Sivu 1/1

Foresterin kaasupoljin ei vastaa

Lähetetty: 16 Touko 2017, 18:12
Kirjoittaja RidgeForester
Autossani on ilmennyt outo vian oire, oire siksi, että uskon vian olevan jossain muualla. Merkkiliike on vikaa jäljittänyt ja turbo siihen vaihdettiin.
Tässä vähän tarkempaa selvitystä oireesta, joka tuntuu muuttavan hieman esiintymistapaansa (henkimaailmaako? :crazy: )

Autoni on Subaru Forester diesel vm 2011, ajettu n.119 000 km. Auto tuli minulle reilu vuosi takaperin, ajettuna n.83 000 km. Ensimmäisen viikon aikana auto oireili kiihdytyksessä, tiputtaen kierrokset tyhjäkäynnille, kaasupoljin ei antanut moottorille asti käskyä kohottaa kierroksia, vasta kytkimen painallus palautti polkimen toiminnan normaaliksi. Tämä ei käynyt läheskään joka kerta, saattoi mennä satoja kilometrejä ilman mitään ongelmaa, tiukatkaan kiihdytykset ei välttämättä saaneet oiretta esiin. Koska myyjä lupasi korjata vian, niin vein sen merkkiliikkeen hellään hoivaan, jossa sitä tutkittiin ja viaksi paljastui turbovika (liian suuri ahtopaine). Tämä laukaisi kuulemma sulakkeen moottoririkon varalta, eli kaasupoljin ei enää vastannut polkemiseen. Turbo vaihdettiin, autolla oli silloin ajettu n.90 000 km.
Pari tuntia turbon vaihdon jälkeen oire ilmeni taas ja kun mitään vikakoodia ei tullut ja kun oiretta ei saatu testeissä esiin, niin homma jäi "pöydälle"
Tämä oire tuli kiihdytyksessä kierrosalue 1500 ylöspäin, nopeus 1 ja ylöspäin, säällä ei merkitystä.

Käytiin Forella asuntovaunu perässä Norjassa, kilsoja tuli reilut 3000 ja ei mitään ongelmaa.

Oireiden kakkosvaihe:
Myöhemmin oire tuli esiin ohitustilanteissa, vain yli satasen nopeuksilla ja kierroksia yli 2500, oireilla saattoi olla eroa useita satoja kilometrejä, mutta kuittautui aina yhdellä kytkimen polkaisulla.
Yhä edelleen vikamuisti oli tyhjä ja oiretta ei saatu esiin testeissä.

Oireiden kolmosvaihe:
Oire tuli esiin vedätyksessä, kierroksia 1500 ja yli, suuri vaihde ja kaasupolkimen painaminen tehokkaasti. Myös vaihteen vaihtamisesta aiheutunut pieni nykäisy saattoi laukaista oireen. Erona edellisiin oli myös kuittaantumattomuus, eli kytkinpoljin ei kuitannut oiretta yhdellä polkaisulla, vaan saattoi vaatia neljäkin kertaa kytkimen polkaisun, ajoittain eteneminen oli hieman haastavaa :roll:
Tämä saattoi toistua useita kertoja.

Olen nyt oireiden kolmosvaiheessa ja joissakin tilanteissa jopa saan oireen esiin, joskus. Kierroksia yli3500, saattaa laueta, ei tarvitse nopeaa kaasupolkimen liikettä, pelkät kierrokset riittää. Oire saattaa myös tulla esiin kun lähden risteyksestä pienellä nopeudella vedättämään vaikka kakkosella, silloin kierroksien ylärajalla ei ole merkitystä. Oire ei ole tullut esiin tasakaasulla ajettaessa, eikä myöskään maltillisessa ohituksessa (alle 3500 r/min).
Turbo siihen on vaihdettu, joten en pidä kovinkaan todennäköisenä sen laukeamista 30k ajolla. EGR lähtee putsaukseen, mutta mitä mahdollisuuksia tämän oireen syylle voisi olla. Otan kiitollisuudella vastaan kaiken tiedon ja arvailun asian tiimoilta.

Re: Foresterin kaasupoljin ei vastaa

Lähetetty: 16 Touko 2017, 20:35
Kirjoittaja KK9
VAGilaiset tekee tuollaista, kun turbon paineen säädin oikuttelee! Tosin siihen ei auta kuin virta pois ja päälle! Oma Golffi aikoinaan teki ja säikytteli, tosin jätti myöskin merkin kun vikakoodit katsoi!

Re: Foresterin kaasupoljin ei vastaa

Lähetetty: 17 Touko 2017, 05:29
Kirjoittaja RidgeForester
Hommaa auttaisi paljon, jos vikamuistiin jäisi jotain, mutta kun ei niin ei. Mitähän kaikkea Foresterissa jää ilman vikakoodia?

Re: Foresterin kaasupoljin ei vastaa

Lähetetty: 17 Touko 2017, 22:39
Kirjoittaja Jampsu
Nyt kun tätä lueskeli meillä tekee fore kylmänä tollaisia juttuja. Monesti vakkari päällä ylämäessä, tiputtaa voimat pelistä kuittaantuu kun käyttää vapaalla. Yleensä tekee alle 70C lämmöillä kuumana en ole saanu oiretta esiin.

Re: Foresterin kaasupoljin ei vastaa

Lähetetty: 31 Touko 2017, 21:29
Kirjoittaja RidgeForester
Ongelmaan saattoi löytyä ratkaisu, ainakin oire on ollut poissa ja kulku muuttui aiempaa herkemmäksi.
Autosta siis pestiin egr venttiili ja ahtopaineanturi. Molemmat olivat täysin noessa ja aivan varmasti vaikutti käyntiin, mutta oliko oireen alkuperäinen syy näissä molemmissa vai ei kummassakaan, no se selviää ajan kanssa :thumbsup:
Pesu tehtiin ultraäänellä ja koko auton käyttäytyminen muuttui, nyt huomaa kuinka nuhainen auto oli, mutta vika hiipi hiljaa ja siihen alkoi tottumaan eikä tehon puutetta enää huomannut. Nämä egr/anturi viat saattavat näemmä tehdä outoja juttuja, joiden ei pitäisi olla mahdollisia. Mietityttää että oliko turbossa oikeasti ylipainetta, vai antoiko nokinen anturi vain väärää arvoa?
Tällä hetkellä olen tilanteeseen tyytyväinen :clap:

Re: Foresterin kaasupoljin ei vastaa

Lähetetty: 06 Kesä 2017, 12:27
Kirjoittaja Jampsu
Nyt tais löytyä vika tosta meidän ku viimein tuli vikakoodi p0340 eli nokan asentotunnin bank 1
Tyhjäkäyntikin on nyt epätasaista.

Edit. Vauhti vaunu pääs yllättämään löytyy anturi hyllystä hintaan 90€

Edit.
Tilasimpa sit icp:ltä 47€ posteineen ei luonto antanu periks maksaa tupla hintaa.

Re: Foresterin kaasupoljin ei vastaa

Lähetetty: 20 Huhti 2022, 23:21
Kirjoittaja jimi72
Jampsu kirjoitti:Nyt tais löytyä vika tosta meidän ku viimein tuli vikakoodi p0340 eli nokan asentotunnin bank 1
Tyhjäkäyntikin on nyt epätasaista.


Nostettaan vanhaa ketjua.

Eli tuliko kuntoon?

Re: Foresterin kaasupoljin ei vastaa

Lähetetty: 03 Huhti 2024, 11:25
Kirjoittaja hannuk
Aamulla meno hyytyi kiihdytysrampille, kun veto loppui. Vikakoodina heitti tuon saman P0340:n. Oireena oli hassu ääni, semmonen kuin jostain räpättävästä muovista ja/tai hihnasta voisi lähteä. Mikään iso mekaaninen kolina ei onneksi ollut, eli pieni toive että kampura jne olisi vielä ehjänä. Täytyy illalla aukoa konepelti ja kurkkia löytyisikö mitään ilmiselvää vikaa.

Hyvät vinkit on nyt tarpeen, että saisi outbackin taas liikenteeseen.

Re: Foresterin kaasupoljin ei vastaa

Lähetetty: 03 Huhti 2024, 15:20
Kirjoittaja hannuk
No ei mennyt anturin vaihdolla :banghead: Kun sain avustajan starttaamaan, niin startti pyöri, kone ei, eli varsin selvä tapaus.

Täytyy alkaa kahlaamaan nuo moottorin vaihtojen viestiketjut läpi. PK-seudulla jos saisi apuja, niin olisi aika rok.