HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

nykäsee kiihdtyksessä

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
diabolo
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Marras 2016, 15:50

nykäsee kiihdtyksessä

ViestiKirjoittaja diabolo » 31 Elo 2017, 09:24

Koitin etsiä foorumilta aikasempia viestejä mutta en löytänyt nykimisestä.

08 legacy, tasaisesti kun kiihdyttää niin ei ongelmia kulkemisen suhteen mutta esimerkiksi ohitustilanteessa kun painaa kaasun pohjaan niin jossain 2500 kierroksen kohdalla nykäsee kerran ja jättää taaksen samalla mustan nokipilven ja sen jälkeen kiihtyy taas tasaisesti.
Tekee joka vaihteella, kakkosella kaikkein selkeimmin havaittavissa.

Mitään vikakoodeja ei ole. MAP-anturin imusarjan päällä irroitin ja putsasin, olikin aivan järkyttävässä ryönässä. Samoin koko imusarjan näytti olevan samassa moskaa täynnä että voiko tämä liittyä jotenkin EGR:n toimintaan vai turboon?

Kulutus on kuitenkin pysynyt koko ajan samana.

Ajattelin että kokeilenko seuraavaksi sitä motonetin liqui moly litkua mitä ruiskitaan sinne imukanavaan ja jos ei sekään auta niin mr muscle puhdistus turbolle mikäli tässä on joku alipaineella toimiva juuttuvasiipinen turbiini.

On nimittäin parin tonnin kytkinremonttiki vielä osittain maksamatta niin ei kiinnostaisi ruveta turbon haalaukseen. Autolla on kyllä ajettu jo 285tkm että kai sekin on kohta edessä.

Petri R
Viestit: 75
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:24

Re: nykäsee kiihdtyksessä

ViestiKirjoittaja Petri R » 31 Elo 2017, 13:43

Vois olla myös turbon siipien säädön takeltelua? Hyvällä tuurilla se on turbon ulkopuolella olevan mekaniikan ruostumista/paskottumista, huonolla sitten jossain sisuskaluissa..

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: nykäsee kiihdtyksessä

ViestiKirjoittaja KK9 » 31 Elo 2017, 16:51

Itsellä teki edellinen kulkine samaa! Vika ilmaantui noin vuosi egr:n tulppauksen jälkeen. Autoon tehtiin turbon puhdistus operaatio ilman mainittavaa vaikutusta! Sitä en sitten tiedä tekeekö vieläkin, kun kyseinen yksilö lähti kiertoon eikä ainakaan minulle ole kantautunut tietoa autosta!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: nykäsee kiihdtyksessä

ViestiKirjoittaja -teme- » 31 Elo 2017, 16:56

Kannattaa tarkistaa se työntötanko turbolta mikä siivekkeitä liikuttaa, tässä 08/09 sitä ohjataan täysin alipainekellolla kun uudemmissa on sähkönen ohjaus. Putsaat siitä tangosta turbon päässä olevan pallonivelen ja öljyät sen sekä muutenkin katsoo että tanko on ehyt ja pääsee liikkumaan vapaasti.

Turbon huolto itsessään ei ole kallis muistaakseni finturbolla n.400e. jos itse vielä pystyy irrottamaan niin varmaan halvmepi.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: nykäsee kiihdtyksessä

ViestiKirjoittaja Tapiok » 01 Syys 2017, 08:14

Aivan samaa on ruvennut tekemään minullakin. Varsinkin kakkosella kiihdytettäessä nykäisee usein just tuossa 2500 kierroksen kohdalla.
Subaru XV 2.0d MY12

diabolo
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Marras 2016, 15:50

Re: nykäsee kiihdtyksessä

ViestiKirjoittaja diabolo » 08 Syys 2017, 22:03

kaivoin perjantai-illan ratoksi turbiinin alakautta esille ja voi helvata että voikin olla ikävässä paikassa. Liikuttelin sitä vivustoa siinä hetken aikaa edes takaisin ja pistin kamat kasaan ja se nykiminen loppui siihen paikkaan. Öljyä unohtu laittaa mutta kait se turbo täytyy sieltä joka tapauksessa jossain välissä ottaa pois ja putsata kunnolla.

Muuten kivasti sijoiteltu apulaitteet helposti käsien ulottoville heti kun konepellin avaa mutta turbo on haudattu sinne alimmaiseksi pahimpaan koloon :twisted:

jarkkoo
Jäsen
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 16:00

Re: nykäsee kiihdtyksessä

ViestiKirjoittaja jarkkoo » 17 Heinä 2018, 18:59

Nostellaas vanhaa aihetta, meidän -08 OB tekee tuota nykimistä, välillä varsin rajustikin ja tulipas nyt innostuttua asiaa tutkimaan uudemman kerran.
Ongelma alkoi alkuperäisellä (?) ahtimella n. 170tkm kohdalla muistaakseni, ja sopivasti vastaan tulleen tehdasuuden OEM-ahtimen vaihdon jälkeen jatkui samanlaisena.

Nykimisen kyllä saa pois VNT-tankoa säätämällä (pidemmäksi) mutta se nyt ei vaan tunnu oikealta ratkaisulta, jossainhan syy tuohon nykimiseen täytyy olla kuitenkin. Jos tankoa pidentää niin nykimisen ohella poistuu myös jonkun verran vetojakin, luonnollisesti, kun johdesiivet on enempi auki koko ajan (jos nyt oikein päin tuon toiminnan ymmärsin). Tangon pituus oli laatikosta kaivettaessa käytännössä millilleen sama kuin alkuperäisessäkin, eli luultavasti siis on tehtaan jäljiltä säädetty niin, että pitäisi toimia ok. Eipä tuohon säätöön kyllä ole ohjettakaan service manualissa eli ilmeisesti ei ole tarkoitus koskea.

EGR tulpattu ja huohotusöljyt ohjattu pois turbon imupuolelta, kaikki turbon ohjaukseen liittyvät alipaineletkut uusittu ja solenoidin toiminta testattu, turbossa tanko liikkuu mielestäni ok.

Mikä se vihreä tötterö on ahtimen kellolle menevässä alipaineletkussa? Service manual sanoo valve damper mutta se ei googlella asiaa juuri valaise. Puhaltamalla / imemällä siitä menee ilma molempiin suuntiin läpi käytännössä samalla tavalla kuin suorasta letkusta, eli en nyt oikein ymmärrä mikä sen funktio on ellei sitten tilavuutensa takia toimi jonain vaimentimena? Ei tuossa meidän sepelimurskaamossa vaikuta suuntaan eikä toiseen onko siellä letkun välissä vai ei, mutta on yksi sellainen osa mitä mietin voisiko olla syypää tuohon nykäisyyn jollain tavalla.
Talouden Subarut: MY22 Outback, MY93 SVX


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron