jaalto65 kirjoitti:Lähtee erittäin suurella todennäköisyydellä käyntiin.
Jos pakkasta on parikymmentä ja joutuu esilämmittämättä käynnistämään, niin itse ainakin käyttäisin joutokäyntiä minuutin taikka pari. Ehtii moottoriöljyt vähän notkistua ennen kuin rupeaa kuormittamaan.
Sakurazuka kirjoitti:Mun fore ei puolestaan käynnisty kunnolla edes tuplahehkutuksella yli 20 asteen pakkasessa, silloin on vain tökättävä tuo piuhan päähän. Tänään ei startannu edes -15 asteessa kylmäkäynnistyksellä. Olisko se merkki, että hehkut on vaihdon tarpeessa?
jaalto65 kirjoitti:Ei se niin brutaalisti laula tyhjäkäynnillä. Pahimmillaan se on, ainakin omassa yksilössäni, kun pakkasta on enempi kuin -20, ja kuormittaa konetta reippaammin vaikkapa ylämäessä. Vaikka kierrokset on terveellä alueella, sanotaan nyt 1800 rpm, niin kyllä 'sepelimylly' on sana joka voi tulla siinä tilanteessa mieleen. Ja ihan sama onko kylmä vai lämmin kone, jos vain lämpötila on kyllin matala.
Tuli tuossa eilen muuten ajeltua aika kylmässä, tuntikaupalla lämpötila -22... ...-27, ja moottorin lämpeäminen normaalilämpöön kesti noin tunnin. Auto oli ollut ennen lähtöä piuhassa pari tuntia, ja maski on hyvin peitetty. Mutta ei kulkupuolessa mitään moitittavaa ole, jos ei ääntä pidä kauneusvirheenä. Voitaneen kuitenkin olettaa, että öljynlämpö saavutti 50 astetta jo muutaman ensimmäisen kilometrin aikana.
Missään aiemmassa kulkineessa en ole huomannut lämpötilan vaikuttavan noin radikaalisti käyntiääneen, nimenomaan reippaammin kuormitettuna. Sama on todettava myös kulutuslukemista, ilman kylmetessä kulutus nousee melko rajusti. Mutta tästä ehkä enempi dataa vähän tuonnempana.
Petri R kirjoitti:"ei startannut" => ilmeisesti siis startti ei jaksanut pyörittää riittävästi konetta tms polttoainejärjestelmä ei saanut tarpeeksi painetta? => akku sökö.
"starttaa/pyörittää reippaasti konetta, mutta ei käynnisty" => hehku tms vika....
Sakurazuka kirjoitti:Petri R kirjoitti:"ei startannut" => ilmeisesti siis startti ei jaksanut pyörittää riittävästi konetta tms polttoainejärjestelmä ei saanut tarpeeksi painetta? => akku sökö.
"starttaa/pyörittää reippaasti konetta, mutta ei käynnisty" => hehku tms vika....
Kyseessä nimenomaan tuo jälkimmäinen tilanne, olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin asiasta. Eli viidesti jaksoi akku pyörittää starttia pitkään ja välillä kone hörähteli, mutta ei tulosta. Sitten naapuri antoi autostaan apuvirtaa ja startti pyöri vinhemmin, mutta ei vaikutusta. Kun latasin sitten akun laturilla täyteen ja sen jälkeen lämmitystolpassa 1,5h, niin lähti käyntiin. Joten kai ne on hehkut menneet. Onkos ne paha homma vaihtaa?
-teme- kirjoitti:Omassa kun on scangauge koko ajan päällä ja näyttää imuilman lämpötilan niin siitä on helppo kahtoo millon pitää laittaa coolerin päälle patjaa
Se rohina alkaa kun imuilma on lähelle -10 eli sillon ulkona on jotain -17 tai kylmempi. Kun imuilman saa taas lämpöisemmäks niin käyntiääni muuttuu taas normaaliks.
jaalto65 kirjoitti:-teme- kirjoitti:Omassa kun on scangauge koko ajan päällä ja näyttää imuilman lämpötilan niin siitä on helppo kahtoo millon pitää laittaa coolerin päälle patjaa
Se rohina alkaa kun imuilma on lähelle -10 eli sillon ulkona on jotain -17 tai kylmempi. Kun imuilman saa taas lämpöisemmäks niin käyntiääni muuttuu taas normaaliks.
Noinko se onkin? Olin jotenkin alitajuisesti kuvitellut, ettei kylmä imuilma olisi paha juttu, kun sehän teoriassa on tiheämpää -> saisi enemmän ilmaa palotapahtumaan... Mutta tuota välijäähyn patjottamista voisi kokeilla. Sopiikos solumuovin kappale siihen ihan ongelmitta? Saako sillä myönteistä vaikutusta myös koneen lämpenemiseen?
faillite kirjoitti:Ihan käytännön kysymys helpottamaan lomalta paluuta keskellä yötä:
Subaru diesel seisoo nyt pääkaupunkiseudulla ulkona reilun viikon, lämötilat kai -10 -20 välillä. Hehkut toimii, uusi exiden akku ja pitïsi olla aika hyvin varauksessa, öljyt ja polttoainepuoli ok.
Mitä on odotettavissa, lähteekö vuoren varmasti käyntiin? Yli 3 vuoden viha-rakkaussuhteen aikana ei legacy ole ollut kertaakaan yôtä
yksin pakkasessa ulkona eli ei mitään kokemusta asiasta.
Jude-75 kirjoitti:Sakurazuka kirjoitti:Petri R kirjoitti:"ei startannut" => ilmeisesti siis startti ei jaksanut pyörittää riittävästi konetta tms polttoainejärjestelmä ei saanut tarpeeksi painetta? => akku sökö.
"starttaa/pyörittää reippaasti konetta, mutta ei käynnisty" => hehku tms vika....
Kyseessä nimenomaan tuo jälkimmäinen tilanne, olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin asiasta. Eli viidesti jaksoi akku pyörittää starttia pitkään ja välillä kone hörähteli, mutta ei tulosta. Sitten naapuri antoi autostaan apuvirtaa ja startti pyöri vinhemmin, mutta ei vaikutusta. Kun latasin sitten akun laturilla täyteen ja sen jälkeen lämmitystolpassa 1,5h, niin lähti käyntiin. Joten kai ne on hehkut menneet. Onkos ne paha homma vaihtaa?
Ei oo paha homma,näppärät sormet ja pitkä hylsy pitää olla ett pääsee käsiksi niihin hehkuihin.
Itelle oon vaihtanu 2 blueprintin hehkuu,makso motonetissa muistaakseni 33e kpl.sitä en tiiä toimiiko nuo ees kunnolla,mut lähtihän tuo fore toissaviikolla 26c pakkasesta lämmittättä käyntii tosin pienen sahaamisen jälkeen..
Mauri H kirjoitti:Solumuovi vaan siihen jäähyn päälle, se käytännössä tukkii skoopin ja estää viimaa puhaltamasta moottorin päältä alle joten vaikuttaa kyllä lämpenemiseen.
jaalto65 kirjoitti:Mauri H kirjoitti:Solumuovi vaan siihen jäähyn päälle, se käytännössä tukkii skoopin ja estää viimaa puhaltamasta moottorin päältä alle joten vaikuttaa kyllä lämpenemiseen.
Skoopin ohessa on ilmaväylä myös välijäähystä ohi, ainakin tuossa -08 Legacyssa. Se on edestä katsottuna skoopin vasemmassa laidassa, puskien ilmaa noin voirasian laajuisen ritilän läpi moottorin vasempaan (jälleen edestä katsottuna) takaposkeen, suunnilleen huohotinletkun lähdön tienoille. Kenelläkään veikkausta, mitä Fuji Heavy Industriesin insinöörit on ajatelleet tuota ilmareittiä suunnitellessaan? Tukkisko tuonkin samalla kun patjottaa skoopin?
Tulin juuri lämpimästä pohjoisesta taas tänne kylmään etelään. Sen vuoksi olen nyt välijäähyn suojaamista tuumimassa...
Mauri H kirjoitti:Tuosta menee perinteisesti bensavehkeissä jäähdytysviima ahtimen pakopesän yli sellaista peltistä kanavaa pitkin.
faillite kirjoitti:Ihan käytännön kysymys helpottamaan lomalta paluuta keskellä yötä:
Subaru diesel seisoo nyt pääkaupunkiseudulla ulkona reilun viikon, lämötilat kai -10 -20 välillä. Hehkut toimii, uusi exiden akku ja pitïsi olla aika hyvin varauksessa, öljyt ja polttoainepuoli ok.
Mitä on odotettavissa, lähteekö vuoren varmasti käyntiin? Yli 3 vuoden viha-rakkaussuhteen aikana ei legacy ole ollut kertaakaan yôtä
yksin pakkasessa ulkona eli ei mitään kokemusta asiasta.
Matway kirjoitti:Missäs päin on näin kylmä tähän aikaan vuodesta...
Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Jampsu kirjoitti:Matway kirjoitti:Missäs päin on näin kylmä tähän aikaan vuodesta...
Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Tais mennä miinus vahingossa plussan tilalle ne kelit on ollu viimeaikoina lähempänä.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa