Forester 2010 SHD kirjoitti:2010 Forester diesel 2.0
jossa tuo tyyppivika + ylipitkät huoltovälit aiheutti todennäköisesti kampiakselipukkien venahtamista tai menikö sieltä sitten vain laakerit, tiedä häntä.
miko kirjoitti:Forester 2010 SHD kirjoitti:2010 Forester diesel 2.0
jossa tuo tyyppivika + ylipitkät huoltovälit aiheutti todennäköisesti kampiakselipukkien venahtamista tai menikö sieltä sitten vain laakerit, tiedä häntä.
Miten tuo ylipitkä huoltoväli aiheittaisi tuollaisia oireita? Luulisi että ekana antautuu kiertokangen laakerit mikäli öljy menee liian liruksi? Kuulostaa nyt taas jonkin tahon (autoliikkeen/maahantuojan) keksimältä hätävalheelta ja koitetaan paikkailla huonoa suunnittelua?
Vilhe85 kirjoitti:Mitä eroa nuila sukupolvilla on? Onko 15 vuotisia molempia sorttia? Ja passaako ne kaikki tuohon mun 09 vuotiseen? Ja tulleeko niisä aina tuo lohko vaan et kannet pitää nakata vanhasta? Ja kiitos ihan hulluna jo nyt
Vilhe85 kirjoitti:Mitä eroa nuila sukupolvilla on? Onko 15 vuotisia molempia sorttia? Ja passaako ne kaikki tuohon mun 09 vuotiseen? Ja tulleeko niisä aina tuo lohko vaan et kannet pitää nakata vanhasta? Ja kiitos ihan hulluna jo nyt
rs 200 kirjoitti:Löytyy samaan hintaan kokonaisia moottoreitakin, joko kolarivehkeistä purettuja tai takuu rempattuja koneita kuten minulle tuli.
Autovaraosia.fi oli pulju mistä koneen tilasin, nyt on 4000-5000km takana eikä ongelmia ole ilmentynyt.
MarkoN kirjoitti:
Täällä oli aikaisemmin artikkeli jota ei enää löydy...
http://www.teknikensvarld.se/2012/11/08 ... eselmotor/
Artikkelin mukaan kyllä esiintyy. Artikkelissa mainitaan että virheitä on neljä:
1) Moottorilohkoa tiivistäessä moottorin kokoajilla on ollut käytössänsä väärin säädettyjä silikonipyssyjä. Silikonitiivisteen annosteluvirheen seurauksena silikonia on joutunut kampikammioon, jossa silikooni on tukkinut ölypumpun imusiivilän.
2) Kampiaksilan laakereiden alarajan välysten alarajatoleranssit ovat olleet liian tiukkoja. Laakerit korkkaa ennen aikojaan ja tulee (ei-niin-ihan-halpaa) asiaa pajalle.
3) Viidennestä laakeriliuskasta on puuttunut öljyura ja öljyreikä.
4) Öljynsuodatin sijaitsee moottorin yläpuolella, mutta ei ole tiivis, vaan päästää suodattimessa olevan öljyn valumaan pois kun moottori on sammutettu. Tästä seuraa se että startin jälkeen moottori pyörii ilman painevoitelua ensimmäisten 10-15 sek ajan.
Jappi kirjoitti:MarkoN kirjoitti:
Täällä oli aikaisemmin artikkeli jota ei enää löydy...
http://www.teknikensvarld.se/2012/11/08 ... eselmotor/
Artikkelin mukaan kyllä esiintyy. Artikkelissa mainitaan että virheitä on neljä:
1) Moottorilohkoa tiivistäessä moottorin kokoajilla on ollut käytössänsä väärin säädettyjä silikonipyssyjä. Silikonitiivisteen annosteluvirheen seurauksena silikonia on joutunut kampikammioon, jossa silikooni on tukkinut ölypumpun imusiivilän.
2) Kampiaksilan laakereiden alarajan välysten alarajatoleranssit ovat olleet liian tiukkoja. Laakerit korkkaa ennen aikojaan ja tulee (ei-niin-ihan-halpaa) asiaa pajalle.
3) Viidennestä laakeriliuskasta on puuttunut öljyura ja öljyreikä.
4) Öljynsuodatin sijaitsee moottorin yläpuolella, mutta ei ole tiivis, vaan päästää suodattimessa olevan öljyn valumaan pois kun moottori on sammutettu. Tästä seuraa se että startin jälkeen moottori pyörii ilman painevoitelua ensimmäisten 10-15 sek ajan.
Niin, ekoissa kenties oli ihan voiteluongelmia, -09-10 koneet hajoaa koska kampiakseli ei kestä vaan katkeaa, yleensä kolmosen kk-kaulan vierestä (värinöiden takia, sivistynyt veikkaus). Myös lohko on uudistettu useamman kerran ensimmäisten versioiden jälkeen. Tuo suodatinhomma on ihan paskapuhetta, valon anturi on suodatinjalassa ja yleensä öljynpaineen valo sammuu jo startin aikana.
MarkoN kirjoitti:Täällä oli aikaisemmin artikkeli jota ei enää löydy...
http://www.teknikensvarld.se/2012/11/08 ... eselmotor/
Vilhe85 kirjoitti:No liukulaakerihan se oli katkennu ja kiilannu koneen jumiin. Kytkimen aattelin vaihtaa kans vaikka näky jo sach olevan mut on nii monet savut jo päästäny seki. Miten sen kaksoismassa vauhtipyörän kunnon voi todeta? Ku velipoika meinas et sen kytkimen puoleisen rattaan/pinnan/kehän pitäs liikkua. Ja mikä avain muuten passaa siihen vauhtipyörään siihen. Se ei ainakaan uudessa taida olla mukana. Vähän kyllä houkuttas tuo toinen ruottin kone jos sillä ei mahottomia oo ajettu, toisella näky olevan rullattu sama ku iteläki.
rs 200 kirjoitti:https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2380432
Tuossa ois nopea korjaus sarja, rempattu kone Suomesta.
Jappi kirjoitti:Niin siis kyllä nuo sisuskalut sopii ristiin, tuotannossa on tehty joitakin muutoksia lohkoihin ja kampiakseliin mutta niitä ei tehdas ole koskaan oikein avannut että mitä ja miksi on muutettu.
Ja tuossa on kyllä hyvä nyrkkisääntö, jos kone on mennyt jumiin niin sitä on turha aukoa, puolimoottori on pienin mahdollinen korjaus. Kolkattava on todennäköisesti pelkällä kampiakselilla korjattavissa.
Muuten ihan mielenkiintoista, vanhalla koneella viimeisen katsastuksen pakokaasupäästöt 0,17, nyt uudella 0,0. Suuttimet molemmissa koneissa samat, ajettu 260-280tkm. Sama konttori, sama mittari ja sama ajomatka konttorille... Tuskin tuosta paljoa voi päätellä muuta kuin että ihan hyvin se EURO5 moottori toimii EURO4 osille sovitettuna...
Jappi kirjoitti:Muuten ihan mielenkiintoista, vanhalla koneella viimeisen katsastuksen pakokaasupäästöt 0,17, nyt uudella 0,0. Suuttimet molemmissa koneissa samat, ajettu 260-280tkm. Sama konttori, sama mittari ja sama ajomatka konttorille... Tuskin tuosta paljoa voi päätellä muuta kuin että ihan hyvin se EURO5 moottori toimii EURO4 osille sovitettuna...
Jampsu kirjoitti:Toikin ero on voinut tulla ihan mistä tahansa ei ole kengitty ennen leimaa tai on mitattu vaihde päällä ja kytkin pohjassa sit toisen kerran vaihde vapaalla.
Mauri H kirjoitti:
Pitää muistaa että dieselin "pakokaasumittaus" mittaa optisella anturilla savuarvoa (eli nokimäärää). Ja tuo 0,17 on niin naurettavan vähän että tosiaankin se voi johtua ihan mistä vaan, kevyemmästä ajosta, toisesta polttoaineesta jne.
Savuarvo tulee oikeastaan täysin syötön suhteesta ilmaan ja turbosta taaksepäin pakoputkiston puhtaudesta.
Vilhe85 kirjoitti:Mihin vuosimalliin nuissa tuli se kestävä kampiakseli. Ku tuola Puolassa ois kahta mallia nuita lohkoja 08-09 ja 10 eteenpäin? Eikö ne kuiten melko samanlaisia ole et samat kannethan niihin pitäs passata ristiin? Toinen niistä nyt kuitenki pitää koittaa tilata. Kovasti vaan epäilyttää tuommonen kasa euroja maksaa näkemättä ja ilman varmuutta että mitä sieltä tulee
Vilhe85 kirjoitti:Mihin vuosimalliin nuissa tuli se kestävä kampiakseli. Ku tuola Puolassa ois kahta mallia nuita lohkoja 08-09 ja 10 eteenpäin? Eikö ne kuiten melko samanlaisia ole et samat kannethan niihin pitäs passata ristiin? Toinen niistä nyt kuitenki pitää koittaa tilata. Kovasti vaan epäilyttää tuommonen kasa euroja maksaa näkemättä ja ilman varmuutta että mitä sieltä tulee
yason kirjoitti:Pätikö toi 4/2010 raja niin Foreen kuin Outbackiinkin? Ja ilmeisesti noita 2010-luvun loppupuolen koneita ei sitten ole alkanut hajoilla edelleenkään?
Kvaaq kirjoitti:Tähän vielä yksi kysymys. Etsiskelin foorumilta, mutta ei sattunut silmään.
Kuinka hyvin -11 vuosimallin foresterin kone sopii -09 BL/BP Outbackiin?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa