HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Uusi DPF, mistä

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
jik
Viestit: 11
Liittynyt: 21 Huhti 2018, 09:41

Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja jik » 07 Kesä 2018, 14:32

OB:ni (2012, 275tkm) dfp näyttää tulleen tiensä päähän, onkohan kokemusta mistä kannattaa ostaa?

Löysin tälläisen https://www.ebay.com/itm/SUBARU-IMPREZA ... #vi-ilComp, onkohan kukaan ostanut?
OB 12

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Mauri H » 07 Kesä 2018, 20:14

Toi ei näytä kyllä lainkaan alkuperäisen kaltaiselta. Itse poistaisin koko loukun ja antaisin Sakun Artec Powerista softata autosta sekä DFP:n että EGR:n pois ja samalla vähän lisätä löylyä koneeseen.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Jampsu » 08 Kesä 2018, 19:40

Mauri H kirjoitti:Toi ei näytä kyllä lainkaan alkuperäisen kaltaiselta. Itse poistaisin koko loukun ja antaisin Sakun Artec Powerista softata autosta sekä DFP:n että EGR:n pois ja samalla vähän lisätä löylyä koneeseen.

+1
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Tapiok » 08 Kesä 2018, 22:19

Subarun DPF:n hinta on lähiaikoina muuttunut inhimillisempään suuntaan. Nykyään hintalappu alkaa ykkösellä, näin Rantakare tällä viikolla informoi. Omassa pelissä alkoi poltot olla alle 100 km välein tämän kevään lämpimällä kelillä, suoritettiin tänään pakkopoltto, katsotaan mitä se auttaa. 741 regenerointia, joista on mennyt onnistuneesti läpi 451 kpl, vaikka olen koettanut ihan tosissaan ajaa poltot loppuun. Eli yksinkertaisella matematiikalla keskimääräinen polttoväli on ollut 250 km.

Voitaneen sanoa, ettei tähän talouteen tule enää toista diesel Subarua. Ja bensaversionkin kanssa on ihan niin ja näin. :banghead:
Subaru XV 2.0d MY12

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Jappi » 09 Kesä 2018, 01:02

Tapiok kirjoitti:
Voitaneen sanoa, ettei tähän talouteen tule enää toista diesel Subarua. Ja bensaversionkin kanssa on ihan niin ja näin. :banghead:


Itsellä sama, tosin sillä erolla että tulee bensa. Ykköskopan vaparifore tulee jahti/kakkosautoksi. Uudempia ei tule...

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Jampsu » 09 Kesä 2018, 13:54

Eikö ny vaan ois helpompaa käydä ottaa ne turhakkeet mäkeen niin ei tarvitse tuskailla. Kuten jo todettuakin niin ei niitä dpf poistoja kyttäillä ku 2016 ja uudemmista.
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Lohimies
Viestit: 119
Liittynyt: 02 Touko 2016, 09:16

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Lohimies » 09 Kesä 2018, 16:10

Jampsu kirjoitti:Eikö ny vaan ois helpompaa käydä ottaa ne turhakkeet mäkeen niin ei tarvitse tuskailla. Kuten jo todettuakin niin ei niitä dpf poistoja kyttäillä ku 2016 ja uudemmista.

Ei ne usko. Ensin ostetaan se diesel, vaikka on tiedossa mitä vessoja ne on. Sitten täällä joku neuvoo, että käy nyt ainakin ihmeessä heti ensimmäisenä poistattamassa se dpf, ja samalla enemmän vetoja koneeseen. Ei ne käy. Sitten tuskaillaan kun vehkeet ei toimi. Epic fail.

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Jampsu » 09 Kesä 2018, 19:46

Itse ollu kyl tyytyväinen ku fore meni heti softattavaks ku tuli pihaan 220tkm ajettuna nyt 315tkm ja eipä ole tarvinnu taistella niiltä osin yhtään 8-)
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 677
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja KK9 » 09 Kesä 2018, 20:05

Niin tai sit käy niin ku mulla kävi OB:n kanssa, ku vein egr:n takia korjattavaks.
Sanoin et tulppaavat sen niin ongelmat poistuu. No seuraavana päivänä kaveri soittaa ettei egr:n putsaus auttanu ongelmaan, sit kysyin et tulppasitteko niin kuin pyysin. Tähän kaveri vastaa et sithän täytyy ohjelmoida uudestaan (touhuaa enimmäkseen VAGilaisten kanssa)! Tuumasin et ei tarvii ja tulppaa vaan. Tulppasivat ja sen jälkeen ei mitään ongelmia.
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Tapiok » 09 Kesä 2018, 21:17

Lohimies kirjoitti:
Jampsu kirjoitti:Eikö ny vaan ois helpompaa käydä ottaa ne turhakkeet mäkeen niin ei tarvitse tuskailla. Kuten jo todettuakin niin ei niitä dpf poistoja kyttäillä ku 2016 ja uudemmista.

Ei ne usko. Ensin ostetaan se diesel, vaikka on tiedossa mitä vessoja ne on. Sitten täällä joku neuvoo, että käy nyt ainakin ihmeessä heti ensimmäisenä poistattamassa se dpf, ja samalla enemmän vetoja koneeseen. Ei ne käy. Sitten tuskaillaan kun vehkeet ei toimi. Epic fail.


Edelleen mietityttää katsastus ja varsinkin pakokaasumittaus. Toki senhän voi käydä hakemassa sopivasta pajasta ennakkoon ja sehän on vahvempi kuin asemalla tehty mittaus.
Subaru XV 2.0d MY12

Avatar
Jampsu
Viestit: 1209
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Jampsu » 10 Kesä 2018, 05:02

0.00 oli vasta K arvo. Ja 2v päästä seuraava katsastus
JDM Legacy GT spec b AT MY04 & JDM Impreza WRX STI spec. C RA WR limited MY05 *harraste lelu*
Forester XS TD -11 Mökkiöljy käyttis Tuned by Artec Power
Ex. Subarut: my99 legacy gt-b, my05 legacy gt spec b, my04 legacy gt spec b, Legacy my04 2.5L stw.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Mauri H » 10 Kesä 2018, 09:36

Tapiok kirjoitti:
Lohimies kirjoitti:
Jampsu kirjoitti:Eikö ny vaan ois helpompaa käydä ottaa ne turhakkeet mäkeen niin ei tarvitse tuskailla. Kuten jo todettuakin niin ei niitä dpf poistoja kyttäillä ku 2016 ja uudemmista.

Ei ne usko. Ensin ostetaan se diesel, vaikka on tiedossa mitä vessoja ne on. Sitten täällä joku neuvoo, että käy nyt ainakin ihmeessä heti ensimmäisenä poistattamassa se dpf, ja samalla enemmän vetoja koneeseen. Ei ne käy. Sitten tuskaillaan kun vehkeet ei toimi. Epic fail.


Edelleen mietityttää katsastus ja varsinkin pakokaasumittaus. Toki senhän voi käydä hakemassa sopivasta pajasta ennakkoon ja sehän on vahvempi kuin asemalla tehty mittaus.


Ne mittaa vain K-arvoa eikä hiukkasloukku vaikuta siihen yhtään mitään.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Tapiok » 11 Kesä 2018, 08:00

Ja toki ainahan sen päästömittauslapun voi käydä hakemassa sopivasta paikasta ennen katsastusta. Sehän on vahvempi paperi katsastuksessa kuin konttorilla tehty testi. Yhden edellisen auton kanssa joutui näin tekemään pariin otteeseen ja näkihän sen jo katsastusmiehen naamasta jotta vitutti. ;)

Täytyy nyt seurata miten tuo polttelee tulevaisuudessa ja tehdä tarvittavat toimenpiteet vasta sen jälkeen.
Subaru XV 2.0d MY12

Happis
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Kesä 2018, 23:20

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Happis » 16 Kesä 2018, 23:24

Hei onko merkitystä missä dpf ohitus ja optimointi,tiedän maineelta hyvät mutta saako edullisemmasta paikasta samat jutut luotettavasti? Hintaerot kuitenkin satoja euroja.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Mauri H » 17 Kesä 2018, 08:58

Happis kirjoitti:Hei onko merkitystä missä dpf ohitus ja optimointi,tiedän maineelta hyvät mutta saako edullisemmasta paikasta samat jutut luotettavasti? Hintaerot kuitenkin satoja euroja.


Ei ole kokemusta kuin Sakusta ja miettimättä käyttäisin hänen palveluitaan jälleen kerran, vaikka olisikin halvempia vaihtoehtoja. Kuten usein elämässä, halvin ei ole paras ja auton ohjelmointi on ehdottomasti niitä juttuja joissa osaava ja vähemmän osaava tekevät kovin erilaista jälkeä. Mahdollisesti muutaman satasen säästö harmittaa joka ikinen päivä.

Eli loppukaneetti, jos jollakulla on todella kova track record, äärimmäisen tyytyväiset asiakkaat ja hyvä maine niin valinta on turvallinen.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

Petri R
Viestit: 75
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:24

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Petri R » 17 Kesä 2018, 10:10

Japanian dieselit (esim. Subbe ja Tojo) ovat olleet pitkään enemmän tai vähemmän hankalia ohjelmoitavia eikä kaikki ole edes haluaneet yrittää ohjelmoida niitä. Subbejen osalta taitaa Sakulla olla pisin historia ja "hiljainen tieto". Lisäksi Saku kyllä käyttää aikaa softan räätälöintiin ja koeajoihin...ei siis työnnetä vain joku "yleinen sinnepäin tehty ohjelma" kaikkiin yksilöihin.

Happis
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Kesä 2018, 23:20

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Happis » 17 Kesä 2018, 10:28

Jep. Osaako joku sanoa kuinka kauan vikatilassa (eli dpf tukossa) olevalla autolla on turvallista ajaa? Pieni tehohävikki ei sinänsä ongelma.

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Mauri H » 17 Kesä 2018, 11:22

Happis kirjoitti:Jep. Osaako joku sanoa kuinka kauan vikatilassa (eli dpf tukossa) olevalla autolla on turvallista ajaa? Pieni tehohävikki ei sinänsä ongelma.


Riippuu osittain siitä aiotko poistaa ko. tukostimen vai haaveiletko sen puhtaaksi poltosta vielä.

Jos tarkoitus on se tyhjätä niin ajeleehan sillä varovasti tovin.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

rs 200
Viestit: 175
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:57

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja rs 200 » 17 Kesä 2018, 12:05

Happis kirjoitti:Hei onko merkitystä missä dpf ohitus ja optimointi,tiedän maineelta hyvät mutta saako edullisemmasta paikasta samat jutut luotettavasti? Hintaerot kuitenkin satoja euroja.

Kokemusta on, Celtic Tuningin softa oli 2 viikkoa kiinni Diesel Foresterissa. Softan asennus kesti vajaan puolituntia, siitäkin ohjelmaa odoteltiin lähetetyksi 20min. Softan asennuksen juuri ja juuri huomasi ajossa, tehot parani hieman mutta suurin ongelma oli vikavalo. Se jäi palamaan eikä sitä saatu millään obd laitteella pois. 2 viikon testiajan jälkeen autoon palautettiin orggissofta, Saku oli palannu lomalta ja vein Suben hellien käsien alle. Autolla käytiin ajamassa, otettiin softa talteen, etsittiin sopiva ohjelma versio, ladattiin softa autoon ja lähdettiin ajamaan. Tällä kertaa säätäessä meni melkein 2 tuntia johtuen ahtopaineiden säätöjen heilumisista. Mutta lopputuloksena auto suorastaan hyökkäsi liikkeellee ja kiihtyi 80-120 vähintäänkin riittävän ripeästi. Työn lopullinen hintaero oli noin 250€, toki olen Sakun kanta-asiakas..
Minä en suosittele bulkkiohjelmaa, tuo oli ensimmänen kokeilu mikä jäi myös viimeiseksi..

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja -teme- » 17 Kesä 2018, 12:16

Itsekkin kyllä sakun puoleen kääntyisin, nykysellä sakun softaamana on ajettu miltei 90tkm ilman yhtäkään softaan liittyvää ongelmaa.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Happis
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Kesä 2018, 23:20

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Happis » 17 Kesä 2018, 12:32

Kiitos kommenteista!

Ajelen vielä tovin tukkoisella ja vajaavoimaisella ja sit sakun käsittelyyn.

J

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Tapiok » 24 Elo 2018, 10:56

Omassa autossa taisi nyt tihentyneen hiukkaspolton syy löytyä, kun soittelin Sakulle ja kyselin mitä asialle tehtäisiin. Sanoi heti , että katsopa coolerilta kaasuläpäkotelolle menevä letku, se on usein halki ja aiheuttaa ko ongelman. Ja kappas vaan, kun kädellä kopasin, oli koko käsi mustassa öljytöhnässä. Nyt vaan metsästämään uutta letkua, ovat kuulemma vaikeita löytää kovan kysynnän takia.
Subaru XV 2.0d MY12

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja -teme- » 24 Elo 2018, 11:45

Tapiok kirjoitti:Omassa autossa taisi nyt tihentyneen hiukkaspolton syy löytyä, kun soittelin Sakulle ja kyselin mitä asialle tehtäisiin. Sanoi heti , että katsopa coolerilta kaasuläpäkotelolle menevä letku, se on usein halki ja aiheuttaa ko ongelman. Ja kappas vaan, kun kädellä kopasin, oli koko käsi mustassa öljytöhnässä. Nyt vaan metsästämään uutta letkua, ovat kuulemma vaikeita löytää kovan kysynnän takia.


Itse vaihdoin siihen silikoni mutkan tilalle, motonetistä pitäs löytyä ja koko muistaakseni oli 70mm 45 asteen kulma, vähän joutuu lyhentämään sitä mutta käy paikalleen muuten suoraan. Ja uudet klemmarit kannattaa ottaa myös.

Edit. https://www.motonet.fi/fi/tuote/450584/ ... 0x70x125mm
Tuossahan tuo on.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Tapiok » 24 Elo 2018, 12:19

Ehdin jo löytämään vissiin Suomen ainoan letkun, 1 kpl oli pitkästä aikaa tullut Rantakareelle hyllyyn. On kuulemma koko ajan loppu valmistajalta.
On tämä ihan yhtä pirua, kun Subarun merkkihuolto ei tuotakaan selvää vikaa huomannut, kun pyysin selvittämään tihentynyttä polttotarvetta. Ei kuulemma näy testerillä. ;)

Onko kellään hajua miten muuten suoritetaan tuo Oli dilution -nollaus öljynvaihdon yhteydessä? Ilmeisesti onnistuu vain testerillä, mutta ei vissiin tarvitse olla Subarun oma testeri?
Subaru XV 2.0d MY12

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja Tapiok » 24 Elo 2018, 12:41

Tuossahan on selitettynä mitä aiheuttaa tuon letkun vuoto, kone käy huomattavan rikkaalla seoksella ja rupeaan likaamaan DPF:ää kiihtyvällä tahdilla.
Minkään muun auton kanssa tähän asti ei ole joutunut itse etsimään selviä vikoja merkkihuollon jälkeen näin paljoa.

https://www.youtube.com/watch?v=dP2KeX8CYmc
Subaru XV 2.0d MY12

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi DPF, mistä

ViestiKirjoittaja -teme- » 24 Elo 2018, 19:00

Tottakai kone alkaa pyörimään rikkaalla kun osa ahtoilmasta karkaa ja rikkaalla käyminen tietysti vaikuttaa palotilaan ja kaikkeen sen jälkeen. Eli kannattaa muittenkin silmäillä tuota imusarjan ja coolerin välistä putkea. Siinä ei iso vekki tarvii olla niin alkaa vuotamaan. Ja suosittelenki tuota silikonista niin eipähän ainakaan enää halkee.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa