HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
jr27
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Marras 2015, 18:07

Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja jr27 » 18 Marras 2015, 18:40

Iltaa!

Subaru forester 2.0 diesel -09 180tkm ajettu hankittu.
Kysymys kytkimestä ja vaihteisto.

Onko näissä ollut muilla ongelmaa?
Kuuluuko kytkimen ottaa heti, kun sen nostaa lattiasta?

Jos ajelee hitaasti ja vaihtaa kakkos vaihteelta ykköselle niin vaihtaminen ahdistaa.
Onko tämä kytkin vai vaihteisto ongelma?
Mitä voi tehdä itse?
Voiko jotain vaijereita voidella?

Kiitokset etukäteen!

Ville K
Viestit: 59
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 08:13
Paikkakunta: Vihti

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Ville K » 18 Marras 2015, 19:47

Kyllä toi kytkin ottaa melko alhaalta, mutta on siinä hyvä olla vähän löysää niin on mukavempi ajella. Säätö löytyy kuskin jalkatilasta kaasupolkimen yläpuolelta.

Ykköselle vaihdon jäykkyys on näissä ominaisuus. Omassa vähän parani kun laittoi redlinen öljyt laatikkoon.

Onnea hankinnasta :drinks:
CNG Outback MY14 FB25
Ex Forester MY12 FB20
Ex Legacy MY08 EE20 se oli virhe

Avatar
Juhiss
Viestit: 165
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Juhiss » 19 Marras 2015, 08:13

Mulla on yks mt6 laatikko palasina joka vaatii laakerit ja muutaman rattaan jos joku haluaa rakentaa itselleen varalaatikon. (Myös visko entinen)

Hevosmies
Viestit: 61
Liittynyt: 17 Marras 2015, 19:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Hevosmies » 20 Marras 2015, 08:32

Kyllä nuo oireet kykimessä viitavat kulumiseen,minulla Outbakissa oli samat oireet ajettu 180 00km ja joskus se antoi kunnon hajut.

Vaihdatin kytkin asetelman Subaru huolossa ja nyt kytkin on köykäisempi ja ottaa normaali paikassa ts,puolivälissä.
Entisessä kykinlevyssä oli jo niitit esillä,eli se neliveto syö kytkintä ja se pitää muistaa että peräkärrin kanssa pitää olla varovainen
jos jää kiinni, niin kytkin pöläyttää ne väkevät hajut ja se ei ole hyvä asia.

jr27
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Marras 2015, 18:07

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja jr27 » 24 Marras 2015, 17:35

Iltaa!

Autoa käyty näyttämässä ammattilaisella ja kytkin on tuomio.
Sanoi että samalla vaihdetaan vauhtipöyrä koska sekin on melko varmasti huono.
Tietysti se on järkevää laittaa, kun se on auki.

Muuten makia peli kurvailla!

jr27
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Marras 2015, 18:07

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja jr27 » 05 Joulu 2015, 08:42

Huomenta!

Kytkin ja massapyörä on nyt vaihdettu.
Kytkin pehmeni ja ottaa aivan eri lailla.
Kovasti tuntui auto paranevan.Ei täristä moottorikaan niin paljon kuin ennen.
Laittoivat samaan rahaan pakoputken kuntoon, kun oli vähän saanut kipeää.
Korjaamona toimi Vianor Seinäjoki.100€ omavastuu ja Kamux ajoturva maksoi lopun.

Treasure
Viestit: 8
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 09:11

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Treasure » 16 Joulu 2015, 15:44

Paljonkos maksaa kytkinlevyn vaihto tarpeineen ja töineen...?

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja ropelius » 16 Joulu 2015, 19:57

Laittakaa nyt ihmeessä sitten se vahvistettu kytkinpaketti jos remppaa teette. Itse sain myyjäliikkeeen virhevastuun piikkiin, mutta ostin ArtecPowerilta itse tuon vahvistetun paketin. Vauhtipyörä uusittiin vakio-osalla.
Aikaisemmin kysyin, niin halvin tarjous vakio-osilla 1400€' kallein 2100€ (sis kytkinpaketti ja vauhtipyörä). Outbackiin kalliimpi työn osuus kuin esim. saman ikäiseen Foresteriin.

jr27
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Marras 2015, 18:07

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja jr27 » 20 Joulu 2015, 18:46

Pelkkä kytkin on noin +800e töineen.
Tämä hinta alkuperäisillä osilla.

Forester09
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Loka 2015, 13:14

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Forester09 » 15 Huhti 2016, 16:29

ropelius kirjoitti:Laittakaa nyt ihmeessä sitten se vahvistettu kytkinpaketti jos remppaa teette. Itse sain myyjäliikkeeen virhevastuun piikkiin, mutta ostin ArtecPowerilta itse tuon vahvistetun paketin. Vauhtipyörä uusittiin vakio-osalla.
Aikaisemmin kysyin, niin halvin tarjous vakio-osilla 1400€' kallein 2100€ (sis kytkinpaketti ja vauhtipyörä). Outbackiin kalliimpi työn osuus kuin esim. saman ikäiseen Foresteriin.


Mikäs tuo vahvistettu kytkinpaketti on? Siis onko se normaalia vahvempi ja kestävämpi kytkin? Ja kalliimpi? Kuulostaisi lupaavalta, kun tuntuu olevan heikko osa tuo kytkin Foresterissa.

Itse sain siis tänään tuomion huollosta, että kytkin on lopussa ( Forester 2.0 diesel -09). Ajattu 207 tkm. Ei pitäsi ottaa niin alhaalta. Itse luulin, että on vain Foresterin "ominaisuus"

Kustannusarvion sain kytkinpaketille (sis. laakerit) 246 € + kaksoismassavauhtipyörä 614 € + vaihtotyö 375 € = 1235 €. Ei kerrottu merkistä tai takuusta mitään

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja ropelius » 15 Huhti 2016, 20:58

http://www.sachsperformance.com/product ... 8qkdb0ue04

Tuo mun Outbackissa. Foreen varmaan olemassa sama.

Forester09
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Loka 2015, 13:14

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Forester09 » 15 Huhti 2016, 22:44

Kiitos linkistä ropelius! Tuo Sachs:n vahvistettu kytkin paketti ( 521 €) vaikuttaisi olevan noin tuplahintainen mitä mulle tarjottiin. Jos laittas tuon niin ei ehkä aina tarvitsis pelätä/sääliä kytkintä. Toisaalta varmaan seuraavat 100 tkm ajelis huoletta varmaan normikytkimelläkin...

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Mauri H » 16 Huhti 2016, 08:53

Kyllä toi järeämpi aina kannattaa, koskaan ei tiedä milloin joutuu vetohommiin, vaikka auttamaan mummoa ojasta ja on ikävä poltella uutta vakiokytkintä, se kun ei siitä käryämisestä ainakaan parane. Pari sataa tonnin-parin rempassa eroa paremman kytkimen hinnassa ei ole oikein mitään loppupeleissä.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

nohd
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 11:55

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja nohd » 09 Touko 2016, 19:50

Meidän tukkurilla näyttäs olevan tuon vahvistetun kytkimen hinta 282,57e ja siihen vauhtipyörä kaveriks 613,45e

Forester09
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Loka 2015, 13:14

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Forester09 » 11 Kesä 2016, 21:40

Normaali Sachs:n kytkinpaketti ja kaksoismassa tuli laitatettua. Korjaamolla sanovat, että nuo vahvistetut kytkimet olis paikallaa enemmäkin viritettyihin peleihin.

Sama kokemus mulla rempan jälkeen. Kytkin pehmeni kummasti ja ottaa nyt normaalissa kohdassa.

Transalp
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Helmi 2015, 07:35
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Transalp » 12 Kesä 2016, 11:45

Forester09 kirjoitti:Normaali Sachs:n kytkinpaketti ja kaksoismassa tuli laitatettua.
Kärsiikö kysyä paljonko tuli remontille hintaa? Nimim. Rapiat 200tkm lasissa ja vielä kytkin pelaa, koputetaan puuta... :?
Forester Diesel MY11

Forester09
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Loka 2015, 13:14

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Forester09 » 27 Kesä 2016, 21:53

Kärsii kysyä vaikka kirvelee vähän vieläkin. Hinta oli se mitä kustannusarvioissa lupasivat. Eli kytkinpaketti (sis. laakerit) 246 € + kaksoismassavauhtipyörä 614 € + vaihtotyö 375 € = 1235 €. Korjaamo Tampereen Käyttöauto Oy. Työlle ja osille 3 vuoden takuu.

jarski
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 22:45

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja jarski » 29 Kesä 2016, 22:55

Moro

Oon uusi suben omistaja 08 outback dsl :D

Olin tietoinen noista kytkin ongelmista ennen auton ostoa, nyt muutaman kerran nostanu venettä ni kytkinsökö.
Aattelin ostaa tälläisen paketin http://www.topautoosat.fi/sachs-7517198.html

Luulisin kestävän...

huhtoo
Viestit: 37
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:44

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja huhtoo » 30 Kesä 2016, 05:48

Tuolta sama vähän halvemmalla: http://www.ebay.de/itm/262440083768
Nissan Leaf 24kWh 2014

jaas81
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Helmi 2016, 08:49

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja jaas81 » 30 Kesä 2016, 15:30

Kyllä nämä piiiitkän ykkösen omaavat vehkeet tuntuu nuo hajut antavan kun venettä rampilta nostaa. Ite oon ootellu sitä päivää milloin se kytkin hajoaa kun joka ikisellä veneen nostolla tahtoo nuo hajut tulla. Vielähän tuo kytkin on toiminut kuitenkin normi ajossa ihan hyvin.

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja ropelius » 30 Kesä 2016, 16:51

jarski kirjoitti:Moro

Oon uusi suben omistaja 08 outback dsl :D

Olin tietoinen noista kytkin ongelmista ennen auton ostoa, nyt muutaman kerran nostanu venettä ni kytkinsökö.
Aattelin ostaa tälläisen paketin http://www.topautoosat.fi/sachs-7517198.html

Luulisin kestävän...


Ihan turhaa... Omassani tällä hetkellä Sachsin vahvistettu kytkin ja edelleen veneen nosto lähes mahdotonta - vaikka luiska on helpoimmasta päästä. Hajut päästää hd-kytkinkin. Liian pitkä 1. vaihde, onneton alavääntö ja lelu kytkin.
Edellisillä kulkineilla ei ollut mitään vaikeuksia.

Vene nousee seuraavan kerran vuokrapakulla kun tuosta ei ole mihinkään. Vene ei ole mikään jahti; vene 900kg, kone 250 kg ja traileri päälle. Jossain 1500kg kieppeillä.

jarski
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 22:45

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja jarski » 30 Kesä 2016, 23:22

Ai......
Mun paketti on hieman keveempi, n.1000kg.
Täytyy varmaan sit tehä uudelleen ohjelmointi, sais tuota alavääntöö lissee.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 02 Heinä 2016, 01:19

Hyvi tolla 6v askilla on pärjänny 2000kg trailerin kanssa vaik kohtuullisista ylämäki pysäyksistäkin joutunu lähtemään.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja ropelius » 02 Heinä 2016, 09:24

Jampsu kirjoitti:Hyvi tolla 6v askilla on pärjänny 2000kg trailerin kanssa vaik kohtuullisista ylämäki pysäyksistäkin joutunu lähtemään.


Tuosta ei voi päätellä muuta kuin sen, että Sakun softauksella on todella suuri merkitys.
Vakiona pitkä ykkönen/pakki yhdistettynä tuohon alaväännöttömyyteen tekee hommasta tuskaa. Toisaalta turha valittaa kun löytyy kaupasta ihan oikeitakin vetoautoja alennusvahteineen ja lukkoineen. Nämä korotetut farkut ovat kompromisseja monin tavoin.

Avatar
tuRboman
Viestit: 505
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja tuRboman » 02 Heinä 2016, 09:56

Ja ihan Subarun mallistostakin kyvykkäitä laitteita. Bensa OB cvt pyörittelee 1500kg as-vaunua miten vain. Samaten hieman reilu tonni venepaketti nousee & laskee kuin tyhjää. Automaatti on vetohommaan ehdoton valinta.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 02 Heinä 2016, 14:09

ropelius kirjoitti:
Jampsu kirjoitti:Hyvi tolla 6v askilla on pärjänny 2000kg trailerin kanssa vaik kohtuullisista ylämäki pysäyksistäkin joutunu lähtemään.


Tuosta ei voi päätellä muuta kuin sen, että Sakun softauksella on todella suuri merkitys.
Vakiona pitkä ykkönen/pakki yhdistettynä tuohon alaväännöttömyyteen tekee hommasta tuskaa. Toisaalta turha valittaa kun löytyy kaupasta ihan oikeitakin vetoautoja alennusvahteineen ja lukkoineen. Nämä korotetut farkut ovat kompromisseja monin tavoin.

Sit kun vertaa 5v askiin niin siinähän taitaa ykkönen olla vielä pidempi. En tosin 5v dieselillä ole ajanu joten ei ole sen tarkempaa tietoa.
Ainaki tos omassa foressa kytkin on todella hyvä alkaa tarraamaan samantien kun nostaa ylös ja yhdistettynä makilähtöavustimeen niin ei voi valittaa.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Qulle » 03 Heinä 2016, 11:36

Todellakin automaatti vetohommiin.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

P-P
Viestit: 21
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 11:10

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja P-P » 03 Heinä 2016, 12:44

Hevostraileria on tullut jonkun verran vedettyä sekä vanhalla 2010 Legacyllä että 2012 Foresterilla (vakio-ohjelmilla). Molemmissa siis 6v aski, mutta tässä uudemmassa Foresterissa on kyllä parempi alavääntö ja sitä myöten trailerien pyörittely onnistuu helpommin. Etenkin siellä 1000-1500 rpm alueella oli 2010 malli aika kuollut ja lähdöissä joutui aina nostamaan kierrokset 1500 tuntumaan ettei kone dumpannut. Uudemmalla löytyy sitten jo vähän vääntöä 1000 rpm lähtien.

Jossain vaiheessa 2011 lopulla tullut päivitys pienensi kulutusta (sekä veroja) ja paransi alavääntöä. Päivitys taisi olla puhtaasti ohjelmallinen eikä siitä oikein löydy mitään tietoa mistään.
Eli kyllä se taitaa olla niin, että kärryhommiin softan päivitys on varsin hyödyllinen upgrade. Mistähän syystä tehdas ei ole päivittänyt tähänkään päivään mennessä maksimivääntöä 350 Nm:stä piiruakaan ylöspäin, vaikka kapasiteettia selvästi olisi? Ainoastaan alakierrosten vääntöä on vähän tuunattu.
Forester 2,0 X TD MY12
ex- Legacy 2,0 TD VA MY10

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Mauri H » 03 Heinä 2016, 13:00

Ilmeisesti pelkäävät koneiden laukeamista, siksi tehot ja väännöt on edelleen -08 tasolla vaikka kilpailijoilla on nousseet tuona aikana 30-50 hv.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Qulle » 03 Heinä 2016, 17:44

Jännästi aika monet kilpailijat kärähti niistä päästöistä kans... oiskohan jotain tekemistä asia kanssa.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 04 Heinä 2016, 15:16

P-P kirjoitti:Hevostraileria on tullut jonkun verran vedettyä sekä vanhalla 2010 Legacyllä että 2012 Foresterilla (vakio-ohjelmilla). Molemmissa siis 6v aski, mutta tässä uudemmassa Foresterissa on kyllä parempi alavääntö ja sitä myöten trailerien pyörittely onnistuu helpommin. Etenkin siellä 1000-1500 rpm alueella oli 2010 malli aika kuollut ja lähdöissä joutui aina nostamaan kierrokset 1500 tuntumaan ettei kone dumpannut. Uudemmalla löytyy sitten jo vähän vääntöä 1000 rpm lähtien.

Jossain vaiheessa 2011 lopulla tullut päivitys pienensi kulutusta (sekä veroja) ja paransi alavääntöä. Päivitys taisi olla puhtaasti ohjelmallinen eikä siitä oikein löydy mitään tietoa mistään.
Eli kyllä se taitaa olla niin, että kärryhommiin softan päivitys on varsin hyödyllinen upgrade. Mistähän syystä tehdas ei ole päivittänyt tähänkään päivään mennessä maksimivääntöä 350 Nm:stä piiruakaan ylöspäin, vaikka kapasiteettia selvästi olisi? Ainoastaan alakierrosten vääntöä on vähän tuunattu.

Onneks on sakun tekemä softa niin ei tarvitse miettiä noita tehtaan kompromisseja. Vääntöähän noissa joutuu rajaamaan alle 2000rpm vauhtipyörän takia. Vakio softalla ainaki jyristi vauhtipyörää mut arteckin jälkeen se onkin sitten ollu täysin hiljainen.

Väännön lisääminen vaikuttas hiukkasten määrään = hiukkasloukku nooeemmin tukkoon = lisää polttoja = lisää kulutusta.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

P-P
Viestit: 21
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 11:10

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja P-P » 06 Heinä 2016, 11:31

Jep, kyllä se DPF:n poisto taitaa olla melkein pakollinen operaatio ohjelmoinnin jälkeen.
Vähän vaan Trafin uhoaminen mietityttää, enkä siksi ole ainakaan henk.koht. uskaltanut poistohommiin ryhtyä. Luin jonkun Trafin tiedotteen, missä mainittiin, että nyt olisi jo testikäytössä muutaman valmistajan laitteita DPF-poistojen havaitsemiseksi, joita parametroidaan parhaillaan. Trafi ei kuulemma paljasta tekniikasta sen enempää (liekö siis bluffia vai ei).

Kuitenkin auton jälleenmyyntiarvokin ilman DPF:ää on ohut kysymysmerkki (jos autosta meinaa joskus luopua). Käytännössähän auton jälleenmyyjät ovat kuitenkin kuluttajansuojan puitteissa vastuussa myymänsä auton kunnosta. Voiko siis kaikki ketkä ovat ostaneet liikkeestä käytetyn auton ilman DPF:ää, ajaa auton takaisin liikkeeseen ja pyytää myyjää asentamaan uuden suodattimen? Jos auto myydään rekisterissä ja liikennekelpoisena, niin sillähän ei ole ymmärtääkseni mitään merkitystä vaikka kauppakirjassa selvästi mainittaisiinkin DPF:n poistosta. Ja lain mukaan ilman DPF:ää auto ei kuitenkaan ole liikennekelpoinen (riippumatta siitä huomaako sitä kukaan esim. katsastuksessa vai ei).
Eli alkavatko liikkeet syynätä hiukkassuodattimia vaihtoon tulevista autoista? Kait tämä koko kuvio muutaman ennakkopäätöksen vaatii ennen kuin keskusteluissa päästään spekulaatioita pidemmälle.
Forester 2,0 X TD MY12
ex- Legacy 2,0 TD VA MY10

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 06 Heinä 2016, 16:24

Onneks hiukkaspöntön voi laittaa paikalleen hetkeks jos leimalla alkaa olla vaikeeta. Jos obd kautta haluavat päästä ronkkimaan polttojen määrää niin sit voi tehdä obd pistokkeesta mykän :D
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Mauri H » 06 Heinä 2016, 19:07

Jampsu kirjoitti:Onneks hiukkaspöntön voi laittaa paikalleen hetkeks jos leimalla alkaa olla vaikeeta. Jos obd kautta haluavat päästä ronkkimaan polttojen määrää niin sit voi tehdä obd pistokkeesta mykän :D


No Sakun softallahan se auto poltteleekin välillä, joten mitä väliä vaikka lukevat polttojen määrän. Sehän sitäpaitsi näyttää Subarussa vain onnistuneiden polttojen määrän, ei yrityksiä ja keskeytyneitä.

Ja enpä usko että millään testerillä Subbesta keksivät onko pönttöä vai ei, eri asia jos olis esim. Boschin moottorinohjaus.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 06 Heinä 2016, 20:04

Mauri H kirjoitti:
Jampsu kirjoitti:Onneks hiukkaspöntön voi laittaa paikalleen hetkeks jos leimalla alkaa olla vaikeeta. Jos obd kautta haluavat päästä ronkkimaan polttojen määrää niin sit voi tehdä obd pistokkeesta mykän :D


No Sakun softallahan se auto poltteleekin välillä, joten mitä väliä vaikka lukevat polttojen määrän. Sehän sitäpaitsi näyttää Subarussa vain onnistuneiden polttojen määrän, ei yrityksiä ja keskeytyneitä.

Ja enpä usko että millään testerillä Subbesta keksivät onko pönttöä vai ei, eri asia jos olis esim. Boschin moottorinohjaus.

Mä oon kyl ymmärtäny et bosch vermeet on dieseleissä

Edit. Eiku densot niis on jossain vaan oli tarjolla/vaihdettu bosch ecua jossain projektissa.
Viimeksi muokannut Jampsu 06 Heinä 2016, 20:25, yhteensä muokattu 1 kertaa.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

SrOne
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Loka 2015, 14:22
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja SrOne » 06 Heinä 2016, 20:10

Lainataan tätä. Niin näyttäisi siltä että legacyn kytkin alko oireileen. 150tkm mittarissa en tärinää ite ole huomannut. Mutta kannattaako kaksoismassa vaihtaa samalla? Mistä porukka näitä ostellut?
Sami Ristiluoma
--
Toyota Avensis 2.0 Diesel -12
Toyota Avensis 2.0 VVT-i -04 1AZ-FSE

SrOne
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Loka 2015, 14:22
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja SrOne » 16 Heinä 2016, 10:00

SrOne kirjoitti:Lainataan tätä. Niin näyttäisi siltä että legacyn kytkin alko oireileen. 150tkm mittarissa en tärinää ite ole huomannut. Mutta kannattaako kaksoismassa vaihtaa samalla? Mistä porukka näitä ostellut?
Sami Ristiluoma
--
Toyota Avensis 2.0 Diesel -12
Toyota Avensis 2.0 VVT-i -04 1AZ-FSE

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja rs 200 » 16 Heinä 2016, 13:56

Myö vasta laitettiin 2008 diesel Legaan uusi kytkin koneenvaihdon yhteydessä, kaksoismassa oli täysin kunnossa eikä pitänyt mitään ääntä ennen remonttia eikä remontin jälkeen.. Mie vaihtaisin pelkän kytkimen jos mitään oireita, (ääniä,tärinää) ole esiintynyt.

SrOne
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Loka 2015, 14:22
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja SrOne » 16 Heinä 2016, 19:38

rs 200 kirjoitti:Myö vasta laitettiin 2008 diesel Legaan uusi kytkin koneenvaihdon yhteydessä, kaksoismassa oli täysin kunnossa eikä pitänyt mitään ääntä ennen remonttia eikä remontin jälkeen.. Mie vaihtaisin pelkän kytkimen jos mitään oireita, (ääniä,tärinää) ole esiintynyt.

No pääsee ainakin halvemmalla. Näköjään linkki kadonnut matkalta tuossa edellisessä viestissä oli tarkoitus kysellä et onko oikea massa omaan legaan ebayssä. Mut tosiaan ääniä ja värinöitä ei omasta mielestä pitänyt. Niin otetaan riski ja vaihtaa pelkän kytkimen.
Sami Ristiluoma
--
Toyota Avensis 2.0 Diesel -12
Toyota Avensis 2.0 VVT-i -04 1AZ-FSE

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 16 Heinä 2016, 23:00

Sit se kyl niin sanotusti v*****aa jos 10tkm jälkeen alkaa vauhtipyörä vedellä viimesiään. Itse vaihtaisin sen ihan varmuuden vuoksi kun kerta on auto levällään. Se vauhtipyörän hinta menee jo kuitenkin siinä vaihto työssä jos erikseen joutuu avaamaan.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

JukkaK
Viestit: 23
Liittynyt: 04 Tammi 2018, 00:52

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja JukkaK » 08 Helmi 2019, 07:51

Tere!

Tästä ketjusta löytyy keskustelua SACHSin kytkimistä, niin eipäs avata uutta ketjua.

Haluaisin kysyä, mikä ero näillä kahdella SACHSin kytkinpaketilla on? Jälkimmäinen on noin 60 euroa kalliimpi. Onko ...66 loppuinen "vahvistettu kytkin"?

SACHS Kytkinpaketti Tuotenumero: 3000 950 006 https://www.autodoc.fi/sachs/785960
SACHS Kytkinpaketti Tuotenumero: 3000 950 066 https://www.autodoc.fi/sachs/7517198

Vastailkaapa viisaammat, niin osataan ostaa oikeat kytkinosat remontteihin.

Jukka

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja -teme- » 08 Helmi 2019, 11:05

Minun käsittääkseni levyt ovat samoja mutta tuossa "HD" mallissa on jäykempi asetelma. Muistelisin että joskus oli juttua noista eroista mutta voin toki muistella väärinkin. :mrgreen:

Näkyy kyllä kuvissa olevan eri levytkin mutta nuo kuvathan on yleensä suuntaa antavia mitä verkkokaupoissa on.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Azistori
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Helmi 2019, 21:15

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Azistori » 11 Helmi 2019, 21:21

Onko porukka päivitelly kytkintä kiinteään mallin? :think:

Tämmönen ainaki näkyis olevan markkinoilla:
https://quickautoparts.com.au/clutch-ki ... c-smf.html
Subaru Legacy sport facelift. boxerdiesel -13

jykke
Viestit: 56
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:34

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja jykke » 14 Helmi 2019, 16:08

Eräs Subaruihin perehtynyt asentaja ei suositellut kiinteää vauhtipyörää. Oli sitä mieltä että kampiakseli on sen verran hentoinen ja ennen kaikkea kovaksi karkaistu, ettei ehkä kestä kiinteän vauhtipyörän kautta vaihteistosta tulevia värinöitä kovin pitkään.

Azistori
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Helmi 2019, 21:15

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Azistori » 22 Helmi 2019, 23:38

Selvä homma... Ite todennäkösesti kuitenki tuommosen laitan kun vaihto tulee ajankohtaseks, tykkään elää vaarallisesti :laughing7: Kytkin vatkaa jo tällä hetkellä hieman, ainakin kylmänä ja keväällä tulossa lisää voimaa myllyyn. Saa nähä kuin kauan kyytiä piisaa, ennenku vakiohilut sulaa tuolta voimansiirron puolelta.
Subaru Legacy sport facelift. boxerdiesel -13

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja -teme- » 23 Helmi 2019, 08:31

Kannattaa siinä tapauksessa vaihtaa se kytkin ennen ohjelmointia niin ei tavii vääntöö leikata vauhtipyörän eikä kytkimen takia.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Azistori
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Helmi 2019, 21:15

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Azistori » 23 Helmi 2019, 16:47

Totta, ihan hyvä pointti
Subaru Legacy sport facelift. boxerdiesel -13

Fore33
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Loka 2018, 04:55

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja Fore33 » 29 Huhti 2019, 17:44

no niin kytkinremppa tulossa Foresteriin 2012 ajettu kuitenkin jo 232tkm. Elikäs mitä muuta tarvis tilata lissää..

- kytkin Sachs 3000 950 066. 225€
- vauhtipyörä Sachs 2294 000 955. 415€
(ebaystä katottu, saako muualta edullisemmin?)

merkkiliikkeessä 1500€ töineen vakio-osilla, pelkkä työ 530€.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja -teme- » 30 Huhti 2019, 05:43

Just eilen tilasin omaan setin autodocilta ja oli 640e. vauhtipyörä ja hevy tuti kytkin.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Forester 2.0 diesel -09 kytkin ja vaihteisto

ViestiKirjoittaja -teme- » 22 Touko 2019, 17:08

Ei kellään olis tuon kaksoismassa vauhtipyörän pulttien momenttia tiedossa?
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa