HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Forester 2010 SHD
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Helmi 2016, 10:39

2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Forester 2010 SHD » 28 Helmi 2016, 11:07

Hei kaikki Clubilaiset ja muut saitilla surffailevat. Nyt tarvitaan tietotaitoa ja salapoliisitoimia. Elikkäs mulla on tuo
2010 Forester diesel 2.0
jossa tuo tyyppivika + ylipitkät huoltovälit aiheutti todennäköisesti kampiakselipukkien venahtamista tai menikö sieltä sitten vain laakerit, tiedä häntä.
Nyt tarvittais TIETOA siitä että mitkä moottorit (lohkot, motit,setit, yms) sopivat tuohon autoon. Kaikki variaatiot korjaukseen on auki joko kolariautosta vaihtokone tai sitten uutta myllyä. Vaihtoehtoja punnitaan. Pikaisesti tarvitsisi auto saada kuntoon.

Mootorista löytyi tyyppimerkintä U319788

A: Olenko ymmärtänyt oikein että 2015 (euro5) moottori saattaisi sopia ilman muutostöitä sukkana paikoilleen?

B: kellään vihiä kolaroiduista autoista mistä saisin vaihtokoneen. ´

C: Miten iso projekti homma olisi itse tehdä? ( boxereista ei kokemusta ) viimeksi konevaihto vuonna papu 86 mallin mazdasta.

Ruotsista juu löysin mieleisen mutta sopiiko tämä 2010 autoon laatikkoon ja muutenkin ?
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=31257729
Viimeksi muokannut Forester 2010 SHD 01 Maalis 2016, 19:36, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jampsu » 28 Helmi 2016, 12:34

Vaurioajoneuvo.Fi olis yks fore myynnissä ei enää pahan hintainenkaan
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Hevosmies
Viestit: 61
Liittynyt: 17 Marras 2015, 19:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Hevosmies » 28 Helmi 2016, 15:15


miko
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 20:08

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN

ViestiKirjoittaja miko » 01 Loka 2016, 22:27

Forester 2010 SHD kirjoitti:2010 Forester diesel 2.0
jossa tuo tyyppivika + ylipitkät huoltovälit aiheutti todennäköisesti kampiakselipukkien venahtamista tai menikö sieltä sitten vain laakerit, tiedä häntä.

Miten tuo ylipitkä huoltoväli aiheittaisi tuollaisia oireita? Luulisi että ekana antautuu kiertokangen laakerit mikäli öljy menee liian liruksi? Kuulostaa nyt taas jonkin tahon (autoliikkeen/maahantuojan) keksimältä hätävalheelta ja koitetaan paikkailla huonoa suunnittelua?

Vilhe85
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Tammi 2017, 13:05

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Vilhe85 » 27 Tammi 2017, 13:16

Nonii, 240000 sillä 09 forella pääsi ja siihen kiisseli jumi. Nyt jos asiaan perehtyneet viittis linkata hyviä vaihtokoneita jostain. Kiitos jo etukäteen.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jappi » 27 Tammi 2017, 17:16

https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... -31174326/

Ainoa mitä suomesta löysin, vuosimallin perusteella vaan riskirajoilla...

Ruotsista:

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Subar ... -31783243/

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Subar ... -32998071/

mutta näistä pitäisi saada tieto onko kakkos-, vai kolmossukupolven koneita. Kuvista melkein näkisi.

Sitten tietenkin uudet kellarit:

http://www.e-carsport.com/kompletny-sho ... iesel.html

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Subar ... /OEM-EE20/

Tuon Puolalaisen kaupan koneen olisin varmaan itsekin laittanut jos olisi ollut tiedossa silloin kun oli tilanne päällä...

Vilhe85
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Tammi 2017, 13:05

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Vilhe85 » 27 Tammi 2017, 20:57

Mitä eroa nuila sukupolvilla on? Onko 15 vuotisia molempia sorttia? Ja passaako ne kaikki tuohon mun 09 vuotiseen? Ja tulleeko niisä aina tuo lohko vaan et kannet pitää nakata vanhasta? Ja kiitos ihan hulluna jo nyt

MarkoN
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 18:17

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN

ViestiKirjoittaja MarkoN » 28 Tammi 2017, 13:53

miko kirjoitti:
Forester 2010 SHD kirjoitti:2010 Forester diesel 2.0
jossa tuo tyyppivika + ylipitkät huoltovälit aiheutti todennäköisesti kampiakselipukkien venahtamista tai menikö sieltä sitten vain laakerit, tiedä häntä.

Miten tuo ylipitkä huoltoväli aiheittaisi tuollaisia oireita? Luulisi että ekana antautuu kiertokangen laakerit mikäli öljy menee liian liruksi? Kuulostaa nyt taas jonkin tahon (autoliikkeen/maahantuojan) keksimältä hätävalheelta ja koitetaan paikkailla huonoa suunnittelua?


Täällä oli aikaisemmin artikkeli jota ei enää löydy...
http://www.teknikensvarld.se/2012/11/08 ... eselmotor/


Artikkelin mukaan kyllä esiintyy. Artikkelissa mainitaan että virheitä on neljä:

1) Moottorilohkoa tiivistäessä moottorin kokoajilla on ollut käytössänsä väärin säädettyjä silikonipyssyjä. Silikonitiivisteen annosteluvirheen seurauksena silikonia on joutunut kampikammioon, jossa silikooni on tukkinut ölypumpun imusiivilän.

2) Kampiaksilan laakereiden alarajan välysten alarajatoleranssit ovat olleet liian tiukkoja. Laakerit korkkaa ennen aikojaan ja tulee (ei-niin-ihan-halpaa) asiaa pajalle.

3) Viidennestä laakeriliuskasta on puuttunut öljyura ja öljyreikä.

4) Öljynsuodatin sijaitsee moottorin yläpuolella, mutta ei ole tiivis, vaan päästää suodattimessa olevan öljyn valumaan pois kun moottori on sammutettu. Tästä seuraa se että startin jälkeen moottori pyörii ilman painevoitelua ensimmäisten 10-15 sek ajan.

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja rs 200 » 28 Tammi 2017, 15:27

Vilhe85 kirjoitti:Mitä eroa nuila sukupolvilla on? Onko 15 vuotisia molempia sorttia? Ja passaako ne kaikki tuohon mun 09 vuotiseen? Ja tulleeko niisä aina tuo lohko vaan et kannet pitää nakata vanhasta? Ja kiitos ihan hulluna jo nyt

Löytyy samaan hintaan kokonaisia moottoreitakin, joko kolarivehkeistä purettuja tai takuu rempattuja koneita kuten minulle tuli.
Autovaraosia.fi oli pulju mistä koneen tilasin, nyt on 4000-5000km takana eikä ongelmia ole ilmentynyt.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jappi » 29 Tammi 2017, 11:29

Vilhe85 kirjoitti:Mitä eroa nuila sukupolvilla on? Onko 15 vuotisia molempia sorttia? Ja passaako ne kaikki tuohon mun 09 vuotiseen? Ja tulleeko niisä aina tuo lohko vaan et kannet pitää nakata vanhasta? Ja kiitos ihan hulluna jo nyt


-15 on jo kumpaakin, EURO5 ja EURO6 moottoreita. Purkaamoilta tulee koko moottori. EURO5 moottori sopii kokonaisena, suuttimet ja johtosarja pitää ottaa -09 omasta koneesta kuten myös hehkut mutta ne kannattanee uusia. Polttoainepuolen korkeapaineputketkin tulisi uusia mutta hyvällä menestyksellä on ainakin pari autoa liikkeellä vanhoillakin...

EURO6 moottori on liian erilainen, ei saa sovitettua. Päällepäin selvin ero on apulaitehihnan reitti, EURO5 on kiristin(apumiehen puolella) ja taittopyörä hihnalle, EURO6 vain kiristin kuskin puolella.

Uuden puolimoottorin kanssa otetaan kannet, jakopää ja apulaitteet vanhasta moottorista. Puolimoottorin lisäksi tarvitsee kannentiivisteet vähintään uudet ja oikein virallisesti tehtynä polttoaineputket kuuluisi uusia aina kun ne avataan.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jappi » 29 Tammi 2017, 11:40

rs 200 kirjoitti:Löytyy samaan hintaan kokonaisia moottoreitakin, joko kolarivehkeistä purettuja tai takuu rempattuja koneita kuten minulle tuli.
Autovaraosia.fi oli pulju mistä koneen tilasin, nyt on 4000-5000km takana eikä ongelmia ole ilmentynyt.


Purkumoottorin kanssa kannattaa olla tarkkana etteivät myy samanikäistä "pommimoottoria". Rempattu on eri asia kunhan on kampiakseli vaihdettu uuteen versioon.

MarkoN kirjoitti:
Täällä oli aikaisemmin artikkeli jota ei enää löydy...
http://www.teknikensvarld.se/2012/11/08 ... eselmotor/


Artikkelin mukaan kyllä esiintyy. Artikkelissa mainitaan että virheitä on neljä:

1) Moottorilohkoa tiivistäessä moottorin kokoajilla on ollut käytössänsä väärin säädettyjä silikonipyssyjä. Silikonitiivisteen annosteluvirheen seurauksena silikonia on joutunut kampikammioon, jossa silikooni on tukkinut ölypumpun imusiivilän.

2) Kampiaksilan laakereiden alarajan välysten alarajatoleranssit ovat olleet liian tiukkoja. Laakerit korkkaa ennen aikojaan ja tulee (ei-niin-ihan-halpaa) asiaa pajalle.

3) Viidennestä laakeriliuskasta on puuttunut öljyura ja öljyreikä.

4) Öljynsuodatin sijaitsee moottorin yläpuolella, mutta ei ole tiivis, vaan päästää suodattimessa olevan öljyn valumaan pois kun moottori on sammutettu. Tästä seuraa se että startin jälkeen moottori pyörii ilman painevoitelua ensimmäisten 10-15 sek ajan.


Niin, ekoissa kenties oli ihan voiteluongelmia, -09-10 koneet hajoaa koska kampiakseli ei kestä vaan katkeaa, yleensä kolmosen kk-kaulan vierestä (värinöiden takia, sivistynyt veikkaus). Myös lohko on uudistettu useamman kerran ensimmäisten versioiden jälkeen. Tuo suodatinhomma on ihan paskapuhetta, valon anturi on suodatinjalassa ja yleensä öljynpaineen valo sammuu jo startin aikana.

MarkoN
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 18:17

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja MarkoN » 29 Tammi 2017, 12:19

Jappi kirjoitti:
MarkoN kirjoitti:
Täällä oli aikaisemmin artikkeli jota ei enää löydy...
http://www.teknikensvarld.se/2012/11/08 ... eselmotor/


Artikkelin mukaan kyllä esiintyy. Artikkelissa mainitaan että virheitä on neljä:

1) Moottorilohkoa tiivistäessä moottorin kokoajilla on ollut käytössänsä väärin säädettyjä silikonipyssyjä. Silikonitiivisteen annosteluvirheen seurauksena silikonia on joutunut kampikammioon, jossa silikooni on tukkinut ölypumpun imusiivilän.

2) Kampiaksilan laakereiden alarajan välysten alarajatoleranssit ovat olleet liian tiukkoja. Laakerit korkkaa ennen aikojaan ja tulee (ei-niin-ihan-halpaa) asiaa pajalle.

3) Viidennestä laakeriliuskasta on puuttunut öljyura ja öljyreikä.

4) Öljynsuodatin sijaitsee moottorin yläpuolella, mutta ei ole tiivis, vaan päästää suodattimessa olevan öljyn valumaan pois kun moottori on sammutettu. Tästä seuraa se että startin jälkeen moottori pyörii ilman painevoitelua ensimmäisten 10-15 sek ajan.


Niin, ekoissa kenties oli ihan voiteluongelmia, -09-10 koneet hajoaa koska kampiakseli ei kestä vaan katkeaa, yleensä kolmosen kk-kaulan vierestä (värinöiden takia, sivistynyt veikkaus). Myös lohko on uudistettu useamman kerran ensimmäisten versioiden jälkeen. Tuo suodatinhomma on ihan paskapuhetta, valon anturi on suodatinjalassa ja yleensä öljynpaineen valo sammuu jo startin aikana.


Niin siis tuo artikkeli olisiis Subarun itsensä myöntämä että näin tapahtuu myös tuon suodattimen osalta, Mutta itsekään en tuohon 10-15s aikaan usko. Ainoastaan jos öljypumpun sihti on tukossa ettei se saa sitä öljyä imettyä kiertoon.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jappi » 29 Tammi 2017, 20:14

Artikkelia ei tuolta enää löydä mutta muistelen että subaru oli myöntänyt silikonin tukkimat öljykanavat ja laakerivälysten ongelmat, ei muuta.

nemola
Jäsen
Viestit: 643
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 10:25

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN

ViestiKirjoittaja nemola » 29 Tammi 2017, 22:55

Impreza GT SPW MY98
There is no showtime like snowtime.

MarkoN
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 18:17

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja MarkoN » 29 Tammi 2017, 23:03

Niin tuolla näyttää lukevan että Subaru Nordic kieltää öljynsuodattimen kohdalla väitteen pitävän paikkaansa...

Vilhe85
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Tammi 2017, 13:05

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Vilhe85 » 05 Helmi 2017, 00:56

Miten nuo hajonneet koneet on ruukannu hajota ku mulla meni iso kärryperäsä kiihdytyksessä jo hyvässä vauhdissa suoraan jumiin eikä vielä oo liikkunu mihinkään. Tänään kerkesin otta koneen pois ja melkolailla purkaa koneestaki kaikki apulaitteet pois. Huomenna jos kerkeää nii kannet kans et näkee onko niistä mitään jäljellä. Mut öljypohja oli ainaki metallimujussa. Venttilikoppiin asti se muju ei ollu noussut. Kuin paljon menee kaikkiin tarvittaviin tiivisteihin yms rahaa jos tilaa uuden puolimoottorin? Ku mietin nuita ylempänä olevia käytettyjä 15vm koko koneita et jos ne ei ois hulluna ajettuja eikä euro6 nii ostais ne nii pääsiskö halvemmalla/helpommalla. Turboki pitäs varmaan huoltaa kans aikasempien jumien takia.

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja rs 200 » 05 Helmi 2017, 13:35

210€ meni tiivisteisiin ja pultteihin kun vaihdoin koko moottorin rempattuun, tuohon pitää lisätä puolimoottorin osalta lisätä ainakin kannentiivisteet..
Tuossa on jo turbon ja pakoputken tivisteetkin mukana.
Hehkut 130€ sarja, kytkin Sahcs vahvistettu 350€ kun tavallinen on 295€.
Vaihdettiin myös vesipumppu kun piti kuitenkin ottaa jakoketju irti löpöpumpun vaihdon vuoksi, tuossa rempatussa koneessa kun ei sitä ollut.

Vilhe85
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Tammi 2017, 13:05

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Vilhe85 » 05 Helmi 2017, 19:16

No liukulaakerihan se oli katkennu ja kiilannu koneen jumiin. Kytkimen aattelin vaihtaa kans vaikka näky jo sach olevan mut on nii monet savut jo päästäny seki. Miten sen kaksoismassa vauhtipyörän kunnon voi todeta? Ku velipoika meinas et sen kytkimen puoleisen rattaan/pinnan/kehän pitäs liikkua. Ja mikä avain muuten passaa siihen vauhtipyörään siihen. Se ei ainakaan uudessa taida olla mukana. Vähän kyllä houkuttas tuo toinen ruottin kone jos sillä ei mahottomia oo ajettu, toisella näky olevan rullattu sama ku iteläki.

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja rs 200 » 06 Helmi 2017, 00:35

Aika kalliita nuo Ruotsin koneet, melkein 6000€.. Vai onko tuo koko auton hinta? Latviasta saa kuitenkin koneita 2800€eteenpäin, käytännössä järkevimmät 3500 kotiovelle toimitettuna.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jappi » 06 Helmi 2017, 04:45

Vilhe85 kirjoitti:No liukulaakerihan se oli katkennu ja kiilannu koneen jumiin. Kytkimen aattelin vaihtaa kans vaikka näky jo sach olevan mut on nii monet savut jo päästäny seki. Miten sen kaksoismassa vauhtipyörän kunnon voi todeta? Ku velipoika meinas et sen kytkimen puoleisen rattaan/pinnan/kehän pitäs liikkua. Ja mikä avain muuten passaa siihen vauhtipyörään siihen. Se ei ainakaan uudessa taida olla mukana. Vähän kyllä houkuttas tuo toinen ruottin kone jos sillä ei mahottomia oo ajettu, toisella näky olevan rullattu sama ku iteläki.


Ihan uteliaisuuttani, saisitko kuvaa siitä vauriosta?

Vauhtipyörän kytkinpinnan kuuluu liikkua kiertosuunnassa, se pitää olla sellainen hieman tahmeasti liikkuva ja jousi pitäisi ottaa vastaan kun kiertää suuntaan tai toiseen. Akselin suunnassa ei tarvitsisi olla kovin suurta välystä. Vauhtipyörän pultit ovat T55+ eli TORX+ kannalla, periaatteessa toimii 55 normaali torx mutta minulla meni yhden pultin kanssa poraushommiksi kun kanta petti avatessa.

Vilhe85
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Tammi 2017, 13:05

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Vilhe85 » 06 Helmi 2017, 10:58

saa kuvaa, voin koittaa illala lisätä tänne tai sit voin panna puhelimeenki. Tosin vähän hätäilin ku ei se mikään luikulaakeri ollu vaan kampiakseli oli poikki. nyt se vauhtipyörä ei ainakaan kohtuudella pyöriny ku vähän että sai pultinreiät kohilleen. erottaako nuita euro4 ja -5 koneita kuvista mitenkään. ku tuosa ylempänä oleva suomen kone ois yksvaihtoehto mut se on 10 vuosimallia ja ajettu yli 200000 . sit tosiaan nuo ruottin koneet mut toisella on kans ajettu hintaan nähen ihan liikaa ja toisesta tilasin kuvat. missä ne latvialaiset myy niitä koneitaan ku ebay ja ruotsi alkaa olla koluttu jo läpi?

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja rs 200 » 06 Helmi 2017, 14:51

Euro5 on muovisella imusarjalla, mutta Foresterissa on kaikki koneet euro5 mallisia, eli 2011 saakka on mahdollista että on vanhaa laakeri/kampura tekniikkaa.
Autovaraosia.fi on sivusto mistä koneita löytyy, laita sinne mailia englanniksi niin vastaavat kyllä kaikkiin kysymyksiin nopeasti.

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja rs 200 » 06 Helmi 2017, 14:55

https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2380432
Tuossa ois nopea korjaus sarja, rempattu kone Suomesta.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jappi » 06 Helmi 2017, 15:09


MarkoN
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 18:17

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja MarkoN » 06 Helmi 2017, 15:25

rs 200 kirjoitti:https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2380432
Tuossa ois nopea korjaus sarja, rempattu kone Suomesta.


Onko muka noin kuin myynti ilmoituksessa kerrotaan että vm.2009 alakertaan käy vm.2014 kampiakseli???

Jos on niin silloinhan kannattaa hankkia uusi kampiakseli mallia ei katkeava ja vaihtaa / vaihdattaa se.
Samalla tarkistaa laakereista välykset ja että kanget on suorat... Sekä öljypumpun kunto.

Mites jos näin tekisi niin kannattaako siihen 5 pukkiin missä uraton/reijätön liukulaakeri, Vaihtaa sellainen laakeri missä on ura ja reikä??

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jappi » 06 Helmi 2017, 22:49

Sitten kun vielä muistaa että lohkokin on vaihtunut, olikohan kolmesti...

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja rs 200 » 06 Helmi 2017, 23:48

Itseasiassa minunkin Foren koneeseen on liikkeen tietojen mukaan vaihdettu 2015 mallisen kampura ja laakerit ja lohko on on kyllä tuota vanhempi, satavarmaa ikää lohkolle en osaa sanoa.
Jos laakeripukit ei ole ottanut kipeetä niin remontointi onnistuu, mutta jos kone jumiutui niin silloin on melkein varmasti koko alakerta paskana, kolkottavia mutta käyntikuntoisia remontoivat.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jappi » 07 Helmi 2017, 22:39

Niin siis kyllä nuo sisuskalut sopii ristiin, tuotannossa on tehty joitakin muutoksia lohkoihin ja kampiakseliin mutta niitä ei tehdas ole koskaan oikein avannut että mitä ja miksi on muutettu.

Ja tuossa on kyllä hyvä nyrkkisääntö, jos kone on mennyt jumiin niin sitä on turha aukoa, puolimoottori on pienin mahdollinen korjaus. Kolkattava on todennäköisesti pelkällä kampiakselilla korjattavissa.

Muuten ihan mielenkiintoista, vanhalla koneella viimeisen katsastuksen pakokaasupäästöt 0,17, nyt uudella 0,0. Suuttimet molemmissa koneissa samat, ajettu 260-280tkm. Sama konttori, sama mittari ja sama ajomatka konttorille... Tuskin tuosta paljoa voi päätellä muuta kuin että ihan hyvin se EURO5 moottori toimii EURO4 osille sovitettuna...

MarkoN
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 18:17

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja MarkoN » 07 Helmi 2017, 23:05

Mun veljellä on 09 Outback jossa n.180tkm takana ja kone ei kolista eikä muutenkaan tunnu olevan vielä mitään vikaa...

Siksi siis lähdin miettimään että kyseiseen koneeseen jos vaihtaisi sen kampuran ja laakerit ennen kuin mitään vakavampaa on menny paskaks.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jampsu » 08 Helmi 2017, 08:26

Jappi kirjoitti:Niin siis kyllä nuo sisuskalut sopii ristiin, tuotannossa on tehty joitakin muutoksia lohkoihin ja kampiakseliin mutta niitä ei tehdas ole koskaan oikein avannut että mitä ja miksi on muutettu.

Ja tuossa on kyllä hyvä nyrkkisääntö, jos kone on mennyt jumiin niin sitä on turha aukoa, puolimoottori on pienin mahdollinen korjaus. Kolkattava on todennäköisesti pelkällä kampiakselilla korjattavissa.

Muuten ihan mielenkiintoista, vanhalla koneella viimeisen katsastuksen pakokaasupäästöt 0,17, nyt uudella 0,0. Suuttimet molemmissa koneissa samat, ajettu 260-280tkm. Sama konttori, sama mittari ja sama ajomatka konttorille... Tuskin tuosta paljoa voi päätellä muuta kuin että ihan hyvin se EURO5 moottori toimii EURO4 osille sovitettuna...

Toikin ero on voinut tulla ihan mistä tahansa ei ole kengitty ennen leimaa tai on mitattu vaihde päällä ja kytkin pohjassa sit toisen kerran vaihde vapaalla.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Mauri H » 08 Helmi 2017, 09:24

Jappi kirjoitti:Muuten ihan mielenkiintoista, vanhalla koneella viimeisen katsastuksen pakokaasupäästöt 0,17, nyt uudella 0,0. Suuttimet molemmissa koneissa samat, ajettu 260-280tkm. Sama konttori, sama mittari ja sama ajomatka konttorille... Tuskin tuosta paljoa voi päätellä muuta kuin että ihan hyvin se EURO5 moottori toimii EURO4 osille sovitettuna...


Pitää muistaa että dieselin "pakokaasumittaus" mittaa optisella anturilla savuarvoa (eli nokimäärää). Ja tuo 0,17 on niin naurettavan vähän että tosiaankin se voi johtua ihan mistä vaan, kevyemmästä ajosta, toisesta polttoaineesta jne.

Savuarvo tulee oikeastaan täysin syötön suhteesta ilmaan ja turbosta taaksepäin pakoputkiston puhtaudesta.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jappi » 08 Helmi 2017, 21:34

Jampsu kirjoitti:Toikin ero on voinut tulla ihan mistä tahansa ei ole kengitty ennen leimaa tai on mitattu vaihde päällä ja kytkin pohjassa sit toisen kerran vaihde vapaalla.


Joo, tiedän kyllä että tuohon vaikuttaa niin moni asia säästä lähtien ettei noita voi verrata sinänsä mutta ei se huono lukema ole nuo nollat ns. Väärällä koneella.

Mauri H kirjoitti:
Pitää muistaa että dieselin "pakokaasumittaus" mittaa optisella anturilla savuarvoa (eli nokimäärää). Ja tuo 0,17 on niin naurettavan vähän että tosiaankin se voi johtua ihan mistä vaan, kevyemmästä ajosta, toisesta polttoaineesta jne.

Savuarvo tulee oikeastaan täysin syötön suhteesta ilmaan ja turbosta taaksepäin pakoputkiston puhtaudesta.


Sen verran tähän voisin lisätä että epätäydellinen palaminen saa aikaan melkoisen hurjia lukemia, ei taida cr moottoreissa enää sellaisia ongelmia juuri esiintyä mutta lievästi suutinvikainen(vuotava suutin) perinteinen diesel antoi yli seiskan lukuja, suuttimen korjauksen jälkeen noin 1,3. Ja ajossa toimi ihan ok tuollakin huonolla suuttimella, pikkuisen ravisti tyhjäkäynnillä...

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jampsu » 09 Helmi 2017, 00:38

Joo, mut jos siellä on jonkinlainen hiukkas suodatin niin ei sen pitäs mitään antaakkaan läpi. Ku ilman dpf arvot pyörii nollassa.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jappi » 09 Helmi 2017, 15:55

Sellainen puoliavoin mallihan se tuossa lekassa on, siis ihan koskematon vakio.

Vilhe85
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Tammi 2017, 13:05

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Vilhe85 » 13 Helmi 2017, 21:37

Mihin vuosimalliin nuissa tuli se kestävä kampiakseli. Ku tuola Puolassa ois kahta mallia nuita lohkoja 08-09 ja 10 eteenpäin? Eikö ne kuiten melko samanlaisia ole et samat kannethan niihin pitäs passata ristiin? Toinen niistä nyt kuitenki pitää koittaa tilata. Kovasti vaan epäilyttää tuommonen kasa euroja maksaa näkemättä ja ilman varmuutta että mitä sieltä tulee :crazy:

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jampsu » 14 Helmi 2017, 05:00

Vilhe85 kirjoitti:Mihin vuosimalliin nuissa tuli se kestävä kampiakseli. Ku tuola Puolassa ois kahta mallia nuita lohkoja 08-09 ja 10 eteenpäin? Eikö ne kuiten melko samanlaisia ole et samat kannethan niihin pitäs passata ristiin? Toinen niistä nyt kuitenki pitää koittaa tilata. Kovasti vaan epäilyttää tuommonen kasa euroja maksaa näkemättä ja ilman varmuutta että mitä sieltä tulee :crazy:

Kevät/2010
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jappi » 14 Helmi 2017, 10:45

Vilhe85 kirjoitti:Mihin vuosimalliin nuissa tuli se kestävä kampiakseli. Ku tuola Puolassa ois kahta mallia nuita lohkoja 08-09 ja 10 eteenpäin? Eikö ne kuiten melko samanlaisia ole et samat kannethan niihin pitäs passata ristiin? Toinen niistä nyt kuitenki pitää koittaa tilata. Kovasti vaan epäilyttää tuommonen kasa euroja maksaa näkemättä ja ilman varmuutta että mitä sieltä tulee :crazy:


Noissa puolan puolimoottoreissa on aina uusin kampiakseliversio riippumatta tuosta versiosta, ne on tehdasuusia koneita. Eli kannattaa ottaa se omaan autoon sopiva vuosimalli. Ja luotettava toimija tuo on ainakin tähän asti ollut tuo carsport.

iriot
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Kesä 2017, 19:41

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja iriot » 04 Kesä 2017, 19:46

Minun 2010 Foresterilla on ajettu 170k. Moottorissa oli leimattu lukema 10.4.22. Kannattaako vaihtaa auto ennen kun pamahtaa?

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jappi » 04 Kesä 2017, 22:01

No jos on muutenkin tarkoitus vaihtaa autoa niin kannattaa. Tuo on kyllä hyvin rajatapaus, joko viimeisiä hajoavia malleja tai ensimmäisiä kestäviä, periaatteessa pitäisi oleman jälkimmäisiä mutta kuka niistä koskaan tietää...

Veksi2010
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Syys 2017, 10:09

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Veksi2010 » 16 Syys 2017, 10:51

Uusi jäsen ja ensimmäinen subaru Rouvalle)
Outback 2010.En tiedä tuleeko kysymys oikeaan kohtaan mutta on alkanut epäilyttää tuo diesel moottori kun näyttävät leviävän kirjoitusten perusteella.ajettu 61000km
Siis mistä löytää tuon valmistusajan tai mallin My9 vai 10? Siis onko kestävää jai kestämätöntä mallia?
Auto vaikuttaa kyllä erittäinkin hyvälle ja tilaa riittää.kiitos jos joku vastaisi.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jappi » 16 Syys 2017, 13:55

Ilmastointikompuran alle lohkoon on leimattu mustalla värillä valmistuspäivä, toukokuu 2010 jälkeen on viimeisin versio.

Veksi2010
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Syys 2017, 10:09

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Veksi2010 » 16 Syys 2017, 17:14

Kiitos Jappi
Täytyypä katsoa, lienee sitten tuo viimeisin versio kun auto on kaupattu ensi kerran 12.2010..kestänee kone

Avatar
Kvaaq
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Heinä 2015, 20:44

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Kvaaq » 30 Syys 2017, 23:58

Lainaan tätä ketjua, ei viitsi uutta aloittaa kun näitä on jo aika monta...

MY09 Outbackin kone siis laukesi tänään. 251 tkm se kesti. Arvatenkin kampiakseli poikki, joten vaihtokonetta tai puolimoottoria hankkimaan. Julman kallis remppa tulossa, voi itku.

Katselin vaihtoehtoja netistä:
- ebay: puolasta carsport.pl 4200 € (puolimoottori)
- nettivaraosa.fi: Liettualainen GTV Group, 2950 € (puolimoottori, 10tkm)
- avk.fi: 6500 (koko moottori, 11tkm)
- autopurkaamot.com, Japanmotors oy, 6950 (koko moottori)
- bildelsbasen.se, puolimoottori tarjolla Nordic Motor Centeristä, hinta pyytäessä (onko tietoa?)
- Ruotsista löytyy myös käytettyjä kokonaisia noin viidellä tonnilla

Tuo liettualainen vaihtoehto tietty kiinnostaa kun hinta on kohtuullinen. Onko kellään kokemusta tästä firmasta?
Ja tuleeko kuitenkin halvemmaksi hankkia koko moottori ja vaihdattaa paikalleen? Entä onko noita uudemman korimallin koneita kuinka helppo sovittaa paikalleen?
2.0D MY09 OUTBACK

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1431
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Tomcat » 01 Loka 2017, 09:17

Noita Dieseleitä saa näköjään koko autojakin tosi edullisesti, tuttu osti MY10 Legacy Farkun 7500,-€ ja käy ja kukkuu moitteetta :D
Etujarrujen liut kolis ja ne kun laitettiin kuntoon niin hiljasta mukavaa kyytiä on antannu.

Ei vä'lttämättä kaikille tämä vaihtoehto sovi, mutta jos tilaa löytyy niin varmasti kannattava vaihtoehto.

Aika masentavaa toi Saksankin Subarun Diesel tilanne, näistä reilusta sadasta autosta suurin osa varmaan moottorivaurioisia

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... &scopeId=C

Ja jos ajattelee vaihtomoottoria niin tuoltahan sais ajamalla koko auton varaosiksi.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... &scopeId=C
_________________________________________
- WRX STi Type R MY99
- Mercedes Benz GLE 580
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja yason » 01 Loka 2017, 11:17

Pätikö toi 4/2010 raja niin Foreen kuin Outbackiinkin? Ja ilmeisesti noita 2010-luvun loppupuolen koneita ei sitten ole alkanut hajoilla edelleenkään?
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jampsu » 01 Loka 2017, 12:42

yason kirjoitti:Pätikö toi 4/2010 raja niin Foreen kuin Outbackiinkin? Ja ilmeisesti noita 2010-luvun loppupuolen koneita ei sitten ole alkanut hajoilla edelleenkään?

En ole kuullu et ois keltään menny 2011 ja uudempaa konetta. Tietty turbon hajoaminen saattaa aiheuttaa ryntäyksen ja koneen hajoamisen. Mutta tää on vaarana kaikissa dieseleissä.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jappi » 02 Loka 2017, 21:53

Nordic motorilla oli reilu vuosi sitten 4700€ tehdasuusi puolimoottori.

Avatar
Kvaaq
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Heinä 2015, 20:44

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Kvaaq » 16 Loka 2017, 15:02

Tähän vielä yksi kysymys. Etsiskelin foorumilta, mutta ei sattunut silmään.

Kuinka hyvin -11 vuosimallin foresterin kone sopii -09 BL/BP Outbackiin?
2.0D MY09 OUTBACK

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2010 FORESTER DIESEL MOOTTORI JOSTAIN ??

ViestiKirjoittaja Jampsu » 16 Loka 2017, 15:19

Kvaaq kirjoitti:Tähän vielä yksi kysymys. Etsiskelin foorumilta, mutta ei sattunut silmään.

Kuinka hyvin -11 vuosimallin foresterin kone sopii -09 BL/BP Outbackiin?

Kutakuinkin kaikki muu paitsi hehkut ja suuttimet. Eli käytännössä kannattaa ottaa vanhasta kaikki muu paitsi alakerta ja kannet.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa