HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 12 Marras 2018, 17:10

Mä en ny vaan olis uskonu, että Hankook olis mikään huono...
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 17 Marras 2018, 22:34

Jaaha, huohottimen jälkiasenteisen öljynerottimen loppuraportti: Tilapäinen muovipullosta ja putkiliittimistä merkkiliikkeessä tehty erotin on nyt korvattu lopullisemmalla ratkaisulla. Liki vuosi ja noin 28000 km meni muovipullollakin, mutta nyt löytyi hyvä korvaaja. Bemarin Z8:n ja M5:n (E39) 4,9 litran V8-koneen öljyseparaattori sopii tarkoitukseen mainiosti. Tilasin Ebaysta, maksoi muutaman kympin. Sopi huohotinletkuun varsin pienellä väkertämisellä. Laskuputki erottimelta edelleen ahtimen öljypohjan paikkeille, tarkkaa paikkaa en ole silmäillyt kun se liitos ei ole itse tekemäni.

Eli jos tuntuu, että öljyä pakenee huohottimen läpi merkittäviä määriä, niin tuollahan siitä pääsee. Onko se sitten vain pelkkää oireiden hoitoa, onkin jo kokonaan toinen juttu... Aika näyttää.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

jarkkoo
Jäsen
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 16:00

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jarkkoo » 18 Marras 2018, 10:36

Ei sulla sitä osanumeroa satu tuolle bemarin erottimelle olemaan? Löysin noita useammankin erilaisen mutta jos tiedät oikeasti toimivan purkin niin se kiinnostaa. Lantikan versio aiheesta ei oikein vakuuttanut 10tkm testin perusteella joten parempi hakusessa.

Sellainen tuon öljynerottimen suhteen juolahti itsellä kanssa mieleen, että kun se purkki ei tule koneen kylkeen lämpöiseen paikkaan kiinni niin mahtaakohan olla jäätymisvaara talvella? Jonkun verranhan tuolle menee kuitenkin vettäkin seassa nimittäin.
Talouden Subarut: MY22 Outback, MY93 SVX

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 18 Marras 2018, 22:22

jarkkoo kirjoitti:Ei sulla sitä osanumeroa satu tuolle bemarin erottimelle olemaan? Löysin noita useammankin erilaisen mutta jos tiedät oikeasti toimivan purkin niin se kiinnostaa. Lantikan versio aiheesta ei oikein vakuuttanut 10tkm testin perusteella joten parempi hakusessa.

Sellainen tuon öljynerottimen suhteen juolahti itsellä kanssa mieleen, että kun se purkki ei tule koneen kylkeen lämpöiseen paikkaan kiinni niin mahtaakohan olla jäätymisvaara talvella? Jonkun verranhan tuolle menee kuitenkin vettäkin seassa nimittäin.


Jopahan toki, se on 11151406789

Oisko mahtanu olla brittien ebaysta... Osa lähti kuitenkin Liettuasta liikkeelle. Tuo osanumero on siihen biimerikoneen sylintereihin 5-8 tarkoitettu erotin, josta poistoletkun liitäntäpaikka erkanee joteskin sopivassa kulmassa, kun siihen vaan asentaa jonkinlaisen laskuputken. Luulen että sylinterien 1-4 erotin ei ole niin passeli, mutta se on tietty myös eri osanumerolla, joten sekaantumisen vaaraa ei ole.

Viime talvena muovipullovirityksessä ei tapahtunut haitallista jäätymistä. Laskuputken yhde oli noin sentin verran purkin pohjan yläpuolella, ja lyhytetappisessa ajossa purkin pohjalle kertyi toisinaan öljyn sijasta vettä. Sehän tietysti jäätyi koneen viilennyttyä, mutta kyllä se taas ajossa suli... Eihän se koneen poski siitä etäällä ole, joten kyllä lämpöä riittää. Kun kone on kunnolla lämpöinen, niin kuvittelisin ettei vesi edes tiivisty purkkiin vaan menee höyrynä edelleen ilmanottoon. Tätä voi tietysti edesauttaa kunnollisella viimasuojalla, scoopin sulkemisella sekä säntillisellä esilämmityksellä.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

jarkkoo
Jäsen
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 16:00

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jarkkoo » 20 Marras 2018, 06:41

Kiitos! Pitääpä metsästää ja tilata tuo purkki jos kerran on osoittautunut toimivaksi.
Itse en öljynpaluuta ole tehnyt takaisin kiertoon vaan ihan erilliseen purkkiin, helpompi seurata toimiiko oikeasti (ja koska on vielä kokeiluasteella koko touhu).

Öljylläkin tuntuu olevan merkitystä, Castrolista Teboilin liemeen siirtymisellä on ollut selkeä vaikutus öljynkulutukseen, ainakin tikun perusteella sitä katoaa nyt vähemmän 10tkm vaihtovälillä. Varmaan pitää kokeilla jotain Delvaccia seuraavaksi.
Talouden Subarut: MY22 Outback, MY93 SVX

Markush
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Joulu 2019, 09:55

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Markush » 21 Kesä 2021, 14:16

Oisko tuosta huohottimesta kellään minkäänlaista kuvaa?
Mihin väliin porukka on laittanut tuon öljynerottimen?

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 25 Kesä 2021, 17:38

https://photos.app.goo.gl/TUXz2E2WFZj9c9gG9

Siinäpä kuva aiempana selitetystä erottimesta osana huohotinputkea.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Pasivaan
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Tammi 2016, 14:45

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Pasivaan » 05 Elo 2021, 14:10

Onko letkut väärinpäin tuossa syklonissa? Eikö likainen ilma pitäisi tulla tangentin suuntaan ja kun ilma pyörii syklonissa se poistuu keskiputken kautta?
Näin olen ymmärtänyt syklonin toiminnan. Minun foresterissa on samanlaisia ongelmia kuin sinulla tuon huohotinöljyn kanssa. Kirjoitin siitä toisessa ketjussa.

t.Pasi

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 05 Elo 2021, 14:42

Pasivaan kirjoitti:Onko letkut väärinpäin tuossa syklonissa? Eikö likainen ilma pitäisi tulla tangentin suuntaan ja kun ilma pyörii syklonissa se poistuu keskiputken kautta?
Näin olen ymmärtänyt syklonin toiminnan. Minun foresterissa on samanlaisia ongelmia kuin sinulla tuon huohotinöljyn kanssa. Kirjoitin siitä toisessa ketjussa.

t.Pasi


No miksei se olisi parempi toiminnan kannalta. Mä en ole sitä syklonin idealla osannut ajatella, vaan olen apinoinut painovoimaisen vesitrapin (tai tässä öljytrapin) ideaa; siinähän virtausnopeuden hidastuminen pudottaa nesteen pohjalle, kun ilma taas jatkaa matkaansa.

Jos päädyt käänteiseen asetteluun, niin sopivampi voisi olla valita se Bemarin koneen toisen puolen öljynerotin. Sillä on varaosanumero eri kuin tällä.

Mulla ei kyllä öljyä kulunut ihan niin paljon kuin toisessa ketjussa kerrot, mutta muuten oireet oli vähän samat. Käynnistymisongelmaa ei kuitenkaan ollut.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Pasivaan
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Tammi 2016, 14:45

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Pasivaan » 05 Elo 2021, 15:05

Mihin kytkit tuon öljyn paluuletkun tuolta pohjasta? Turbon alla olevassa öljypohjassa on jotain "tulppia". Voisko niihin banjopultilla tai jollain laittaa paluun?

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 05 Elo 2021, 22:59

Sitä liitosta en ole itse tehnyt. Auto oli öljyhukan vuoksi merkkihuollossa tutkittavana, missä kokeeksi tehtiin huohotinputkeen muovipurkkiviritys. Ensimmäinen versio oli pelkkä 'catch can', mutta sitten toinen iteraatio samassa puljussa lisäsi muovipurkkiin tyhjennysletkun, josta öljy virtaa juurikin turbon öljypohjaan. Itse korvasin sittemmin sen huteran muovipurkin tuolla Bemarin erottimella.

Mutta miten se liitos sinne turbolle on tehty, niin sitäpä en ole koskaan tullut katsoneeksi. Pitäisi varmaan joskus, itseään sivistääkseen.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 05 Elo 2021, 23:10

Ja vielä: pikainen haku Googlella paljastaa, että ehdottamasi asennustapa vaikuttaa olevan oikea, mutta toisaalta kyseistä erotinta näyttää käytetyn molemmin päin ihan menestyksekkäästi.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Markov
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Elo 2017, 13:14

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Markov » 20 Huhti 2023, 11:38

Vanha juttu jo mutta itsellä on vähän samanlaisia ongelmia, loppuiko ryntäily?

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 20 Huhti 2023, 12:54

Markov kirjoitti:Vanha juttu jo mutta itsellä on vähän samanlaisia ongelmia, loppuiko ryntäily?


Minulta ainakin loppui. Pieniä määriä tulee vielä öljyä välijäähdyttimelle saakka, mutta hyvin pieniä. Riittää että sen jäähdyttimen ottaa joka toinen vuosi irti ja huuhtelee jollain sopivalla liuottimella.

Öljynerottimen kanssa nyt takana joku 170tkm.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa