HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Öljyn lisääntyminen

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Kurvitsuoriksi
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Joulu 2017, 22:00

Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja Kurvitsuoriksi » 08 Joulu 2017, 22:27

Hei ja help :? , onko uus-Subarunistille vinkkejä että mistä dieseliä pääsee öljyn sekaan? Auto on juuri ostamani vm. 2014 alle satkun ajettu Forester. Moottorin öljymäärä noussut jo 2000km matkalla mittatikussa max merkistä siihen kohtaan jossa tikun ns. kierre alkaa vaikka pääosin maantieajoa. Mitään merkkivaloja ei ole syttynyt. Entä kuuluuko kulutusmittarin näyttää moottorijarrutuksessa muuta lukemaa kuin 0? Minulla näyttää aina 2 litraa/100km. Syöttäisikö siis jarrutuksessa ainetta koneeseen joka menee öljyn joukkoon vai onko koko öljyilmiö regenerointien seurausta? Mikä voisi olla ns. normaali öljyn lisääntymismäärä esim. 15 tkm öljynvaihtovälillä? Minulle kerrottiin että max 10% saisi laimentua ja että aina regeneroinneissa lirahtaa... :crazy:
Forester 2.0 X TD 6 MT Manual -14

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja out » 09 Joulu 2017, 00:29

Mittaas vasta kun kone on tovin huilannu. Eli vaikka vasta vartti sammuttamisesta. Itellä ainakin usen kestäny tovin että öljy laskeutuu tms. Itellä ainakin näyttää moottorijarrutuksessakin usein 2l,poltolla usein enemmänkin.

Kurvitsuoriksi
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Joulu 2017, 22:00

Re: Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja Kurvitsuoriksi » 09 Joulu 2017, 09:00

Kiitos mutta olenkin aina katsonut öljytason lakisääteisen odotuksen jälkeen. Ja nyt kun kyse on öljyn lisääntymisestä, tilanne katsojan silmissä vain ns. "pahenee" kun öljy laskeutuu eli sen pinta nousee. Jos ongelmana olisi se että moottori kuluttaisi öljyä niin silloin odotus palkittaisiin. Mutta sinulla siis dieselmoottorin öljy ei lisäänny (laimennu dieselillä)? Ja kiitos tiedosta että kulutusmittari siis ilmeisesti normaalistikin näyttää litroja myös moottorijarrutuksessa.
Forester 2.0 X TD 6 MT Manual -14

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja 3AHG » 09 Joulu 2017, 10:04

Tämä öljyn tsekkaus onkin mielenkiintosta, tässä eräänä pakkasiltana monen tunnin seisonnan jälkeen katoin 2.0 bensaforesta moottoriöljyt, ne oli selvästi alarajalla. Mietin että täytyypä huomenna lisäillä... seuraavana päivänä moottori lämpimänä, muutama minuutti sammutuksen jälkeen, oli öljyt taas ylärajalla...
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja out » 09 Joulu 2017, 10:17

Alustan lievä vinouskin esim maastossa antaa joskus eri tuloksen.

pera
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 21:59

Re: Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja pera » 09 Joulu 2017, 10:44

Öljypinnan tarkistus näissä subaruissa onkin tosi taidetta ainakin bensakoneissa.Oikean pinnan näkee kun ottaa öljytikun sen verran ylös,että tikun ja putken väliin jää rako.Sitten noin puolen tunnin päästä tarkistelee öljypinnan.Öljy jää siihen mittatikun putkeen eikä valu öljypohjaan ennen kuin saa ilmaa.

Kurvitsuoriksi
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Joulu 2017, 22:00

Re: Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja Kurvitsuoriksi » 09 Joulu 2017, 23:13

Mielenkiintoisia havaintoja! Ja öljytaso tuleekin aina katsoa kotioloissa samassa paikassa jotta auton asento sama. Mutta minulla oli taso öljynvaihdon jälkeen jämptisti ylärajassa ja nyt kahden tonnin jälkeen vaikka millä tavoin katson on n. 0.4 cm yli ylärajan. Onko kellään dieselissä esiintynyt öljyn lisääntymistä?
Forester 2.0 X TD 6 MT Manual -14

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja Jampsu » 10 Joulu 2017, 09:14

Kurvitsuoriksi kirjoitti:Mielenkiintoisia havaintoja! Ja öljytaso tuleekin aina katsoa kotioloissa samassa paikassa jotta auton asento sama. Mutta minulla oli taso öljynvaihdon jälkeen jämptisti ylärajassa ja nyt kahden tonnin jälkeen vaikka millä tavoin katson on n. 0.4 cm yli ylärajan. Onko kellään dieselissä esiintynyt öljyn lisääntymistä?

Kyllähän se lisääntyy jos ajaa poltto päällä pitempiäkin aikoja :D pitäisi aina huolehtia että poltto tulee loppuun asti hoidettua eikä ajele viikkotolkulla poltto päällä.
Erityisesti jos ajaa pelkkää lyhyttä matkaa niin ei se ikinä tule valmiiksi kun joskus vaatii sen 20-30km ajoa et tulee valmiiksi.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Kurvitsuoriksi
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Joulu 2017, 22:00

Re: Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja Kurvitsuoriksi » 10 Joulu 2017, 10:46

Se tässä ihmetyttääkin kun ajan joka päivä työmatkaa 2x35 km (moottoritie) ja kaupunkiajo on muutenkin vähäistä kun asun kehä kolmosen ulkopuolella. Takana kaksi 2000km jaksoa joiden välissä öljy vaihdettiin sen palauttamiseksi takaisin ylärajalle (toinen jakso sisälsi myös 900km yhtenäisen ajon). Ja molemmilla 2000km tarkastelujaksoilla öljyn pinta nousi tarkalleen samaan kohtaan. :shock:
Forester 2.0 X TD 6 MT Manual -14

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja Jampsu » 10 Joulu 2017, 11:49

voiskohan olla suutin vikaa et joku vuotaa
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

AimoPaukku
Viestit: 167
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:32

Re: Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja AimoPaukku » 10 Joulu 2017, 12:22

Jos ylipäätään öljyä on, ja vika/dpf valoja ei pala niin eikun kovaa ajoa. :headbang:

Dpf tukkoisuus, polttojen tila ja kpl määrä, sekä oil dilution ratio on luettavissa itse obd lukijalla ja vaikka torquella.
Diiseliä päätyy aina öljyn sekaan mutta tietokone seuraa tilannetta koko ajan, dilution ratio voi olla kymmenen prossan luokkaa polton jälkeen varsinkin jos öljynvaihdosta on aikaa.

Öljyä ei myöskään enää laiteta "yli" että vajuu kohti vaihtoa, Nyt määrä on huomattavasti tarkempi.

Olen kuullut muutaman tapauksen näiden dpffien alkuajoilta että öljynvaihdossa öljyä on pistetty ylä merkkiin ja muutaman tonnin päästä vikavalot alkaa vilkua ja öljyä vajutellaan huollossa vähemmäksi. Nykyään merkkihuolloissa ilmeisesti jo osataan laittaa sopivammin.
Samaa on myös tiettävästi myös volvoissa joissa dfp polttoineen samankaltainen systeemi.

Kohta näiden takuut loppuu ja itsevaihtajat alkaa tekemään asiaan perehtymättä, foorumit täyttyy samoista kysymyksistä.
Dilution ratio PITÄÄ NOLLATA aina öljyn vaihdon yhteydessä, eli aikanaan kotitallin rasvanäpit tarvitsevat myös lisää työkaluja ja nouhauta.




Asiasta on netti täynnä tietoa jos kiinnostaa.
https://subdiesel.wordpress.com/2011/01 ... pf-models/
Outback 2.0TD CVT MY15

Kurvitsuoriksi
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Joulu 2017, 22:00

Re: Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja Kurvitsuoriksi » 10 Joulu 2017, 13:58

Kiitos näistä ja AP tietopaketista! :roll: Miten suuttimet voi tutkia? Tietsikka siis mittaa polttojen lukumäärää ja näin laskee niiden aiheuttamaa teoreettista laimentumaa? Öljytilavuus on noin 6 litraa ja siitä 10% on 0.6 litraa. Tikun max ja min väli litran joten öljyn taso saa nousta max tasosta ylöspäin noin puolet max ja min merkkien välisestä etäisyydestä? Mutta tosiaan kovaa ajoa, kunhan varmistuu että asia on kuten muillakin polttajilla eli ettei aineet ala laimentumaa liikaa. Olisiko järkevää hankkia sellainen lukija, vai uppoanko sen dataan. :? Harmi kun mittaristo ei ilmoita että poltto on päällä, näkee tietty kulutusmittarista. Kerran tulin kotipihan kun poltto oli päällä niin savua tuli konepeiton alta ja kurkkasin että tuli polttopöntön seutuvilta, normaalia?
Forester 2.0 X TD 6 MT Manual -14

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja out » 10 Joulu 2017, 16:21

Ei ainakaan omassa -11 ole tullu koskaan savua mistään kun poltto on päällä. Haisee vaan. Ja itellä usein poltto jääny päälle kun tullu pihaan mutta ei ole koskaan aiheuttanu ongelmia. Poltto ei jatku suoraan kun uudestaan lähtee vaan joskus taas aikanaan.

Kurvitsuoriksi
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Joulu 2017, 22:00

Re: Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja Kurvitsuoriksi » 10 Joulu 2017, 17:09

Ok, kiitos tiedosta! Sitä minäkin että polttokäryjen on tultava pakoputkesta ulos. Nyt täytyy kysellä huollosta...
Forester 2.0 X TD 6 MT Manual -14

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja Jampsu » 11 Joulu 2017, 00:49

out kirjoitti:Ei ainakaan omassa -11 ole tullu koskaan savua mistään kun poltto on päällä. Haisee vaan. Ja itellä usein poltto jääny päälle kun tullu pihaan mutta ei ole koskaan aiheuttanu ongelmia. Poltto ei jatku suoraan kun uudestaan lähtee vaan joskus taas aikanaan.

tos meidän foressa on kyl sininen savu perässä kun pakkopoltto päällä. Naurattaa oikein kun miettii et takana tulevilla vuotaa silmät vettä mut oneks toi tapahtuu sen 2-3kertaa vuodessa.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja Jappi » 15 Joulu 2017, 05:34

Suutinputken tai paluuputken liittimien vuoto aiheuttaa tehokkaasti öljyn lisääntymistä mutta yleensä edellyttää että suuttimia on joskus irroiteltu. Ja pöntön polton tosiaan haistaa ja joskus näkee kun pysähtyy, mutta silloin ajoreitillä on yleensä ollut jotakin muuta kuin asfalttia...

Pakkopoltto asia erikseen, se kävelee yli useimmista parametreistä jotka rajoittaa poltto-olosuhteita.

JoRe 1986
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Helmi 2021, 00:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja JoRe 1986 » 30 Elo 2021, 09:42

Kuinka usein auto näitä puhdistus polttoja tekee? Ite ajellu nyt 8kk ja 20tkm vuoden 2015 diesel outbackilla enkä oo huomannut mitään. Pääsääntöisesti moottoritie ajoa niin siellä sitä ei varmaan niin helposti huomaa :?:
Diesel Outback 2015

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Öljyn lisääntyminen

ViestiKirjoittaja -teme- » 30 Elo 2021, 17:16

Kannattaa seurailla niitä turbon ahtoputkia niin coolerin ja imusarjan välistä sekä turbon molemmin puolin alhaalta, joskus pelkkä klemmarin pettäminen aiheuttaa ahtopaineen karkauuta jolloin auto käy rikkaalla joka kerryyttää dpf:än täyteen joka taas johtaa polttoihin.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa