Sivu 9/10

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 28 Tammi 2019, 08:38
Kirjoittaja sassa
sassa kirjoitti:Kiitos vastauksista, ajotietokoneestakin sai dataa irti ja peilien lämmityskin löytyi vinkkien perusteella :)

Kuten tuossa olikin, niin tuolla verkkosivulla hain VIN-koodilla ja sain tuon valmistuspäivän. Jotenkin aika pitkältä ajalta kuulostaa, että olisi vuoden lojunut ennen käyttöönottoa. En sitten tiedä, onko tuo faktaa.

Soittelen kuitenkin merkkiliikkeeseen maanantaina ja varmistan asian, kyselen samalla huolloista kun niistä ei ole muuta kuin leimat. Samassa paikassa huollettu aina, joten luulisi tietoa löytyvän.

Katsotaan miten käy, harmi jos joutuu passaamaan koska muuten olisi mieleinen peli.


Soittelin Metroautoon, missä huollot tehty. Huoltoneuvoja ei nähnyt koneelta valmistuspäivää, mutta kertoi viimeisten ongelmakoneisten alustapäiväykset olevan 09-10/2009. Tuossa oli alustan päiväys 02/2010.

Totta vai tarua, eikö vain haluttu kertoa? Vakuutteli kyllä, että olisi uudemmalla koneella. Miten kannattaisi toimia, kysellä vielä jostain muualta?

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 28 Tammi 2019, 08:57
Kirjoittaja jaalto65
Näistä on montaa tietoa liikkeellä, joten voi uskoa mitä tahtoo. Itse olen siinä käsityksessä, että rakenteellisesti paremmin suunniteltua alakertaa alkoi moottorilinjalta tulla varmuudella vasta toukokuussa 2010. Ne paljonpuhutut kokoonpanovirheet varmaankin saatiin pois päiväjärjestyksestä jo aiemmin, ja toivon mukaan jo paljon ennen kuin syksyllä 2009.

Mutta todettakoon vielä että pääasiallinen tietolähteeni ei ole sen vähemmän eikä enemmän luotettava kuin tämä palsta. Omaan 2008 Legaan on alakerta vaihdettu vuonna 2012, joten sen suhteen olen aika luottavainen.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 28 Tammi 2019, 10:44
Kirjoittaja -teme-
jaalto65 kirjoitti:Näistä on montaa tietoa liikkeellä, joten voi uskoa mitä tahtoo. Itse olen siinä käsityksessä, että rakenteellisesti paremmin suunniteltua alakertaa alkoi moottorilinjalta tulla varmuudella vasta toukokuussa 2010. Ne paljonpuhutut kokoonpanovirheet varmaankin saatiin pois päiväjärjestyksestä jo aiemmin, ja toivon mukaan jo paljon ennen kuin syksyllä 2009.

Mutta todettakoon vielä että pääasiallinen tietolähteeni ei ole sen vähemmän eikä enemmän luotettava kuin tämä palsta. Omaan 2008 Legaan on alakerta vaihdettu vuonna 2012, joten sen suhteen olen aika luottavainen.


Omassa on myös -12 vuonna 69tkm ajettuna vaihettu alakerta, joten uskosin sen jo olevan kestävää mallia.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 28 Tammi 2019, 12:46
Kirjoittaja Jappi
Niin siis viimeiset varaosanumeromuutokset lohkon ja kampiakselin osalta tuli 4/2010, kukaan muu kuin tehdas ei varmuudella tiedä mistä lähtien osat on kestäviä. Ja tehdas ei sitä ole julkisesti ilmoittanut. Voi hyvin olla että viimeiset päivitykset eivät ole liittyneet tuohon tyyppivikaan joka katkoo kampiakselin mutta koska parempaakaan tietoa ei ole tarjolla niin tuo 4/10 raja on turvallinen valinta.

Silikonilla tukitut öljykanavat ym. kokoonpanovirheet lienee hoidettu jo 2008 aikana pois päiväjärjestyksestä.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 22:00
Kirjoittaja sassa
Tilanne eskaloitui siihen pisteeseen, että 4motion passat lähti kiertoon maanantaina ja pohdintojen jälkeen kävin eilen hakemassa legacyn kotiin. Toivottavasti kestää ja edessä olisi vielä paljon kilometrejä!

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 28 Touko 2019, 15:44
Kirjoittaja jykke
Omistuksessani oleva diesel Outback on partsouq.com mukaan valmistettu 26.5.2010.
Kampiakselin osanumero on 12200AA470 ja partsouq.com mukaan kyseistä kampiakselia on valmistettu 04.2010 - 07.2010. Ainakin 12200AA480 on uudempi korvaava osanumero.
Lohkon varaosanumero on 11010AB073 ja sitä on partsouq.com mukaan valmistettu 05.2010 - 07.2010.
Muiden alakerran osien valmistusajaksi partsouq.com näyttää ainakin suurimmaksi osaksi 05.2009 - 07.2010.

Kyseisestä moottorista melko varmasti katkesi kampiakseli 230tkm kohdalla. Täyttä varmuutta viasta ja sen aiheuttajasta ei ole kun moottoria ei ole purettu, mutta kone kilahti jumiin poksahduksen ja tärinän saattelemana.

Näiden kokemusten ja partsouq.com tietojen perusteella pitäisin kestävänä versiona vasta 08/2010 alkaen valmistettuja moottoreita, tai sitten kohdalleni on vaan sattunut huono yksilö.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 28 Touko 2019, 18:09
Kirjoittaja Reetuhai2
Toi on vielä niin rajalla, että varmakshan ei voi sanoo ku kattomalla lohkosta valmistusajan.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 29 Touko 2019, 14:25
Kirjoittaja jykke
Erään purkuauton VIN JF1BRDLZ4AG032921 näyttää valmistuspäiväksi 17.06.2010.
Kampiakseli on sama kuin minulla eli 12200AA470 ja se on myöhemmin (ehkä 08/2010) korvattu osanumerolla 12200AA480. Lohko on myös sama kuin minulla, eli 11010AB073 ja sekin on myöhemmin korvattu ainakin osanumerolla 11010AB074.
Luonnollisesti minulla ei ole mitään tietoa siitä, miksi osanumerot ovat muuttuneet ja millaisia mahdolliset muutokset osissa on.

Oma rikkoutunut moottori on tarkoitus jossain vaiheessa purkaa, jospa sieltä saisi selville onko vaurio lähtenyt liikkeelle lohkosta, kampiakselista vai jostain muualta.

Venäläiseltä sivustolta https://subaru.afora.ru/legacy/b14/brd-lpz/a/ löytyy muuten tällaista infoa:

11010AB071 BLOCK ASSEMBLY-CYLINDER 20Z 01.05.2009 - 16.02.2010
11010AB072 BLOCK ASSEMBLY-CYLINDER 20Z 01.05.2010 - 12.05.2010
11010AB073 BLOCK ASSEMBLY-CYLINDER 20Z 13.05.2010 - 20.08.2010
11010AB074 BLOCK ASSEMBLY-CYLINDER 20Z 15.08.2010 - 20.12.2010
11010AB075 BLOCK ASSEMBLY-CYLINDER 20Z 21.12.2010 - 30.09.2011
11010AB251 BLOCK ASSEMBLY-CYLINDER 20Z 01.06.2011 - 13.10.2011
11010AB252 BLOCK ASSEMBLY-CYLINDER 20Z 14.10.2011 - 18.01.2012
11010AB253 BLOCK ASSEMBLY-CYLINDER 20Z 01.05.2013 - 30.11.2014

12200AA381 CRANKSHAFT COMPLETE 20Z 01.05.2009 - 02.04.2010
12200AA470 CRANKSHAFT COMPLETE 20Z 01.05.2010 - 05.07.2010
12200AA480 CRANKSHAFT COMPLETE 20Z 01.05.2013 - 30.11.2014

Lohkot 11010AB071 ja 11010AB072 ainakin lienevät heikompaa tekoa, 11010AB073 ehkä parempi tai sitten ei...
Kampiakseleista 12200AA381 lienee heikko ja itse ainakin epäilen että myös 12200AA470 olisi heikompi kuin sen korvannut 12200AA480.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 26 Heinä 2019, 12:40
Kirjoittaja Termostatti
Jos kellä on tarvetta My15 diesel Forelle, niin Toyota Kaivokselasta löytyy siisti ja vähän ajettu. Ei tarttunut matkaan, mutta myyjä Kenneth Koistinen tarjosi niin hyvää palvelua, että pitää ihan kehua.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 14 Elo 2019, 21:58
Kirjoittaja yason
jykke kirjoitti:Tein muutaman millin paksuisesta liimapintaisesta tiivistenauhasta uuden tiivisteen. Liima-tiivistemassan käyttöäkin mietin, mutta en uskaltanut laittaa jos valo tarvitsee vielä joskus saada irti.


Muistatko mitä se oli?

Mä kans huomasin, että takajarruvalon läpi vuotaa. Helppo irrotus ja vanha tiiviste ihan mujua ja likainen. Mietin, että mitäs tohon laittais, ettei maalipinta kärsi. Löyty laatikosta jotain yleistiivistenauhaa, mutta se on vähän liian paksua. Näytti kuitenkin sillä pitävän, mutta valo hieman pönöttää ulospäin paksun tiivistenauhan takia, enkä halua tuolla virityksellä odotella talvea ja jäätymistä. Vanha tiivistehän oli jotain pari milliä paksua maksimissään.

Jotain tiivistesilikonia mietin ensin, mutta mitähän maalipinta tykkää silikonista?

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 16 Elo 2019, 17:07
Kirjoittaja yason
Nonih, Outback onnistuneesti sisäänajettu. Nyt sitten alkaa varsinainen käyttö.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 18 Elo 2019, 16:21
Kirjoittaja jykke
yason kirjoitti:
jykke kirjoitti:Tein muutaman millin paksuisesta liimapintaisesta tiivistenauhasta uuden tiivisteen. Liima-tiivistemassan käyttöäkin mietin, mutta en uskaltanut laittaa jos valo tarvitsee vielä joskus saada irti.


Muistatko mitä se oli?

Mä kans huomasin, että takajarruvalon läpi vuotaa. Helppo irrotus ja vanha tiiviste ihan mujua ja likainen. Mietin, että mitäs tohon laittais, ettei maalipinta kärsi. Löyty laatikosta jotain yleistiivistenauhaa, mutta se on vähän liian paksua. Näytti kuitenkin sillä pitävän, mutta valo hieman pönöttää ulospäin paksun tiivistenauhan takia, enkä halua tuolla virityksellä odotella talvea ja jäätymistä. Vanha tiivistehän oli jotain pari milliä paksua maksimissään.

Jotain tiivistesilikonia mietin ensin, mutta mitähän maalipinta tykkää silikonista?


En ikävä kyllä yhtään muista millaista tiivste oli, jostain tarvikeliikkeestä autoihin tarkoitettua kuitenkin. Rakennuspuolen silikoneista ei ainakaan taida maalipinta tai pellit oikein tykätä.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 18 Elo 2019, 20:00
Kirjoittaja out
Minkä vuotinen Yasonin auto on ja onko koneelle jouduttu mitä tekemään?

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 18 Elo 2019, 22:16
Kirjoittaja yason
out kirjoitti:Minkä vuotinen Yasonin auto on ja onko koneelle jouduttu mitä tekemään?


Tämä tässäkin ketjussa pohdittu -10 autohan tämä. Ei ole mitään tehty koneelle, maagisen rajan jälkeen valmistettu.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 26 Elo 2019, 08:59
Kirjoittaja Subbaristi
Minun Outbackini on vielä mallia pommikone 2010. Kiinnostaa tietää, että paljonko näillä on enimmillään ajettu ilman, että kone on lauennut? Onko päästy yli 350 000 kilsan?

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 26 Elo 2019, 12:01
Kirjoittaja eki75
Subbaristi kirjoitti:Minun Outbackini on vielä mallia pommikone 2010. Kiinnostaa tietää, että paljonko näillä on enimmillään ajettu ilman, että kone on lauennut? Onko päästy yli 350 000 kilsan?


Mulla on 2 konerikkosta 08 mallista pihassa ja toisella tais olla 347tkm ja toisella 352tkm.. eli jossain tuossa kohti niitä koneita rupee menemään.. :lol:

-Eki

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 26 Elo 2019, 13:15
Kirjoittaja Reetuhai2
Eihän niille voi sanoo mitään, jotkuhan on hajonnu jo reilusti alle sadassa, jotku yli sadassa, toiset kahessa, jotku kolmessa. Jotku ei ikinä. Täysin tuuripeliä, hieman ajosta riippuvaa kans ilmeisesti.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 27 Elo 2019, 16:33
Kirjoittaja eki75
Reetuhai2 kirjoitti:Eihän niille voi sanoo mitään, jotkuhan on hajonnu jo reilusti alle sadassa, jotku yli sadassa, toiset kahessa, jotku kolmessa. Jotku ei ikinä. Täysin tuuripeliä, hieman ajosta riippuvaa kans ilmeisesti.


Niin, eikai siinä muuta varmaa ole kuin että hajoaa.. :lol: nuo -08:t oli kyllä aika tasalaatuisia yksilöitä, kun molemmat saman syksyn sedaneita ja 5tkm sisään tuli matka valmiiks..

nyt on -08 farkku alla jossa 215000 ja ja ei vielä konetta vaihdettu..

-Eki

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 27 Elo 2019, 17:50
Kirjoittaja -teme-
Jännä vaan että toisilla pääsee jopa sinne 300tkm+ ja toisilla taas ei päässy kun alle100tkm, oma nimittäin on levinny 70tkm ajettuna :mrgreen: Uskosin että jos tosiaan kone on kestäny jo reilu 200tkm niin alkuperäisen suunnittelun kukkasen takia se ei enää leviä.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 27 Elo 2019, 20:48
Kirjoittaja rs 200
Minä juttelin reilu viikko Diesel Legacymiehen kanssa joka on laskenut omalla 2009 Legalla 450000km eikä ole konetta vaihdettu.. On ostanut auton uutena ja ajanut kaikki kilometrit itse. Kytkimen on kerran vaihtanut, ei muuta isompaa remppaa, ei edes hehkuja ole vaihdettu..

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 27 Elo 2019, 22:43
Kirjoittaja jaalto65
-teme- kirjoitti:Jännä vaan että toisilla pääsee jopa sinne 300tkm+ ja toisilla taas ei päässy kun alle100tkm, oma nimittäin on levinny 70tkm ajettuna :mrgreen: Uskosin että jos tosiaan kone on kestäny jo reilu 200tkm niin alkuperäisen suunnittelun kukkasen takia se ei enää leviä.


No, jos siellä on ollut, kuten vallitseva tieto kai on, sekä kokoamisvirheitä (vahingossa tukittuja öljykanavia yms) että suunnitteluvirheitä (päin mäntyä ajateltu alakerran laakerointi nyt ainakin) niin siitähän jo sukeutuu hajontaa mottien laatuun. Sehän voisi näkyä erilaisena aikatauluna hajoamisessa.

Itseäni on sattuneesta syystä kuitenkin jo pitemmän aikaa kiinnostanut enempi se, että miten pitkään niillä konerikon jälkeen asennetuilla pannuilla pääsee. Vaan ei tässä voi kuin toivossa elää, alla 274 tkm ajettu yksilö, jossa alakerta vaihdettu vähän ennen puoltaväliä.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 28 Elo 2019, 05:41
Kirjoittaja -teme-
No sehän riippuu minkä vuotinen pannu sinne on laitettu tilalle, jos se on samaa alkusarjan koneita niin tuskinpa sillä kuuhun pääsee. :lol:

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 28 Elo 2019, 11:51
Kirjoittaja eki75
-teme- kirjoitti:Jännä vaan että toisilla pääsee jopa sinne 300tkm+ ja toisilla taas ei päässy kun alle100tkm, oma nimittäin on levinny 70tkm ajettuna :mrgreen: Uskosin että jos tosiaan kone on kestäny jo reilu 200tkm niin alkuperäisen suunnittelun kukkasen takia se ei enää leviä.


Joo, tuossa kesällä näytin niitä lohkoja koneistamon pojille jotka ovat rakentaneet/suunnitelleet umpipalikasta kiihytysauton moottorinkin.. niin kiinnittivät huomiota siihen että jos ois viimeistelty valu lohkoissa paremmin, eli R:ä puuttui siitäkin mistä valu oli lähtenyt lohkeamaan, niin olisi voinut kestää enemmänkin kilsoja.. :dontknow:

-Eki

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 03 Syys 2019, 19:19
Kirjoittaja Kalapoika
Iltaa arvon herrasväki ja kiitos tästä hienosta foorumista!

Itselle olisi ilmeisesti Subaru tulossa seuraavaksi autoksi ja en näistä vehkeistä osaa oikeastaan mitään sanoa.
Kysynkin siis teiltä, mitä ajatuksia tämä auto teissä herättää:
https://www.autosilta.com/autot/subaru/ ... aa-/toz700

Auto on parhaillaan meikäläisellä koeajossa ja pitäisi huomiseen mennessä tehdä päätös vaihdosta tähän.

Yleisilmeeltään auto on, noh melko siisti. Naarmua ja konepesun jälkeä aivan että riittämiin. Ei mitään vakavampaa jälkeä, mutta kulumaa hieman enemmän, kuin ensin osasi olettaa. Varsinaista ruostetta löytyi takakontin alareunasta, mutta ei kovin pahasti. Maali hiertynyt tiivistettä vasten jne.
Tekniikka on minulle täysin tuntematonta, joten se nyt lähinnä tässä kiinnostaa. Kestääkö tuo 2.0 kiisselipata miten ajoa? Ilmeisesti noilla voi ruuvata pitkälti yli 300 000, mutta onko tämä kuinka tavallista?
Ajossa laitos käyttäytyy aika traktorimaisesti ja soundit sen mukaiset. Tärinöitä ja pärinöitä Volvo V70 tottuneelle melkoisesti, erityisesti konepelti tuntuu pitävän meteliä.
Hieman ihmettelin kun liikennevaloissa, ilmastointi pois kytkettynä ilmeni pariin otteeseen erikoista hurinaa/murinaa, flekti joka kytkeytyy viiveellä? Vedot on aika pitkälti tallella, mutta kiihdytys melko kuminauhamaista, tuli mieleen kaasarimallinen nelitahtimoottori.

Huollot on tehty Subarun merkkihuollossa ja aikalailla ajallaan. Auto on toki ollut linja-autokuskeilla ajossa siirtymissä, ainakin entisen omistajanfirman nimen perusteella voisi näin olettaa. Kurkkasin öljyt ja pikimustaa kamaa oli tikun rajojen puolivälissä. Takaboksista löytyi litran törppö ja täyttökorkin vierestä, johtonipusta, öljyn lisäilyyn viittaavia sotkuja. Myyjä ei osannut sanoa, kuinka paljon haukkaa "sitä sitkeämpää" ajossa?

Ilmastointi jatkaa maalaismiljöö teemalla, melkoiset "lehmänhenkäykset" ja muutenkin aika tunkkainen käry kärryssä sisällä.
Kesärenkaat ihan OK Firestonet, talvisliksit hukannut nastat keskeltä??, mutta reunoissa vielä jäljellä. Pintaa on, muttei omaan makuun tarpeeksi nastoja - vaihtoon, jos tähän nyt päädyn.

Long story short. Mitä olette mieltä?
Kuulemma ollut pitkään myynnissä ja kovasti haluaisivat luopua. Omasta Volgasta tulisi hyvät vaihtorahat, mutta en nyt osaa sanoa, onko tämä hyvä vaihdokki. Omaan käyttöön ainakin sopisi, mutta kunto ja tuleva kestävyys hieman pohdituttaa. Auto saattaa päätyä sitä paitsi aika nopeasti takaisin kiertoon, sillä tulevista duunikuvioista johtuen en osaa sanoa tulevaisuuden tarpeesta. Jälleenmyynti-arvo? Ainakin nyt syksyllä ja talvella tukee kala - ja metsästyshommissa ulkona auton kanssa rämmittyä, melko usein vielä vene persiissä (thus 2-vetoisesta nelikkoon).

Kiitos jo nyt vastauksista.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 03 Syys 2019, 23:44
Kirjoittaja yason
Kalapoika kirjoitti:Auto on parhaillaan meikäläisellä koeajossa ja pitäisi huomiseen mennessä tehdä päätös vaihdosta tähän.


Rekkari tuntuu tutulta, lienenköhän käynyt katsomassa tuota joskus. Kävin Autosillassa Outbackia tutkimassa aikoinaan, mutta siitä on kyllä jo reippaasti aikaa. Ehkä olen vaan nähnyt nettiautossa. TOZ on jäänyt kuitenkin jostain mieleen.

Kalapoika kirjoitti:Tekniikka on minulle täysin tuntematonta, joten se nyt lähinnä tässä kiinnostaa. Kestääkö tuo 2.0 kiisselipata miten ajoa? Ilmeisesti noilla voi ruuvata pitkälti yli 300 000, mutta onko tämä kuinka tavallista?


Noh, onhan noita myynnissä kohtuullisen paljon ajettuna: https://www.nettiauto.com/subaru/outbac ... e&ord=DESC

Tuon 2011-mallin kanssa ei tarvitse enää moottorin tyyppivikoja ihmetellä.

Kalapoika kirjoitti:Ajossa laitos käyttäytyy aika traktorimaisesti ja soundit sen mukaiset. Tärinöitä ja pärinöitä Volvo V70 tottuneelle melkoisesti, erityisesti konepelti tuntuu pitävän meteliä. Hieman ihmettelin kun liikennevaloissa, ilmastointi pois kytkettynä ilmeni pariin otteeseen erikoista hurinaa/murinaa, flekti joka kytkeytyy viiveellä?


Normaalia. Soundi vaihtelee ja kone raksuttaa mukavasti kylmänä ja joskus muutenkin, jos huvittaa. Normiajossa tosin hyrrää pehmeästi, paitsi kun antaa runtua, niin koneen käynti karhenee ja pakoputkista tulee bokserin murinoita.

Tekee tyhjäkäynnillä suuttimien kalibrointeja, mikä kuulostaa kaamealta räkättämiseltä. Ja jos ei saa kalibroitua, yrittää tiheämmin kalibroida esimerkiksi just, kun seisoo valoissa tms. Rauhoittuu, kun laittaa ilmastoinnin pois parkissa, käyttää tyhjäkäyntiä ja antaa kalibroinnin mennä loppuun asti.

Konepelti tärisi mulla kans ajossa: syyllisiä olivat konepellin reunan kumityynyt, jotka eivät kiristäneet suljettua peltiä tarpeeksi hyvin auton keulaa vasten. Korjaus maksoi ruuvarin hakemisen verran.

Kalapoika kirjoitti:Vedot on aika pitkälti tallella, mutta kiihdytys melko kuminauhamaista, tuli mieleen kaasarimallinen nelitahtimoottori.


Kyllä tuo selän penkkiin painaa, tai ainakin pitäisi. Alle 1500 rpm ei kyllä paljon tapahdu. Ja jos hiukkaspoltto on päällä, niin tehot häviää. Ei mikään tykki, mutta menee ja kiihtyy aina vaivattomasti. Jos tuntuu siltä, että pitää tehdä töitä, että auto kiihtyisi minnekään, niin se ei ole normaalia.

Kalapoika kirjoitti:Myyjä ei osannut sanoa, kuinka paljon haukkaa "sitä sitkeämpää" ajossa?


Ei noista Subarun dieselkoneista ole valitettu, että erityisemmin öljyä söisivät.

Tsekkaa, onko xenon-projektorien pinnoite samea. Jos ovat, pitää vaihtaa projektorit tai umpiot, koska valo siroutuu huonossa projektorissa eikä valaise tietä. Tee-se-itse -hommia tai lompakon ohentamista. Noilla kilsoilla maahantuojakin saattais kyllä osallistua uusiin umpioihin, jos on mennyt huonoksi.

Kalapoika kirjoitti:Ilmastointi jatkaa maalaismiljöö teemalla, melkoiset "lehmänhenkäykset" ja muutenkin aika tunkkainen käry kärryssä sisällä.


Tingatessa kannattaa ehdottaa, että autoliike täyttää ilmastoinnin (ja kauppoja ei tule, jos rööristä ei tule kylmää) ja pesee sisustan, jos kerran haluavat autosta eroonkin...

Kalapoika kirjoitti: Long story short. Mitä olette mieltä? Kuulemma ollut pitkään myynnissä ja kovasti haluaisivat luopua.


Mä olen tykännyt omastani. Ei minkäänlaista autokuumetta tai tylsistymisen merkkiä tuon kanssa. Ilokseen ajaa, eikä ole kilsoista huolimatta räjähtänyt käsiin sisältä eikä ulkoa. Kun kävin tuon omani kanssa koeajolla, niin ei tarvinnut montaa kilometriä ajaa, niin tiesin, että tämän auton haluan. Mikäs fiilis tuosta yksilöstä tulee?

Jos tarvitsee vaan järkiauton, mutta haluaa kuitenkin jotain perus-Avensista jännempää, niin ei tuo Outback ole paha valinta ollenkaan.

Jälleenmyyntiarvoa voi haarukoida nettiautosta. Jos autoliikkeestä ostaa ja pian vaihtaa toiseen, niin ainoa, mikä on varmaa, on että häviää rahaa.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 04 Syys 2019, 09:35
Kirjoittaja Kalapoika
Kiitos kattavasta vastauksesta!

Aika näreissään tuntui olevan tuo myyntipäällikkö auton suhteen. Kuulemma kauan ollut myynnissä. Selvitin, kuinka kauan :D
Eli auto on ollut heillä yli 2 vuotta :lol:
Onko tämä paha?

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 04 Syys 2019, 09:49
Kirjoittaja smacine
Kannattaa nyt kuitenkin kurkata koneen kyljestä että koska on moottori valmistettu, toi taitaa kuitenkin pyöriä siinä rajoilla onko kestävällä koneella vai ei..

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 04 Syys 2019, 10:49
Kirjoittaja Reetuhai2
Mietin samaa, meinaan jos on ihan alkuvuodesta rekisteröity, ni äkkiä voi olla vielä pommikone. Jos niitä 04/-10 on alkanu tehtaan linjalta tulee, ni kuinka paljon on ollu varastossa viel "huonoja", ja laivaus yms. jutut kestää loppujenlopuks aika pitkään.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 04 Syys 2019, 10:54
Kirjoittaja yason
Kalapoika kirjoitti:Kiitos kattavasta vastauksesta!

Aika näreissään tuntui olevan tuo myyntipäällikkö auton suhteen. Kuulemma kauan ollut myynnissä. Selvitin, kuinka kauan :D
Eli auto on ollut heillä yli 2 vuotta :lol:
Onko tämä paha?


Kyllä se sitten on sama, kävin tuossa istumassa, kun etsin omaa Outbackia v. 2017 loppuvuodesta. Silloin pyyntihinta oli turhan korkea ja väliraha liian iso, joten päädyin silloin tuohon 2010-rekisteröityyn ja 50tkm enemmän ajettuun. Muutenhan tuo on samanlainen kuin omani, väriä ja varusteita myöden.

En tiedä, miksi ei ole mennyt kaupaksi. Menisi arvatenkin, jos hinta tippuisi reilusti alle kymppitonnin... Nythän pitäisi dieseleitä saada kysynnän laskun takia halvalla, eiksjeh? Vielä kun näkyis pyyntihinnoissa... :shh:

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 04 Syys 2019, 15:26
Kirjoittaja Kalapoika
Nonni,
Tuossahan se sitten pihassa nököttää.
Aiempaa kokemusta kahdesta ruåttalaisesta, jotka kysyivät vähän turhan paksua lompakkoa, sekä yhdestä rapesta ranskiksesta, missä ei sen vähääkään ollut ehjää. Traumatisoitunut auton omistaja siis.

Toivottavasti meillä ja Subarulla on pitkä matka edessä. Aika näyttää.
Ainakin tämän foorumin porukka tuntuu aika, että mukavalta! :drinks:

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 09 Syys 2019, 19:09
Kirjoittaja temefromfinland
Täällä yksi XV-12 omistaja.

Ostin auton huhtikuussa (ajettu 161 000 km) olen ollut suunnilleen tyytyväinen, mutta nyt alkoi DPF valo vilkkua ja tämän foorumin luettuani tarkistin öljytason, joka oli selvästi ylhäällä.

kamux turvalla auto varustettu, joten käskivät viedä VST-huoltoon (pirkanmaalla), jossa auto seisoi viikon ja vaihtoivat öljyt (totesivat,että 1 litra ylimääräistä eli dieseliä seassa). Epäilivät myös suuttimia, mutta eivät päässeet käsiksi

Siitä auto merkkikorjaamolle ja suorittivat DPF polton ja "tekivät tarkistukset".... loppusumma 170€ ja nyt vaikuttaisi toimivan, mutta onko syytä odottaa öljynpinnan taas olevan ylhäällä? jos näin on, onko muuta vaihtoehtoa kuin tuon DPF:n poisto? Toisaalta sitä ei viitsisi ruveta tekemään...

Kamux turvan ehdot tulleet ainakin tutuksi (eli DPF-poltto ja ilmastoinnin täyttö ei siihen siis kuulu :banghead: :banghead: ). Ja myyjä totesi, että mikäli DPF vaihto edessä, ei turva kattaisi sitäkään

Allekirjoittaneella ensimmäinen Subaru ja ei tuota viitsisi pois vaihtaa (sen verran hauska peli ja talvea odotellessa ;) ), mutta tämän hetken usko hieman matalalla :D

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 09 Syys 2019, 19:42
Kirjoittaja yason
temefromfinland kirjoitti:jos näin on, onko muuta vaihtoehtoa kuin tuon DPF:n poisto? Toisaalta sitä ei viitsisi ruveta tekemään...


Moottorille tekis tuo poisto kyllä hyvää, mutta kieltämättä täytyy myöntää, että mä esimerkiks henkilökohtaisesti tykkään siitä, miten noiden nykyaikaisten dieselin ympärillä alkaa olla ihan helppo hengittää, tai että ohituksessakaan ei jätä ohitettavalle mustaa pilveä eteen, kuten eestiautoilla on tapana :)

temefromfinland kirjoitti:Allekirjoittaneella ensimmäinen Subaru ja ei tuota viitsisi pois vaihtaa (sen verran hauska peli ja talvea odotellessa ;) ), mutta tämän hetken usko hieman matalalla :D


Eipä noi ole Subarun yksinoikeuksia. Minkä tahansa nykydieselin kun ottaa, niin samalla tavalla ne suodattimet lopulta menee tukkoon, jolloin pakkopoltto auttaa ja lopulta ei enää sekään. Noitahan on kyllä menestyksekkäästi pesty puhtaaksi, ihmisen tekemiä pömpeleitähän noi kuitenkin on ja se, mitä sinne kertyy on nokea ja tuhkaa...

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 09 Syys 2019, 20:28
Kirjoittaja Reetuhai2
V50 volvossa DPF vaihto kuuluu jopa huolto-ohjelmaan.... En nyt muista oliks 100, 150 vai 200tkm, mut järjettömältä tuntu. Hinta oli kyl ihan kohtuullinen, mut silti.

Eikä se DPF poisto tarkota että tulee tulta ja tappuraa putkesta, vaan se riippuu miten sen ohjelmoi. Jos sanoo säätäjälle että ei haluu savua (esimerkiks kutu tai heppakopin vetäjä vois hyvin esittää toiveen), ni sit se ohjelmoidaan niin ettei tuu savua. Jos haluaa, ni tulee sitä savuaki. Tottahan se edellyttää että käydään esim artec powerilla kuopiossa, jossa se auto oikeesti hierotaan ja säädetään, mä en ainakaan laske säädöks sitä että tungetaan OBDsta joku paskasofta sisään, 30min ja homma valmis. Saahan sillä DPFän poiston jälkeisellä säädöllä kutiteltua lisää heppoja, ja ajettavuuski ilmeisesti muuttuu paljon paremmaks. Sekä samalla lähtee EGR tottakai, ettei sen auton tartte omaa p**kaa syödä.

temefromfinland kirjoitti:Siitä auto merkkikorjaamolle ja suorittivat DPF polton ja "tekivät tarkistukset".... loppusumma 170€ ja nyt vaikuttaisi toimivan, mutta onko syytä odottaa öljynpinnan taas olevan ylhäällä? jos näin on, onko muuta vaihtoehtoa kuin tuon DPF:n poisto? Toisaalta sitä ei viitsisi ruveta tekemään...

DPF poltossa pääsee aina kiisseliä öljyn sekaan, normaalia ajo reilummin. Seki on miinus DPFän säilyttämisessä, kun ei se kiisseli niitä öljyn ominaisuuksia ainakaan paranna. Varsinki ku DPF alkaa olla enemmän tukossa, ni auto polttelee paljon useemmin. Eli sitä kannattaa seurailla, kuin usein polttelee. Ku alkaa olee liian lyhyt väli, ni sitte harkitsee vaikka DPF pesua tai muuta, ja toivoo että auttaa. Jokuhan oli tainnu ihan itekki koittaa, otti DPF irti ja laitto konetiskitabletin(?) yöks likoomaan. En nyt ihan varmaks muista, enkä muista miten kävi. Mut onhan noita firmojaki nykyää, jotka tarjoo suodattimien pesuja. Ja kannattaa aina mahdollisuuksien mukaan antaa auton polttaa loppuun, jos vaan pystyy.

Mitä juttuja seuraillu, ni suutinvikoja ei oo tainnu pahemmin olla. Ja sanoisin että 160tkm ajettuun autoon kyl joutuu liike osallistuu ainaki jonku prosentin, jos DPF pitäs vaihtaa. "Kuluva" osa joo, mutta kyl sen pitäs paljon pitempään kestää.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 09 Syys 2019, 20:40
Kirjoittaja temefromfinland
Mitä tuo artecin käsittely suunnilleen maksaa?

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 10 Syys 2019, 08:18
Kirjoittaja Tapiok
temefromfinland kirjoitti:Täällä yksi XV-12 omistaja.

Ostin auton huhtikuussa (ajettu 161 000 km) olen ollut suunnilleen tyytyväinen, mutta nyt alkoi DPF valo vilkkua ja tämän foorumin luettuani tarkistin öljytason, joka oli selvästi ylhäällä.

kamux turvalla auto varustettu, joten käskivät viedä VST-huoltoon (pirkanmaalla), jossa auto seisoi viikon ja vaihtoivat öljyt (totesivat,että 1 litra ylimääräistä eli dieseliä seassa). Epäilivät myös suuttimia, mutta eivät päässeet käsiksi

Siitä auto merkkikorjaamolle ja suorittivat DPF polton ja "tekivät tarkistukset".... loppusumma 170€ ja nyt vaikuttaisi toimivan, mutta onko syytä odottaa öljynpinnan taas olevan ylhäällä? jos näin on, onko muuta vaihtoehtoa kuin tuon DPF:n poisto? Toisaalta sitä ei viitsisi ruveta tekemään...

Kamux turvan ehdot tulleet ainakin tutuksi (eli DPF-poltto ja ilmastoinnin täyttö ei siihen siis kuulu :banghead: :banghead: ). Ja myyjä totesi, että mikäli DPF vaihto edessä, ei turva kattaisi sitäkään


Tsekkaa nyt kuitenkin itse, onko coolerilta kaasuläppäkotelolle menevä ahtoputki halki. Itse käytin autoa kolmesti merkkihuollossa, pakkopolttoa vaan päälle ja eihän sillä mikään korjautunut. Testerilläkään ei haljennut putki näkynyt, eikä huoltomiehillä riittänyt ymmärrys ko. tyyppivian tarkastamiseen. Lopulta vika kaivettiin esille Artecin kanssa puhelimessa. Sen jälkeen putken vaihto ja DPF:n pesu.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 11 Syys 2019, 13:45
Kirjoittaja Jappi
Reetuhai2 kirjoitti:
Mitä juttuja seuraillu, ni suutinvikoja ei oo tainnu pahemmin olla.


Jep, selvästi eri linjalta tulee kuin esim. BMW:n suuttimet. Oman Legan suuttimet kävi penkitettävänä vajaa 300Tkm ajettuna merkkiliikkeen vianhakuarpajaisten yhteydessä ja palaute oli että ei uudesta eroa lainkaan.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 12 Syys 2019, 08:41
Kirjoittaja Matway
temefromfinland kirjoitti:Mitä tuo artecin käsittely suunnilleen maksaa?
Pelkkä DPF:n poisto fyysisesti ja ohjelmasta 350-400€.
Täys kustomoitu ohjelmointi edellisen työn lisäksi reilun tonnin.
Noin suuruusluokkina muutama vuosi sitten.
Kannattaa toki kysyä Sakulta itseltään jos kiinnostaa.

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 23 Syys 2019, 00:13
Kirjoittaja temefromfinland
Tapiok kirjoitti:
temefromfinland kirjoitti:Täällä yksi XV-12 omistaja.

Ostin auton huhtikuussa (ajettu 161 000 km) olen ollut suunnilleen tyytyväinen, mutta nyt alkoi DPF valo vilkkua ja tämän foorumin luettuani tarkistin öljytason, joka oli selvästi ylhäällä.

kamux turvalla auto varustettu, joten käskivät viedä VST-huoltoon (pirkanmaalla), jossa auto seisoi viikon ja vaihtoivat öljyt (totesivat,että 1 litra ylimääräistä eli dieseliä seassa). Epäilivät myös suuttimia, mutta eivät päässeet käsiksi

Siitä auto merkkikorjaamolle ja suorittivat DPF polton ja "tekivät tarkistukset".... loppusumma 170€ ja nyt vaikuttaisi toimivan, mutta onko syytä odottaa öljynpinnan taas olevan ylhäällä? jos näin on, onko muuta vaihtoehtoa kuin tuon DPF:n poisto? Toisaalta sitä ei viitsisi ruveta tekemään...

Kamux turvan ehdot tulleet ainakin tutuksi (eli DPF-poltto ja ilmastoinnin täyttö ei siihen siis kuulu :banghead: :banghead: ). Ja myyjä totesi, että mikäli DPF vaihto edessä, ei turva kattaisi sitäkään


Tsekkaa nyt kuitenkin itse, onko coolerilta kaasuläppäkotelolle menevä ahtoputki halki. Itse käytin autoa kolmesti merkkihuollossa, pakkopolttoa vaan päälle ja eihän sillä mikään korjautunut. Testerilläkään ei haljennut putki näkynyt, eikä huoltomiehillä riittänyt ymmärrys ko. tyyppivian tarkastamiseen. Lopulta vika kaivettiin esille Artecin kanssa puhelimessa. Sen jälkeen putken vaihto ja DPF:n pesu.



Mennyt tässä vähän edellisestä viestistä, mutta kumia on mulla coolerin ja kaasuläppäkotelon väli, joten lieneekö jo vaihdettu...

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 23 Syys 2019, 05:13
Kirjoittaja -teme-
Alkuperäinen mutka on semmosta jäykkää kumia joka halkee pitkittäis suunnassa, kannattaa tarkistaa onko se ehyt sen coolerin irrotus kun ei iso homma ole.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 23 Syys 2019, 17:01
Kirjoittaja Tapiok
Sen halkeamisen huomaa ihan käsin koettelemalla. Jos on halki, mustuu myös käsi mustasta töhnästä. Jos ehjä, kasi on puhdas. Se halkeama on putken takapuolella, hieman piilossa. Mutta kun kiertää alakautta sormet putken ympäri, huomaa kyllä.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 17 Loka 2019, 16:10
Kirjoittaja pantse_72
tällaisen vin koodin perusteella, osaako joku sanoa onko tämäkin vielä niitä "pommikoneita": JF1BRDLZ4AG028283 ??

Tarkoitus oli pistää auto vaihtoon, mutta eräässä liikkeessä myyjä sanoi, ettei voi ottaa edes vaihdossa jos ei ole koneremonttia ko. autoon tehty.

Olen auton omistanut 2017 vuodesta ja kun autoa korjailtiin paikallisessa Subaru huollossa, niin sanoivat ko. autossa olevan mm. muovisen imusaarjan ja se kuulemma = paremmilla osilla koottu kone, eli pitääkö tämä väite paikkaansa, vai mistä ihmeestä tuon saisi varmistettua?

Soittelin myös maahantuojalle ja kyselin onko ko. numerolla varustettu auto niitä ongelmakoneellisia vai ei, mutta turha soitto. Maahantuyojan mielestä
huonoja koneita ei Subaru ole tehnytkään vaan koneet ovat kehittyneet (parantuneet) vuosien saatossa :lol: ja nuo konevikaiset olisivat kuuulemma
tulleet ilmi jo alle 100tkm. ja mikli sen jälkeen esim. alle 200tkm laukeaa niin vika on käyttäjässä (öljyt vaihdettu liian harvoin jne.)

ELi maahantuojalta turha näitä asioita tiedustella.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 17 Loka 2019, 16:16
Kirjoittaja yason
Merkkihuollosta osaavat kyllä kertoa auton valmistuspäivämäärän VIN-koodilla ja myös sen, onko dieselmoottori uusinta versiota. Nämä lienee ne avainsanat, ettei tarvi kysellä "onko autossani teidän p***a moottori" :-) Ainakin Espoon Metroautosta olen saanut hyvää palvelua niin tässä kuin muissakin asioissa.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 18 Loka 2019, 08:55
Kirjoittaja jykke
pantse_72 kirjoitti:tällaisen vin koodin perusteella, osaako joku sanoa onko tämäkin vielä niitä "pommikoneita": JF1BRDLZ4AG028283 ??


Partsouq.com sivuston mukaan kyseinen auto on valmistettu 17.05.2010. Koneen osat näyttäisi olevan samat mitä minulla, joka oli valmistettu 24.05.2010 ja hajosi 230000 km ajettuna. Ainakin kampiakseli on vaihtunut vielä 08/2010, ketjun aiemmista postauksista löytyy tarkempia tietoja mm. osanumeroista.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 08 Marras 2019, 10:46
Kirjoittaja Larsssoni
Tulipa hankittua vm. 2015 OB 2.0D automaatti ja olen kyllä n. viikon tutustumisen jälkeen erittäin tyytyväinen hankintaan. Otin 12kk/20tkm ostoturvan, mutta noiden jälkeen luultavasti parempaa softaa sisään. Onko vinkkejä Oulun seudulla toimivista pajoista, jotka tuota tekee?

Lisäksi ajattelin viimeistään keväällä laitattaa kalvot b-pilarista taaksepäin, eli myös tähän hommaan otan suosituksia vastaan tummennuksia asentavista paikoista.

Ot, pystyykö radiokanavat järjestämään jotenkin? En pikaisesti löytänyt valikoista tätä mahollisuutta :eh: Yritin myös saada mirrorlinkiä toimimaan, mutta taitaa päästä helpommalla, kun kattelee navia suoraan luurista

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 08 Marras 2019, 11:31
Kirjoittaja Reetuhai2
Aja suosiolla artecille kuopioon, ni saat kerralla hyvän.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 08 Marras 2019, 14:40
Kirjoittaja Larsssoni
Reetuhai2 kirjoitti:Aja suosiolla artecille kuopioon, ni saat kerralla hyvän.


Joo no miksei sinnekin, kun tulee aina väliin lähistöllä pyörähdettyä. Minkälaisissa hinnoissa nuo ohjelmoinnit pyörii? Ja onko näissä uudemmissa edelleen syytä poistaa/blokata jotain samalla? Tämän oman kulkineen kilsoista on puheiden mukaan n. 90% tullut matka-ajossa (~50tkm vuosi), eikä tuommoisia lukemia kyllä aivan kaupunkikruisailulla tulekaan :D

edit: tuollahan se hinta olikin muutama viesti aiemmin jo mainittu..

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 08 Marras 2019, 16:49
Kirjoittaja AnttiHat
Hinta on ehkä noussu hieman eli n.800eur oli viimesin tiedustelu Sakulta joku viikko takaperin. Ihan perussoftalla.

Mulla rupes vähän hirvittää kun tekivät ton tehoiskun raskaalle kalustolle noihin hiluihin liittyen ja lähti ilmeisesti kilvet mäkeen useammastakin autosta. Tossa sitten tutkailin näitä paineella peseviä lafkoja niin näitähän löytys jos Suomestakin useampia.

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 08 Marras 2019, 17:24
Kirjoittaja Larsssoni
Kävi kyllä itselläkin mielessä, että jos terraclean pyörähtää jossain välissä oulussa, niin voisi putsata ja kattella onko jo pelkästään sillä vaikutusta

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 08 Marras 2019, 18:45
Kirjoittaja AnttiHat
Toi Terracleanin systeemi vissiin tehdään paikallaan autossa. Mä ole katellu noita ekodpf jne pajoja jotka pesee irto pöntön. Tietty EGR jää pois pesusta. Kyllähän se kaikinpuoli paras ois kun kaikki heittäs kuikkaan..

Re: Uskaltaako ostaa 2010+ dieseliä?

Lähetetty: 12 Marras 2019, 08:43
Kirjoittaja pantse_72
jykke kirjoitti:
pantse_72 kirjoitti:tällaisen vin koodin perusteella, osaako joku sanoa onko tämäkin vielä niitä "pommikoneita": JF1BRDLZ4AG028283 ??


Partsouq.com sivuston mukaan kyseinen auto on valmistettu 17.05.2010. Koneen osat näyttäisi olevan samat mitä minulla, joka oli valmistettu 24.05.2010 ja hajosi 230000 km ajettuna. Ainakin kampiakseli on vaihtunut vielä 08/2010, ketjun aiemmista postauksista löytyy tarkempia tietoja mm. osanumeroista.


Kysyin tätä asiaa paikalliselta Subaru jälleenmyyjältä, ja heidän mukaansa: "ko. autossa on käytetty paranneltuja osia liittyen kampiakselin laakerointiin. Auton moottorin sarjanumero on 368189. Jos sarjanumero on pienempi kuin 318748 niin niissä on ollut ongelmia kampiakselin laakerointiin liittyen"

ELi ei ilmeisesti tämä "paranneltuja osia" kuitenkaan ole vielä ns. se kestävämpi versio kampiakaselinkaan osalta?