HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

(Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
itaplok
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Elo 2016, 08:10

(Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

ViestiKirjoittaja itaplok » 10 Maalis 2017, 10:07

Tässä on puolisen vuotta taas pitkän tauon jälkeen ajellut diesel-autolla (Outback). Muutamia ihmetyksiä ja "hypoteettisia" kysymyksiä on sitä myöden tullut esiin.

- Nyky-dieseleiden alavääntö tuntuu kadonneen? Niin Subaru kuin useampi muukin uudempi diesel millä olen ajellut, tuntuu stumppaavan melko herkästi. Myös alakierroksilla ei tunnu tapahtuvan vielä mitään ennenkuin saadaan turbo kunnolla mukaan. Aemmin taasen oli, että kytkimen kun nosti niin sitten mentiin ja vääntö (toki-kaikki-se-mitä-oli-käytettävissä) oli käytettävissä melko heti. Toki piti muistaa kun syöttöjä oli nostettu ettei polta mäntiin reikiä, kun lämmöt nousee enemmän matalalla vedättäessä.. Eli tuntuisi, että dieselin ajettavuus on viety vastaamaan bensa-autojen ajettavuutta..

- Nykyiset EGR- ym. muut päästöhärpättimet tuntuvat olevan pahoja vikaantumaan (mm. tukkeutumaan). Yhtenä apukeinona on nähty ettei ajeta matalilla kierroksilla. Paljonko on näkemyksenne mukaan riittävästä :) ? Itse olen pyrkinyt pysymään 1800-> paremmalla puolella jo ihan tuon ensimäisessä kohdassa mainitun _haasten_ takia..

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: (Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 10 Maalis 2017, 10:52

Ohjeilmoinnilla pääset eroon eekeeärrästä, deepeeäffästä, kuulemma myös alakierroksille tulee reiöusti lisää vääntöä, ja ylös saa myös muutaman kymmenen ponia hauskaa. Toki se jonkunverran maksaa, mutta halvempaa se on kun dpf uusiminen, kivempi ajettava tulee, eikä tarvii kauhistella egr koneen tukkimista.

itaplok
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Elo 2016, 08:10

Re: (Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

ViestiKirjoittaja itaplok » 10 Maalis 2017, 14:16

No kestääkö kampi saati kytkin lisääntyineitä tehoja kun eivät ole meinanneet vakionakaan kestää :) ? Kyseessä on kyllä uudemmalla koneella (vm-12) oleva auto, mutta varmasti varmuus kärsinee. Mun tuurilla vielä kun DPF:n suolistas ja EGR:n poistas niin katsastuksessa ruvettas näitä entistä enemmän kyttäilee. Katsotaan nyt kunhan "takuu" on ummessa..

Petri R
Viestit: 75
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:24

Re: (Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

ViestiKirjoittaja Petri R » 10 Maalis 2017, 16:39

Nyykähtäminen tyhjäkäynnillä tai vaikka risteyksessä "liian isolla vaihteella" lähtiessä....se on osittain "eko/päästöhommien" syytä. Tuskin ennenkään "turbot" oli mukana tyhjäkäynnillä....eli se "vääntö" tai vääntämättömyys on muiden asioiden syy. Luulen, että ohjelmistot ovat tehty siten, että stummpaus korostuu. Eli "savukartta" tunnistaa epäsuhtaa koneeseen menevän ilman ja syötetyn polttoaineen suhteessa => vaarana tulla mustaa => (lisää päästöjä, tukkeuttaa DPF suodatinta) => savukartta pudottaa syötöt alas ettei tulisi savua => veto/vääntö hiipuu ja stumppaus tapahtuu. Eli tätä voi lisätä jos/kun softaa tekee....ja se asia ei suoranaisesti liity "maksimivääntöihin ja kytkimen kestoon".

Vanhoihin dieseleihin vielä verrattuna...uusissa on tietenkin vähennetty sisäisiä kitkoja tms ja mm. liikkuvien massojen määrää on pienennetty. Kun on vähemmän massaa pyörimässä tyhjäkäynnin tuntumassa niin tietenkin on vähemmän sitkeyttä vastustamassa "stumppausta".

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: (Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

ViestiKirjoittaja Jampsu » 11 Maalis 2017, 01:50

Kyllä se niin päin on et koneen elinikä pitenee softauksella kun jättää vakioks dpf ja erg kyykytettäväks = kone paskaantuu ja dpf poltoissa löpö laimentaa öljyjä ja jopa kokkaroituu ja tukkii öljysihdin.
2011 ja uudemmat on pommin varmoja kun suunnittelu virheet korjattu softaus ei vaikuta näiden kestävyyteen
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: (Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

ViestiKirjoittaja Jappi » 11 Maalis 2017, 15:52

Kyllähän yksi syy näihin nykydieseleiden ominaisuuksiin on kuluttajien toive kierrosherkkiin ja "bensakonemaisiin" moottoreihin. Epäilen että moottorivalmistajan kannalta olisi helpompaa saada päästörajat täytettyä n.2500rpm max. koneilla ja alavireisellä vääntökäyrällä.

AimoPaukku
Viestit: 167
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:32

Re: (Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

ViestiKirjoittaja AimoPaukku » 12 Maalis 2017, 00:07

Joko uusimpaan dieseliin saa softaa?

Nimimerkillä dbf pultit ei vielä liian ruosteessa. :thumbsup:
Outback 2.0TD CVT MY15

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: (Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

ViestiKirjoittaja Jampsu » 12 Maalis 2017, 01:31

AimoPaukku kirjoitti:Joko uusimpaan dieseliin saa softaa?

Nimimerkillä dbf pultit ei vielä liian ruosteessa. :thumbsup:

Saahan niitä saku tehtyä vaik samantien ku ajat auton liikkeestä pihalle. Takuu tosin menee mut...
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

lorkk
Viestit: 83
Liittynyt: 06 Huhti 2015, 20:53
Paikkakunta: RVN

Re: (Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

ViestiKirjoittaja lorkk » 14 Maalis 2017, 07:41

Itse olen pyrkinyt pysymään 1800-> paremmalla puolella jo ihan tuon ensimäisessä kohdassa mainitun _haasten_ takia..[/quote]

Olen samaa koulukuntaa, muistaakseni aussit oli tehneet jonkin taloudellisuus mittauksen , jossa yllätys, yllätys matalimmat kierrokset ei ole = pienin polttoaineen kulutus.
Vaan kun ajetaan vääntöalueen alarajalla niin taloudellisinta. Noin 1900 - 2200 kierrosta/min alarajana, riippuen nopeudesta / vaihteesta.

faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: (Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

ViestiKirjoittaja faillite » 14 Maalis 2017, 14:20

Sama kuin lorkkilla, pyrin pitämään kierrokset 2000 paikkeilla. Sen lisäksi ajan 100 km lenkin moottoriteitä kerran viikossa, jos en ole ajanut kuin pätkäajoa taajamassa. Viime talvena oli EGR-ongelmia, nyt ajotavan muutoksen jälkeen ei ole ollut ainoatakaan vikakoodia. Mutu-tuntumalla sanoisin, että hiukkassuodattimen polttoväli on pidentynyt.
Legacy 2010 stw diesel

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: (Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

ViestiKirjoittaja yason » 19 Joulu 2017, 22:59

faillite kirjoitti:Sama kuin lorkkilla, pyrin pitämään kierrokset 2000 paikkeilla. Sen lisäksi ajan 100 km lenkin moottoriteitä kerran viikossa, jos en ole ajanut kuin pätkäajoa taajamassa. Viime talvena oli EGR-ongelmia, nyt ajotavan muutoksen jälkeen ei ole ollut ainoatakaan vikakoodia. Mutu-tuntumalla sanoisin, että hiukkassuodattimen polttoväli on pidentynyt.


Mistä tuon polton huomaa, syttyykö jokin valo jonnekin? Vai onko se näitä, joissa pitää vaan "tietää", kun auto käyttäytyy eri tavalla, laittaen sähkövehkeitä päälle tms. ja kulutusmittari nousee?

Ja oli ilmeisesti niin, että urealitkuja sun muita lisäaineistuksia ei Subarulla tarvita?
Outback MY10 diesel/mt

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: (Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

ViestiKirjoittaja out » 19 Joulu 2017, 23:52

Ku poltto on päällä niin koneen ääni hieman muuttuu "murisevammaksi",kaasun herkkyys huononee,vaihteen vaihdoissa jos kiihdyttää reippaammin niin on pieni viive kunnes taas kiihtyy,kulutusdigitaalimittarista hetkellisestä kulutuksesta(+30%),hajusta auton ollessa paikallaan. Mutta esim vaimohan ei ole huomannu polttoa vielä kertaakaan joten ei sitä jokainen huomaa.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: (Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

ViestiKirjoittaja Jampsu » 20 Joulu 2017, 01:47

out kirjoitti:Ku poltto on päällä niin koneen ääni hieman muuttuu "murisevammaksi",kaasun herkkyys huononee,vaihteen vaihdoissa jos kiihdyttää reippaammin niin on pieni viive kunnes taas kiihtyy,kulutusdigitaalimittarista hetkellisestä kulutuksesta(+30%),hajusta auton ollessa paikallaan. Mutta esim vaimohan ei ole huomannu polttoa vielä kertaakaan joten ei sitä jokainen huomaa.

Map anturin lukemasta sen myös huomaa kun menee välillä alipaineella jos on scangauge, turbogauge tms. . Peilistäkin kun katsoo taakse niin saattaa havaita sinisen savupilven :? :lol: :booty:
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

tekele
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Tammi 2016, 00:17

Re: (Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

ViestiKirjoittaja tekele » 27 Tammi 2018, 18:38

180 tkm höyläsin yhden '08 Legacy TD:n mittariin, ja yhden ainutta moottoriongelmaa ei ollut.

Aika toimiva taikatemppu dieselien keston varmistamiseen on kun ei väkisin vedätä matalilla kierroksilla. Paljon on vanhoja esikammiohistoriallisia koneita merkiltä jos toiselta säretty aikanaan sillä, että vedätetään lappu lattiassa aivan liian matalilla kierroksilla. Vaihdelaatikoitakin on siinä sivussa rikottu.

Mitä pienemmille kierroksille mennään ja mitä enemmän vääntöä niillä alakierroksilla pyydetään koneelta, sitä enemmän ja pidemmän aikaa per moottorin kierros rasitetaan alakerran laakereita ja voimansiirtoa "maksimikuormituksella" siinä samalla.

Termostatti
Viestit: 39
Liittynyt: 09 Maalis 2015, 12:25

Re: (Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

ViestiKirjoittaja Termostatti » 29 Tammi 2018, 22:08

Aikalailla samat mielipiteet ku muilla. Sen kyllä tuntee jo ihan perstuntumalla, että siinä n. 1800 rpm + paikkeilla se tykkää mennä ilosimmin. Oon käyttäny sitä "vaihda isommalle" -nuolta merkkinä, että kohta aletaan saavuttaa optimikiekat :) "Auto tykkää, että sillä ajetaan!"
-14 Forester 2.0
-12 XV TD EX
Toyota Avensis D4D EX
-08 Outback TD EX

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: (Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

ViestiKirjoittaja yason » 29 Tammi 2018, 22:22

Termostatti kirjoitti:Aikalailla samat mielipiteet ku muilla. Sen kyllä tuntee jo ihan perstuntumalla, että siinä n. 1800 rpm + paikkeilla se tykkää mennä ilosimmin. Oon käyttäny sitä "vaihda isommalle" -nuolta merkkinä, että kohta aletaan saavuttaa optimikiekat :) "Auto tykkää, että sillä ajetaan!"


Joo, tuosta n. 1800 rpm:stä se herää eloon. Sillai kiva dieselkone, että kierroksetkaan ei hyydytä menoa ja tosiaan suorastaan kaipaa niitä. Tossa ajelin maalaisteitä päivänä muutamana ja oli sopivasti lumet sulaneet, niin 3-4 -vaihteilla ja 2000-4000 rpm meno oli aika kyltymätöntä, kun auton nopeus vaihteli aika suoraan kaasupolkimen asennon kanssa hienojen moottorinmurinoiden saattelemana. Saattoi jotain karstaakin lentää pellolle siinä :thumbsup:
Outback MY10 diesel/mt

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: (Nyky)-Dieseleillä ajamisesta

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 31 Tammi 2018, 22:18

Kun ei ole kokemusta, niin millasia kierroksia noi nykyiset automaattilootalliset dieselsubarut käyttää? Perinteisesti automaattivaihteistot käytti usein verraten korkeita kierroksia, mutta ne vähät kokemukset mitä mulla on CVT-vaihteista (toisrn merkin puolelta), niin kyllä se rohkeni pienilläkin kierroksilla vedättää. Eikä ollu edes lättädieselin voimavaroja siinä koneessa, paitsi ehkä alaväännön osalta vähintään tasoissa. Ja isompi auto kuin vaikka Forester.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa