HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Dieselin outo"läkättävä"ääni.

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Jude-75
Viestit: 22
Liittynyt: 31 Heinä 2017, 12:54

Dieselin outo"läkättävä"ääni.

ViestiKirjoittaja Jude-75 » 26 Maalis 2018, 11:14

Foresterin dieseliin tullu outo sivuääni,vähän samanlainen kuin venttiilit naputtasi.
Tietääkö kukaan onko nuissa hydenostimet vai säädettävät venttiilivälykset?
Erwo oulussa arveli ett suuttimesta vois tulla,ite pelkään ett joku laakeri tullu tiesä päähän.mystistä.. :dontknow:
Kylymänä se ei läkätä vasta kun on kone ajettu täysin lämpöseksi.
No,jos siellä joku pahempi vika on nii tuleeha se aikoinaan ulos,mut saattaa tulla kallilla tavalla.
Niin ja auto on 10 mallia ja ns"paremmalla"moottorilla ja 260tkm mittarissa.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Dieselin outo"läkättävä"ääni.

ViestiKirjoittaja -teme- » 26 Maalis 2018, 13:43

Tarkastappa apulaitehihnan hydraalinen kiristin, se kun on tiensä päässä alkaa pitämään naputusta.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Jylyppy
Viestit: 34
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 14:09

Re: Dieselin outo"läkättävä"ääni.

ViestiKirjoittaja Jylyppy » 29 Maalis 2018, 22:44

-teme- kirjoitti:Tarkastappa apulaitehihnan hydraalinen kiristin, se kun on tiensä päässä alkaa pitämään naputusta.


Ja laturin vapaakytkin myös!

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Dieselin outo"läkättävä"ääni.

ViestiKirjoittaja Jappi » 05 Touko 2018, 22:05

Jude-75 kirjoitti:Foresterin dieseliin tullu outo sivuääni,vähän samanlainen kuin venttiilit naputtasi.
Tietääkö kukaan onko nuissa hydenostimet vai säädettävät venttiilivälykset?
Erwo oulussa arveli ett suuttimesta vois tulla,ite pelkään ett joku laakeri tullu tiesä päähän.mystistä.. :dontknow:
Kylymänä se ei läkätä vasta kun on kone ajettu täysin lämpöseksi.
No,jos siellä joku pahempi vika on nii tuleeha se aikoinaan ulos,mut saattaa tulla kallilla tavalla.
Niin ja auto on 10 mallia ja ns"paremmalla"moottorilla ja 260tkm mittarissa.


Jos on enää ajankohtainen...
Katohan kuitenkin se koneen valmistusaika... Kuulostaa nimittäin pelottavasti samalta kuin omani oireet aikanaan. Kampi poikki.

Hydenostimet tais olla, multa löytyy yhden koneen verran niitä. Myöskin suuttimet löytyy -14 malliset.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Dieselin outo"läkättävä"ääni.

ViestiKirjoittaja yason » 06 Touko 2018, 18:46

Ehkä tää on hyvä ketju kysäistä vähän samanlaista.

Bokseridiesel käy sinänsä nätisti, mutta tyhjäkäynnillä välillä karkeammin ja välillä hiljaisemmin. Kuuluu pieni naksahdus ja jotain menee päälle ja pois vähän samaan tapaan kuin ilmastoinnin kompura, ja moottorin ääni muuttuu. Vaan kun tuo teki sitä talvellakin, jolloin kompuraa ei kai ikinä käynnistetä.

Vaihtumistiheys on ehkä jotain puoli minuuttia-minuutti. Mikä siellä kytkeytyy päälle? Lämmittääkö se katalysaattoria lisäämällä polttoaineen syöttöä vai mitä? Tyhjäkäyntikierrokset heilahtavat hieman, kun tuo menee päälle tai pois, mutta eivät muutu olennaisesti.
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Dieselin outo"läkättävä"ääni.

ViestiKirjoittaja KK9 » 06 Touko 2018, 20:42

yason kirjoitti:Ehkä tää on hyvä ketju kysäistä vähän samanlaista.

Bokseridiesel käy sinänsä nätisti, mutta tyhjäkäynnillä välillä karkeammin ja välillä hiljaisemmin. Kuuluu pieni naksahdus ja jotain menee päälle ja pois vähän samaan tapaan kuin ilmastoinnin kompura, ja moottorin ääni muuttuu. Vaan kun tuo teki sitä talvellakin, jolloin kompuraa ei kai ikinä käynnistetä.

Vaihtumistiheys on ehkä jotain puoli minuuttia-minuutti. Mikä siellä kytkeytyy päälle? Lämmittääkö se katalysaattoria lisäämällä polttoaineen syöttöä vai mitä? Tyhjäkäyntikierrokset heilahtavat hieman, kun tuo menee päälle tai pois, mutta eivät muutu olennaisesti.

Flektin päälle lähtö aiheuttaa tuota, vaikkei ilmastointi olisikaan päällä!
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Dieselin outo"läkättävä"ääni.

ViestiKirjoittaja out » 06 Touko 2018, 22:20

Kyllähän noi ainakin - 08 ja - 11 tyhjäkäynnillä muuttelee äänimaailmaa välillä. Ilmastointi on yksi syy, toinen on se kun ne kalibroi suuttimia(-08 kalibroi paljon useemmin), kolmas syy on hämärä kun tuntuu että pakopuolen äänimaailma joskus muuttuu mutta syytä en tiedä. Välillä - 11 nostaa kierroksiakin jotta lämpenis nopeammin tms. Kalibroinnin aikanahan kone raksuttaa välillä aika rumasti.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Dieselin outo"läkättävä"ääni.

ViestiKirjoittaja yason » 06 Touko 2018, 22:31

out kirjoitti:Kalibroinnin aikanahan kone raksuttaa välillä aika rumasti.


Äänimaailma muuttuu tosiaan, mutta tämä lienee yksi, minkä ansiosta olen varmaan kiinnittänyt huomiotakin koko ääneen. Luin foorumin ketjun tuosta kalibroinnista ja tutulta kuulosti. Kaamea ronksotus kuin 80-luvun dieselmersua käynnistäisi -20 asteen pakkasessa, ja sitten taas myöhemmin kehrää kuin kissa, jolloin moottori ei kabiinin puolelle edes kuulosta dieseliltä...
Outback MY10 diesel/mt

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Dieselin outo"läkättävä"ääni.

ViestiKirjoittaja Jappi » 06 Touko 2018, 23:38

yason kirjoitti:Ehkä tää on hyvä ketju kysäistä vähän samanlaista.

Bokseridiesel käy sinänsä nätisti, mutta tyhjäkäynnillä välillä karkeammin ja välillä hiljaisemmin. Kuuluu pieni naksahdus ja jotain menee päälle ja pois vähän samaan tapaan kuin ilmastoinnin kompura, ja moottorin ääni muuttuu. Vaan kun tuo teki sitä talvellakin, jolloin kompuraa ei kai ikinä käynnistetä.

Vaihtumistiheys on ehkä jotain puoli minuuttia-minuutti. Mikä siellä kytkeytyy päälle? Lämmittääkö se katalysaattoria lisäämällä polttoaineen syöttöä vai mitä? Tyhjäkäyntikierrokset heilahtavat hieman, kun tuo menee päälle tai pois, mutta eivät muutu olennaisesti.


Jos on 08-09 niin ilmastointia käytetään talvella lämmitykseen.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron