Sivu 1/1

Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 01:06
Kirjoittaja faillite
Ihan käytännön kysymys helpottamaan lomalta paluuta keskellä yötä:
Subaru diesel seisoo nyt pääkaupunkiseudulla ulkona reilun viikon, lämötilat kai -10 -20 välillä. Hehkut toimii, uusi exiden akku ja pitïsi olla aika hyvin varauksessa, öljyt ja polttoainepuoli ok.
Mitä on odotettavissa, lähteekö vuoren varmasti käyntiin? Yli 3 vuoden viha-rakkaussuhteen aikana ei legacy ole ollut kertaakaan yôtä
yksin pakkasessa ulkona eli ei mitään kokemusta asiasta.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 06:18
Kirjoittaja Mauri H
Ei tuon nyt pitäisi ongelma olla jos ei pura akkua mihinkään.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 08:21
Kirjoittaja jaalto65
Lähtee erittäin suurella todennäköisyydellä käyntiin.

Jos pakkasta on parikymmentä ja joutuu esilämmittämättä käynnistämään, niin itse ainakin käyttäisin joutokäyntiä minuutin taikka pari. Ehtii moottoriöljyt vähän notkistua ennen kuin rupeaa kuormittamaan.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 11:34
Kirjoittaja -teme-
jaalto65 kirjoitti:Lähtee erittäin suurella todennäköisyydellä käyntiin.

Jos pakkasta on parikymmentä ja joutuu esilämmittämättä käynnistämään, niin itse ainakin käyttäisin joutokäyntiä minuutin taikka pari. Ehtii moottoriöljyt vähän notkistua ennen kuin rupeaa kuormittamaan.


Kyllä sitä konetta on muutenkin hyvä pyörittää tyhjäkäynnillä vähän aikaa noilla pakkasilla, oli se lämmössä tai ei. Lohkolämmitin nimittäin lämmittää vaan nestettä ei öljyä.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 11:47
Kirjoittaja faillite
Kiitos näkemyksistä, en tilaa taksia ja autoliittoa valmiiksi parkkitaloon :) Ja auto ei tule keski-euroopan mahtimaista.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 22 Helmi 2018, 17:07
Kirjoittaja KK9
Itsellä seisoi kolme vuotta sitten tuo allekirjoituksen exä pari viikkoa ukon pihalla -10-20 pakkasissa. Tupla hehkutus ja lähti kuin palmun alta käyntiin. Viitisen minuuttia annoin ronksottaa ennen kuin lähdin liikkeelle.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 23 Helmi 2018, 20:17
Kirjoittaja Jampsu
Itse taisin meidän foren roiskasta yks talvi parhaillaan -25C raakana käyntiin tupla hehkut ja sepelimylly pyörimään :crazy:

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 24 Helmi 2018, 17:05
Kirjoittaja Sakurazuka
Mun fore ei puolestaan käynnisty kunnolla edes tuplahehkutuksella yli 20 asteen pakkasessa, silloin on vain tökättävä tuo piuhan päähän. Tänään ei startannu edes -15 asteessa kylmäkäynnistyksellä. Olisko se merkki, että hehkut on vaihdon tarpeessa?

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 24 Helmi 2018, 17:25
Kirjoittaja Jappi
On.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 24 Helmi 2018, 21:03
Kirjoittaja Sandman1
Tai akku alkaa olla elämänsä ehtoopuolella.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 25 Helmi 2018, 10:33
Kirjoittaja Petri R
"ei startannut" => ilmeisesti siis startti ei jaksanut pyörittää riittävästi konetta tms polttoainejärjestelmä ei saanut tarpeeksi painetta? => akku sökö.

"starttaa/pyörittää reippaasti konetta, mutta ei käynnisty" => hehku tms vika....

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 25 Helmi 2018, 18:57
Kirjoittaja faillite
Auto reilun viikon lentoparkissa, lämpötila -15. Virrat päälle, starttaus hehkuvalon sammuttua ja moottori käynnistyi välittömästi. Mutta missä oli monien kertoma "sepelimyllyn" ääni? Olisin ollut utelias kuulemaan sen. Moottori kävi hiljaisesti ja tasaisesti, kun ottaa huomioon olosuhteet. Ympärillä starttailtiin muutamaa uudempaa, keski-eurooppalaista "premiumia" eikä niiden ääntä voinut yhtään musikaalisemmaksi kehua.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 25 Helmi 2018, 19:21
Kirjoittaja jaalto65
Ei se niin brutaalisti laula tyhjäkäynnillä. Pahimmillaan se on, ainakin omassa yksilössäni, kun pakkasta on enempi kuin -20, ja kuormittaa konetta reippaammin vaikkapa ylämäessä. Vaikka kierrokset on terveellä alueella, sanotaan nyt 1800 rpm, niin kyllä 'sepelimylly' on sana joka voi tulla siinä tilanteessa mieleen. Ja ihan sama onko kylmä vai lämmin kone, jos vain lämpötila on kyllin matala.

Tuli tuossa eilen muuten ajeltua aika kylmässä, tuntikaupalla lämpötila -22... ...-27, ja moottorin lämpeäminen normaalilämpöön kesti noin tunnin. Auto oli ollut ennen lähtöä piuhassa pari tuntia, ja maski on hyvin peitetty. Mutta ei kulkupuolessa mitään moitittavaa ole, jos ei ääntä pidä kauneusvirheenä. Voitaneen kuitenkin olettaa, että öljynlämpö saavutti 50 astetta jo muutaman ensimmäisen kilometrin aikana.

Missään aiemmassa kulkineessa en ole huomannut lämpötilan vaikuttavan noin radikaalisti käyntiääneen, nimenomaan reippaammin kuormitettuna. Sama on todettava myös kulutuslukemista, ilman kylmetessä kulutus nousee melko rajusti. Mutta tästä ehkä enempi dataa vähän tuonnempana.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 25 Helmi 2018, 19:41
Kirjoittaja out
-10 käy huomattavasti nätimmin kun - 08

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 25 Helmi 2018, 23:53
Kirjoittaja Jampsu
Sakurazuka kirjoitti:Mun fore ei puolestaan käynnisty kunnolla edes tuplahehkutuksella yli 20 asteen pakkasessa, silloin on vain tökättävä tuo piuhan päähän. Tänään ei startannu edes -15 asteessa kylmäkäynnistyksellä. Olisko se merkki, että hehkut on vaihdon tarpeessa?

Kyl se vähän hehkut kaput jutulta kuulostas. Varsinkin kun noi vanhemmat ei anna vikakoodia hehkuista.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 07:20
Kirjoittaja -teme-
jaalto65 kirjoitti:Ei se niin brutaalisti laula tyhjäkäynnillä. Pahimmillaan se on, ainakin omassa yksilössäni, kun pakkasta on enempi kuin -20, ja kuormittaa konetta reippaammin vaikkapa ylämäessä. Vaikka kierrokset on terveellä alueella, sanotaan nyt 1800 rpm, niin kyllä 'sepelimylly' on sana joka voi tulla siinä tilanteessa mieleen. Ja ihan sama onko kylmä vai lämmin kone, jos vain lämpötila on kyllin matala.

Tuli tuossa eilen muuten ajeltua aika kylmässä, tuntikaupalla lämpötila -22... ...-27, ja moottorin lämpeäminen normaalilämpöön kesti noin tunnin. Auto oli ollut ennen lähtöä piuhassa pari tuntia, ja maski on hyvin peitetty. Mutta ei kulkupuolessa mitään moitittavaa ole, jos ei ääntä pidä kauneusvirheenä. Voitaneen kuitenkin olettaa, että öljynlämpö saavutti 50 astetta jo muutaman ensimmäisen kilometrin aikana.

Missään aiemmassa kulkineessa en ole huomannut lämpötilan vaikuttavan noin radikaalisti käyntiääneen, nimenomaan reippaammin kuormitettuna. Sama on todettava myös kulutuslukemista, ilman kylmetessä kulutus nousee melko rajusti. Mutta tästä ehkä enempi dataa vähän tuonnempana.


Omassa kun on scangauge koko ajan päällä ja näyttää imuilman lämpötilan niin siitä on helppo kahtoo millon pitää laittaa coolerin päälle patjaa :mrgreen:
Se rohina alkaa kun imuilma on lähelle -10 eli sillon ulkona on jotain -17 tai kylmempi. Kun imuilman saa taas lämpöisemmäks niin käyntiääni muuttuu taas normaaliks.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 10:23
Kirjoittaja Sakurazuka
Petri R kirjoitti:"ei startannut" => ilmeisesti siis startti ei jaksanut pyörittää riittävästi konetta tms polttoainejärjestelmä ei saanut tarpeeksi painetta? => akku sökö.

"starttaa/pyörittää reippaasti konetta, mutta ei käynnisty" => hehku tms vika....


Kyseessä nimenomaan tuo jälkimmäinen tilanne, olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin asiasta. Eli viidesti jaksoi akku pyörittää starttia pitkään ja välillä kone hörähteli, mutta ei tulosta. Sitten naapuri antoi autostaan apuvirtaa ja startti pyöri vinhemmin, mutta ei vaikutusta. Kun latasin sitten akun laturilla täyteen ja sen jälkeen lämmitystolpassa 1,5h, niin lähti käyntiin. Joten kai ne on hehkut menneet. Onkos ne paha homma vaihtaa?

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 10:58
Kirjoittaja Jude-75
Sakurazuka kirjoitti:
Petri R kirjoitti:"ei startannut" => ilmeisesti siis startti ei jaksanut pyörittää riittävästi konetta tms polttoainejärjestelmä ei saanut tarpeeksi painetta? => akku sökö.

"starttaa/pyörittää reippaasti konetta, mutta ei käynnisty" => hehku tms vika....


Kyseessä nimenomaan tuo jälkimmäinen tilanne, olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin asiasta. Eli viidesti jaksoi akku pyörittää starttia pitkään ja välillä kone hörähteli, mutta ei tulosta. Sitten naapuri antoi autostaan apuvirtaa ja startti pyöri vinhemmin, mutta ei vaikutusta. Kun latasin sitten akun laturilla täyteen ja sen jälkeen lämmitystolpassa 1,5h, niin lähti käyntiin. Joten kai ne on hehkut menneet. Onkos ne paha homma vaihtaa?

Ei oo paha homma,näppärät sormet ja pitkä hylsy pitää olla ett pääsee käsiksi niihin hehkuihin.
Itelle oon vaihtanu 2 blueprintin hehkuu,makso motonetissa muistaakseni 33e kpl.sitä en tiiä toimiiko nuo ees kunnolla,mut lähtihän tuo fore toissaviikolla 26c pakkasesta lämmittättä käyntii tosin pienen sahaamisen jälkeen.. :roll:

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 19:15
Kirjoittaja jaalto65
-teme- kirjoitti:Omassa kun on scangauge koko ajan päällä ja näyttää imuilman lämpötilan niin siitä on helppo kahtoo millon pitää laittaa coolerin päälle patjaa :mrgreen:
Se rohina alkaa kun imuilma on lähelle -10 eli sillon ulkona on jotain -17 tai kylmempi. Kun imuilman saa taas lämpöisemmäks niin käyntiääni muuttuu taas normaaliks.


Noinko se onkin? Olin jotenkin alitajuisesti kuvitellut, ettei kylmä imuilma olisi paha juttu, kun sehän teoriassa on tiheämpää -> saisi enemmän ilmaa palotapahtumaan... Mutta tuota välijäähyn patjottamista voisi kokeilla. Sopiikos solumuovin kappale siihen ihan ongelmitta? Saako sillä myönteistä vaikutusta myös koneen lämpenemiseen?

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 19:22
Kirjoittaja Mauri H
jaalto65 kirjoitti:
-teme- kirjoitti:Omassa kun on scangauge koko ajan päällä ja näyttää imuilman lämpötilan niin siitä on helppo kahtoo millon pitää laittaa coolerin päälle patjaa :mrgreen:
Se rohina alkaa kun imuilma on lähelle -10 eli sillon ulkona on jotain -17 tai kylmempi. Kun imuilman saa taas lämpöisemmäks niin käyntiääni muuttuu taas normaaliks.


Noinko se onkin? Olin jotenkin alitajuisesti kuvitellut, ettei kylmä imuilma olisi paha juttu, kun sehän teoriassa on tiheämpää -> saisi enemmän ilmaa palotapahtumaan... Mutta tuota välijäähyn patjottamista voisi kokeilla. Sopiikos solumuovin kappale siihen ihan ongelmitta? Saako sillä myönteistä vaikutusta myös koneen lämpenemiseen?


Solumuovi vaan siihen jäähyn päälle, se käytännössä tukkii skoopin ja estää viimaa puhaltamasta moottorin päältä alle joten vaikuttaa kyllä lämpenemiseen.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 01 Maalis 2018, 09:11
Kirjoittaja Sakurazuka
faillite kirjoitti:Ihan käytännön kysymys helpottamaan lomalta paluuta keskellä yötä:
Subaru diesel seisoo nyt pääkaupunkiseudulla ulkona reilun viikon, lämötilat kai -10 -20 välillä. Hehkut toimii, uusi exiden akku ja pitïsi olla aika hyvin varauksessa, öljyt ja polttoainepuoli ok.
Mitä on odotettavissa, lähteekö vuoren varmasti käyntiin? Yli 3 vuoden viha-rakkaussuhteen aikana ei legacy ole ollut kertaakaan yôtä
yksin pakkasessa ulkona eli ei mitään kokemusta asiasta.


Noh, lähtikö biilisi hyvin käyntiin kylmänä?

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 01 Maalis 2018, 09:12
Kirjoittaja Sakurazuka
Äh, olin puusilmä: tuossahan se vastaus oli ylempänä :oops:

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 03 Maalis 2018, 22:07
Kirjoittaja Jampsu
Jude-75 kirjoitti:
Sakurazuka kirjoitti:
Petri R kirjoitti:"ei startannut" => ilmeisesti siis startti ei jaksanut pyörittää riittävästi konetta tms polttoainejärjestelmä ei saanut tarpeeksi painetta? => akku sökö.

"starttaa/pyörittää reippaasti konetta, mutta ei käynnisty" => hehku tms vika....


Kyseessä nimenomaan tuo jälkimmäinen tilanne, olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin asiasta. Eli viidesti jaksoi akku pyörittää starttia pitkään ja välillä kone hörähteli, mutta ei tulosta. Sitten naapuri antoi autostaan apuvirtaa ja startti pyöri vinhemmin, mutta ei vaikutusta. Kun latasin sitten akun laturilla täyteen ja sen jälkeen lämmitystolpassa 1,5h, niin lähti käyntiin. Joten kai ne on hehkut menneet. Onkos ne paha homma vaihtaa?

Ei oo paha homma,näppärät sormet ja pitkä hylsy pitää olla ett pääsee käsiksi niihin hehkuihin.
Itelle oon vaihtanu 2 blueprintin hehkuu,makso motonetissa muistaakseni 33e kpl.sitä en tiiä toimiiko nuo ees kunnolla,mut lähtihän tuo fore toissaviikolla 26c pakkasesta lämmittättä käyntii tosin pienen sahaamisen jälkeen.. :roll:

Noo miten sen nyt ottaa aika isolla prosentilla siellä on joku sellainen mikä ei aukee ja katkee tai jotain vastaavaa.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 03 Maalis 2018, 22:09
Kirjoittaja jaalto65
Mauri H kirjoitti:Solumuovi vaan siihen jäähyn päälle, se käytännössä tukkii skoopin ja estää viimaa puhaltamasta moottorin päältä alle joten vaikuttaa kyllä lämpenemiseen.


Skoopin ohessa on ilmaväylä myös välijäähystä ohi, ainakin tuossa -08 Legacyssa. Se on edestä katsottuna skoopin vasemmassa laidassa, puskien ilmaa noin voirasian laajuisen ritilän läpi moottorin vasempaan (jälleen edestä katsottuna) takaposkeen, suunnilleen huohotinletkun lähdön tienoille. Kenelläkään veikkausta, mitä Fuji Heavy Industriesin insinöörit on ajatelleet tuota ilmareittiä suunnitellessaan? Tukkisko tuonkin samalla kun patjottaa skoopin?

Tulin juuri lämpimästä pohjoisesta taas tänne kylmään etelään. Sen vuoksi olen nyt välijäähyn suojaamista tuumimassa...

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 03 Maalis 2018, 22:43
Kirjoittaja Mauri H
jaalto65 kirjoitti:
Mauri H kirjoitti:Solumuovi vaan siihen jäähyn päälle, se käytännössä tukkii skoopin ja estää viimaa puhaltamasta moottorin päältä alle joten vaikuttaa kyllä lämpenemiseen.


Skoopin ohessa on ilmaväylä myös välijäähystä ohi, ainakin tuossa -08 Legacyssa. Se on edestä katsottuna skoopin vasemmassa laidassa, puskien ilmaa noin voirasian laajuisen ritilän läpi moottorin vasempaan (jälleen edestä katsottuna) takaposkeen, suunnilleen huohotinletkun lähdön tienoille. Kenelläkään veikkausta, mitä Fuji Heavy Industriesin insinöörit on ajatelleet tuota ilmareittiä suunnitellessaan? Tukkisko tuonkin samalla kun patjottaa skoopin?

Tulin juuri lämpimästä pohjoisesta taas tänne kylmään etelään. Sen vuoksi olen nyt välijäähyn suojaamista tuumimassa...


Tuosta menee perinteisesti bensavehkeissä jäähdytysviima ahtimen pakopesän yli sellaista peltistä kanavaa pitkin.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 04 Maalis 2018, 09:38
Kirjoittaja jaalto65
Mauri H kirjoitti:Tuosta menee perinteisesti bensavehkeissä jäähdytysviima ahtimen pakopesän yli sellaista peltistä kanavaa pitkin.


Tuossapa ei turbo ole siellä päinkään, eikä mitään peltistä kanavaakaan olemassakaan. Eli insinööri säästösyistä käyttänyt samaa skooppia kuin bensavehkeissä?

Kun en mitään osaa tehdä yksinkertaisesti seuraamalla ohjeita, niin tukin skoopin nyt kappaleella "makkaraksi" rullattua umpisolumuovia. Meni samalla se ylimääräinen (?) ritilä tukkoon.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 04 Maalis 2018, 09:58
Kirjoittaja Mauri H
Joo Dieseliä varten ei tosiaan ole viitsitty muotoilla uutta skooppia.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 04 Maalis 2018, 18:03
Kirjoittaja jaalto65
https://photos.app.goo.gl/57qE6fR0UMjGGNa12

Nyt on kärsä tukossa. Melko nopea panna paikalleen ja ottaa pois. Alle minuutin kumminkin.

Ensihuomio on, että vaikuttaa selvästi positiivisesti koneen lämpeämiseen. Käytän kyllä tuommoista jatkossa aina kun elohopea painuu selvästi nollan alle. Kone myös säilyttää seisoessaan lämpönsä paremmin, kun reitti ylös on tukittu.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 07 Syys 2018, 16:42
Kirjoittaja subbee2009
faillite kirjoitti:Ihan käytännön kysymys helpottamaan lomalta paluuta keskellä yötä:
Subaru diesel seisoo nyt pääkaupunkiseudulla ulkona reilun viikon, lämötilat kai -10 -20 välillä. Hehkut toimii, uusi exiden akku ja pitïsi olla aika hyvin varauksessa, öljyt ja polttoainepuoli ok.
Mitä on odotettavissa, lähteekö vuoren varmasti käyntiin? Yli 3 vuoden viha-rakkaussuhteen aikana ei legacy ole ollut kertaakaan yôtä
yksin pakkasessa ulkona eli ei mitään kokemusta asiasta.

Subaru käyntiin ilman lämmittämistä -37 asteen pakkasesta.Normaali hehkutus ja starttaus.Kuin palmun alta ja ilman betonimyllyn ääntä.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 10 Syys 2018, 11:30
Kirjoittaja Matway
Missäs päin on näin kylmä tähän aikaan vuodesta... [emoji23]

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 17 Syys 2018, 16:45
Kirjoittaja Jampsu
Matway kirjoitti:Missäs päin on näin kylmä tähän aikaan vuodesta...

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla

Tais mennä miinus vahingossa plussan tilalle :lol: ne kelit on ollu viimeaikoina lähempänä.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 17 Syys 2018, 18:01
Kirjoittaja yason
Jampsu kirjoitti:
Matway kirjoitti:Missäs päin on näin kylmä tähän aikaan vuodesta...

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla

Tais mennä miinus vahingossa plussan tilalle :lol: ne kelit on ollu viimeaikoina lähempänä.


Oikeinhan ne meni, -37 asteen pakkanenhan on +37C. Vastaavasti -37 asteen lämpötila olisi ollut 37 astetta pakkasta :)

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 04 Marras 2018, 05:34
Kirjoittaja Fore33
Epäilen että autossani on akku menossa. Pitääkö akkua jotenkin koodata vaihdon jälkeen/käyttää huollossa Forester -12

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 05 Marras 2018, 17:53
Kirjoittaja Sandman1
Eipä taida näissä olla noiden vag ja baijerilaisten laitteiden ongelmia, kun ei ole mitään advanced virranhallinta härpäkkeitä

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 06 Marras 2018, 16:41
Kirjoittaja JuhaH
Taitaa ihan uusimpia myöten(?) olla sama, eli ainoa mitä käy on että radiosta hukkuu kanavat ja ECU hukkaa jotain opettelemiaan (ei kriittisiä) arvoja.

Re: Käynnistyminen pakkasessa

Lähetetty: 06 Marras 2018, 19:57
Kirjoittaja Sandman1
Ja vaihdonkin ajaksi voi syöttää OBDsta varajännitteen, niin ei mene edes ne.