Sivu 1/1

Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Lähetetty: 06 Maalis 2018, 08:30
Kirjoittaja Jude-75
Foresterista rupesi kuulumaan outoa napsuntaa voimalinjasta.. :shifty:
Kun autolla lähtee kiihyttää ristauksesta kaartaen vaikka vasemmalle nii kuulostas äkkiä ku vetonivel ois rikki mut sen pitäs olla kyllä kunnossa ja kumet ehjät.
Kuulin jostaki ett näissä olis ollu vm. 08-12
viskomurheita.
Niin se erwon mies oulussa arveli.
No,visko remontti maksaa n.tonnin,elikkä nyt kiinnoistas tietää onko muilla ollu samansuuntaisia ongelmia ja jos on osia tilattu nii saako muualta kuin marmorilta. :confused:
Niin ja auto on vm10 fore diiselillä.

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Lähetetty: 06 Maalis 2018, 09:09
Kirjoittaja JPA
Luistonesto tai ajonvakautus jarruttelee?

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Lähetetty: 06 Maalis 2018, 09:22
Kirjoittaja Jude-75
JPA kirjoitti:Luistonesto tai ajonvakautus jarruttelee?

Ei se oikee sekää passaa..se tekee samaa napsumista sulallaki tiellä..
Ja suoraan ajossa ei minkäänlaisia hälyääniä eikä ravistuksia tunnu..mystistä.. :think:
No taitaa olla helepoin ajaa vika ulos nii eipähän sitte jää epäselväksi.

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Lähetetty: 15 Touko 2018, 17:29
Kirjoittaja 3AHG
No miten tässä kävi ? Vaihdoitko viskon vai ?

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Lähetetty: 15 Touko 2018, 19:45
Kirjoittaja Jude-75
3AHG kirjoitti:No miten tässä kävi ? Vaihdoitko viskon vai ?

Ei onneks tarvinna vaihtaa viskoa eikä vetoniveltäkään.. :D
Syyllinen oli loppujen loppujenlopuksi vas.puolen pyöränlaakeri,sinänsä outoa kun tuossa on yleensä laakerit ruvennu jurraamaan mut tuo ei puhuna mittää..napsahteli vain kääntyessä.
Nyt kun forella on ajettu 260tkm nii kaikki pyöränlaakerit on vaihettu..ensimmäinen meni takaa 160tkm.kohalla ja 100tkm sisää meni kaikki muutkin..Noh kohta varmaan alakaa sama ralli alusta.. :crazy:

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Lähetetty: 16 Heinä 2018, 07:56
Kirjoittaja subbee2009
Viittaisko -09 Foresterin vänkärin puolen takapäästä kuuluva matala jurina samaan vaivaan? Vasemmalle kääntäessä ääni vähän voimistuu,oikealle kääntäessä ei kuulu mitään.Välystä ei tunnu olevan,eli rengas ei lonksu.

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Lähetetty: 16 Heinä 2018, 08:20
Kirjoittaja jaalto65
subbee2009 kirjoitti:Viittaisko -09 Foresterin vänkärin puolen takapäästä kuuluva matala jurina samaan vaivaan? Vasemmalle kääntäessä ääni vähän voimistuu,oikealle kääntäessä ei kuulu mitään.Välystä ei tunnu olevan,eli rengas ei lonksu.


Melkein poikkeuksetta noilla oireilla syypää on pyörän laakeri. Jos vaihdatat jossain, anna tarkastaa samalla laakerien kunto joka kulmasta, muitakin laakereita voi olla tulossa tiensä päähän. Ei tosin mitenkään välttämättä, joka laakeri voi mainiosti kestää sen 150 tkm enempi kuin toinen yksilö.

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Lähetetty: 16 Heinä 2018, 08:36
Kirjoittaja subbee2009
Forre on kuitenkin niellyt n.330.000 km ja ensimmäinen laakerinvaihto edessä.Moottori on toki vaihdettu 260.000 km:n paikkeilla,se tyyppivika.

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Lähetetty: 16 Heinä 2018, 09:25
Kirjoittaja jaalto65
Sen tyyppivian ilmeneminen vasta 260 tkm paikkeilla on poikkeuksellista, yleensä kai niillä taipumuksilla porsii selvästi aiemmin. Oma lekani jo heti sadantuhannen jälkeen. Kunpa nyt vaihtokone kestäisi...

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Lähetetty: 16 Heinä 2018, 12:58
Kirjoittaja subbee2009
Autolla on ajettu pitkää työmatkaa,siitä kovat km:t.Ruotsalaisen asiantuntijan mukaan syynä konerikkoihin on ylösalaisin oleva öljynsuodatin ilman takaiskuventtiiliä.Siitä syystä kestää n.15-30 sek.käynnistyksestä ennenkuin kampiakselin viimeinen laakeri saa kunnon voitelua.Eli käynnistysten määrä(pitkä ajo)selittää tuon vaimon auton kovat km:t.Toinen ääripää Kuopion Subaru-expertin,Saken,mukaan on koneen laukeaminen alle 40.000 km:n kohdilla.Se taas viittaa lyhkäisiin kauppareissuihin.Öljynvaihtovälit tosi tärkeitä!!!Erään Subarun takuukorjaus raukesi siihen kun öljynvaihtoväli oli ollut 15.085 km!!!Perustelut hylkäykselle;öljynvaihtoa ei suoritettu ajallaan kun meni 85 km yli.
Subaru myönsi tuon vian takia tuplatakuut,4 v ja 240.000 km.Rouvan autossa meni molemmat sopivasti yli.Hintaa koneenvaihdolle kaikkineen yli 7.000€.Nyt siinä on 2013 mallin 55.000 km ajettu peli.
Erwo Oulusta sanoi moottorin vaihdon jälkeen auton arvon nousevan n.2000 egeä joten koneen vaihdon jälkeen ei kannata autoa hävittää koska se tyyppivikakin on korjattu.
Muuten tosi hyvä peli,paitsi etuvaloumpiot hikoilee.Kerran oli pakko pistää auto käyntiin,pakkasta -37,eikä ongelmia.

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Lähetetty: 20 Heinä 2018, 15:06
Kirjoittaja subbee2009
Jepulis.Subesta molemmat takalaakerit uusiksi,n.180 egeä kappale.

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Lähetetty: 21 Heinä 2018, 01:01
Kirjoittaja Jappi
jaalto65 kirjoitti:Sen tyyppivian ilmeneminen vasta 260 tkm paikkeilla on poikkeuksellista, yleensä kai niillä taipumuksilla porsii selvästi aiemmin. Oma lekani jo heti sadantuhannen jälkeen. Kunpa nyt vaihtokone kestäisi...


No se ei ole mikään ihme että kestää, 08 oli pahempia vikoja kuin myöhemmät koneet. Eikä ole poikkeuksellista, kaikki niistä tulee hajoamaan ellei muut tapahtumat vie niitä liikenteestä, se vaan on tosiasia että kampilaakerin pukit murtuu ja sitten kampi...

Mutta tuo pyöränlaakereiden menekki on ihan linjassa omiin kokemuksiin.

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Lähetetty: 23 Heinä 2018, 07:19
Kirjoittaja jaalto65
Jappi kirjoitti:se vaan on tosiasia että kampilaakerin pukit murtuu ja sitten kampi...


Menee ohi otsikon, mutta menköön. Olen jonkun kerran vastaavaa lukenut ja vähän enempi pohtinut. Oliskohan tuo semmoinen taipumus, että se tosiaan koskee kaikkia, tai ainakin kaikkia alkupään EE20-koneita? Niitä paljonpuhuttuja kokoamisvirheitähän sattui kai vain ensimmäisten kuukausien aikana alkuvuodesta 2008.

Asia tietysti huolettaa kun oman autoni kone on aikanaan porsinut; uusi puolimoottori on asennettu vuonna 2012. Jotenkin sitä toivoisi, että siinä olisi kampilaakerin pukit vähän kestävänpää sorttia.

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Lähetetty: 23 Heinä 2018, 07:43
Kirjoittaja subbee2009
Moottorista vielä;tuntuu aika loogiselta vialta tuon ruotsalaisen expertin selitys öljynsuodattimesta ja voitelun puutteesta käynnistyksen jälkeen.Tuo ajettujen kilometrien määrä ennen koneen laukeamista vaihtelee tosi paljon,eli lyhyttä "kauppa-ajoa/pitkää työajoa",on suoraan suhteessa käynnistysten määrään.Aikoinaan mainostettiin pientä paljetta,paisunta-astiaa,johon ajon aikana kertyy painetta ilmapuolelle(toisella puolella öljy).Käynnistettäessä magneettiventtiili päästää paineistetun öljyn kiertoon,joten koneessa on heti oikeat öljynpaineet.Oliskohan tästä apua ongelmaan?

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Lähetetty: 24 Heinä 2018, 08:19
Kirjoittaja Kimpe
Tuo ruotsalaisten öljynpaineteoria on lytätty jo moneen otteeseen, joten siitä tuskin on kyse.
Aiheesta on tehty ihan tieteellinen tutkimuskin, jonka linkki oli täälläkin jaossa pari vuotta sitten. Kyseessä on tosiaan kampuran laakeripukkien huono muotoilu (terävä nurkka insertissä), johon syntyy jännityskeskittymä. Väsymisen myötä tuohon syntyy särö, joka lopulta kasvaa niin suureksi, että laakeripukki alkaa vatkata ja hajottaa kampuran.
Väsymiseen vaikuttaa oleellisesti resonanssitaajuudet ja voimat. Sama teho saadaan isommalla kierrosluvulla pienemmillä männänvoimilla. Käyttämällä isompia kierroksia saatetaan samalla välttää myös jokin resonanssitaajuus, joka vatkaa tuota laakeripukkia erityisen paljon. Sanoisin, että käytetyllä kierroslukualueella on ollut iso merkitys koneen kestolle.

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Lähetetty: 26 Heinä 2018, 23:57
Kirjoittaja HegeHege
Noin minäkin olen tuon ongelman ymmärtänyt.

Re: Foresterin voimansiirron outo napsuminen.

Lähetetty: 28 Heinä 2018, 01:53
Kirjoittaja Jappi
jaalto65 kirjoitti:
Jappi kirjoitti:se vaan on tosiasia että kampilaakerin pukit murtuu ja sitten kampi...


Menee ohi otsikon, mutta menköön. Olen jonkun kerran vastaavaa lukenut ja vähän enempi pohtinut. Oliskohan tuo semmoinen taipumus, että se tosiaan koskee kaikkia, tai ainakin kaikkia alkupään EE20-koneita? Niitä paljonpuhuttuja kokoamisvirheitähän sattui kai vain ensimmäisten kuukausien aikana alkuvuodesta 2008.

Asia tietysti huolettaa kun oman autoni kone on aikanaan porsinut; uusi puolimoottori on asennettu vuonna 2012. Jotenkin sitä toivoisi, että siinä olisi kampilaakerin pukit vähän kestävänpää sorttia.


Uusi pitäisi kaiken järjen mukaan olla viimeisintä mallia joten no worries.