Sivu 1/1

Forester pöläyttää käynnistettäessä

Lähetetty: 28 Heinä 2018, 12:30
Kirjoittaja taistok
Subaru forester 2008 on ruvennut pöläyttelemään siniset savut kun laittaa käyntiin muutaman tunnin seisomisen jälkeen. Jos seisoo useamman vuorokauden on savu aika sankkaa. Moottori kevyesti säädetty hiukkassuodattimen poiston ja pakokaasun takaisin kierron tulppauksen jälkeen. Onko muilla samoja kokemuksia noiden toimenpiteiden jälkeen vai onko turbo lopussa vai mistä öljy pääsee polttoon. Välijäähdytin oli puhdas kun se garkistettiin. Moottorilla ajettu 350 000 km.

Re: Forester pöläyttää käynnistettäessä

Lähetetty: 28 Heinä 2018, 12:58
Kirjoittaja out
Noillehan on ominaista että käynnistäessä päästää sinertävät savut tietyissä olosuhteissa. Että vähä riippuu savuista tarviiko olla huolissaan. Eli itellä 08 uudesta saakka päästi usein pienen pölläytyksen kun starttas.

Re: Forester pöläyttää käynnistettäessä

Lähetetty: 28 Heinä 2018, 22:57
Kirjoittaja jaalto65
En osaa mitään erityisemmin ehdottaa, paitsi että ahtimen ei kai pitäisi olla epäiltyjen listan kärkipäässä, jos välijäähy kerran on puhdas.

Hukkuuko öljyä jotenkin poikkeuksellisia määriä? On kai pakko hukkua, mitenkä sitä savua tyhjästä...

Re: Forester pöläyttää käynnistettäessä

Lähetetty: 29 Heinä 2018, 15:06
Kirjoittaja Jari_w123
Dieselissä sininen savu ei yleensä ole öljysavua. Sininen savu dieselissä viittää kuluneisiin suuttimiin jolloin palaminen ei ole täydellistä. Savun haju on samalla kitkerä ja muistuttaa grillissä käryävän sytysnesteen hajua. Mulla oli itellä diesel joka kulutti öljyä, vasta kun öljyä kului 2,6 litraa tuhannella alkoi öljysavu näkymään pakoputkessa.

Re: Forester pöläyttää käynnistettäessä

Lähetetty: 29 Heinä 2018, 15:27
Kirjoittaja Jappi
Haju sen kertoo, jos savu on kitkerän hajuinen niin kyseessä on palamaton polttoaine. Öljysavu on sellaisen "makeanimelän" hajuinen, eikä yleensä koskaan esiinny kylmässä dieselissä.

Re: Forester pöläyttää käynnistettäessä

Lähetetty: 29 Heinä 2018, 15:52
Kirjoittaja jaalto65
Jappi kirjoitti:Haju sen kertoo, jos savu on kitkerän hajuinen niin kyseessä on palamaton polttoaine. Öljysavu on sellaisen "makeanimelän" hajuinen, eikä yleensä koskaan esiinny kylmässä dieselissä.

Jari_w123 kirjoitti:Dieselissä sininen savu ei yleensä ole öljysavua. Sininen savu dieselissä viittää kuluneisiin suuttimiin jolloin palaminen ei ole täydellistä. Savun haju on samalla kitkerä ja muistuttaa grillissä käryävän sytysnesteen hajua. Mulla oli itellä diesel joka kulutti öljyä, vasta kun öljyä kului 2,6 litraa tuhannella alkoi öljysavu näkymään pakoputkessa.


Joo, nuo käy järkeen. Oma havaintoni on, että öljysavu myös on mustempaa sävyltään.

Re: Forester pöläyttää käynnistettäessä

Lähetetty: 29 Heinä 2018, 16:57
Kirjoittaja -teme-
Sanoisin että normaalia, omakin pölläyttää silloin tällöin, tosin pannut merkille että mitä lämpimämpi keli niin sitä useammin pölläyttää koska talvella ei taida koskaan savuta.

Re: Forester pöläyttää käynnistettäessä

Lähetetty: 14 Elo 2018, 21:19
Kirjoittaja jarkkoo
Meilläkin pöläyttelee sillon tällöin, mutta on kyllä selkeesti huohotusöljyä, koska loppui melkein heti kun kokeeksi muutin huohotuksen pois imuputkesta.
Nyt on öljynerotin huohottimessa (Land Roverin muovipönttö) ja jossain määrin tuntuu toimivan kun n. desin parin tankillisen matkalla on kaapannut, joskin kyllä siitä öljysumua pääse kuitenkin läpi. Katosi muuten kaikki kummalliset kylmäkalinat ja muut ihmeellisyydet kun huohotus oli suoraan purkkiin, sitä höyryn määrää ja käryä ei vaan kestäny eli siksi nyt hyvän erottimen metsästys käynnissä.

edit: n. 215tkm mittarissa nyt, ei tietoa koneen vaihdosta/rempasta mutta pieni epäilys kyllä ettei olisi alkuperäinen.

Re: Forester pöläyttää käynnistettäessä

Lähetetty: 16 Elo 2018, 12:42
Kirjoittaja jaalto65
jarkkoo kirjoitti:Meilläkin pöläyttelee sillon tällöin, mutta on kyllä selkeesti huohotusöljyä, koska loppui melkein heti kun kokeeksi muutin huohotuksen pois imuputkesta.
Nyt on öljynerotin huohottimessa (Land Roverin muovipönttö) ja jossain määrin tuntuu toimivan kun n. desin parin tankillisen matkalla on kaapannut, joskin kyllä siitä öljysumua pääse kuitenkin läpi. Katosi muuten kaikki kummalliset kylmäkalinat ja muut ihmeellisyydet kun huohotus oli suoraan purkkiin, sitä höyryn määrää ja käryä ei vaan kestäny eli siksi nyt hyvän erottimen metsästys käynnissä.

edit: n. 215tkm mittarissa nyt, ei tietoa koneen vaihdosta/rempasta mutta pieni epäilys kyllä ettei olisi alkuperäinen.


En nyt tiedä hyvästä tai huonosta, mutta omassani toimii tällainen https://photos.app.goo.gl/EMEMKcoB9dCtaCqT6
Se on paikallisessa pienehkössä merkkihuollossa tehty. Siis muovipullo, johon huohotusletku tulee toiselta puolelta ja jatkaa toiselta puolelta. Purkin alakulmasta laskee kolmas letku ahtimen öljypohjaan, josta öljy siis palaa kiertoon. Koska minusta oli vielä ilmeinen vaara, että pisaroita syöksyy läpi purkin, lisäsin tuon toisessa kuvassa näkyvän pellinpalan haittalevyksi, jota kiertäessä nestemäinen tavara sinkoaa purkin seiniin tai pohjalle.

Viritys on toiminut jo kuukausikaupalla ja yli 15000 km. Ajastaanhan varmaan purkki pitää vaihtaa uuteen, saa nähdä koska.

Re: Forester pöläyttää käynnistettäessä

Lähetetty: 21 Elo 2018, 16:10
Kirjoittaja Petri R
varmaan noita huohottimia/öljyn kerääjiä saa ihan siistejä tehdastekoisiakin (esim. Motorsportin puolelta), mutta liittyykö tuohon muutokseen mitään erityistä huomiotavaa....esim. jäätyminen talvella tms?

Re: Forester pöläyttää käynnistettäessä

Lähetetty: 21 Elo 2018, 19:19
Kirjoittaja jaalto65
Petri R kirjoitti:varmaan noita huohottimia/öljyn kerääjiä saa ihan siistejä tehdastekoisiakin (esim. Motorsportin puolelta), mutta liittyykö tuohon muutokseen mitään erityistä huomiotavaa....esim. jäätyminen talvella tms?


Pätkäajossa viime talvena kertyi vettä erottimen pohjalle. Jonkun kerran imin sen sieltä pois... Toisaalta se häipyi kyllä sittenkin kun ajoi pitemmän välin niin että purkin pohjalta vedet suli ja joko höyrystyi tai palasi öljykiertoon. Mikä on tietysti vähemmän hilpeä asia, vesi moottoriöljyn seassa, mutta kai se jollain pitemmällä matkalla höyrystyy sen verran että kulkee höyrynä erottimen läpi pois poikkeen?

Mitään jäätymisen aiheuttamia ongelmia en kohdannut.

Re: Forester pöläyttää käynnistettäessä

Lähetetty: 22 Elo 2018, 07:49
Kirjoittaja jarkkoo
jaalto65 kirjoitti:En nyt tiedä hyvästä tai huonosta, mutta omassani toimii tällainen https://photos.app.goo.gl/EMEMKcoB9dCtaCqT6
Se on paikallisessa pienehkössä merkkihuollossa tehty. Siis muovipullo, johon huohotusletku tulee toiselta puolelta ja jatkaa toiselta puolelta. Purkin alakulmasta laskee kolmas letku ahtimen öljypohjaan, josta öljy siis palaa kiertoon. Koska minusta oli vielä ilmeinen vaara, että pisaroita syöksyy läpi purkin, lisäsin tuon toisessa kuvassa näkyvän pellinpalan haittalevyksi, jota kiertäessä nestemäinen tavara sinkoaa purkin seiniin tai pohjalle.

Viritys on toiminut jo kuukausikaupalla ja yli 15000 km. Ajastaanhan varmaan purkki pitää vaihtaa uuteen, saa nähdä koska.


Miten toi paluu on toteutettu siihen turbon öljypohjaan, nippa kylkeen kylmästi vai? Olishan tuo kätevämpi tehdä itellekin noin vs tuo nykyinen, erilliseen pieneen purkkiin kerääminen.

Tulipas huomattua nyt kun käytin tuon erottimen irti ihan mielenkiinnosta, että siinä on pieni suunnittelubugi (tai sitten ostamani on viallinen), erottimen lähtönippaan kertyy öljyä jolla ei ole muuta reittiä pois kuin lähtöletkua pitkin kohti mottoria. Pitää kokeilla tehdä pieni reikä mistä öljy pääsee valumaan erottimen alaosaan.

Kilpailijan kataloogista muuten löytyi kanssa ihan toimivan oloinen tehdasvalmisteinen erotin, BMW:n bensakaseissa on sellainen sykloonipurnukka mitä kohtuuedullisena voisi kokeilla myös Subaruun.

Re: Forester pöläyttää käynnistettäessä

Lähetetty: 22 Elo 2018, 08:16
Kirjoittaja jaalto65
En ole tuota paluuletkutusta sen tarkemmin syynännyt. En kuitenkaan usko että siihen on mitään nippaa asennettu, lisäys kun yritettiin toteuttaa vähimmin mahdollisin muutoksin. Jostainhan se normaali öljykierto ahtimelle menee, uskoisin että haaroitus on tehty siihen juuri ennen ahdinta.

Re: Forester pöläyttää käynnistettäessä

Lähetetty: 24 Elo 2018, 15:46
Kirjoittaja Jappi
Jakopäässä on turbolle se oma sumppupumppu, sen imuletkuun lienee suht helppo haarottaa.

E: Se kyllä kannattaa tehdä niin alas kuin mahdollista ettei turbon paluu häiriinny.

Re: Forester pöläyttää käynnistettäessä

Lähetetty: 24 Elo 2018, 22:36
Kirjoittaja jarkkoo
Jappi kirjoitti:Jakopäässä on turbolle se oma sumppupumppu, sen imuletkuun lienee suht helppo haarottaa.

E: Se kyllä kannattaa tehdä niin alas kuin mahdollista ettei turbon paluu häiriinny.


Tuo kävin ensin mielessä mutta tuossa lie riskinä kierron häiriintyminen, jos pumppu saa ilmaa öljynerottimen läpi se ei ime öljyä turbon öljypohjasta?
Ja itse ajattelin, että erilliseen säiliöön keräys on parempi senkin takia kun vettähän tuossa tulee jonkun verran myös kylmillä keleillä.

Re: Forester pöläyttää käynnistettäessä

Lähetetty: 24 Elo 2018, 23:16
Kirjoittaja Jappi
jarkkoo kirjoitti:
Jappi kirjoitti:Jakopäässä on turbolle se oma sumppupumppu, sen imuletkuun lienee suht helppo haarottaa.

E: Se kyllä kannattaa tehdä niin alas kuin mahdollista ettei turbon paluu häiriinny.


Tuo kävin ensin mielessä mutta tuossa lie riskinä kierron häiriintyminen, jos pumppu saa ilmaa öljynerottimen läpi se ei ime öljyä turbon öljypohjasta?
Ja itse ajattelin, että erilliseen säiliöön keräys on parempi senkin takia kun vettähän tuossa tulee jonkun verran myös kylmillä keleillä.


Juurikin näin, saman asian ajaa tehostimen alipainelinjaan poisto, kuristettuna tietenkin ettei alipaineen tuotanto häiriinny. Alipainepumppu on samanlainen lamellipumppu eikä lisävoitelu haittaa. Jarrutehostimen vaatima alipaine pitää kuitenkin saavuttaa!