HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Foresterin kaasupoljin ei vastaa

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
RidgeForester
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Touko 2017, 05:19

Foresterin kaasupoljin ei vastaa

ViestiKirjoittaja RidgeForester » 16 Touko 2017, 18:12

Autossani on ilmennyt outo vian oire, oire siksi, että uskon vian olevan jossain muualla. Merkkiliike on vikaa jäljittänyt ja turbo siihen vaihdettiin.
Tässä vähän tarkempaa selvitystä oireesta, joka tuntuu muuttavan hieman esiintymistapaansa (henkimaailmaako? :crazy: )

Autoni on Subaru Forester diesel vm 2011, ajettu n.119 000 km. Auto tuli minulle reilu vuosi takaperin, ajettuna n.83 000 km. Ensimmäisen viikon aikana auto oireili kiihdytyksessä, tiputtaen kierrokset tyhjäkäynnille, kaasupoljin ei antanut moottorille asti käskyä kohottaa kierroksia, vasta kytkimen painallus palautti polkimen toiminnan normaaliksi. Tämä ei käynyt läheskään joka kerta, saattoi mennä satoja kilometrejä ilman mitään ongelmaa, tiukatkaan kiihdytykset ei välttämättä saaneet oiretta esiin. Koska myyjä lupasi korjata vian, niin vein sen merkkiliikkeen hellään hoivaan, jossa sitä tutkittiin ja viaksi paljastui turbovika (liian suuri ahtopaine). Tämä laukaisi kuulemma sulakkeen moottoririkon varalta, eli kaasupoljin ei enää vastannut polkemiseen. Turbo vaihdettiin, autolla oli silloin ajettu n.90 000 km.
Pari tuntia turbon vaihdon jälkeen oire ilmeni taas ja kun mitään vikakoodia ei tullut ja kun oiretta ei saatu testeissä esiin, niin homma jäi "pöydälle"
Tämä oire tuli kiihdytyksessä kierrosalue 1500 ylöspäin, nopeus 1 ja ylöspäin, säällä ei merkitystä.

Käytiin Forella asuntovaunu perässä Norjassa, kilsoja tuli reilut 3000 ja ei mitään ongelmaa.

Oireiden kakkosvaihe:
Myöhemmin oire tuli esiin ohitustilanteissa, vain yli satasen nopeuksilla ja kierroksia yli 2500, oireilla saattoi olla eroa useita satoja kilometrejä, mutta kuittautui aina yhdellä kytkimen polkaisulla.
Yhä edelleen vikamuisti oli tyhjä ja oiretta ei saatu esiin testeissä.

Oireiden kolmosvaihe:
Oire tuli esiin vedätyksessä, kierroksia 1500 ja yli, suuri vaihde ja kaasupolkimen painaminen tehokkaasti. Myös vaihteen vaihtamisesta aiheutunut pieni nykäisy saattoi laukaista oireen. Erona edellisiin oli myös kuittaantumattomuus, eli kytkinpoljin ei kuitannut oiretta yhdellä polkaisulla, vaan saattoi vaatia neljäkin kertaa kytkimen polkaisun, ajoittain eteneminen oli hieman haastavaa :roll:
Tämä saattoi toistua useita kertoja.

Olen nyt oireiden kolmosvaiheessa ja joissakin tilanteissa jopa saan oireen esiin, joskus. Kierroksia yli3500, saattaa laueta, ei tarvitse nopeaa kaasupolkimen liikettä, pelkät kierrokset riittää. Oire saattaa myös tulla esiin kun lähden risteyksestä pienellä nopeudella vedättämään vaikka kakkosella, silloin kierroksien ylärajalla ei ole merkitystä. Oire ei ole tullut esiin tasakaasulla ajettaessa, eikä myöskään maltillisessa ohituksessa (alle 3500 r/min).
Turbo siihen on vaihdettu, joten en pidä kovinkaan todennäköisenä sen laukeamista 30k ajolla. EGR lähtee putsaukseen, mutta mitä mahdollisuuksia tämän oireen syylle voisi olla. Otan kiitollisuudella vastaan kaiken tiedon ja arvailun asian tiimoilta.

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Foresterin kaasupoljin ei vastaa

ViestiKirjoittaja KK9 » 16 Touko 2017, 20:35

VAGilaiset tekee tuollaista, kun turbon paineen säädin oikuttelee! Tosin siihen ei auta kuin virta pois ja päälle! Oma Golffi aikoinaan teki ja säikytteli, tosin jätti myöskin merkin kun vikakoodit katsoi!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

RidgeForester
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Touko 2017, 05:19

Re: Foresterin kaasupoljin ei vastaa

ViestiKirjoittaja RidgeForester » 17 Touko 2017, 05:29

Hommaa auttaisi paljon, jos vikamuistiin jäisi jotain, mutta kun ei niin ei. Mitähän kaikkea Foresterissa jää ilman vikakoodia?

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Foresterin kaasupoljin ei vastaa

ViestiKirjoittaja Jampsu » 17 Touko 2017, 22:39

Nyt kun tätä lueskeli meillä tekee fore kylmänä tollaisia juttuja. Monesti vakkari päällä ylämäessä, tiputtaa voimat pelistä kuittaantuu kun käyttää vapaalla. Yleensä tekee alle 70C lämmöillä kuumana en ole saanu oiretta esiin.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

RidgeForester
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Touko 2017, 05:19

Re: Foresterin kaasupoljin ei vastaa

ViestiKirjoittaja RidgeForester » 31 Touko 2017, 21:29

Ongelmaan saattoi löytyä ratkaisu, ainakin oire on ollut poissa ja kulku muuttui aiempaa herkemmäksi.
Autosta siis pestiin egr venttiili ja ahtopaineanturi. Molemmat olivat täysin noessa ja aivan varmasti vaikutti käyntiin, mutta oliko oireen alkuperäinen syy näissä molemmissa vai ei kummassakaan, no se selviää ajan kanssa :thumbsup:
Pesu tehtiin ultraäänellä ja koko auton käyttäytyminen muuttui, nyt huomaa kuinka nuhainen auto oli, mutta vika hiipi hiljaa ja siihen alkoi tottumaan eikä tehon puutetta enää huomannut. Nämä egr/anturi viat saattavat näemmä tehdä outoja juttuja, joiden ei pitäisi olla mahdollisia. Mietityttää että oliko turbossa oikeasti ylipainetta, vai antoiko nokinen anturi vain väärää arvoa?
Tällä hetkellä olen tilanteeseen tyytyväinen :clap:

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Foresterin kaasupoljin ei vastaa

ViestiKirjoittaja Jampsu » 06 Kesä 2017, 12:27

Nyt tais löytyä vika tosta meidän ku viimein tuli vikakoodi p0340 eli nokan asentotunnin bank 1
Tyhjäkäyntikin on nyt epätasaista.

Edit. Vauhti vaunu pääs yllättämään löytyy anturi hyllystä hintaan 90€

Edit.
Tilasimpa sit icp:ltä 47€ posteineen ei luonto antanu periks maksaa tupla hintaa.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

jimi72
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Huhti 2022, 22:41

Re: Foresterin kaasupoljin ei vastaa

ViestiKirjoittaja jimi72 » 20 Huhti 2022, 23:21

Jampsu kirjoitti:Nyt tais löytyä vika tosta meidän ku viimein tuli vikakoodi p0340 eli nokan asentotunnin bank 1
Tyhjäkäyntikin on nyt epätasaista.


Nostettaan vanhaa ketjua.

Eli tuliko kuntoon?
-87, -91 ja -95 Justyt
-97 Impreza
-97 ja -04 Legacyt
Ja huollettavana -98 Impreza ja -08 Forester
Ja entisinä toista kymmentä Leonee ja Justyy

hannuk
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: Foresterin kaasupoljin ei vastaa

ViestiKirjoittaja hannuk » 03 Huhti 2024, 11:25

Aamulla meno hyytyi kiihdytysrampille, kun veto loppui. Vikakoodina heitti tuon saman P0340:n. Oireena oli hassu ääni, semmonen kuin jostain räpättävästä muovista ja/tai hihnasta voisi lähteä. Mikään iso mekaaninen kolina ei onneksi ollut, eli pieni toive että kampura jne olisi vielä ehjänä. Täytyy illalla aukoa konepelti ja kurkkia löytyisikö mitään ilmiselvää vikaa.

Hyvät vinkit on nyt tarpeen, että saisi outbackin taas liikenteeseen.
2010 Diesel Outback

hannuk
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Helmi 2015, 22:18

Re: Foresterin kaasupoljin ei vastaa

ViestiKirjoittaja hannuk » 03 Huhti 2024, 15:20

No ei mennyt anturin vaihdolla :banghead: Kun sain avustajan starttaamaan, niin startti pyöri, kone ei, eli varsin selvä tapaus.

Täytyy alkaa kahlaamaan nuo moottorin vaihtojen viestiketjut läpi. PK-seudulla jos saisi apuja, niin olisi aika rok.
2010 Diesel Outback


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron