HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Käynnistyminen pakkasessa

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja faillite » 22 Helmi 2018, 01:06

Ihan käytännön kysymys helpottamaan lomalta paluuta keskellä yötä:
Subaru diesel seisoo nyt pääkaupunkiseudulla ulkona reilun viikon, lämötilat kai -10 -20 välillä. Hehkut toimii, uusi exiden akku ja pitïsi olla aika hyvin varauksessa, öljyt ja polttoainepuoli ok.
Mitä on odotettavissa, lähteekö vuoren varmasti käyntiin? Yli 3 vuoden viha-rakkaussuhteen aikana ei legacy ole ollut kertaakaan yôtä
yksin pakkasessa ulkona eli ei mitään kokemusta asiasta.
Legacy 2010 stw diesel

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Mauri H » 22 Helmi 2018, 06:18

Ei tuon nyt pitäisi ongelma olla jos ei pura akkua mihinkään.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 22 Helmi 2018, 08:21

Lähtee erittäin suurella todennäköisyydellä käyntiin.

Jos pakkasta on parikymmentä ja joutuu esilämmittämättä käynnistämään, niin itse ainakin käyttäisin joutokäyntiä minuutin taikka pari. Ehtii moottoriöljyt vähän notkistua ennen kuin rupeaa kuormittamaan.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja -teme- » 22 Helmi 2018, 11:34

jaalto65 kirjoitti:Lähtee erittäin suurella todennäköisyydellä käyntiin.

Jos pakkasta on parikymmentä ja joutuu esilämmittämättä käynnistämään, niin itse ainakin käyttäisin joutokäyntiä minuutin taikka pari. Ehtii moottoriöljyt vähän notkistua ennen kuin rupeaa kuormittamaan.


Kyllä sitä konetta on muutenkin hyvä pyörittää tyhjäkäynnillä vähän aikaa noilla pakkasilla, oli se lämmössä tai ei. Lohkolämmitin nimittäin lämmittää vaan nestettä ei öljyä.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja faillite » 22 Helmi 2018, 11:47

Kiitos näkemyksistä, en tilaa taksia ja autoliittoa valmiiksi parkkitaloon :) Ja auto ei tule keski-euroopan mahtimaista.
Legacy 2010 stw diesel

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja KK9 » 22 Helmi 2018, 17:07

Itsellä seisoi kolme vuotta sitten tuo allekirjoituksen exä pari viikkoa ukon pihalla -10-20 pakkasissa. Tupla hehkutus ja lähti kuin palmun alta käyntiin. Viitisen minuuttia annoin ronksottaa ennen kuin lähdin liikkeelle.
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Jampsu » 23 Helmi 2018, 20:17

Itse taisin meidän foren roiskasta yks talvi parhaillaan -25C raakana käyntiin tupla hehkut ja sepelimylly pyörimään :crazy:
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Sakurazuka
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2016, 08:46
Paikkakunta: Asikkala

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Sakurazuka » 24 Helmi 2018, 17:05

Mun fore ei puolestaan käynnisty kunnolla edes tuplahehkutuksella yli 20 asteen pakkasessa, silloin on vain tökättävä tuo piuhan päähän. Tänään ei startannu edes -15 asteessa kylmäkäynnistyksellä. Olisko se merkki, että hehkut on vaihdon tarpeessa?
Forester 2.0 TD XS MY13
Ex: Mazda 3 HB 2.0 -14
Ex: Forester 2.0 TD XS MY08

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Jappi » 24 Helmi 2018, 17:25

On.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 24 Helmi 2018, 21:03

Tai akku alkaa olla elämänsä ehtoopuolella.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Petri R
Viestit: 75
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:24

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Petri R » 25 Helmi 2018, 10:33

"ei startannut" => ilmeisesti siis startti ei jaksanut pyörittää riittävästi konetta tms polttoainejärjestelmä ei saanut tarpeeksi painetta? => akku sökö.

"starttaa/pyörittää reippaasti konetta, mutta ei käynnisty" => hehku tms vika....

faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja faillite » 25 Helmi 2018, 18:57

Auto reilun viikon lentoparkissa, lämpötila -15. Virrat päälle, starttaus hehkuvalon sammuttua ja moottori käynnistyi välittömästi. Mutta missä oli monien kertoma "sepelimyllyn" ääni? Olisin ollut utelias kuulemaan sen. Moottori kävi hiljaisesti ja tasaisesti, kun ottaa huomioon olosuhteet. Ympärillä starttailtiin muutamaa uudempaa, keski-eurooppalaista "premiumia" eikä niiden ääntä voinut yhtään musikaalisemmaksi kehua.
Legacy 2010 stw diesel

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 25 Helmi 2018, 19:21

Ei se niin brutaalisti laula tyhjäkäynnillä. Pahimmillaan se on, ainakin omassa yksilössäni, kun pakkasta on enempi kuin -20, ja kuormittaa konetta reippaammin vaikkapa ylämäessä. Vaikka kierrokset on terveellä alueella, sanotaan nyt 1800 rpm, niin kyllä 'sepelimylly' on sana joka voi tulla siinä tilanteessa mieleen. Ja ihan sama onko kylmä vai lämmin kone, jos vain lämpötila on kyllin matala.

Tuli tuossa eilen muuten ajeltua aika kylmässä, tuntikaupalla lämpötila -22... ...-27, ja moottorin lämpeäminen normaalilämpöön kesti noin tunnin. Auto oli ollut ennen lähtöä piuhassa pari tuntia, ja maski on hyvin peitetty. Mutta ei kulkupuolessa mitään moitittavaa ole, jos ei ääntä pidä kauneusvirheenä. Voitaneen kuitenkin olettaa, että öljynlämpö saavutti 50 astetta jo muutaman ensimmäisen kilometrin aikana.

Missään aiemmassa kulkineessa en ole huomannut lämpötilan vaikuttavan noin radikaalisti käyntiääneen, nimenomaan reippaammin kuormitettuna. Sama on todettava myös kulutuslukemista, ilman kylmetessä kulutus nousee melko rajusti. Mutta tästä ehkä enempi dataa vähän tuonnempana.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja out » 25 Helmi 2018, 19:41

-10 käy huomattavasti nätimmin kun - 08

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Jampsu » 25 Helmi 2018, 23:53

Sakurazuka kirjoitti:Mun fore ei puolestaan käynnisty kunnolla edes tuplahehkutuksella yli 20 asteen pakkasessa, silloin on vain tökättävä tuo piuhan päähän. Tänään ei startannu edes -15 asteessa kylmäkäynnistyksellä. Olisko se merkki, että hehkut on vaihdon tarpeessa?

Kyl se vähän hehkut kaput jutulta kuulostas. Varsinkin kun noi vanhemmat ei anna vikakoodia hehkuista.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja -teme- » 26 Helmi 2018, 07:20

jaalto65 kirjoitti:Ei se niin brutaalisti laula tyhjäkäynnillä. Pahimmillaan se on, ainakin omassa yksilössäni, kun pakkasta on enempi kuin -20, ja kuormittaa konetta reippaammin vaikkapa ylämäessä. Vaikka kierrokset on terveellä alueella, sanotaan nyt 1800 rpm, niin kyllä 'sepelimylly' on sana joka voi tulla siinä tilanteessa mieleen. Ja ihan sama onko kylmä vai lämmin kone, jos vain lämpötila on kyllin matala.

Tuli tuossa eilen muuten ajeltua aika kylmässä, tuntikaupalla lämpötila -22... ...-27, ja moottorin lämpeäminen normaalilämpöön kesti noin tunnin. Auto oli ollut ennen lähtöä piuhassa pari tuntia, ja maski on hyvin peitetty. Mutta ei kulkupuolessa mitään moitittavaa ole, jos ei ääntä pidä kauneusvirheenä. Voitaneen kuitenkin olettaa, että öljynlämpö saavutti 50 astetta jo muutaman ensimmäisen kilometrin aikana.

Missään aiemmassa kulkineessa en ole huomannut lämpötilan vaikuttavan noin radikaalisti käyntiääneen, nimenomaan reippaammin kuormitettuna. Sama on todettava myös kulutuslukemista, ilman kylmetessä kulutus nousee melko rajusti. Mutta tästä ehkä enempi dataa vähän tuonnempana.


Omassa kun on scangauge koko ajan päällä ja näyttää imuilman lämpötilan niin siitä on helppo kahtoo millon pitää laittaa coolerin päälle patjaa :mrgreen:
Se rohina alkaa kun imuilma on lähelle -10 eli sillon ulkona on jotain -17 tai kylmempi. Kun imuilman saa taas lämpöisemmäks niin käyntiääni muuttuu taas normaaliks.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Sakurazuka
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2016, 08:46
Paikkakunta: Asikkala

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Sakurazuka » 26 Helmi 2018, 10:23

Petri R kirjoitti:"ei startannut" => ilmeisesti siis startti ei jaksanut pyörittää riittävästi konetta tms polttoainejärjestelmä ei saanut tarpeeksi painetta? => akku sökö.

"starttaa/pyörittää reippaasti konetta, mutta ei käynnisty" => hehku tms vika....


Kyseessä nimenomaan tuo jälkimmäinen tilanne, olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin asiasta. Eli viidesti jaksoi akku pyörittää starttia pitkään ja välillä kone hörähteli, mutta ei tulosta. Sitten naapuri antoi autostaan apuvirtaa ja startti pyöri vinhemmin, mutta ei vaikutusta. Kun latasin sitten akun laturilla täyteen ja sen jälkeen lämmitystolpassa 1,5h, niin lähti käyntiin. Joten kai ne on hehkut menneet. Onkos ne paha homma vaihtaa?
Forester 2.0 TD XS MY13
Ex: Mazda 3 HB 2.0 -14
Ex: Forester 2.0 TD XS MY08

Jude-75
Viestit: 22
Liittynyt: 31 Heinä 2017, 12:54

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Jude-75 » 26 Helmi 2018, 10:58

Sakurazuka kirjoitti:
Petri R kirjoitti:"ei startannut" => ilmeisesti siis startti ei jaksanut pyörittää riittävästi konetta tms polttoainejärjestelmä ei saanut tarpeeksi painetta? => akku sökö.

"starttaa/pyörittää reippaasti konetta, mutta ei käynnisty" => hehku tms vika....


Kyseessä nimenomaan tuo jälkimmäinen tilanne, olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin asiasta. Eli viidesti jaksoi akku pyörittää starttia pitkään ja välillä kone hörähteli, mutta ei tulosta. Sitten naapuri antoi autostaan apuvirtaa ja startti pyöri vinhemmin, mutta ei vaikutusta. Kun latasin sitten akun laturilla täyteen ja sen jälkeen lämmitystolpassa 1,5h, niin lähti käyntiin. Joten kai ne on hehkut menneet. Onkos ne paha homma vaihtaa?

Ei oo paha homma,näppärät sormet ja pitkä hylsy pitää olla ett pääsee käsiksi niihin hehkuihin.
Itelle oon vaihtanu 2 blueprintin hehkuu,makso motonetissa muistaakseni 33e kpl.sitä en tiiä toimiiko nuo ees kunnolla,mut lähtihän tuo fore toissaviikolla 26c pakkasesta lämmittättä käyntii tosin pienen sahaamisen jälkeen.. :roll:

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 26 Helmi 2018, 19:15

-teme- kirjoitti:Omassa kun on scangauge koko ajan päällä ja näyttää imuilman lämpötilan niin siitä on helppo kahtoo millon pitää laittaa coolerin päälle patjaa :mrgreen:
Se rohina alkaa kun imuilma on lähelle -10 eli sillon ulkona on jotain -17 tai kylmempi. Kun imuilman saa taas lämpöisemmäks niin käyntiääni muuttuu taas normaaliks.


Noinko se onkin? Olin jotenkin alitajuisesti kuvitellut, ettei kylmä imuilma olisi paha juttu, kun sehän teoriassa on tiheämpää -> saisi enemmän ilmaa palotapahtumaan... Mutta tuota välijäähyn patjottamista voisi kokeilla. Sopiikos solumuovin kappale siihen ihan ongelmitta? Saako sillä myönteistä vaikutusta myös koneen lämpenemiseen?
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Mauri H » 26 Helmi 2018, 19:22

jaalto65 kirjoitti:
-teme- kirjoitti:Omassa kun on scangauge koko ajan päällä ja näyttää imuilman lämpötilan niin siitä on helppo kahtoo millon pitää laittaa coolerin päälle patjaa :mrgreen:
Se rohina alkaa kun imuilma on lähelle -10 eli sillon ulkona on jotain -17 tai kylmempi. Kun imuilman saa taas lämpöisemmäks niin käyntiääni muuttuu taas normaaliks.


Noinko se onkin? Olin jotenkin alitajuisesti kuvitellut, ettei kylmä imuilma olisi paha juttu, kun sehän teoriassa on tiheämpää -> saisi enemmän ilmaa palotapahtumaan... Mutta tuota välijäähyn patjottamista voisi kokeilla. Sopiikos solumuovin kappale siihen ihan ongelmitta? Saako sillä myönteistä vaikutusta myös koneen lämpenemiseen?


Solumuovi vaan siihen jäähyn päälle, se käytännössä tukkii skoopin ja estää viimaa puhaltamasta moottorin päältä alle joten vaikuttaa kyllä lämpenemiseen.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Sakurazuka
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2016, 08:46
Paikkakunta: Asikkala

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Sakurazuka » 01 Maalis 2018, 09:11

faillite kirjoitti:Ihan käytännön kysymys helpottamaan lomalta paluuta keskellä yötä:
Subaru diesel seisoo nyt pääkaupunkiseudulla ulkona reilun viikon, lämötilat kai -10 -20 välillä. Hehkut toimii, uusi exiden akku ja pitïsi olla aika hyvin varauksessa, öljyt ja polttoainepuoli ok.
Mitä on odotettavissa, lähteekö vuoren varmasti käyntiin? Yli 3 vuoden viha-rakkaussuhteen aikana ei legacy ole ollut kertaakaan yôtä
yksin pakkasessa ulkona eli ei mitään kokemusta asiasta.


Noh, lähtikö biilisi hyvin käyntiin kylmänä?
Forester 2.0 TD XS MY13
Ex: Mazda 3 HB 2.0 -14
Ex: Forester 2.0 TD XS MY08

Sakurazuka
Viestit: 62
Liittynyt: 01 Huhti 2016, 08:46
Paikkakunta: Asikkala

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Sakurazuka » 01 Maalis 2018, 09:12

Äh, olin puusilmä: tuossahan se vastaus oli ylempänä :oops:
Forester 2.0 TD XS MY13
Ex: Mazda 3 HB 2.0 -14
Ex: Forester 2.0 TD XS MY08

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Jampsu » 03 Maalis 2018, 22:07

Jude-75 kirjoitti:
Sakurazuka kirjoitti:
Petri R kirjoitti:"ei startannut" => ilmeisesti siis startti ei jaksanut pyörittää riittävästi konetta tms polttoainejärjestelmä ei saanut tarpeeksi painetta? => akku sökö.

"starttaa/pyörittää reippaasti konetta, mutta ei käynnisty" => hehku tms vika....


Kyseessä nimenomaan tuo jälkimmäinen tilanne, olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin asiasta. Eli viidesti jaksoi akku pyörittää starttia pitkään ja välillä kone hörähteli, mutta ei tulosta. Sitten naapuri antoi autostaan apuvirtaa ja startti pyöri vinhemmin, mutta ei vaikutusta. Kun latasin sitten akun laturilla täyteen ja sen jälkeen lämmitystolpassa 1,5h, niin lähti käyntiin. Joten kai ne on hehkut menneet. Onkos ne paha homma vaihtaa?

Ei oo paha homma,näppärät sormet ja pitkä hylsy pitää olla ett pääsee käsiksi niihin hehkuihin.
Itelle oon vaihtanu 2 blueprintin hehkuu,makso motonetissa muistaakseni 33e kpl.sitä en tiiä toimiiko nuo ees kunnolla,mut lähtihän tuo fore toissaviikolla 26c pakkasesta lämmittättä käyntii tosin pienen sahaamisen jälkeen.. :roll:

Noo miten sen nyt ottaa aika isolla prosentilla siellä on joku sellainen mikä ei aukee ja katkee tai jotain vastaavaa.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 03 Maalis 2018, 22:09

Mauri H kirjoitti:Solumuovi vaan siihen jäähyn päälle, se käytännössä tukkii skoopin ja estää viimaa puhaltamasta moottorin päältä alle joten vaikuttaa kyllä lämpenemiseen.


Skoopin ohessa on ilmaväylä myös välijäähystä ohi, ainakin tuossa -08 Legacyssa. Se on edestä katsottuna skoopin vasemmassa laidassa, puskien ilmaa noin voirasian laajuisen ritilän läpi moottorin vasempaan (jälleen edestä katsottuna) takaposkeen, suunnilleen huohotinletkun lähdön tienoille. Kenelläkään veikkausta, mitä Fuji Heavy Industriesin insinöörit on ajatelleet tuota ilmareittiä suunnitellessaan? Tukkisko tuonkin samalla kun patjottaa skoopin?

Tulin juuri lämpimästä pohjoisesta taas tänne kylmään etelään. Sen vuoksi olen nyt välijäähyn suojaamista tuumimassa...
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Mauri H » 03 Maalis 2018, 22:43

jaalto65 kirjoitti:
Mauri H kirjoitti:Solumuovi vaan siihen jäähyn päälle, se käytännössä tukkii skoopin ja estää viimaa puhaltamasta moottorin päältä alle joten vaikuttaa kyllä lämpenemiseen.


Skoopin ohessa on ilmaväylä myös välijäähystä ohi, ainakin tuossa -08 Legacyssa. Se on edestä katsottuna skoopin vasemmassa laidassa, puskien ilmaa noin voirasian laajuisen ritilän läpi moottorin vasempaan (jälleen edestä katsottuna) takaposkeen, suunnilleen huohotinletkun lähdön tienoille. Kenelläkään veikkausta, mitä Fuji Heavy Industriesin insinöörit on ajatelleet tuota ilmareittiä suunnitellessaan? Tukkisko tuonkin samalla kun patjottaa skoopin?

Tulin juuri lämpimästä pohjoisesta taas tänne kylmään etelään. Sen vuoksi olen nyt välijäähyn suojaamista tuumimassa...


Tuosta menee perinteisesti bensavehkeissä jäähdytysviima ahtimen pakopesän yli sellaista peltistä kanavaa pitkin.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 04 Maalis 2018, 09:38

Mauri H kirjoitti:Tuosta menee perinteisesti bensavehkeissä jäähdytysviima ahtimen pakopesän yli sellaista peltistä kanavaa pitkin.


Tuossapa ei turbo ole siellä päinkään, eikä mitään peltistä kanavaakaan olemassakaan. Eli insinööri säästösyistä käyttänyt samaa skooppia kuin bensavehkeissä?

Kun en mitään osaa tehdä yksinkertaisesti seuraamalla ohjeita, niin tukin skoopin nyt kappaleella "makkaraksi" rullattua umpisolumuovia. Meni samalla se ylimääräinen (?) ritilä tukkoon.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Mauri H » 04 Maalis 2018, 09:58

Joo Dieseliä varten ei tosiaan ole viitsitty muotoilla uutta skooppia.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 04 Maalis 2018, 18:03

https://photos.app.goo.gl/57qE6fR0UMjGGNa12

Nyt on kärsä tukossa. Melko nopea panna paikalleen ja ottaa pois. Alle minuutin kumminkin.

Ensihuomio on, että vaikuttaa selvästi positiivisesti koneen lämpeämiseen. Käytän kyllä tuommoista jatkossa aina kun elohopea painuu selvästi nollan alle. Kone myös säilyttää seisoessaan lämpönsä paremmin, kun reitti ylös on tukittu.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

subbee2009
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Heinä 2018, 07:50

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja subbee2009 » 07 Syys 2018, 16:42

faillite kirjoitti:Ihan käytännön kysymys helpottamaan lomalta paluuta keskellä yötä:
Subaru diesel seisoo nyt pääkaupunkiseudulla ulkona reilun viikon, lämötilat kai -10 -20 välillä. Hehkut toimii, uusi exiden akku ja pitïsi olla aika hyvin varauksessa, öljyt ja polttoainepuoli ok.
Mitä on odotettavissa, lähteekö vuoren varmasti käyntiin? Yli 3 vuoden viha-rakkaussuhteen aikana ei legacy ole ollut kertaakaan yôtä
yksin pakkasessa ulkona eli ei mitään kokemusta asiasta.

Subaru käyntiin ilman lämmittämistä -37 asteen pakkasesta.Normaali hehkutus ja starttaus.Kuin palmun alta ja ilman betonimyllyn ääntä.

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Matway » 10 Syys 2018, 11:30

Missäs päin on näin kylmä tähän aikaan vuodesta... [emoji23]

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Jampsu » 17 Syys 2018, 16:45

Matway kirjoitti:Missäs päin on näin kylmä tähän aikaan vuodesta...

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla

Tais mennä miinus vahingossa plussan tilalle :lol: ne kelit on ollu viimeaikoina lähempänä.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja yason » 17 Syys 2018, 18:01

Jampsu kirjoitti:
Matway kirjoitti:Missäs päin on näin kylmä tähän aikaan vuodesta...

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla

Tais mennä miinus vahingossa plussan tilalle :lol: ne kelit on ollu viimeaikoina lähempänä.


Oikeinhan ne meni, -37 asteen pakkanenhan on +37C. Vastaavasti -37 asteen lämpötila olisi ollut 37 astetta pakkasta :)
Outback MY10 diesel/mt

Fore33
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Loka 2018, 04:55

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Fore33 » 04 Marras 2018, 05:34

Epäilen että autossani on akku menossa. Pitääkö akkua jotenkin koodata vaihdon jälkeen/käyttää huollossa Forester -12

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 05 Marras 2018, 17:53

Eipä taida näissä olla noiden vag ja baijerilaisten laitteiden ongelmia, kun ei ole mitään advanced virranhallinta härpäkkeitä
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 368
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja JuhaH » 06 Marras 2018, 16:41

Taitaa ihan uusimpia myöten(?) olla sama, eli ainoa mitä käy on että radiosta hukkuu kanavat ja ECU hukkaa jotain opettelemiaan (ei kriittisiä) arvoja.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Käynnistyminen pakkasessa

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 06 Marras 2018, 19:57

Ja vaihdonkin ajaksi voi syöttää OBDsta varajännitteen, niin ei mene edes ne.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa