Diesellegacyn omistajana olin sen verran utelias että kävin
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Fo ... index.html. Katselin kuvia ja totesin, että voi olla kallis keikka kun korjaamo tekee diagnoosia ellei todella tiedä ja ole korjannut ennen kyseistä vikaa tai sattumalta löydä. Ilman kaavioita pitäisi olla aika fakiiri. Siksi tässä muutama rivi, jos olisi apua ja mahdollisuus säästää rahaa/aikaa. Teksti on melko paksua mutta ei tätä voi helpommin selittää. Vikakohde voi olla vain puhki hankautunut anturin johto tai toisessa ääripäässä moottorin ohjainlaite.
nopeasti kyhäilty tarina ja linkkejä monta...käynnistyspuolella vika ei ole rohkenen väittää. Sulake palaa ilmeisestikin heti, kun virrat kytketään päälle. SBF-7 suojaa ennen komponenttia "main relay". Koska releen 30 napaan tulee jatkuva akkujännite ja sulake palaa virtojen kytkemisen jälkeen, silloin on piireissä sen jälkeen. Relee käämin oikosulku saattaisi myös polttaa sulakkeen, ei ehkä todennäköisin vikakohde mutta aika helppo tarkastaa.
Se että startti ei enää pyöritä moottoria johtuu esimerkiksi moottorin boksin jännitesyötön loppumisesta, kun sulake palaa, tai sitten ECU saattaa suojata moottoria ja estää starttauksen kun se ei saa signaalia nokka-akselin tunnistimelta. Arvauksia vain.
1.
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Fo ... 21527e.pdf ja
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Fo ... 21528e.pdfVirransyöttö SBF 7 sulakkeelta konehuoneen releboksista
2. Moottorin "lohkokaavio"
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Fo ... 21553e.pdfsulake SBF7 suojaa ennen "main relay" relettä. Siltä syöttö moottorin eculle, nokka-akselin asentotunnistin, ahtopaineen säätö ja ilmamassamittarille. ECU maadottaa releen käämin ja sitten taitaa sulake palaa.
3. Mutta missä "main relay"?
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Fo ... 21558e.pdf kuvan alalaidasta näemme liittimen B220 ja nastat 37-40, samat nastat näkyvät ylempänä releen kyljessä. Sitten uusi kuva
http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Fo ... -21805.pdf jossain hanskalokeron takana sijaitsee releboksi B220. Siellä on Main relay nastoissa 37-40. Löydät ne kun katsot B220 liitintä kuvasta ja ajattelet kolmiulotteisesti-
Mitä kannattaisi tarkastaa ensin, onnistuu ilman syvempää autosähköosaamista:
nokka-akselin tunnistimen, ilmamassamittarin ja ahtopaineen säädön johdot. Ettei ole hankaumia ja mahdollista oikosulkua jännitteen syötön ja maan välillä.
moottorin johtosarjat, hankaumat
läpiviennit matkustamon puolelle
rele "main relay", käämin resistanssin mittaus, 100-200 ohmia tai kokeilee toisella releellä
vikakoodien luku, siis jos on joku laite siihen. jdfsm sivuilta löytyy korjalliset kuvaukset koodeille jos motonet ym laite laite näyttää vain numeroita
Vika saattaa olla myös jossakin muualla moottorin antureissa, johdoissa tms. mutta pitäisi tietää, mille toiminnoille SBF-7 syöttää virran ECU:n läpi.
Mikäli näillä tempuilla ei löydy vikaa tai joku forumin tietäjistä osaa kertoa lisäinfoa/omakohtaista kokemusta, tarvitaan autosähköpuolen ammattilaista. Toivottavasti et tarvitse sellaista