olematon voima 1000-1500krs jonka huomaa rampeilla parhaiten.

Itsellä kun oli tuo -08 disu OB niin en juurikaan päästänyt kierroksia alle 1800! Juurikin tuon alakierroksilta puuttuneen voiman takia!


Tälleen itekki ajan omalla vaikka onki ohjelmointi suoritettu, Kaupungissa en juurikaan kolmosta isompaa käytä ollenkaan ja maantiellä jos mittarin mukaan joutuu ajamaan 80km/h niin ajan sitten nelosella.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 17 Joulu 2017, 20:30
Kirjoittaja out
6-lovinen lootahan on sentään vähän järkevämpi kun siinä tiheempi välitys ku 5-lootasessa. Sekä vakiona pikkukierroksilla selvästi vahvempi ja nostaa kierroksia alhaalta jouheemmin. Toki eihän siinäkään voimaa alhaalla oo.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 20 Joulu 2017, 22:54
Kirjoittaja yason
yason kirjoitti:Tuotantopäivämäärää en kompuran alta enkä päältä löytänyt kovallakaan etsimisellä (olis kai pitänyt olla peili mukana, että olisi nähnyt hihnapyörän taakse?), mutta myyjä soitti maahantuojalle, joka selvitti rekisteritunnuksen perusteella, että kyseinen yksilö pitäis olla jo ns. hyvällä koneella.


Laturin kohdalta imusarjan päältä löyty puolittain sulanut tarra, jossa oli muutama numero ja QR-koodi: EE20ZLDALB03743174C6910

Ainakin dieselin moottorikoodilla tuo alkaa: olisko nuo neljä viimeistä numeroa nyt se valmistusaika? 6.9.10? Muutama muukin osa, joissa on päivämäärä, on leimattu syyskuulle, mikä lieneekin kokoamiskuukausi, koska lokakuussa auto on ollut jo Suomessa.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 21 Joulu 2017, 06:22
Kirjoittaja Mauri H
yason kirjoitti:
yason kirjoitti:Tuotantopäivämäärää en kompuran alta enkä päältä löytänyt kovallakaan etsimisellä (olis kai pitänyt olla peili mukana, että olisi nähnyt hihnapyörän taakse?), mutta myyjä soitti maahantuojalle, joka selvitti rekisteritunnuksen perusteella, että kyseinen yksilö pitäis olla jo ns. hyvällä koneella.


Laturin kohdalta imusarjan päältä löyty puolittain sulanut tarra, jossa oli muutama numero ja QR-koodi: EE20ZLDALB03743174C6910

Ainakin dieselin moottorikoodilla tuo alkaa: olisko nuo neljä viimeistä numeroa nyt se valmistusaika? 6.9.10? Muutama muukin osa, joissa on päivämäärä, on leimattu syyskuulle, mikä lieneekin kokoamiskuukausi, koska lokakuussa auto on ollut jo Suomessa.


Väärä tarra, tuollainen se merkintä on, ja tuossa siis 18.3.2010

Kuva

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 21 Joulu 2017, 10:06
Kirjoittaja yason
Mauri H kirjoitti:Väärä tarra, tuollainen se merkintä on, ja tuossa siis 18.3.2010


Kiitos kuvasta! Katsoin omastani ohjeiden mukaan kompuran takaa/alta, mutta en löytänyt tuollaista. Pitää tutkia vielä tarkemmin, voi olla että päällä on pölyä tai hapettumaa, että pitää raaputella puhtaaksi ensin, ennen kuin löytyy.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 21 Joulu 2017, 10:35
Kirjoittaja hannuk
Kannattaa putsata varovasti! Lähinnä että ei käytä mitään liuotinta tms. Omaa kun putsasin niin vesikin tuntui olevan rajoilla, kun joutui hieman pyyhkimään.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 16 Tammi 2018, 13:15
Kirjoittaja yason
Kerrankin edes hiukan pakkasta PK-seudulla (-6C), niin seurailin lämpöjä kun kävin asioilla. Ajelin kehäteillä sellaista normi 80km/h vauhtia, välillä kävin jossain pienemmillä kaduilla. Jäähdytysnesteen lämpö huiteli n. 70C tienoilla. Sisällä riittää kyllä löylyä, mutta koneparkaa vähän säälin. Öljyn lämmöistä ei ole edes mitään tietoa: ei Torquella saanut dataa, liekö siellä edes öljyn lämpötila-anturia?

Seuraava projekti taitaa olla makuualustan uusiokäyttö etusäleikön rakoihin aseteltuna. Siellä alhaalla ei tainnut olla mitään säleikköäkään tukena, sinne pitää keksiä jotain jäykempää tuulen tukkeeksi.

Konepellin scooppi kai myös tukkoon talveksi? Lieköhän kylmä pakkasilma suoraan ahtimenkin jälkeen viileämpää kuin kesäinen 40-asteinen motari-ilma välijäähdyttimen jälkeen?

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 16 Tammi 2018, 13:16
Kirjoittaja yason
yason kirjoitti:Kerrankin edes hiukan pakkasta PK-seudulla (-6C), niin seurailin lämpöjä kun kävin asioilla. Ajelin kehäteillä sellaista normi 80km/h vauhtia, välillä kävin jossain pienemmillä kaduilla. Jäähdytysnesteen lämpö huiteli n. 70C tienoilla, paikallaan ja nurkka-ajossa laski 65C asti. Sisällä riittää kyllä löylyä, mutta koneparkaa vähän säälin. Öljyn lämmöistä ei ole edes mitään tietoa: ei Torquella saanut dataa, liekö siellä edes öljyn lämpötila-anturia?

Seuraava projekti taitaa olla makuualustan uusiokäyttö etusäleikön rakoihin aseteltuna. Siellä alhaalla ei tainnut olla mitään säleikköäkään tukena, sinne pitää keksiä jotain jäykempää tuulen tukkeeksi.

Konepellin scooppi kai myös tukkoon talveksi? Lieköhän kylmä pakkasilma suoraan ahtimenkin jälkeen viileämpää kuin kesäinen 40-asteinen motari-ilma välijäähdyttimen jälkeen?

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 16 Tammi 2018, 21:07
Kirjoittaja Mauri H
Makuualustasta vaan iso yksi pala jonka ujuttaa jäähdyttimen säleikön yläreunasta paikalleen. Niin korkea että tulee syylarin alakiinnikkeisiin asti ja aavistuksen leveämpi kuin syylari niin pysyy hyvin paikallaan.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 16 Tammi 2018, 21:08
Kirjoittaja Jappi
Toimiiko sama kuin vanhakorisessa? Jäähdyttäjän yläkiinnikkeet irti ja vähän taivuttaa jäähdyttäjää moottoria kohti, kennojen väliin kartonkia tai vesiväripaperia, 2xA3 oli hyvä, yläreunasta vähän piti niistää ja kiinnikkeet takas...

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 17 Tammi 2018, 06:18
Kirjoittaja Mauri H
Mä irroittelin ne jäähdyttimen säleikön muovinastat yläpäästä ja kampesin säleikön yläreunaa ulospäin, antoi periksi sopivasti ja telttapatjan sai pujotettua väliin. Tuo solumuovi kun kestää rytistämistä niin voi saada alareunan aukostakin helpommalla, asetin niin että ulkolämpöanturi jäi tietysti patjan etupuolelle.

Sama telttapatjan pala on nykyisessäkin toisenmerkkisessä työmatka-autossa keulalla, on hyvä materiaali kun sen voi hiukan ylikokoisena tunkea paikalleen niin pysyy tukevasti.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 17 Tammi 2018, 12:26
Kirjoittaja Matway
Mulla on maskin alaosa telttapatjalla tukittu, ja ylhäällä on ne "joulupadat" (x-vision dominator). Lämmöt ollut nyt max 80 astetta kun ulkona on se 7-10 pakkasta.
Öljynlämpöön ei tosiaan ole varmaan anturia vakiona kun ei Torquella näytä edes mittaria valikoissa.

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 23 Tammi 2018, 10:56
Kirjoittaja yason
Mauri H kirjoitti:Mä irroittelin ne jäähdyttimen säleikön muovinastat yläpäästä ja kampesin säleikön yläreunaa ulospäin, antoi periksi sopivasti ja telttapatjan sai pujotettua väliin. Tuo solumuovi kun kestää rytistämistä niin voi saada alareunan aukostakin helpommalla, asetin niin että ulkolämpöanturi jäi tietysti patjan etupuolelle.


Tein juuri tämmösen. Ja scooppiin yks suikale U-muotoon taitettuna, niin ei lennä minnekään.

Mikä on Outbackissa EE20Z:n termostaatin lämpötila?

Kävin heittämässä koeajolenkin -3 asteessa ja lämmöt nousivat aika vaivatta 87-92 -välille maantiellä ja moottoritiellä, vähän ylä- ja alamäistä riippuen. Kaupunkiajossa tipahtaa 85 asteeseen, mutta ei alle. Tossa on vähän vielä kylmenemisen varaakin ja ilmeisesti jäähdytyspuolikin kuitenkin toimii, kun ajelin motarilla pitkää, pitkää ylämäkeä (kilometritolkulla) ja lämmöt nousivat n. 91-92 asteen tasolle, mutta eivät sitten enää siitä ylemmäs.