HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Dpf polttojen kesto

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja out » 30 Maalis 2016, 22:26

Kuinka kauan kestää autojenne hiukkaspoltot? mulla -11 outback. Poltot ovat kestänyt pisimmillään 30km mutta viimeksi kun huomasin niin kesti vain noin 10km. Muuten poltot ovat toimineet hyvin sillä niitä huomaa todella harvoin. Eikä tarvi vastata että ottakaa pöntöt pois ni ei polttele ikinä.

samisami2
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 19:47

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja samisami2 » 31 Maalis 2016, 09:48

Vähintää 12min, mutta itsellä ainakin riitti talvella vaikka vain 3min poltto ja uusi tuli taas noin 650km päästä. Eli poltto jäi vain esim 3min kestoiseksi kun auto sammutettiin. Yli 15asteen lämpötiloissa polttelikin sitten 50km välein.

Jos haluaa tarkemmin syventyä asiaan... Tosin softa on muuttunut noista ajoista paljon. Alun perin polttoa ei pitänyt tapahtua taajama ajossa ollenkaan, mutta kyllä se jatkaa polton vaikka parkipaikalla tyhjäkäynnillä. Nuo ekat softat toimi pitkää matkaa ajavilla hyvin, mutta sitten tuntui että softat tehtin lyhyttä matkaa ajavien mukaan että ei pönttöt mene tukkoon.
http://www.subaruoutback.org/forums/att ... advice.pdf
Subaru Legacy 2010 2.0TD (2010-2016)

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja ropelius » 31 Maalis 2016, 17:31

Sehän tässä onkin _ _ _seestä, että polttoa ei välttämättä huomaa helposti mistään. Tuo konekaan ei käy yhtään ontuen tai muuten erikoisesti polton aikana. On ollut jopa mielessä laittaa joku pintalämpötila-anturi pönttöön ja tutkia miten paljon itse pönttö lämpiää polton aikana. Sitten olisikin helppo rakentaa merkkivalo. Joskus huomaa hajusta, mutta nyt on hulluna tapana välillä kokeilla kuinka kuumaa se putkesta työntää. Siitähän sen selkeimmin huomaa,

Oma työmatka 30km ja kovin usein poltto on kesken kun pääsen työmaalle. Silloin annan käydä tyhjäkäynnillä loppuun sen aikaa, että pakoputkesta tulee kuuman ilman sijasta haaleaa.

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Tapiok » 31 Maalis 2016, 19:11

Hommaa reilun 5 euron Bluetooth ODB-vikakoodinlukijan ja aktiivisen polton päällä olon näkee mm. ahtopaineista ja parin muun anturin tiedoista sekä tietenkin hetkittäisen kulutuksen kasvamisesta parilla litralla.

Reilun 500 km välein tuntuu uudella ohjelmalla polton tekevän. Kovan pakkasjakson jälkeen poltto kesti noin 30 km, mutta nyt reilut 15 km riittää.
Subaru XV 2.0d MY12

fore-nokia
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Joulu 2015, 22:00

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja fore-nokia » 02 Huhti 2016, 20:11

Sattumoisin ostin juuri OBD-Bluetooth-kikkareen.

Onko paljon pyydetty tieto, mikä softa on käyvin, esim. em. tietojen onkimiseen koneesta?
Kaikki mobiililaitteet on käytössä (OS, Antero, Microsoft).
Nopsaan kokeilin jotain random-softaa ja esiin en saanut muuta kuin imuilman ja jäähdytinnesteen lämpötilan sekä nopeuden ja kierrosluvun. Ja tietysti tyhjän vikakoodiluettelon.. tämä softa ei kyllä muuten vakuuttanut.
Onko softissa muuten asetusten osalta eroa, eli täytyykö valita oikea protokolla, että kaikki mahdollinen tieto löytyy?

Mistä muista anturitiedoista näkee polton kuin ahtopaineesta?

Veerks
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Veerks » 02 Huhti 2016, 20:54

Torque pro itsellä käytössä.
Levorg GT-S - 16
EX-Legacy STW -09 Diesel
EX-Outback 2.5 -07
EX-Impreza GT -99
EX-Legacy 200 -92
EX-Justy Keke edition
EX-Forester 2.0 -07
EX-Impreza WRX -03

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Tapiok » 03 Huhti 2016, 17:19

Mulla tuli Torque sen kalikan hintaan sisältyvänä erillisenä CD-levyllä.

Polton huomaa myös ilman lämpötilan ja imusarjan ilman lämpötilan välisestä erosta. Normaalisti ahtimen lämmittämä ja coolerin jäähdyttämä ilma imusarjassa on huomattavasti lämpimämpää kuin ilman lämpötila, mutta polton ollessa päällä myös imusarjan ilman lämpötila on sama kuin ilman lämpötila.

Haskaa, kun tuossa yläpuolella olevass aohjeessa mainitaan, että aktiivisen polton aikana ei saa kiihdytellä kovasti, mutta autossa ei ole mitään selvää indikaattoria joka ilmoittaisi, että nyt poltto on päällä. Olisi nyt edes joku selvä merkkivalo joko lähestyvästä polton tarpeesta taikka siitä että polttoprosessi alkaa, niin tilanteen salliessa voisi ajella sen samantien loppuun asti.
Subaru XV 2.0d MY12

samisami2
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 19:47

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja samisami2 » 08 Huhti 2016, 17:46

Kyllä se on egr mikä sitä imusarjan lämpötilaa nostaa. Saattaa olla jopa 60astetta lämpötila ja kun poltto alkaa niin egr suljetaan täysin ja samaten "kaasuläppää" suljetaan (TPS lyhenne esim scangaugessa). Ahtimella en ole kovassakaan ajossa saanut imusarjan lämpöä nousemaan paljoa mitään. Hitaassa vauhdissa tietty kun ei ole ilmavirtaa mikä jäähdyttäisi cooleria.
TPS näyttää normaalisti 75 jos oikein muistan ja kylmällä koneella esim mootorijarrutuksissa on myös kiinni. Jos kone ei ole kylmä niin myös tps arvo muuttuilee ajossa kun poltto on käynnissä.
Selkein merkki poltolle on se kun mootorijarrutuksissa imusarjan paine (MAP) menee alipaineelle.

Omasta mielestä ainakin ajettavuudessa on selkeä ero kun poltto on päällä. Eli vaihtojen välissä kestää todella pitkään ennen kun auto alkaa nostamaan ahtoja. Polton aikana ahtimen siivekeet käännetään täysin auki. Vasta kun enemmän kuormitetaan niin siivekeitä aletaan kääntämään kiinni ja ahdot alkaa nousemaan. Myös auton äänet ainakin tupla vaimentimilla on todella kumisevat. Ekaa kertaa kun poltto tuli niin luulin että halkes pakoputki jostain kun alkoi pitämään ääntä.

Tuo poltonmerkkivalon olisi todella hyvä juttu. Kuskit tietäisi koska poltto on ja ajetaan rauhallisesti niin öljyjen sekaan ei silloin polttoainetta mene. Lisäksi tietäisi vielä että nyt ei tuota rekkaa kannata lähteä ohittamaan.
Subaru Legacy 2010 2.0TD (2010-2016)

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja ropelius » 08 Huhti 2016, 20:48

Automerkistä riippumatta käsittämätön auton ilvalidisoiva järjestelmä. :angry4:

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 20 Huhti 2016, 12:25

20tkm takana ja 2 polttoa :roll:
Vasta teki ton toisen polton ja ei sitä juuri muusta huomannu ku hitonmoinen käry ku tuli kotipihaan. Kävin sit seuraavana päivänä heittämässä pitemmän lenkin. 7,5L oli keskikulutus maantiellä ja polton jälkeen tasaantu 5L tienoille
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja faillite » 04 Touko 2016, 10:58

Tuo poltonmerkkivalon olisi todella hyvä juttu. Kuskit tietäisi koska poltto on ja ajetaan rauhallisesti niin öljyjen sekaan ei silloin polttoainetta mene. Lisäksi tietäisi vielä että nyt ei tuota rekkaa kannata lähteä ohittamaan.

Näin se tehdään patonkimaan laitteisiin: PSA-konsernin dieselversioissa peilien lämmitys kytkeytyy päälle, kun hiukkassuodatinta poltetaan puhtaaksi. Etsitään oikea johto Pariisin julkisen liikenteen karttaa muistuttavasta johtokaaoksesta. Kytketään pikku lamppu lämmityksen johtoon ja VOILÀ, nyt tiedetään koska hiukkaset saavat kyytiä. Ei ole oikea citroen-harrastaja jos ei ole lediä asentanut.

Olisiko Subaruissa jokin vastaava konsti mahdollinen :wave:
Legacy 2010 stw diesel

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Tapiok » 04 Touko 2016, 19:20

Nyt on tullut seurailtua tuota DPF-polttojen väliä ODB-lukijan kanssa. Näyttää olevan polttoväli hieman yli 1000 km. Obd lukijan kanssa on huomannut, että tulevan polton alkaa huomata siitä, että pariin otteeseen alkaa heittää ahtopainetta liikkeelle lähdön jälkeen nollille, mutta se ei kestä kuin pari kilometriä.

Sitten esim. seuraavana päivänä alkaa hetikohta liikkeelle lähdön jälkeen ajamaan polttoa kunnolla läpi. Poltto kestää 10-15 min kun ajaa 80 km/h vauhtia. Sitten taas saa posotella toistatuhatta km ennekuin asia tulee ajankohtaiseksi uudestaan.
Subaru XV 2.0d MY12

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Tapiok » 10 Touko 2016, 12:13

Mikähän ristus tuohon nyt tuli, polttoja joka päivä lähes viikon ajan, vaikka on tullut ihan ajamalla ajettua poltto loppuun asti joka kerta. Viikonloppunakin 200 km reissu suuntaansa ja kumpaankiin suuntaan piti poltella. Yhtäkkiä muuttui tuollaiseksi, onkohan synnytys lähellä kun polttoväli on noin tiheä. Ei pitäisi kyllä 120 tkm jälkeen vielä olla pönttö tukossa.
Subaru XV 2.0d MY12

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Mauri H » 10 Touko 2016, 12:33

Aivan hyvin voi olla tukossa noilla kilometreillä. Ole tarkkana öljypinnan tason kanssa ettei kamalasti uita polttoainetta sinne sekaan.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Tapiok » 14 Touko 2016, 18:57

Melkein joka päivä tuo tuntuu nyt haluavan poltella hiukkaset pois ja olenkin ajanut joka kerta ihan tarkoituksella polton loppuun asti. Tänäänkin ajelin 300 km reilulla vauhdilla, liikkelle lähdössä piti ahtopaineet muutaman minuutin alhaalla ja 200 km ajon jälkeen poltteli kerran vajaa 15 min hiukkasia ja nyt illalla koetti taas ryhtyä polttohommiin, mutta keskeytti muutaman minuutin jälkeen.

Tällä tahdolla taitaa öljyt muuttua löpöksi jos ajaa öljynbvaihdon loppuun asti tekemättä mitään. Onneksi ei tullut ostettua bensakonella........

Mitä muuten maksaa uusi hiukkasloukku, onko näissä dieseleissä kaikissa sama loukku ja mistä kannattaa koetta hommata uutta marmoritiskiä halvemmalla?
Subaru XV 2.0d MY12

juimi
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 17:11

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja juimi » 14 Touko 2016, 19:19

Jos tieto polttojen päällä olosta ja tehtyjen polttojen kokonaismäärästä jne. kiinnostaa, niin ehdottoman suositeltavaa on hankkia Torque pro ja asennella siihen tarvittavat lisähilppeet. Lisähilppeet; Custom PIDit ja dashboard ja tarvittavat ohjeistuksen niiden käyttöönottoon löytyy http://www.subaruforester.org/vbulletin/f160/pitrack_1-s-saga-dpf-regens-vs-performance-economy-loss-278465/index3.html viestiketjusta.

(käyttö omalla vastuulla :crazy: )

juimi
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 17:11

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja juimi » 14 Touko 2016, 19:23

Esimerkkikuva mitä lisukkeilla mm. saa näkyviin
Kuva

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Tapiok » 14 Touko 2016, 19:42

Laitoin tuon ohjeen mukaiset astukset Torqueen, mutta ei pelaa.
"Custom PID value: 22 12 5B
In “Settings -> Manage extra PIDs/Sensors”, add a custom PID with the following values, without the inverted commas, my comments are in ():

OBD2 mode and PID: “22 12 5B” (Mode: 22, PID: 12 5B)
Long Name: “DPF Active Regeneration Switch”
Short name: “DPF Regen”
Min value: “0”
Max value: “255” (equates to FF in hex)
Scale factor: “x1”
Unit type: “on/off” (this may be non-critical)
Equation: “A”
Leave the OBD Header, Diagnostic Start and Diagnostic Stop fields blank.

If you’re connected to your OBD-II device, you can click “Test”. The two values that should be returned are either “00” for OFF (no regen) and “FF” for ON (regen in progress). Click OK when done."

Tulee testin jälkeen ilmoitus "No Connect"
Subaru XV 2.0d MY12

juimi
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 17:11

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja juimi » 14 Touko 2016, 20:13

Tapiok kirjoitti:Laitoin tuon ohjeen mukaiset astukset Torqueen, mutta ei pelaa.
"Custom PID value: 22 12 5B
In “Settings -> Manage extra PIDs/Sensors”, add a custom PID with the following values, without the inverted commas, my comments are in ():

OBD2 mode and PID: “22 12 5B” (Mode: 22, PID: 12 5B)
Long Name: “DPF Active Regeneration Switch”
Short name: “DPF Regen”
Min value: “0”
Max value: “255” (equates to FF in hex)
Scale factor: “x1”
Unit type: “on/off” (this may be non-critical)
Equation: “A”
Leave the OBD Header, Diagnostic Start and Diagnostic Stop fields blank.

If you’re connected to your OBD-II device, you can click “Test”. The two values that should be returned are either “00” for OFF (no regen) and “FF” for ON (regen in progress). Click OK when done."

Tulee testin jälkeen ilmoitus "No Connect"


Lisäsit ilmeisesti manuaalisesti nuo tiedot? Itse en ole kokeillut laittaa manuaalisesti, vaan olen heittänyt tämän post:n http://www.subaruforester.org/vbulletin/3385906-post37.html valmiit PIDit.

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Tapiok » 14 Touko 2016, 20:22

Olikin näppihäiriö ja nyt sain toimimaan DPF Regenin, Oil Dilutionin ja Glow Relayn. Heti käynnistäessä näyttää ahtopaineet olevan taas alipaineen puolella, eli vissiin haluaisi taas ruveta aloittamaan polttoja......

Mites nuo valmiit PID heitetään kännykkään? Näyttää olevan noissa hiukkassuodattimen lämmöissä ja parissa muissa sellaisia merkkejä, että ne on hankalahko hakata käsin oikein.

......
Tuollahan olikin ohjeet kun tarkemmin luki.

.......

Vaan eipähän tuolta Samsungin syövereistä löydy tuollaisia kasioita pikaisesti katsottuna, mihin nuo pitäisi kopioida. DPF:n lämmöt sain muuten asetettua oikein, mutta tuota  -merkkiä en saa syötettyä vielkä manuaalisesti oikein.
Subaru XV 2.0d MY12

ropelius
Viestit: 125
Liittynyt: 29 Syys 2015, 13:54

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja ropelius » 15 Touko 2016, 12:56

Vai että heti startissa ahtopaineen nollilla....
Eilen ajettiin hiukan puita kärryllä - ei mitään mammuttikuormia kun tietää tuon Outbackin ykkösen pituuden ja rimpulan kytkimen, vaikka se onkin päivitetty vahvempaan. Sujui ihan hyvin, mutta yksi liikkeellelähtö tuotti tuskaa kun sammuili eikä vääntöä ollut yhtään. Yritä siinä nyt sitten ottaa vauhtia pellolta ylämäkeen... Jossain vaiheessa myöhemmin huomasin, että poltto oli päällä. Johtuikohan heti käynnistyksen jälkeinen tehottomuus sitten siitä...? Mistä muuten saisi alennusvaihteen... :?

juimi
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 17:11

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja juimi » 16 Touko 2016, 19:13

Tapiok kirjoitti:Vaan eipähän tuolta Samsungin syövereistä löydy tuollaisia kasioita pikaisesti katsottuna, mihin nuo pitäisi kopioida. DPF:n lämmöt sain muuten asetettua oikein, mutta tuota  -merkkiä en saa syötettyä vielkä manuaalisesti oikein.


.torque kansio on ns. piilokansio ja tiedostonhallinnasta pitää laittaa piilotettujen tiedostojen/kansioiden näyttäminen päälle.

AimoPaukku
Viestit: 172
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:32

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja AimoPaukku » 16 Touko 2016, 20:31

Kiitos tästä. Kiva lelu :thumbsup:

Aloin jo olla sitä mieltä ettei omani polttele ollenkaan... 21kpl oli tehnyt polttoja.
Noki arvo oli reilut 50% kun olen joutunut ajamaan vain lyhyttä pätkää taajamassa.
Läksin nyt pikku motarilenkille, kuinka ollakkaan auto alkoi tehdä polton ja seurailin sen loppuun torquella.
Outback 2.0TD CVT MY15

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Tapiok » 18 Touko 2016, 10:02

juimi kirjoitti:
Tapiok kirjoitti:Vaan eipähän tuolta Samsungin syövereistä löydy tuollaisia kasioita pikaisesti katsottuna, mihin nuo pitäisi kopioida. DPF:n lämmöt sain muuten asetettua oikein, mutta tuota  -merkkiä en saa syötettyä vielkä manuaalisesti oikein.


.torque kansio on ns. piilokansio ja tiedostonhallinnasta pitää laittaa piilotettujen tiedostojen/kansioiden näyttäminen päälle.


Nyt sain tuon oikeaan paikkaan, pitää kokeilla toimiiko. Käsin hakkaamalla en saanut mihinkään tulemaan oikeita arvoja, vaan nollaa näyttivät Torquessa.

Viime aikoina loppuun ajatut poltot on olleet 120-300 km välein, 9 polton ajalta laskettuna. Liekö tuo liian tiheää väliä?
Subaru XV 2.0d MY12

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Mauri H » 18 Touko 2016, 12:39

On tuo liian tiheästi polttanut, joku 600-700 km olisi normaali väli. Luulisin että joko paineanturit kertovat että pönttö on menossa tukkoon ja siksi koittaa polttaa niin usein, eli joko se on tukostumassa niin että poltto ei avaa sitä kunnolla, tai paineantureissa on häikkää.

Voi olla muutakin mutta tuo tuntuisi luonnollisimmalta ongelmakohdalta.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Sakurazuka
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2016, 08:46
Paikkakunta: Asikkala

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Sakurazuka » 18 Touko 2016, 13:18

Itse olen nähnyt tämän sivun tiedot hyödyllisenä: https://subdiesel.wordpress.com/ecu-analysis/dpf-management/ Tuon mukaan siihen regen-laskurin arvoon ei kannata suoraan luottaa (kappale Active regeneration).
Forester 2.0 TD XS MY13
Ex: Mazda 3 HB 2.0 -14
Ex: Forester 2.0 TD XS MY08

juimi
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 17:11

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja juimi » 19 Touko 2016, 20:55

Niin tuo laskurihan laskee vain onnistuneesti loppuun saadut poltot.

samisami2
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 19:47

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja samisami2 » 20 Touko 2016, 21:31

Ilman hiukkassuodatinta huomaa että talvella ei mustaa tule putkesta ikinä, mutta kesällä mustaa tulee ihan selvästi niin että taustapeilistäkin näkee.
Sillon kun vielä oli hiukkassuodatin niin kun ajoi saman reitin päivällä lämpimällä ja yöllä kylmällä ilmalla niin yöllä ei tehnyt yhtäkään polttoa kun taas päivällä polttoja tuli 2-3kpl (50km välein)

Jos lukee maailman laajuisesti noista subarun dpf ongelmista niin keskustelu herää eloon aina kesällä.
Subaru Legacy 2010 2.0TD (2010-2016)

Sakurazuka
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2016, 08:46
Paikkakunta: Asikkala

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Sakurazuka » 20 Touko 2016, 22:18

Mulla taas on ongelmia enemmän talvella kuin kesällä. Olen pari talvea jo omistanut tuon foren, niin viime talvena se vilkutti kojelaudassa DPF:n ja kohta perään moottorin ja luistoneston valoja joka kerta, kun oli jonkin aikaa ajanut -20 asteessa tai kylmemmässä. Merkkihuoltoon kun soitin, niin sanoivat olemaan huoletta, kun todennäköisesti johtui juuri DPF:stä, niin uskalsin jatkaa ajoa. Ja joka kerta säiden lämmetessä se hävisi, kun osat taas hieman lämpenivät tai eivät jäähtyneet ajossa niin paljoa.

Ärsyttää kyllä se, että kovalla pakkasella lähtee turbo kehistä (se limb home mode menee päälle ja rajoittaa tehoja) :angry4: En kuitenkaan haluisi pönttöä poistattaa, vaan ehkä vaihtaa bensa-foreen jossain vaiheessa.
Forester 2.0 TD XS MY13
Ex: Mazda 3 HB 2.0 -14
Ex: Forester 2.0 TD XS MY08

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Tapiok » 21 Touko 2016, 19:33

Ei toimi Torquessa nuo linkin tiedostot ainakaan meikäläisen pirssissä. Testi näyttää, että PiD on oikea ja yhteys on ok, mutta Torque näyttää arvoina nollaa. Se pieni vihreä piste vilkkuu joka kuvakkeessa oikein, mutta siihen se jääkin.
Subaru XV 2.0d MY12

Saparo-66
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 17:40

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Saparo-66 » 01 Elo 2016, 16:23

Mun 2011 käyttöönotettu ja noin 102tkm ajettu OB antoin P1469 vikakoodin melkein saman tien, kun hiukkassuodattimen varoitusvalo alkoi vilkkumaan. Valo syttyi perjantaina töistä lähdettäessä ja paloi noin 5 s jatkuvasti, ja alkoi heti tämän jälkeen vilkkumaan, kun en pystynyt kaupungissa sopivaa vakionopeutta / kierroksia ylläpitämään. Olen ajellut vilkkuvaloilla kaikkiaan noin 50 km ja nyt kojetaulussa palaa luistoneston, ABS ja moottorielektroniikankin varoitusvalot (nämä syttyivät noin 20 km vilkkuvaloilla ajon jälkeen).

Kertokaahan viisaammat, että tarkoittaako vikakoodi P1469 väistämättömästi DPF:n vaihtoa (tuon perkeleen häkäpöntön poisto ei liene vaihtoeho)?

Onko tosiaan, niin että toi pönttö menee melkein heti tukkoon, jos autolla ajelee yhtään DPF:n vilkkuvalo päällä. Aikaisemmin vilkkuvalo on palanut autossa kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla pakkoregenerointi onnistui Subarun huollossa. Aika perseestä nämä nykydieselit.

Entä onko kenelläkään kokemusta Forten tai jonkin muun valmistajan hiukkasuodattimen puhdistusaineista - eli onko niistä oikeasti yhtään mitään apua?

http://www.ammattiautot.fi/uutiset/dpf- ... -kokeessa/

Saparo-66
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 17:40

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Saparo-66 » 01 Elo 2016, 17:36

Tällainenkin ohje löytyi netin ihmeellisistä syövereistä. Onko kukaan koskaan testaillut noita DPF over-ride reset temppuja (ks. linkin takaa löytyvä pdf-dokumentti)?

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... MjsJycDgXA

Toivottavasti linkki toimii.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 02 Elo 2016, 02:44

samisami2 kirjoitti:Ilman hiukkassuodatinta huomaa että talvella ei mustaa tule putkesta ikinä, mutta kesällä mustaa tulee ihan selvästi niin että taustapeilistäkin näkee.
Sillon kun vielä oli hiukkassuodatin niin kun ajoi saman reitin päivällä lämpimällä ja yöllä kylmällä ilmalla niin yöllä ei tehnyt yhtäkään polttoa kun taas päivällä polttoja tuli 2-3kpl (50km välein)

Jos lukee maailman laajuisesti noista subarun dpf ongelmista niin keskustelu herää eloon aina kesällä.

Kylmällä ilmalla palaminen täydellisempää kun ilmassa enemmän happea. Sakukin sano et lämpimällä ilmalla voi pölläytellä enemmän ja niinhän toi meilläkin tekee.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Tapiok » 04 Elo 2016, 09:34

Samaa huomannut itsekin. Lämpimillä keleillä polttelee 100 km välein, kylmemmällä harvemmin. Tätä samaa kertoivat jossain Subarukeskustelussa maailmallakin, kun asiaa selvittelin. Luulin jo että pönttö on menossa tukkoon, kun keväämmällä polttoväli oli sentään 500 km.

Hieman ihmettelin jokin aika sitten kun ajelin pitkästä aikaa motaria 400 km +120 km/h, niin 6-vaihteella imusarjan lämmöt pyrki nousemaan yli 80 asteen, 5-vaihteella ne oli 50 asteen pinnassa. Aikaisemmin en ole moista lämmönnousua noteerannut. Poltteli hiukkasia 100 km välein, kun kesäkuussa samalla reissulla ja ajotyylillä poltti vain kerran. Parempi vissiin olisi kun ei kattelisi noita moottorin anturitietoja vaan ajaisi niin kauan kunnes valot palaa mittarissa.
Subaru XV 2.0d MY12

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Jampsu » 05 Elo 2016, 04:36

Tapiok kirjoitti:Samaa huomannut itsekin. Lämpimillä keleillä polttelee 100 km välein, kylmemmällä harvemmin. Tätä samaa kertoivat jossain Subarukeskustelussa maailmallakin, kun asiaa selvittelin. Luulin jo että pönttö on menossa tukkoon, kun keväämmällä polttoväli oli sentään 500 km.

Hieman ihmettelin jokin aika sitten kun ajelin pitkästä aikaa motaria 400 km +120 km/h, niin 6-vaihteella imusarjan lämmöt pyrki nousemaan yli 80 asteen, 5-vaihteella ne oli 50 asteen pinnassa. Aikaisemmin en ole moista lämmönnousua noteerannut. Poltteli hiukkasia 100 km välein, kun kesäkuussa samalla reissulla ja ajotyylillä poltti vain kerran. Parempi vissiin olisi kun ei kattelisi noita moottorin anturitietoja vaan ajaisi niin kauan kunnes valot palaa mittarissa.

Onks noissa scoopittomissa välijäähyn ilmanohjaus noin surkea ku ei tossa sh korin foressa ole imulämmöt ajossa kun max 10C enemmän ku ulkoilma? Paikallaan seisottamalla saanut tonne 50C tienoille
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Tapiok » 05 Elo 2016, 13:49

Eikös EGR:n kautta tule kanssa hönkää imusarjaan, sehän nostaa siellä kanssa lämpöjä. Nimittäin ajossa imusarjan lämmöt seilasi silloin motarilla 88 asteesta 45 asteeseen. Lämmön nousukin oli nopeaa, muutama sekunti per aste, kun lämmöt aina läht yht'äkkiä nousemaan. Laskeutuminen oli hieman hitaampaa. Ajoin vakkari päällä, joten sen puolesta ei tuollaiselle nousulle pitäisi olla mitään normaalia syytä. Kun ei ole vielä tietoa mitä kaikkea tuolla pellin alla aina milloinkin tapahtuu.......
Subaru XV 2.0d MY12

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 05 Elo 2016, 21:18

Juurikin näin. Omia paskojansa hengittelee ja nostaa lämpöä.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Dpf polttojen kesto

ViestiKirjoittaja Tapiok » 23 Syys 2016, 15:07

Ja nyt kun ilmat kylmeni, alkoi polttojen väli olla taas 500 km luokkaa.
Subaru XV 2.0d MY12


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa