HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 02 Joulu 2017, 16:50

Ajoneuvo on 08 Legacy, diesel. Ajettu 210000 km, moottori vaihdettu uuteen noin puolimatkassa. Ollut omistuksessani kesäkuusta eli n. viimeisen kympin ajan.

Kesällä ei kuluttanut yhtään moottoriöljyä. Syksyllä sitä alkoi hävitä aika lailla, pakoputkesta pirskoi mustaa lientä kun antoi kierroksia. Savutti myös melko paljon ajoittain. Siispä korjaamolle, jossa todettiin että turbo sökönä, syöttää sieltä öljyä imupuolelle. Ei kuitenkaan niin paljo sökönä vielä että olisi huomannut mitenkään ajossa. Kuulemma myös oli välijäähy öljytöhnää täynnään. No turbo vaihettiin, sehän on halpaa kuin saippua. Samalla myös määräaikaishuolto suutinoptimointeineen yms.

Muuten hyvä muttei ole hyvä. Auto on korjauksen jälkeen (muutama tonni jo kokemusta) ollut toisinaan aika ponneton. Yllättäen joku tuttu ylämäki ei aina menekään normaalisti ylös vaan vauhti kyykkää, samoin ohituksessa auto voi nuupahtaa heti parin tuhannen kierroksen jälkeen yllättävästi, ikäänkuin olis hengenahdistusta. Kävin siis uudestaan huollossa, jossa mittauksien perusteella kaikki kunnossa. Epäilivät ajoittaisen ponnettomuuden johtuvan siitä että hiukkassuodattimessa on turborikon jäljiltä töhnää, joka vähän ahistaa pakopuolta. Lääkkeeksi tarjottiin lisää ajoa, kyllä se siitä puhistuu.

Pari viikkoa sitten totesin että öljyä kuluu edelleen, puoli litraa ja ylikin tuhannella kilometrillä. Ja pakoputkesta työntyy isoilla kierroksilla mustaa lientä. Samoin savuttaa toisinaan... Kuulostaako tutulta? Ja sitten eilen, kahdesti reippaammin kierroksia kiihdystyksesä tarjotessa, ryntäsi kierrokset vaihteen vaihdon yhteydessä (kytkimen ollessa pohjassa) aina 5000 rpm asti, mistä sitten heti itsestään putosivat. Ja mustaa savuahan tuli jo ennen ryntäystä tosi komeesti.

Eli vikaahan tuossa on. En kuitenkaan jaksa uskoa että turbo taas, ja oliko se sitä alkujaankan. Mitäs jos tuo olis huohotinletkun tukos? Ilmansuodatinkotelon viereen tulee moottorin syövereistä paksu letku, seköhän se olis? Irrotin sen pään ja sisällä on aika tavalla öljytöhnää ja vaaleeta sakkaa. Kuuluuko normaaleihin kuvioihin?

Tai veikatkaa vapaasti, missä vika vois olla? Maanantaina taas kyllä soitan myös pajalle...
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Jappi » 02 Joulu 2017, 22:55

Ne huohotusputket tosiaan kannattaa käydä läpi, vaikken oikein usko että sieltä vika löytyisi kun ovat verrattain avarat. Turboon istuisi oireet mutta jos se on kerran uusittu...

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja -teme- » 03 Joulu 2017, 07:39

Olisko imusarjassa vielä turbon vuodon jäliltä öljyä joka nyt vähitellen sieltä valuu sylintereihin :dontknow: Hiukkaspönttö voi olla tosiaan tukossa mutta sehän ei ole iso ongelma, auki vaan ja hiukkassuodatin pois.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 03 Joulu 2017, 13:02

No entäs tuo edelleen jatkuva öljynkulutus, reilu puoli litraa tuhannella kilometrillä lienee runsaanpuoleinen. Kohtahan tohon ei tarvii öljyjä enää vaihtaakaan, ne kun uusiutuu sen verta vikkelään muutenkin, suodatin vaan ja joskus laskee enemmät sakat propun kautta ulos.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Jappi » 04 Joulu 2017, 00:07

Tuo kulutus on niin iso että vaikea käsittää vuodon tai turbon lisäksi muuta paikkaa mistä häviäisi. Paitsi kansivika.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 04 Joulu 2017, 09:05

Toi ryntäys kuulostaa todella huolestuttavalta, jos itestään otti 5krpm kytkin pohjassa. Jostain se sitä öljyä syö, eikä siinä kyl kauaa mee kun ei enää ryntääkkään vaan 5krpm, saati että laskis siittä enää, muutakun sittekku on kanki ulkona.

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 04 Joulu 2017, 10:51

Jep, aivan itsestään ryntäsi. Toisella kertaa vielä tilanteessa, jossa en edes antanut kovin kummoisesti kierroksia, olisinko pikkusen yli parin tonnin kierrättänyt. Ekalla kertaa kun ryntäsi, olin kenkinyt ehkä 3000 rpm, vieläpä aika tomerasti.

Vien kulkineen näytille merkkikorjaamoon tulevana perjantaina. Sinne soittaessani oltiin kiinnostuneita, josko ryntäyksen yhteydessä oli nähtävissä vikavaloja, vaan eipä ollut. Öljynkulutusta n. 6 dl/1000 km uumoilivat ettei se nyt vielä niin poikkeuksellista olisi! Joopa joo, se on vähän yli prosentti verrattuna polttoaineenkulutukseen, mikä minusta kuulostaa melko paljolta. Alkaa olla aika likellä 2-tahtikoneiden kulutusta, joten vienoa katkua ei tarvinne ihmetellä...
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 04 Joulu 2017, 20:39

Kannattaa kans välttää ylimäärästä ajelua, ja palauttaa mieleen mitä pitää tehä jos diisselikone ryntää itteksensä.

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 04 Joulu 2017, 23:37

No, mitä?
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 04 Joulu 2017, 23:59

Samantien tien sivuun, suurin vaihde tupaa, kytkin ylös ja seisoo jarrun päällä. Kaikki jarrut tappiin mitä löytyy. Mieluiten tietty jo alottaa pienessä vauhdissa kierrosten tappamisen, ja toivoo parasta. Jos onnistuu tarpeeks nopeesti ni voi saada koneen säästettyä.

Jos taas huonosti käy ni menee kone vaihtoon.

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 05 Joulu 2017, 07:49

Kiitoksia, kuulostaa rajulta leikiltä. Jos vauhtia sattuu olemaan enempi, niin saattaa olla vähän haastavaakin.

Kyseessä oleva kulkine on arvoltaan vähän uutta moottoria arvokkaampi (pl. vielä vaihtotyö), joten kertakaikkisen moottoririkon sattuessa olisi epävarmaa, että sitä ylipäänsä tulisi edes korjautettua. Vähäistä suurempi taloudellinen onnettomuus se sitten olisi, mutta uusi autohan se sitten olisi ostettava. Ehkäpä ei Subaru tällä kertaa...
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja 3AHG » 05 Joulu 2017, 12:54

Ryntäyshän tapahtuu merkistä riippumatta, jos öljyt löytää tiensä imu puolelle. Selvitä vaan se syy öljyn karkaamiseen, korjaa se, ja sen jälkeen :driving:
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 05 Joulu 2017, 13:21

Se onkin nyt päällimmäinen suunnitelma, muutenhan auto on vallan kelpo.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 08 Joulu 2017, 22:14

Noniin, näyttikeikka pajalle suoritettu. Huolellisen syynäämisen jälkeen vika paikallistuu kuin paikallistuukin ahtimeen. Laakeri ja sen voitelu on kai ihan ok, mutta vuotaa koko ajan vähän öljyä, joka sitten etenee välijäähyyn jne; kun sitä osakuormituksella kertyy välijäähyyn koko aika vähän, niin reippaammin huokaistessa se sitten voikin röyhtästä sen kerralla eteenpäin, mistä aiheutuu ryntäys. Ja ahtimelta löytynee muutkin viat, eli se että menohalut on aika ajoin kateissa.

Kyseessähän oli siis suomalaisen pitkän linjan turbokunnostamon aiemmin syksyllä pajottama ahdin; ihan putkeen se ei nyt näytä tällä kertaa menneen. Korjaustoimenpiteet hahmottuu ens viikolla. Vaan jokohan tästäkin riesasta siis pääsis... Metsäkonekuski Pikkaraisen sanoin, 'Mikkään ei mee kohtuuvella!'
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Matway » 11 Joulu 2017, 11:51

Reetuhai2 kirjoitti:Kannattaa kans välttää ylimäärästä ajelua, ja palauttaa mieleen mitä pitää tehä jos diisselikone ryntää itteksensä.
Eli juosta lähimmän kiven taakse suojaan... [emoji23]

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Jappi » 15 Joulu 2017, 05:41

Eka ryntäyskokemus on jäänyt kyllä elävästi mieleen... C koppainen 1,6D ascona :finger: hörppäsi alamäessä öljyt, auton omistaja oli kuskattavana ja huomasi mitä tapahtuu, tuumaili vaan että anna mennä äläkä ainakaan paina kytkintä... Ikinä en ole sen jälkeen tuollaisella kiululla ajanut niin kovaa :D

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 26 Joulu 2017, 18:40

Tauon jälkeen palataankin vanhoille jäljille, sillä uutta tietoa on viime viikkoina kertynyt tapauksesta paljon.

Ensinnäkin, voinemme sittenkin hylätä sen käsityksen, että viimeisin öljynkulutus olisi johtunut turbosta. Saattaa olla, ettei vika johtunut turbosta alunalkaenkaan, silloin muutama kuukausi sitten.

Ahtimesta ei siis löytynyt mitään suoranaista syytä epäillä öljyvuotoa. Vian paikallistamiseksi korjaamossa asennettiin huohotinletkuun tilapäinen öljyseparaattori, josko sieltä saataisiin kiinni se katoava moottoriöljy. Ja niinpä vain saatiinkin, nyt kun olen separaattorin kanssa ajellut jonkun 800 km, niin olen saanut sillä napattua huohotinletkusta ehkä puolisen litraa moottoriöljyä.

Elikkä, ilmeisesti kampikammiosta työntyy öljyä huohottimen kautta ahdettavaan ilmaan, mistä sitä päätyy pikku hiljaa mm. välijäähdyttimeen, ja edelleen, kun antaa koneelle enempi kenkää, voi sitä noista "välivarastoista" ja miksei jopa huohottimelta saakka päätyä edelleen palotapahtumaan kerralla enempi, mistä puolestaan on mahdollista aiheutua ryntäys.

Mistään tukkoisuudesta tai muusta suorityskyvyn alenemasta ei ole ollut jälkeäkään sitten sen, kun separaattori asennettiin. Tukkoisuus lienee sii johtunut turbon imupuolen läpi solahtavasta öljystä tms., mikä ongelma nyt tilapäisesti on eliminoitu separaattorilla.

Asentajalta saamani tiedon mukaan on huohottimen lähtöpäässä jopa olemassa öljyseparaattori alun alkaenkin, mutta sieltä tulee nyt syystä tai toisesta öljy läpi kaikesta huolimatta.

Onko tällaiseen kukaan aiemmin törmännyt? Onko muita tuumintoja aiheesta?

Selvittely jatkuu korjaamon toimesta tuonnempana, kuntoonhan tuo on saatava jos ei maksa maltaita. Oireet on edelleen aika pitkälti samat kuin ne, joiden perusteella lokakuussa vaihdettiin ahdin.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 06 Helmi 2018, 19:18

Pieni päivitys ja lisähuolenaihe.

Kehitysversiona on nyt huohottimessa sellainen öljynerotin, josta on tyhjennysputki turbon öljypohjaan. Se tyhjennyskohta ei ole ihan erotinsäiliön pohjalla, vaan noin reilun senttimetrin ylempänä, eli erottimen pohjalla on aina pieni öljykerros. Tällainen erotin on nyt ollut autossa kolme viikkoa, ja se on toiminut suunnilleen niin kuin pitää, erottaa öljyn enimmäkseen pois mutta ei ihan kaikkea; pienellä modifikaatiolla sen saa siitä vielä paremmaksi.

Mutta mutta, nyt tässä pakkaspäivinä olen ajanut noin 25-30 km päivässä. Tänään vilkaistessani öljynerottimeen totesin, että sen pohjalla oli melkein silkkaa vettä. Purkin pohja näkyi veden läpi, ei ollut paljon öljyä joukossa...

No joo, tiedetään että huohottimesta voi tulla vähän vettä, mutta pitääkö olla huolissaan jos sitä tulee noin paljon? Mistä se sinne mahtaa tulla, vuotaisko männänrenkaista sen verran runsaammin että se olisi pakokaasusta peräsin? Ei ollenkaan kiva juttu että sitä on sitten moottoriöljyn seassa yhä lisääntyvä määrä... Vai höyrystyykö se sieltä pois ja matkaa huohottimen kautta poikkeen? Paitsi että tuo erotin sitten nappaa siitä osan taas kiertoon...

Onks toi kaara nyt ihan pommi?
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 07 Helmi 2018, 14:20

Kyllä sitä voi huohottimesta tulla yllättävän paljon, kun kokoaika höyryää, ja kaikki lämpee ja jäähtyy.

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 07 Helmi 2018, 14:59

Niinpä, itsekin on ollut tässä aikaa harkita ja järkeillä, olosuhteisiin ja suht lyhyen matkan jyystämiseen tuon täytyy liittyä. Ei kivaa silti nähdä puolikkaan desilitran verran vettä matkalla moottoriöljyn sekaan. No poishan minä sen sieltä tällä kertaa imaisin, mutta ei sitäkään voi olla ylenaikaa tekemässä.

Best-case-skenario: veden kertyminen on osa moottorin normaalia käytöstä noissa oloissa ja tilanteessa, ja vesi höyrystyy sieltä pois kunhan joskus öljyn lämpötila taas nousee korkeammalle.

Worst-case-skenario: oman kärryni joku sylinteri tai useampi vuotaa poikkeuksellisen paljon ohi, kampikammiossa liikaa painetta + vesihöyryä, se tunkee sieltä huohottimeen, josta ei poistukaan vaan vesi palaa öljynerottimen kautta takasin moottoriöljyyn, johon sitä kertyy koko ajan lisää... Vähän tuommoinen vaihtoehto hirvittää.

No eipä tuolle nyt kai muuta, paitsi ajattelin lyhentää öljynvaihtovälin 10000 kilometriin (ensi viikolla jos kerkiis...) sekä pitää silmällä tuota öljynerotinta. Jos hankkis jonkun vähän kätevämmän imuvehkeen, jolla aika ajoin kiskasee vedet säiliön pohjalta... Yleensähän siellä on siis näkynyt mustaa öljyä.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Avatar
Juhiss
Viestit: 165
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Juhiss » 07 Helmi 2018, 17:16

jaalto65 kirjoitti: paitsi ajattelin lyhentää öljynvaihtovälin 10000 kilometriin


Lol onse ihme että nää leipoo porukoilla :D

Ihan MAX 7000km/öljy näissä enemmän ajetuissa dieseleissä.

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 07 Helmi 2018, 19:11

Onko se tosiaan noin huono kone, että öljyjä pitää puljata muutaman kuukauden välein? Tuolla motilla siis ajettu vasta noin 100000 km... Jaa-a, edelliseen nokivasaraan kun vaihtoi 15000 km välein eli n. puolen vuoden välein nii sillä vaivatta lähestyi puolen miljoonan raja. Muttei se kyllä ollu suppe. Näitäkö ei sitten ole ensinkään suunniteltu runsaampaan ajoon? Ei niitä ainakaan pahemmin näy kaupan 400-500000 km ajettuina...
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Qulle » 07 Helmi 2018, 20:34

No ei se nyt voi vaatia alle 10tkm öljynvaihtoa jos kerran ohjekirjassa 15tkm ja ajaa sinne kuuluvilla laadukkailla öljyillä. Olettaen että auto on vakio ja muutoinkin toimii niin kuin kuuluu = öljy sekaan ei pääse mitään sinne kuulumatonta.

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja KK9 » 07 Helmi 2018, 21:00

Itsellä kun oli -08 disu OB, niin se kävi pari kertaa vuodessa öljyn vaihdossa n.10t välein.
213t oli mittarissa, kun auto lähti kiertoon.
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 07 Helmi 2018, 21:25

Ajetaanhan wolkkareillaki +30tkm samoilla öljyillä, ja ihmetellään kun on kone paskassa kunnossa ja öljyä menee niin vitusti. Kyllä mä bensaturbosubaruun vaihan öljyt 5tkm välein, ja äitin sprintteriin 10tkm välein, sanokoot ohjekirjat mitä vittua hyvänsä.

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1725
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Qulle » 07 Helmi 2018, 22:31

Reetuhai2 kirjoitti:Ajetaanhan wolkkareillaki +30tkm samoilla öljyillä, ja ihmetellään kun on kone paskassa kunnossa ja öljyä menee niin vitusti. Kyllä mä bensaturbosubaruun vaihan öljyt 5tkm välein, ja äitin sprintteriin 10tkm välein, sanokoot ohjekirjat mitä vittua hyvänsä.
No vaihdan minäkin 200:een alle 10tkm mut nyt käsittääkseni puhuttiin vakiokiisselistä normiajossa. Et ihan varmasti ei kone öljyjen takia hajoa jos jo nyt ollaan 5tkm lyhyemmällä vaihtovälillä

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 07 Helmi 2018, 23:07

Vesihän ei sinne öljyn sekaan kuulu? Sitä arvotustahan tässä nyt ratkotaan, muun muassa.

Vakio on, tietämäni mukaan.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 08 Helmi 2018, 06:33

Meinasinki sitä että 10tkm voi sama öljy pyörii, mut ei kauempaa. Tuskin tossa diisselissäkään mikään iso öljymäärä on. Paljonko jo ominaisuudet katoo sillä muutamalla litralla ku ajetaan kilsoja enemmän ja enemmän. Yleensä vielä ihmisillä helposti huolto vähä lipsahtaa.

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 08 Helmi 2018, 08:24

Öljyn määrä vaihdossa on jotain reilu 5 ja puoli litraa, kuivatäyttö kai seitsemisen litraa. On tuo öljytilavuudeltaan kokoisekseen aika iso, käsittääkseni.

Mutta ei ole tarvetta ajautua enempää sivuraiteelle keskustelemaan öljynvaihtovälistä, jatkossa otan ohjelmaan tuon 10000 km välein vaihdon. Elin aiemmin siinä käsityksessä, että hyvä tulee kun huolto-ohjelmaa seuraa... Että se olis niin kuin suunnilleen valistuneesti laadittu.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja -teme- » 08 Helmi 2018, 11:54

6 litraa kun kaataa öljyä koneeseen ja käyntiin. Seitsämän litraa on jo aika paljo yli.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 10 Helmi 2018, 07:01

Myyttinen vaiva, tiistain jäljiltä kun imaisin veden pois öljynerottimesta, niin sen jälkeen ei ole uutta (vettä eikä öljyä) ilmaantunut, eikä ole syönyt yhtään öljyä, eikä pakoputkestakaan työnny enää yläkierroksilla mustaa lientä... Ajettu sen jälkeen joku 250 km. Mutta ei vielä nuolaista, tämmönen se on ollu ennenkin, ettei muutamaan päivään mitään, ja sitten taas runsaammin. Ainut poikkeuksellinem piirre on, että tämä on lokakuun jälkeen ensimmäinem kerta kun pakoputkesta ei tuu mustaa lientä.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Jappi » 17 Helmi 2018, 02:15

Nyt vasta muistan, ethän vain tarkasta öljymäärää ajon jälkeen, ainakaan heti? Vettä voi kertyä aika paljonkin varsinkin pätkäajossa mutta vesi ei ole mikään merkittävä ongelma jos autolla edes silloin tällöin talvessa ajetaan moottori kunnolla lämpimäksi. Ja jos oma ajokäyttäytyminen ei näytä siltä, kannattaa ulkoiluttaa pirssiä jääradalla tms. :thumbsup:

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 17 Helmi 2018, 02:56

Siis eikö subaruita ajeta ku kipeetä pillua kun öljyt on kylmät, kun ne lämpenee ni colin mcrae pääsee valloilleen?

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 17 Helmi 2018, 07:24

Öljyt tarkastan tavallisesti siinä 10-30 min ajon jälkeen. Muttei sitä liikaa ole ollutkaan, vaan häviämään päin tuo on tavannut olla. Eikä minulla ole mitään havaintoja vedestä muualla kuin jälkiasenteisella öljynerottimella.

Nyt ei ole erottimella ollut yli viikkoon vettä eikä juuri öljyäkään. Asensin vielä varmemmaksi vakuudeksi erottimeen pellinpalan estämään pisaroiden suoran lennon säiliön läpi.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Jappi » 17 Helmi 2018, 22:19

Kun oma kokemus on että ajon jälkeen kun nostaa tikun niin hyvä että alarajaan pääsee, 2h parkissa niin ylärajassa...

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Jappi » 17 Helmi 2018, 22:20

Reetuhai2 kirjoitti:Siis eikö subaruita ajeta ku kipeetä pillua kun öljyt on kylmät, kun ne lämpenee ni colin mcrae pääsee valloilleen?


Vähän sinnepäin :D

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 17 Helmi 2018, 22:48

Jappi kirjoitti:Kun oma kokemus on että ajon jälkeen kun nostaa tikun niin hyvä että alarajaan pääsee, 2h parkissa niin ylärajassa...


Ei se mulla ole kyllä lyhyen odottelun jälkeen muuksi muuttunut, mutta näistä näkyy olevan niin monta tarinaa kuin on autojakin.

Pitkästä aikaa tilanne on nyt kuitenkin se, ettei öljyä ole tarvinnut viikkokausiin lisätä. Eikä tarvinne tulevaisuudessakaan, kun ei sitä näytä minnekään enää oleellisesti häviävän.

Ihmetyttämään ei jätä lopulta kuin se, ettei kukaan muu ole törmännyt öljyhukkaan huohottimen kautta. No, tuuria on monenlaista, ja mulle sattu nyt sitä huonoa tuuria, eli ilmeisesti törmäsin harvinaiseen vikaan. Käteen jäi kyllä arvokasta oppia, mutta aika hintavaa sellaista, ahdin kun vaihdettiin prosessin alussa vallan turhaan. No eipähän nyt ahdin ole ekana kettuilemassa, paitsi jos huono tuuri keksii jatkua...
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Jappi » 23 Helmi 2018, 21:33

Mä en edes uskalla arvata kuinka kalliit oppirahat itselle tulee tuon sähkövian kanssa, tänään tuli viron pojilta uus käytetty ohjainyksikkö ja sillä jatketaan merkkihuoltoarpajaisia...

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 21 Elo 2018, 22:38

Palaanpa vanhaan lankaani. Edellä kuvattujen viimesyksysten ja -talvisten seikkailujen jälkeen on mittariin kertynyt mitälie 20000-25000 km. Kärry kulkee ja nafta palaa, mutta mutta...

...kun se tuntuu jotenkin luuskalta. Ja ääni on pitkään ollut outo, jotenkin karkea, voimakas ronklotus. Voi olla että äänimaailman muutos johtuu osin huohottimessa olevasta öljynerottimesta, ja ehkäpä se osin tapahtuu vaan mun korvien välissä. Kun asiaa puntaroi ja huolehtii ilman kunnollista vertailukohtaa kuukaudesta toiseen, niin olematon asia voi paisua kärpäsestä härkäseksi.

Älkää ny ensimmäisenä ehdottako virittämistä kuitenkaan. Aavisteluni on, että jotain vikaa vois olla, vaan missä? Ainut kova data suorituskyvyn laskusta on, että nykyään auto tuppaa nyykähtämään sellaisiin ylämäkiin, joista viime kesänä meni heittämällä ylös. Ohituskiihtyvyys on toinen missä voi olla alenemaa, mutta siitä en uskalla olla varma. Se voi olla vain tottumiskysymys; vaihdoin edellisen 90 hv nelikon tuohon lekaan reilu vuosi sitten, ja silloin tuoreeltaan 150 hv tuntui muikealta ohituksissa. Mutta aikaa myöten vaikutelma luonnollisesti haalistuu...

Minkäs verran tuollasen koneen kuuluu kunnossa ollessaan puhkua öljytikun reikelistä? Nyt sieltä tuntuu tyhjäkäynnillä rytmikäs mutta ei kovin voimakas puhallus. Haen nyt takaa sitä, josko puristuksissa olis jotain vialla. Sehän voisi ehkä tuntua suorituskyvyn laskuna, ja se selittäisi miksi huohottimesta tulee voimakas virtaus. Mutta mitä muita oireita olisi lupa tuolloin odottaa? Onko kukaan teettänyt puristuspainemittausta? Mitähän maksoi? Hinnallakin on väliä: koska auto on täysin kulkukelpoinen, niin ihan vain varmuuden ja mielenrauhan vuoksi siinä ei viitsi hintavia testauksia teettää.

Tietona vielä että öljyä ei enää oleellisesti häviä. Nyt viime öljynvaihdosta on 9000 km, viime viikolla lisäsin n. 3 dl öljyä, ja liki ylärajaa ollaan.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 22 Elo 2018, 00:18

Mites ois suuttimet?

jarkkoo
Jäsen
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 16:00

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jarkkoo » 22 Elo 2018, 07:40

Meidän, saman ikäisen OB:n kokemuksella, huohotuksen öljynerotuksen pitäisi päinvastoin parantaa menohaluja ja hiljentää ääntä.
Mittarissa on nyt 216tkm ja vakio ohjelmalla mennään.

Tuon oman auton osalta huomattua, ja "korjattua" joiden seurauksena vedot kateissa olleet vedot palautuneet suurinpiirtein ainakin:

- imusarjan tiivisteet vuoti, näkyi kansien öljyisyytenä
- EGR:stä huolehtiminen sekä toki samalla imusarjan huolellinen pesu
- vaikka ns avoin onkin ja monet muuta väittää, DPF kenno voi olla tukkoinen ja kaivata huomiota
- ahtoputkiston letkujen klemmarien säännöllinen tiukkaus, letkut kannattaa muutenkin tarkistaa, että ovat ehjät
- turbon vnt-säädön hakeminen kohdalleen, jostain syystä tossa meidän autossa ns tehtaansäädöllä tuli yliahtoa joten tankoa piti säätää ja hakea optimikohta, seurauksena myös yleisesti vetojen lisääntyminen kumma kyllä?
- SCV:n vaihto, selkeä muutos käyntiääneen

Tuohon meidän rotteloon vaihdoin muovisen imusarjan koska sellainen hyllyssä oli kokonaisuutena valmiiksi puunattuna ja pestynä, en usko, että suorituskyvyn osalta mitään ainakaan parantavaa vaikutusta itse imusarjalla

Lisäksi toki suuttimien ja pumpun opetus SSM:llä kannattaa aina kokeilla.

Hyllyssä on RaceChipsin ns tehoboksikin, jolla kyllä jonkun verran saa lisää voimaa mutta sen verran aiheuttaa turhaa savutusta tietyissä tilanteissa ettei ole paikallaan ollut kuin hetken. On siis ecua huijaava loota, tulee railipaineanturin ja johtosarjan väliin.

Otsikon aiheeseen, meillä öljyä katosi kanssa jonkun verran aiemmin mutta tuntuu rauhoittuneen kun öljyksi vaihtui Teboilin Diamond Diesel. Huohotusta kyllä on jos korkista ihmettelee mutta niin on ollut kaikissa dieseleissä mitä olen omistanut, tässä sentään pysyy tikku paikallaan vedättäessä :D
Talouden Subarut: MY22 Outback, MY93 SVX

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 23 Elo 2018, 23:05

Kiitoksia, siinäpä tuli jo kasapäin hyviä ehdokkaita.

Jos suuttimet, niin mitähän oireita voisi odottaa? Jos nyt puuttuu puhtia alakierroksilla, niin mitä muuta?

EGR on kyllä kelpo ehdokas, pannaan vähintään korvan taakse.

Ahtoputkien kuntoa pitänee kollata sen mukaan kun kykenen.

DPF pitäis olla ihan ok, mutta mistäpä senkään varmasti tietää. Tienoheen saa nokipilven kun antaa happea, mutta toisaalta vaikkapa viime katsastuksessa tuli päästömittauksessa erityiskiitosta.

Ahtimen toimintaa on vuoden sisään kontrolloitu, joten jätän sen kyllä listan häntäpäähän, en ihan harkinnatta kuitenkaan.

Sitä vaan tuossa tuumin, että jos olis ongelmaa puristusten suhteen, niin kaipa olisi aika todennäköstä, että öljyä päätyy palotapahtumaan, edes vähäisiä määriä. Mutta nyt ei siitä ole kyllä merkkiäkään.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Jappi » 24 Elo 2018, 16:01

Alumiini-imusarja karstoittuu ihan melko tehokkaasti, muovisen ei pitäisi olla niin paha, noin teoriatasolla ainakaan. Ahtoputkissa yleensä ei piilossa olevaa vikaa ole muissa kuin coolerilta kaasuläpälle mutta eipä sekään öljynkulutusta yleensä lisää. Alakierrosten hengettömyyteen tuon putken halkeaminen sopii enemmän kuin hyvin. Suutinvika ilmenee epätasaisena käyntinä tai yläkierrosten hengettömyytenä.

Jos testeriin pääsisi niin olisi varmaan hyvä verrata nokan ja kampiakselin asentoantureiden tietoja, että onko jako kohdallaan. Varmaan kyllä ensimmäinen missä olisi päässyt liikkumaan mutta jos ei kerran muuten ala vikaa löytymään...

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 25 Elo 2018, 22:12

Ahtoputket kuulerin molemmin puolin oli priimaa.

Suutinviaksi ei siis olisi tarve epäillä koska tyhjäkäynti on nättiä ja hengettömyys ennemmin ala- kuin yläkierroksilla. Kun kierrokset vie yli 2000 rpm niin elämä hymyää. Siinä mielessä ongelma on eri kuin taannoin huohotinvirtausten aikaan (tarkemmin aiempana ketjussa), jolloin tukehtuminen tuli nimenomaan 2000 rpm yläpuolella.

Siinä mielessä armollinen ongelma että ei estä ajoa (kilometrejä tulee jatkuvasti joku 2500 kuukaudessa), mutta leikkaa kyllä ajonautintoa. Sen verran lievää nuupahtaneisuutta vielä, että ilman järkeenkäypää vertailukohtaa ja omaa mielenkiintoa en osaisi mitään edes epäillä... No, pitää kuitenkin joku määräaikaushuolto teettää loppuvuoden aikana vaihteeksi ihan tähtitaivaan kuvalla merkityssä lafkassakin; jospa panisivat siellä jotain merkille.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 05 Marras 2018, 22:41

Jaahas, raportoidaan taas, yleiseksi huviksi ja hyödyksi... Eli elokuun viestien jälkeen tapahtunutta:

Ilmanputsarissa oli melkoisesti kuolleita hyönteisiä. Keväällä se on vaihdettu, joten melko nopiaan niitä on sinne kertynyt. Suodattimen puhaltelu paineilmalla vei enimmät ötökät, mutta suorituskyvyssä ei tapahtunut oleellista muutosta.

Jossain vaiheessa syyskuuta putsasin kaasuläppäkotelon ja imusarjan LiquiMolyn Diesel intake cleanerilla. Kesti noin vartin ajaa litku ahtoputkeen pieninä suhauksina. Homman aikana moottori päästeli kohtuullisia soraääniä, mutta kun varsinaista ryntäämistä ei tapahtunut, niin prosessi vietiin loppuun asti. Ja kas vain, moottori onkin sitten putsauksen vääntänyt vahvemmin. Auto selättää nyt nuo aiemmin mainitsemani ylämäet auttavasti, siis ilman että vauhti putoo. Ei se ihan niin pirteästi kipua kuin muistikuvat oli, mutta kipuaa kuitenkin.

Olisin pannut tarinaan pisteen tähän kohtaan, mutta pari viikkoa sitten näyteltiin jälkinäytös: vaihdoin kesärenkaat nastarenkaisiin. Ja voi pojat, tulos oli kuin auto olisi käynyt viripajalla: löytyy alavääntöä js ylävirettä ihan niin paljon kuin kaipaankin. Ja polttoaineenkulutus putos 0,3-0,5 litraa satasella. Ja tämä siis tosiaan sillä, että panin talvikiekot alle. Ihme juttu, molemmat on 17" aluvanteet (kesärenkaissa orkkis, talvirenkaissa Alutec Tornado). Rengaskoossa on pieni ero (kesä 225/45 ja talvi 215/45), mutta tuo erohan on niin mitätön, ettei riitä selittämään suorituskyky- ja kulutuseroja. Talvikiekot on liki loppuunajetut Nokian seiskat. Mutta nyt tulee vielä yks koukku: pari viikkoa ennen kuin elokuussa kirjoittelin auton nuupahtaneisuudesta, oli vaihdettu uudet suvikumit. Silloin löystyneen takajousituksen nopeasti kuluttamat Summerstarit (225/45) vaihdettiin Hankook Ventus Prime kolmosiin (ja siis sama koko). Ja nyt kun silmäilen kulutuskirjanpitoa, niin siinä yhteydessähän keskikulutukset nousi jokusen desilitran!

Eli summaten: auto kulki huonosti, kun imusarjassa oli karstaa, mutta ennen muuta Hankookit on syystä tai toisesta aivan hyvin hirmuisen nahkeat/raskaat pyöritellä. Jos tätä rengaskeissiä tulis joku mulle kertomaan omana kokemuksenaan, niin epäilisin urpoksi tahi muuten heikkosaattoseksi, mutta kun se nyt on omalle kohdalle sattunut, niin pakko on uskoa.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja out » 06 Marras 2018, 08:20

Tossa - 08 on niin ohut alavääntö ja pitkät välitykset että alle 1800krs vääntöä on selvästi enemmän jos renkaiden koko muuttuu pienemmäksi. Että oisko renkaat vaan niin kulunu että välitys pienenee. Kuulostaa naurettavalta mut kyllähän ko. autossa huomaa selvästi jos laittaa alle pienemmät renkaat. Auto vääntää alempaa ja on mukavampi ajaa.

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 06 Marras 2018, 10:35

out kirjoitti:Tossa - 08 on niin ohut alavääntö ja pitkät välitykset että alle 1800krs vääntöä on selvästi enemmän jos renkaiden koko muuttuu pienemmäksi. Että oisko renkaat vaan niin kulunu että välitys pienenee. Kuulostaa naurettavalta mut kyllähän ko. autossa huomaa selvästi jos laittaa alle pienemmät renkaat. Auto vääntää alempaa ja on mukavampi ajaa.


Jotenkin niin vaikea uskoa, että ero tulisi pelkästä renkaan säteen muutoksesta: loppuunajetun 225/45-17 säde on 1,6% pienempi kuin uuden (kesärenkaassa); loppuunajetun 215/45-17 talvikiekon säde on 2,8% pienempi kuin uuden 225/45-17 kesäkumin. Nuo on niin pieniä eroja, ettei niitä pitäisi voida huomata selvästi perstuntumalla.

No niin tai näin, olen tietysti nykytilaan muuten tyytyväinen, paitsi että kevään tullen täytyy vaihtaa taas ne kokonaisuuden pilaavat suvikumit alle...
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Unto73
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Syys 2016, 12:56

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Unto73 » 07 Marras 2018, 13:22

Hommasin juuri kyseiset Hankook ventus prime 3 -kesärenkaat reilu kuukausi sitten -11 diesel Outbackiin.
Kokemukset ovat tältä lyhyeltä ajalta aivan samansuuntaiset, kulutus nousi vajaa 0,5L/100km, ja auto tuntuu selvästi raskaammalta ajossa.

Vanhat renkaat olivat ilmeisesti auton alkuperäiset Yokohama geolandar G95, ja rengaskoko pysyi samana 225/60-17.
Nuo Hankookit on kyllä muuten ihan asialliset, ja kohtuu hiljaiset.

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja Matway » 07 Marras 2018, 13:42

Hiljaiset kumit viittais pehmeämpään kumiseokseen josta seuraa yleensä isompi vierintävastus.


Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

eki75
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: Legacy 08 td hukkaa öljyä, huohotinputkiko?

ViestiKirjoittaja eki75 » 12 Marras 2018, 16:29

jaalto65 kirjoitti:
out kirjoitti:Tossa - 08 on niin ohut alavääntö ja pitkät välitykset että alle 1800krs vääntöä on selvästi enemmän jos renkaiden koko muuttuu pienemmäksi. Että oisko renkaat vaan niin kulunu että välitys pienenee. Kuulostaa naurettavalta mut kyllähän ko. autossa huomaa selvästi jos laittaa alle pienemmät renkaat. Auto vääntää alempaa ja on mukavampi ajaa.


Jotenkin niin vaikea uskoa, että ero tulisi pelkästä renkaan säteen muutoksesta: loppuunajetun 225/45-17 säde on 1,6% pienempi kuin uuden (kesärenkaassa); loppuunajetun 215/45-17 talvikiekon säde on 2,8% pienempi kuin uuden 225/45-17 kesäkumin. Nuo on niin pieniä eroja, ettei niitä pitäisi voida huomata selvästi perstuntumalla.

No niin tai näin, olen tietysti nykytilaan muuten tyytyväinen, paitsi että kevään tullen täytyy vaihtaa taas ne kokonaisuuden pilaavat suvikumit alle...


Samansuuntaisia kokemuksia täällä.. kesäkiekkoina jotkut paskat marangonit.. ja taas kun alle meni goodyearin kitkat, niin kulutus tippui sen puoli litraa sataselle..

Vanteissa ei ole hirveitä eroja orginaaleihin.. kesällä enkeit ja talvella suben orkkikset.. rengaskoko molemissa sama 205/50/17

nuo kesäpieksut ei ollut alla kuin 3 kk, kun ajelin vanhat godikan kitkat loppuun kesällä.. ensi kesänä alle jotain viisaampaa rengasta, johan sillä säästää polttoainekuluissa, kun ei ihan halvinta p***aa osta.. :D

-Eki
Audi a6 & TT
Perheessä: Outback 2,5 Aut -14 Outback 2.0d -12 Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99
Varaosina: Legacy 2.0d stw -12, Outback 2.0d -10 ja 2x Legacy 2.0d -08


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa