HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Öljyvuoto öljypohjan päältä

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Öljyvuoto öljypohjan päältä

ViestiKirjoittaja yason » 24 Loka 2018, 21:38

Dieselkone hikoilee vähän öljyä jostain öljypohjan päältä. Märkää ulottuu ylemmäs kuin vain öljypohjan reunaan asti.

Öljypohjan ja lohkon välissä on jokin välitaso- tai kansi tms. johon kuvassa näkyvät (öljyntason- ?) anturin johdot menevät, ja se on myös märkä, mutta ei ole tietoa, tuleeko öljy sen kannen ja lohkon välistä vai valuuko se jostain vielä ylempää asti. Vähän hankala hahmottaa, että mitä yläpuolella on, ainakin sylinterikansi ulottuu tuon vuotokohdan etupuolelle asti, eli loppuisko tuon öljypohjan takareuna jonnekin moottorin keskivaiheille. Ylhäältä päin katsoen kaikki on kuivaa, mutta eipä sieltä kauheesti näe edes peilillä.

Kuva on vähän hassusta kulmasta, mikä tuo mustaksi maalattu (ja myös öljyinen) blokki on? Moottorin joku kannake?

vuoto.jpg
vuoto.jpg (294.65 KiB) Katsottu 5979 kertaa


Mitä tunnettuja vuotopaikkoja vois olla, joista voisi valua tuonne öljypohjan taakse öljyä? Kampiakselin stefa taitais tulla öljypohjan etupuolelle, eikö? Eli se kastelisi öljypohjan edestäkin? Entä miten jakoketju: se uinee öljyssä, jote onko se erillisessä kotelossa jakohihnan tapaan vai integroituna syvemmälle lohkoon? Onko siellä potentiaalisia tiivisteitä, jotka vois pettää?

Vuoto ei ole kovin suurta, pelkkää hikoilua. Viimeisen kymppitonnin aikana ei öljyä kulunut niin, että olisi tikussa huomannut eikä auto tietenkään tiputa mitään. Pesin noita paikkoja edellisessä öljynvaihdossa niin, että näytti aika puhtaalta, ja nyt oli tuon verran ilmestynyt uutta öljyä kuin kuvissa näkyy.

Tietysti yksi mahdollisuus on sekin, että joku on öljyä vaihtaessa lurauttanut muutaman desilitran vahingossa moottorin rakosiin, pyyhkinyt suurimmat pois ja nyt sieltä sitten valuu seuraavat vuodet aina jotain.
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Öljyvuoto öljypohjan päältä

ViestiKirjoittaja -teme- » 25 Loka 2018, 06:12

Sama homma täällä, jostain hikoilee mutta alleen ei kuitenkaan jätä merkkiä eikä näy tikussakaan.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Öljyvuoto öljypohjan päältä

ViestiKirjoittaja yason » 14 Elo 2019, 22:35

-teme- kirjoitti:Sama homma täällä, jostain hikoilee mutta alleen ei kuitenkaan jätä merkkiä eikä näy tikussakaan.


Taas vaihdoin öljyt, siistiltä näytti moottori muuten paitsi noita samoja hikoiluja siellä on edelleen. Näyttäis tulevan koneen ja kytkimen/vaihdelaatikon välistä, kampiakselin stefa? Ei tuonne oikein näe.

Mutta suhteellisen kuivaa oli pohjamuovin päällä ja öljyä kului vuodessa 13tkm:n matkalla litran verran. Jatketaan tutkimista.

Jos kytkin menee vaihtoon seuraavien 12 kuukauden aikana, niin siinä olis sitten otollinen tilaisuus tarkistaa tuokin, kun siinä pitää kuitenkin vaihdelaatikkoa siirtää ellei peräti kokonaan irrottaa.
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Öljyvuoto öljypohjan päältä

ViestiKirjoittaja -teme- » 15 Elo 2019, 05:43

yason kirjoitti:
-teme- kirjoitti:Sama homma täällä, jostain hikoilee mutta alleen ei kuitenkaan jätä merkkiä eikä näy tikussakaan.


Taas vaihdoin öljyt, siistiltä näytti moottori muuten paitsi noita samoja hikoiluja siellä on edelleen. Näyttäis tulevan koneen ja kytkimen/vaihdelaatikon välistä, kampiakselin stefa? Ei tuonne oikein näe.

Mutta suhteellisen kuivaa oli pohjamuovin päällä ja öljyä kului vuodessa 13tkm:n matkalla litran verran. Jatketaan tutkimista.

Jos kytkin menee vaihtoon seuraavien 12 kuukauden aikana, niin siinä olis sitten otollinen tilaisuus tarkistaa tuokin, kun siinä pitää kuitenkin vaihdelaatikkoa siirtää ellei peräti kokonaan irrottaa.


Itse totetis että se kampiakselin etummainen stefa mikä hikoilee tai oikeestaan jakokopan stefa.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Öljyvuoto öljypohjan päältä

ViestiKirjoittaja yason » 15 Elo 2019, 09:19

-teme- kirjoitti:Itse totetis että se kampiakselin etummainen stefa mikä hikoilee tai oikeestaan jakokopan stefa.


Tätä mä epäilin kans viime vuonna merkkien, mutta nyt kosteaa oli selvästi enempi juuri takaosassa ja myös hieman öljypohjan tasoa ylempänä eli siellä vauhtipyörän/kytkimen paikkeilla. Edestä sitä olis voinu valua koneen sivuja pitkin alas öljypohjan reunaan ja sieltä taaksepäin ja lähinnä alas.
Outback MY10 diesel/mt


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa