Ville K kirjoitti:Oireet täsmäävät entiseen legaani. Kytkin ja vauhtipyörä vaihdettiin jonka jälkeen ääni kuului vain selvemmin. Sen jälkeen kone auki ja kampiakselin laakerihan sieltä oli menny.
Nattu kirjoitti:Kiitoksia vastauksista
Soitin vakkari korjaamolle ja käytin sielä tutkittavana. Nopeasti totesivat, että kampiakselin viides tukilaakerihan sieltä on menossa.
Korjaukseksi ehdotettiin kampiakselin, laakerin jne hilppeiden vaihtoa kustannus arvio 5500e. Tätä perusteltiin sillä, että ei vielä tyhjäkäynnillä/pienillä kierroksilla kuulu tuo ääni.
Toinen vaihtoehto on sitten vaihtaa puolimoottoria jonka kustannus arvio on sitten 7500e.
Sellanen maanantai täällä
Jappi kirjoitti:-08 malliseen kyllä laittaisin puolimoottorin ennen kuin korjaisin vanhan, lohkokin on vissiin pariin otteeseen päivittynyt eli jotain on niissäkin ollut.
Nattu kirjoitti:Tehdasuusi puolimoottori tosiaan kustantaa asennettuna Sorsalla 7500€, josta Subaru hyvittää tuon 1000€.
Lohimies kirjoitti:Aika karua settiä tämä, ja nuo pari muuta ketjua joihin tässä on viitattu. Vaikuttaa siis siltä, että ovat vähintään yhtä ongelmallisia ja epäluotettavia kuin muidenkin valmistajien nykydieselit? Kannattaa siis pysyä kaukana, ja suosia autoihin tarkoitetulla polttoaineella kulkevia vehkeitä.
Tää on oikeastaan ihan sairasta, että lähes merkki kuin merkki, niin paljon ajavalle dieselauto tarjoaa vain näennäisesti halpoja kilometrejä. Nimim. vain yhden kiisselin elämässäni omistanut, ja sitä kahden vuoden aikana yli 6000€:llä korjannut
Aika karua settiä tämä, ja nuo pari muuta ketjua joihin tässä on viitattu. Vaikuttaa siis siltä, että ovat vähintään yhtä ongelmallisia ja epäluotettavia kuin muidenkin valmistajien nykydieselit? Kannattaa siis pysyä kaukana, ja suosia autoihin tarkoitetulla polttoaineella kulkevia vehkeitä.
WD40 kirjoitti:Aika karua settiä tämä, ja nuo pari muuta ketjua joihin tässä on viitattu. Vaikuttaa siis siltä, että ovat vähintään yhtä ongelmallisia ja epäluotettavia kuin muidenkin valmistajien nykydieselit? Kannattaa siis pysyä kaukana, ja suosia autoihin tarkoitetulla polttoaineella kulkevia vehkeitä.
Hajoamisten määrä kannattaa suhteuttaa autojen määrään. Teknikens världissä oli 2012 (2013?) juttua näistä ongelmavuosien 2007-2009 dieseleistä. Siihen mennessä Subaru Nordicin tiedossa oli 109 hajonnutta moottoria, myytyjen dieseleiden määrän (pohjoismaat ja Baltia) ollessa 10000 autoa. Siis reilu prosentti oli hajonnut. Toisaalta tilasto ei kyllä yhtään lämmitä, kun SHTF osuu kohdalle.
Nattu kirjoitti:Vielä pitäisi päättää nollataanko ecu:sta Sakun ohjelmointi, että 3v takuu säilyy moottorin puolikkaassa. Ohjelmointiin tottuneena tuntuu aika vastenmieliseltä ajatukselta. Toisaalta jos sielä on joku valmistusvirhe (taas), niin tolla pääsevät sitten takuusta eroon.
huhtoo kirjoitti:Vaihtokunnossa oleva laturin vapaakytkin saattaa myös aiheuttaa epämääräisiä ääniä.
Qulle kirjoitti:Offtopic: olen tässä näitä diisselijuttuja lueskellu niin olen kyllä todella tyytyväinen että ei tullu diisseliä käyttikseksi ostettua vaan ostin -05 2.5 AT Outbackin. Ajelen varmaan sen 20tkm vuodessa ja aina kun tuo seka-ajon 10 litraa satasella kulutus alkaa ahdistamaan, lueskelen näitä diksselitarinoita
Hyvä että maahantuoja ja muut tulevat kuluissa sentään vastaan... vaikka silti kalliiksi taitaa kilometrit tulla.
Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Petri R kirjoitti:Qulle kirjoitti:Offtopic: olen tässä näitä diisselijuttuja lueskellu niin olen kyllä todella tyytyväinen että ei tullu diisseliä käyttikseksi ostettua vaan ostin -05 2.5 AT Outbackin. Ajelen varmaan sen 20tkm vuodessa ja aina kun tuo seka-ajon 10 litraa satasella kulutus alkaa ahdistamaan, lueskelen näitä diksselitarinoita
Hyvä että maahantuoja ja muut tulevat kuluissa sentään vastaan... vaikka silti kalliiksi taitaa kilometrit tulla.
Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Niin, varmaan on paljon merkitystä ajokilometreillä. Teimpä tuon kommentin innoittamalla pohdinnan/laskelman omien ajokilometrien suhteen (kohta tulee 3v täyteen ja luultavasti 100tkm pyörähtää rikki, oma XV keskikulutus vuoden ympäri arvioituna n 6L/100tkm)
A) Diesel polttoainekustannus vuodessa = 33300km x 6L/100km x 1,219€/L (halvin hinta Oulussa) + D-vero 600€? = n. 3000€
B) Bensa = 33300km x 10L/100km x 1,439 (halvin hinta Oulussa) = n. 4750€
Ero vuosikustannuksessa on n. 1750€. Kohta olen ajellut sen 3v niin säästö tuohon 10l kuluttavaan bensavehkeeseen on tähän asti 5250€. Ajattelin ajella ainakin tuonne 200tkm asti eli 3 vuotta lisää (200tkm on kestänyt usein nuo huonoimmat ensimmäisen sukupolven dieselitkin) niin säästö reilu 10t€ verrattuna tuohon 10L bensavehkeeseen 200tkm ajosuoritteen aikana (huollot ja muut remontit jätin ulkopuolelle, tuskin merkittävää eroa). Tuossa kohtaa sen voi vaihtaa/myydä jos sopivasti onnistuu. Toisaalta voi ajella pidempäänkin. Jos kone poksahtaa tuossa n. 200tkm kohdalla ja uusi maksaa sen 6-7t€ niin olen silti voitolla 3-4t€. Ja sitten varmaan kannattaa taas ajella ainakin se 150tkm edullisilla polttoainekuluilla uudella koneella ja kerätä säästöä se 7000€....ja sitten se varmaan onkin jo niin ajettu (350tkm ja 12-15v vanha) että sen voi päästää eläkkeelle eli myydä muutamalla tonnilla eteenpäin .
Qulle kirjoitti:Joo eroahan alkaa tulemaan kun kilometrit nousee noinkin ylös. Itellähän on auton keskimyyntihinta noussu tonnilla reilussa vuodessa - kukaan ei tiedä mikä näistä näin kysyttyjä täällä Suomessa tekee.
Onneksi matka-ajossa pääsee tälläkin sinne 7 pintaan joten ite pystyy aika tavalla vaikuttamaan kulutukseen, vaikka janoisiahan nää on.
Onkos kukaan konetta uusiessaan tehny osavalinnoissa mahdolliseksi kunnon tehon noston, vai riittääkös sakille se mitä vakiohiluilla ohjeimoimalla saa kestämään?
Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Nattu kirjoitti:Mites kytkin kestää noita tehoja? Vai pitääkö seki vahvistaa samalla? Käsityksen mukaa näissä ei oo hirveesti sitä ylimitotettu.
-teme- kirjoitti:Vahvistettu laatikko, kiinteä vauhtipyörä, kunnon kytkin sekä isompi turbo siinpä sitä jo olis. Alkais tulemaan sitä mustaa.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa