HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

DPF:n puhdistaminen itse

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Avatar
Susihukka
Viestit: 19
Liittynyt: 05 Joulu 2015, 09:39

DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Susihukka » 05 Joulu 2015, 10:06

Onko kukaan testannut LiquiMolyn DPF-puhdistusainetta tai vastaavaa? Aattelin ennakoida ongelmia puhdistamalla joku päivä ton suodattimen itse. En myöskään viitsi poistattaa DPF:ää koska valvonta sen osalta tarkentuu pian ja sen takaisinlaitto maksaa maltaita varsinkin jos suodatin on mennyt paskaksi poiston yhteydessä.

Avatar
Susihukka
Viestit: 19
Liittynyt: 05 Joulu 2015, 09:39

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Susihukka » 05 Joulu 2015, 10:26

Niin tietty näyttäis siltä että noi aineet ainoastaan auttavat polttamaan suodattimesta kaiken noen tuhkaksi, mutta ilmeisesti tuhka kuitenkin kasaantuu suodatimeen ja lopulta kuitenkin pitää suodatin vaihtaa koska se on täynnä tuhkaa. Oonko ymmärtäny oikein? Mikähän noilla on about vaihtoväli ja mistä tietää että se on täynnä?

Jyrdäri
Viestit: 28
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 13:26
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Jyrdäri » 05 Joulu 2015, 13:07

Huollossa sanottiin minulle vuosia sitten että olivat joskus liottaneet niitä löpöllä puhtaaksi otettuaan DPF:t ensin irti kokonaan pakoputkesta. Olivat mokomat tukkeentuneet. En tiedä onnistuivatko hyvin?

Kun DPF menee tukkoon eikä aukea hengittämään, niin siinä oleva paine-eroa mittaava anturi syöttää moottorin ohjaukselle tiedon tästä. Tapahtuman seurauksena auto menee niin sanottuun huoltotilaan ja varoitusvalo kojetaulussa alkaa vilkuttamaan. Tilanne pelastetaan ajamalla huoltoon ja koneelle tehdään pakko-ohjattu hiukkaspoltto. Jos tämä onnistuu niin kovaa ajoa. DPF:lle ei ole olemassa vaihtoväliä.

Täällä on 260 tonnia ajettu suodin. Näyttää toimivan yhä. Pidän kierrokset mielelläni yli 2 tonnissa. Lieneekö sopiva vaihteen käyttö onneni salaisuus? Eipä ollut moitteen sijaa savuarvoissakaan syksyllä. Hyvin on siis mennyt kaikki nämä vuodet.
------
Subaru Impreza TD Sport MY09

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja -teme- » 05 Joulu 2015, 13:19

Itsekkin pudistasin juurikin niin että dieseliin likoomaan vaikka yöks ja sitten paikalleen ja käydä polkemassa kun tulpatonta mopoa. :lol: Tuo jälkimmäinen kyllä tulee tehtyä ehkä turhankin usein. :mrgreen:
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
Susihukka
Viestit: 19
Liittynyt: 05 Joulu 2015, 09:39

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Susihukka » 05 Joulu 2015, 14:21

Tossa mömmössä se hyvä puoli dieselkylpyyn verrattuna, ettei tarvi suodatinta ottaa irti. Tiiä sitten että irtiottamalla saisko sieltä pohjalta pestyä oikeasti kaiken tuhkankin pois? Jos ei sitä tuhkaa saa sieltä pois niin hissukseenhan sen suodatin täyttyy tuhkasta, sillä se auton tekemä polttohan vaan polttaa noen tuhkaksi siellä suodattimessa (tavallaan pakkaa sen mahdollisimman pieneen muotoon sinne suodattimen pohjalle).

Ei välttämättä ole sit terveydelle hyväksi se suodattimen sisältö sillä se suodatinhan suodattaa juurikin ihmisille haitallisia pienhiukkasia jonku 85 % tai vastaavaa. Kannattaa varmaan kelaa kylvettäessä että tarviiko suojautua jollain tapaa, ainakin pitäisin hengityssuodatinta varsinkin suodatinta irroittaessa kun tuhka siellä suodattimen pohjalla on vielä kuivaa ja pöllyävää ;)

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja ropelius » 05 Joulu 2015, 20:45


Jyrdäri
Viestit: 28
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 13:26
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Jyrdäri » 06 Joulu 2015, 10:30

Susihukka kirjoitti:Tossa mömmössä se hyvä puoli dieselkylpyyn verrattuna, ettei tarvi suodatinta ottaa irti. Tiiä sitten että irtiottamalla saisko sieltä pohjalta pestyä oikeasti kaiken tuhkankin pois? Jos ei sitä tuhkaa saa sieltä pois niin hissukseenhan sen suodatin täyttyy tuhkasta, sillä se auton tekemä polttohan vaan polttaa noen tuhkaksi siellä suodattimessa (tavallaan pakkaa sen mahdollisimman pieneen muotoon sinne suodattimen pohjalle).

Ei välttämättä ole sit terveydelle hyväksi se suodattimen sisältö sillä se suodatinhan suodattaa juurikin ihmisille haitallisia pienhiukkasia jonku 85 % tai vastaavaa. Kannattaa varmaan kelaa kylvettäessä että tarviiko suojautua jollain tapaa, ainakin pitäisin hengityssuodatinta varsinkin suodatinta irroittaessa kun tuhka siellä suodattimen pohjalla on vielä kuivaa ja pöllyävää ;)


Juuri näin, ja tuo noki on avainsana. Nämäkin autot ovat täysiä nokivasaroita, se noki vain loukutetaan tuonne suotimeen. Asiaa auttaa kovasti jos vain jollain keinolla saa pidettyä pakoputken ja katin lämpötilan tarpeeksi korkealla. Sekä kierroksia tarpeeksi. DPF pitää lämmittää yli 400 asteeseen ennen kuin se alkaa toimia oikein. Se onnistuu vain karrikoidusti sanottuna tennari tiskiin -nimisellä toiminnalla :lol:

Toinen vaihtoehto on rehata tonnin lastia perässä jolloin paksukainen joutuu oikeisiin töihin. Mutta vasta kun kone on riittävän lämmin, ei kylmänä. Silloin muuten nokeakin tulee kovasti. Palaminen on vielä silloin epätäydellisimmillään.

Liqui Molyn aine saattaa olla toimivaakin. DPF:n kennosto on pyöreä pilliviidakko jota voisi periaatteessa rassata ihan piippurassilla. Reikiä on vain paljon. Jollei se ole halki niin en näe mekaanista puhdistusta kiellettynä toimintana.
------
Subaru Impreza TD Sport MY09

fore-nokia
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Joulu 2015, 22:00

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja fore-nokia » 06 Joulu 2015, 22:09

Itse olen tehnyt 2011 Foren kanssa seuraavan havainnon:
- ilmeisesti kone lutraa dieselin kanssa poltoissa sen verran, että jossain välissä öljypinta nousee sen verran ylös, että poltot loppuvat, dpf-häiriövalo alkaa vilkutella. Tämän havainnon tein kun auto kallistui kerran ajossa hievenen, ja dpf-valo vilkutteli, mutta loppui kun auto oli taas vaaterissa. Öljynvaihdossa huoltomies vain jutteli, että myös muilla merkeillä on tätä ongelmaa, että kone meinaa hukkua, poltto loppuu ja tätä kautta dpf-tukkeentuu. Jos polttoja tapahtuu normaalisti, ei tukkeutumista pitäisi päästä tapahtumaan. Polttolaskuri pitää myös muistaa nollata, ohjeet löytyvät tältä foorumilta. Forten DPF-cleaneria käyttivät myös tukkeutuneen pöntön avaamiseen onnistuneesti ihan merkkihuollossakin..

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja ropelius » 07 Joulu 2015, 14:18

Eniten olen ihmetellyt, ettei polton käynnistymistä kerrota millään merkkivalolla tai tekstillä kuljettajalle. Pitäisi jaksaa askarrella pintalämpötila-anturi sinne hiukkaspöntön kylkeen niin voisi seurailla sen sielunelämää. Tuohon olisi helppo sitten tehdä merkkivalo joka palaisi kun tietty lämpötila-arvo saavutetaan.

Tänään taas kerran oikein huomasin polton alkaneen kun kaasupoljin ei " vastannut käskyyn" normaalilla tavalla motarin rampilla kiihdyttäessä. Ajelin kotiin ja kone kävi ehkä hieman terävämmällä soundilla sekä pakoputkesta tuli kuumaa pakokaasua. Totesin, että eipä sammutella autoa vaan tehdään lisälenkki kunnes poltto on ohi. Yleensä on käynyt tuuri, että poltto on loppunut ennen määränpäätä. Harmi kun Outbackia ei saa parilitraisella bensaturbolla... ei olisi ainakaan näitä erg ja dpf pilviä taivasta synkentämässä...

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja -teme- » 07 Joulu 2015, 19:43

ropelius kirjoitti:Eniten olen ihmetellyt, ettei polton käynnistymistä kerrota millään merkkivalolla tai tekstillä kuljettajalle. Pitäisi jaksaa askarrella pintalämpötila-anturi sinne hiukkaspöntön kylkeen niin voisi seurailla sen sielunelämää. Tuohon olisi helppo sitten tehdä merkkivalo joka palaisi kun tietty lämpötila-arvo saavutetaan.

Tänään taas kerran oikein huomasin polton alkaneen kun kaasupoljin ei " vastannut käskyyn" normaalilla tavalla motarin rampilla kiihdyttäessä. Ajelin kotiin ja kone kävi ehkä hieman terävämmällä soundilla sekä pakoputkesta tuli kuumaa pakokaasua. Totesin, että eipä sammutella autoa vaan tehdään lisälenkki kunnes poltto on ohi. Yleensä on käynyt tuuri, että poltto on loppunut ennen määränpäätä. Harmi kun Outbackia ei saa parilitraisella bensaturbolla... ei olisi ainakaan näitä erg ja dpf pilviä taivasta synkentämässä...


Molemmistahan pääsee eroon, vaatii ainoastaan käyntiä kuopiossa ja tilalle saa mukavamman moottorin ilman noita huolia. :thumbsup:
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja ropelius » 07 Joulu 2015, 20:32

-teme- kirjoitti:
Molemmistahan pääsee eroon, vaatii ainoastaan käyntiä kuopiossa ja tilalle saa mukavamman moottorin ilman noita huolia. :thumbsup:


Takuu päällä niin vähän hidastaa tuota reissua... ensi kesänä sitten...

Maxhine
Viestit: 93
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:46
Paikkakunta: Muurame

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Maxhine » 08 Joulu 2015, 20:16

Onkos siulla sitten jokinlainen jatkoturva autossa?
Outback 2.0 TD CVT -13 + Hydronic II + Easystart Remote+

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja ropelius » 08 Joulu 2015, 20:43

Maxhine kirjoitti:Onkos siulla sitten jokinlainen jatkoturva autossa?


Sorry, takuu on väärä termi. Lisäturva tosiaan 20tkm tai vuosi melko kattavasti. Sen verran jo ehtinyt tuo hajoilla ekalla 4000 kilometrillä, että olisi pitänyt hankkia turvaa vielä vuosi lisää...

Avatar
Susihukka
Viestit: 19
Liittynyt: 05 Joulu 2015, 09:39

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Susihukka » 09 Joulu 2015, 18:59

-teme- kirjoitti:Molemmistahan pääsee eroon, vaatii ainoastaan käyntiä kuopiossa ja tilalle saa mukavamman moottorin ilman noita huolia. :thumbsup:

Vakavasti tätä operaatiota aikoinaan miettineenä olen kuitenkin tullut toisiin ajatuksiin. Vaikka kuin pirun kiva olis päästä DPF:stä eroon, otan kuitenkin kohtalaisen vakavasti tällaiset uutiset minkä linkitinkin tossa aiemmassa postauksessa... En näkis mahdottomana että veromätkytkin seurais tollasesta jonain päivänä koska auto tuottaa hitosti enemmän päästöjä kuin mistä maksat veroja. Noh, jokainen miettiköön omasta puolestaan ;)

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Jampsu » 10 Joulu 2015, 10:21

Susihukka kirjoitti:
-teme- kirjoitti:Molemmistahan pääsee eroon, vaatii ainoastaan käyntiä kuopiossa ja tilalle saa mukavamman moottorin ilman noita huolia. :thumbsup:

Vakavasti tätä operaatiota aikoinaan miettineenä olen kuitenkin tullut toisiin ajatuksiin. Vaikka kuin pirun kiva olis päästä DPF:stä eroon, otan kuitenkin kohtalaisen vakavasti tällaiset uutiset minkä linkitinkin tossa aiemmassa postauksessa... En näkis mahdottomana että veromätkytkin seurais tollasesta jonain päivänä koska auto tuottaa hitosti enemmän päästöjä kuin mistä maksat veroja. Noh, jokainen miettiköön omasta puolestaan ;)

Täällä maksetaan co2 päästöistä eikä mistään muusta ;)
Aina löytyy korjaamo missä saa kikkailtua päästöt kohdilleen.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Qulle » 10 Joulu 2015, 10:29

Niin onhan konttorilla aina oikeus mitata päästöt jos epäilee vilppiä
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

jokaon
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 07:07

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja jokaon » 10 Joulu 2015, 11:10

DPF:n poisto vähentää kulutusta ja sitä kautta ymmärtääkseni co2 päästöjä. Sitähän voisi hakea varonpalautusta ja alhaisempia maksuja, kun verot ja maksut perustuvat co2 päästöihin :D

nimim. "Mitä sitä ei ympäristötietoinen subarukuski tekisi ilmaston lämpenemisen estämisen eteen"

Ps. tämä ei ole tietoa vaan luuloa

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja -teme- » 10 Joulu 2015, 12:31

Niin dpf:n poisto ei vaikuta co päästöihin kun katalysaattorihan sinne edelleen jää paikalleen. Ja itse suhtaudun tuohon uutiseen todella epäilevästi että nyt ensi vuoden alusta yhtäkkiä ruvettas mittailemaan pienhiukkasia ja jokaisella konttorilla tämmönen mittauslaite muka löytys....Vähän epäilen.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja ropelius » 10 Joulu 2015, 18:24

Kuinka "plug'n play" tuon pöntön irroitus ja kiinnitys on -11 Outbackissa? Joku tiesi kertoa, että joitain kannakkeita edessä tms. hidastetta...? Eli jos nosturi on käytössä niin paljonko tuossa kuluu aikaa?

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Jampsu » 10 Joulu 2015, 20:34

ropelius kirjoitti:Kuinka "plug'n play" tuon pöntön irroitus ja kiinnitys on -11 Outbackissa? Joku tiesi kertoa, että joitain kannakkeita edessä tms. hidastetta...? Eli jos nosturi on käytössä niin paljonko tuossa kuluu aikaa?

Riippuu ihan et joutuuko laikalla katkomaan pinnapultteja. Alle 1h homma jos ei tule muuttujia vastaan.
Pohjamuovin ku irrottaa niin pönttö on heti siinä et mitään ei tarvii purkaa pois edestä.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja ropelius » 10 Joulu 2015, 23:01

Jampsu kirjoitti:Riippuu ihan et joutuuko laikalla katkomaan pinnapultteja. Alle 1h homma jos ei tule muuttujia vastaan.
Pohjamuovin ku irrottaa niin pönttö on heti siinä et mitään ei tarvii purkaa pois edestä.


Foresterista ilmeisesti tieto? Outback huhujen mukaan eroaa tuon osalta, mutta voiko kukaan vahvistaa?.. Pitikö konetta kammeta/keventää...jotain tuon suuntaista...

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Jampsu » 11 Joulu 2015, 07:21

ropelius kirjoitti:
Jampsu kirjoitti:Riippuu ihan et joutuuko laikalla katkomaan pinnapultteja. Alle 1h homma jos ei tule muuttujia vastaan.
Pohjamuovin ku irrottaa niin pönttö on heti siinä et mitään ei tarvii purkaa pois edestä.


Foresterista ilmeisesti tieto? Outback huhujen mukaan eroaa tuon osalta, mutta voiko kukaan vahvistaa?.. Pitikö konetta kammeta/keventää...jotain tuon suuntaista...

Juu sh fore, tuskin ob:ssakaan sen ihmeempiä sama kone kuitenkin
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja -teme- » 11 Joulu 2015, 07:40

Eipä siinä muistaakseni mitään ole edessä, panssarin oon tommosesta käyttäny irti öljynvaihdon yhteydessä ja samalla kurkkinu.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Avatar
Eräjorma
Jäsen
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:54
Paikkakunta: Varkaus

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Eräjorma » 12 Joulu 2015, 00:13

Kaikista helpoin keino tosiaan puhdistaa itse tuo DPF on, että ottaa mollukan irti, työntää rautakangen sopivasti läpi, niin ettei katti rikkoonnu ja linkuttaa Kuopioon Sakulle. Plussana saa vähän tehoja lisää. Tietty, jos ei tiedä mitä tekee, niin kannattaa antaa Sakun hoitaa koko homman alusta loppuun. :thumbsup:
Outback 2.5i Limited MY21

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Jampsu » 12 Joulu 2015, 22:52

Eräjorma kirjoitti:Kaikista helpoin keino tosiaan puhdistaa itse tuo DPF on, että ottaa mollukan irti, työntää rautakangen sopivasti läpi, niin ettei katti rikkoonnu ja linkuttaa Kuopioon Sakulle. Plussana saa vähän tehoja lisää. Tietty, jos ei tiedä mitä tekee, niin kannattaa antaa Sakun hoitaa koko homman alusta loppuun. :thumbsup:

Ei sitä kyl kangella pääse sorkkimaan laikalla vaan tekee luukun, ottaa potikan pois ja hitsaa umpeen
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Sakurazuka
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2016, 08:46
Paikkakunta: Asikkala

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Sakurazuka » 15 Tammi 2018, 09:08

Vanhan aiheen nostoa, nyt on tullut taas uusi uutinen valvonnan kiristymisestä: https://www.aamulehti.fi/uutiset/autojen-paastomanipulaatioiden-valvonta-kiristyy-katsastusta-ja-tienvarsitarkastuksia-tiukennetaan-200668282 Eli lyhyesti: tämän vuoden toukokuusta lähtien seuraavat tarkemmin päästöjä katsastuksessa. :thumbdown:
Forester 2.0 TD XS MY13
Ex: Mazda 3 HB 2.0 -14
Ex: Forester 2.0 TD XS MY08

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Matway » 15 Tammi 2018, 09:23

Mielenkiintoista nähdä kuinka pitkälle näissä tarkastuksissa mennään, puhetta on ollut jo pitkään mutta ei sen enempää.
Aletaanko katsastuksissa purkamaan autoa jotta nähdään onko esim. DPF poistettu...

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 15 Tammi 2018, 12:30

No lopettavat päästömittaukset ja alkavat tutkia ODB-tietoja. Jos toi ohitussofta on tehty hyvin, niin ei sitä kyllä katastusmihen vehkeillä erota.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Matway » 15 Tammi 2018, 13:49

No niinpä. Se mitä itse olen noita Autecin maxiscanilla katellut niin se ei ota kantaa onko DPF olemassa vai ei.
Että täytyy kyllä aika syvälle softaan sukeltaa luulen.
Nykyisessä on pönttö paikoillaan vanhasta edesmenneestä oli poistettu...

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Mauri H » 15 Tammi 2018, 16:59

Ei se poisto OBD:stä näy, kun paine-eroanturitkin ovat paikallaan ja näyttävät eroavaa painetta.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja yason » 15 Tammi 2018, 17:09

Minkäslaisella vempeleellä pääsis lukemaan DPF:n kulloisenkin nokimäärän? Ja sen täyttymisasteen, eli paljonko sinne on tuhkaa kertynyt? ELM -obd-palikka olis ja kännykässä ainakin Torque Pro.

Edelleenkään ei olla huomattu polttoja eikä moottorinmuristuksia tai tehonhyytymisiä tai kitkeriä katkuja. Vedettiin viikonloppuna tuhat kilsaa motaria. Luulis siinäkin jonkun polton tapahtuneen, etenkin kun kaupunkiajoa on plakkarissa aina jokunen sata kilsaa noiden motarisprinttien välillä :shock:

Keltainen valo kojelaudassa sais kyllä olla samanlainen pakollinen varuste kuin tuo DPF itsekin, niin voisi vähän seurailla. Paras olisi sellainen infopalkki, josta voisi seurata, miten nokea kertyy ja miten sitä palaa pois.
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Matway » 15 Tammi 2018, 19:29

Noh, sitä tukkoisuutta ei taida kertoa mikään muu kuin just tuo paine-eroanturin antama lukema.
Joltain englanninkieliseltä sivulta luin ( joka varmasti löytyy kun tonkii vanhoja topiceja) , siis luin että OBD-lukijalla näkee Oil dilution arvon joka on prosentteina ja meinaa öljyn sekaan sekoittuneen polttoaineen määrää. Tämä laskuri kuitenkin toimii siten että kun järjestelmä tekee polton se lisää sitä prosenttilukua tietyn verran. Korjaamot nollaa kyseisen arvon huollon yhteydessä. Kun kyseinen arvo ylittää muistaakseni 10% niin sytyttää tukkeutuneen suodattimen merkkivalon.
Eli jos tee-se-itse mies ei nollaile tuota lukua niin voi valo syttyä ennenpitkää vaikkei mikää olisikaan tukossa...
Oil dilutionin nollaamiseen ei tainnut olla ihan helppoja kotikonsteja eikä läheskään kaikki lukijat anna mahdollisuutta sen nollaamiseen.
Tästä nollaamisesta oli myös kysesellä sivulla tarinaa, aika korkealentoista ohjelmointia muistaakseni.

Polton huomaa yleensä siitä että kun painat kaasua ei hetkeen tapahdukaan mitään. Pikku viiveen jälkeen alkaa vasta ahdot nousta.
Motarilla jos tykittää vakkarilla niin ei varmaan edes huomaa...

Edit: ja tuosta se maaginen linkki https://subdiesel.wordpress.com/page/4/
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja out » 15 Tammi 2018, 20:11

Motarilla kun ajaa vakkarilla niin polton huomaa lähinnä vaan hetkellisen kulutuksen lukemasta.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Jampsu » 16 Tammi 2018, 19:10

out kirjoitti:Motarilla kun ajaa vakkarilla niin polton huomaa lähinnä vaan hetkellisen kulutuksen lukemasta.

Map anturin lukemasta myö jos on scangauge, turbogauge tms
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Jude-75
Viestit: 22
Liittynyt: 31 Heinä 2017, 12:54

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Jude-75 » 16 Tammi 2018, 19:46

Täällä vm-10 foresteri ja mä oon useamman vuoden jo kaadellu crc:n tekemää dpf puhdistusainetta polttoaineen sekaan muutaman tuhannen välein.
Ei oo hajuakaan onko tuo ko.aine auttanu mitenkään mutta ei se oo myöskään haitannu.. :thumbsup:
Elikkä jatkan edelleen ko.aineen käyttöä jatkossakin.
Niin,autolla on ajettu 250000tkm.ja kertaakaan ei oo häiriövalo syttynyt.
Mun ajotyyli on enempi moottorin kierroksia suosivaa kuin väännättämistä.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja yason » 16 Tammi 2018, 20:19

out kirjoitti:Motarilla kun ajaa vakkarilla niin polton huomaa lähinnä vaan hetkellisen kulutuksen lukemasta.


Pomppaako ajotietokoneen hetkellisen kulutusnäytön lisäksi myös se mittaristossa oleva kulutusmittari luoteeseen? Sehän olis aika helppo indikaattori, jos ajaa tasaista vauhtia ja ottaa huomioon ylämäet/alamäet.
Outback MY10 diesel/mt

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Jappi » 16 Tammi 2018, 21:04

yason kirjoitti:Minkäslaisella vempeleellä pääsis lukemaan DPF:n kulloisenkin nokimäärän? Ja sen täyttymisasteen, eli paljonko sinne on tuhkaa kertynyt? ELM -obd-palikka olis ja kännykässä ainakin Torque Pro.

Edelleenkään ei olla huomattu polttoja eikä moottorinmuristuksia tai tehonhyytymisiä tai kitkeriä katkuja. Vedettiin viikonloppuna tuhat kilsaa motaria. Luulis siinäkin jonkun polton tapahtuneen, etenkin kun kaupunkiajoa on plakkarissa aina jokunen sata kilsaa noiden motarisprinttien välillä :shock:

Keltainen valo kojelaudassa sais kyllä olla samanlainen pakollinen varuste kuin tuo DPF itsekin, niin voisi vähän seurailla. Paras olisi sellainen infopalkki, josta voisi seurata, miten nokea kertyy ja miten sitä palaa pois.


Sen mitä olen perehtynyt niin tuo tuhkamäärä on täysin laskennallinen suure, tietyn polttomäärän jälkeen ilmoitetaan että DPF on täysi ja vaihdettava ja lukema nollautuu kun merkkiliike(tai muu taho) kuittaa pöntön vaihdetuksi. Näin ainakin vaikuttaa olevan BMW tehnyt asian.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Mauri H » 16 Tammi 2018, 21:05

yason kirjoitti:
out kirjoitti:Motarilla kun ajaa vakkarilla niin polton huomaa lähinnä vaan hetkellisen kulutuksen lukemasta.


Pomppaako ajotietokoneen hetkellisen kulutusnäytön lisäksi myös se mittaristossa oleva kulutusmittari luoteeseen? Sehän olis aika helppo indikaattori, jos ajaa tasaista vauhtia ja ottaa huomioon ylämäet/alamäet.


Tottakai, sehän muuten näyttää hetkellistä kulutusta suhteessa keskikulutukseen.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Matway » 29 Elo 2018, 11:38

Jude-75 kirjoitti:Täällä vm-10 foresteri ja mä oon useamman vuoden jo kaadellu crc:n tekemää dpf puhdistusainetta polttoaineen sekaan muutaman tuhannen välein.
Ei oo hajuakaan onko tuo ko.aine auttanu mitenkään mutta ei se oo myöskään haitannu.. [emoji106]
Elikkä jatkan edelleen ko.aineen käyttöä jatkossakin.
Niin,autolla on ajettu 250000tkm.ja kertaakaan ei oo häiriövalo syttynyt.
Mun ajotyyli on enempi moottorin kierroksia suosivaa kuin väännättämistä.
Pikkasen suhtaudun skeptisesti noihin puhdistus aineisiin. Puretun DPFn nähneenä ihmettelen että mihin se tuhka sieltä puhdistusaineella lähtis kun pitäis päästä sen keraamisen kennon läpi. Voihan se olla että se kuumentaa suodatinta vielä lisää polton aikana, mutta aika hyvin se tuhka sinne kanaviin muurautuu. Senpä vuoksi ihmettelen sitä "laske vettä väärään suuntaan" ohjetta toisessa ketjussa. Siinä voi tukkia suodattimen vielä pahemmin.

Mutta tää on taas mun "mutuilua".
Kertokaa kokemuksia jos olette koittaneet.

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 29 Elo 2018, 15:16

Joo olis kyllä kiva tietää, mihin noiden halpojen dpf-puhdistusaineiden teho perustuu. Paitsi rahastusteho... Jotenkin tuntus että kaikista polttoaineen lisäaineista niissä on eniten mukana ainesosaa nimeltä 'hokkuspokkus'.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Jari_w123
Viestit: 81
Liittynyt: 22 Kesä 2018, 21:28

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja Jari_w123 » 29 Elo 2018, 17:39

Hyväksi todettu konsti on liottaa pönttöä fairy vedessä yön yli ja pestä seuraavana päivänä painepesurilla pönttö puhtaaksi.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: DPF:n puhdistaminen itse

ViestiKirjoittaja -teme- » 30 Elo 2018, 07:56

Varmaan liukenee myös diesel/polttoöljy kylvyssä kun laittaa yöks, tietysti saattaa aiheuttaa pientä savutusta vähän aikaa. :D
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron