Dieselkone hikoilee vähän öljyä jostain öljypohjan päältä. Märkää ulottuu ylemmäs kuin vain öljypohjan reunaan asti.
Öljypohjan ja lohkon välissä on jokin välitaso- tai kansi tms. johon kuvassa näkyvät (öljyntason- ?) anturin johdot menevät, ja se on myös märkä, mutta ei ole tietoa, tuleeko öljy sen kannen ja lohkon välistä vai valuuko se jostain vielä ylempää asti. Vähän hankala hahmottaa, että mitä yläpuolella on, ainakin sylinterikansi ulottuu tuon vuotokohdan etupuolelle asti, eli loppuisko tuon öljypohjan takareuna jonnekin moottorin keskivaiheille. Ylhäältä päin katsoen kaikki on kuivaa, mutta eipä sieltä kauheesti näe edes peilillä.
Kuva on vähän hassusta kulmasta, mikä tuo mustaksi maalattu (ja myös öljyinen) blokki on? Moottorin joku kannake?
Mitä tunnettuja vuotopaikkoja vois olla, joista voisi valua tuonne öljypohjan taakse öljyä? Kampiakselin stefa taitais tulla öljypohjan etupuolelle, eikö? Eli se kastelisi öljypohjan edestäkin? Entä miten jakoketju: se uinee öljyssä, jote onko se erillisessä kotelossa jakohihnan tapaan vai integroituna syvemmälle lohkoon? Onko siellä potentiaalisia tiivisteitä, jotka vois pettää?
Vuoto ei ole kovin suurta, pelkkää hikoilua. Viimeisen kymppitonnin aikana ei öljyä kulunut niin, että olisi tikussa huomannut eikä auto tietenkään tiputa mitään. Pesin noita paikkoja edellisessä öljynvaihdossa niin, että näytti aika puhtaalta, ja nyt oli tuon verran ilmestynyt uutta öljyä kuin kuvissa näkyy.
Tietysti yksi mahdollisuus on sekin, että joku on öljyä vaihtaessa lurauttanut muutaman desilitran vahingossa moottorin rakosiin, pyyhkinyt suurimmat pois ja nyt sieltä sitten valuu seuraavat vuodet aina jotain.