HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Foresterin voimansiirto ja sen kestävyys?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Fore33
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Loka 2018, 04:55

Foresterin voimansiirto ja sen kestävyys?

ViestiKirjoittaja Fore33 » 31 Loka 2018, 05:10

Olen 09 foresteria kuumeillut jo jonkun aikaa :)
Mut Subaru on merkkinä kuitenkin täysin vieras.
Niin kiinnostaisi tietää kuin kestäviä voimansiirto on näissä sh9:ssä, onko loppu 350tkm jälkeen jne? Onko muutoksia nelivedossa edelliseen malliin verrattuna? Ja ne nelivedon komponentit? Onko näissä kaksi perää vai kolme. Niin ja diesel voimanlähteenä olenkin jo täältä "kehut" lukenut :)

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1089
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Foresterin voimansiirto ja sen kestävyys?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 31 Loka 2018, 10:49

Kestää maailman tappiin kun on vaan joskus öljyjä vaihettu. Manuaaleissa visko menee jossain kohtaa, mut se on joka lootassa sama homma.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Foresterin voimansiirto ja sen kestävyys?

ViestiKirjoittaja Jappi » 02 Marras 2018, 16:38

Hakee vaan sellaisen mihin on öljyt vaihdettu, ja kone.

Fore33
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Loka 2018, 04:55

Re: Foresterin voimansiirto ja sen kestävyys?

ViestiKirjoittaja Fore33 » 02 Marras 2018, 22:46

Jappi kirjoitti:Hakee vaan sellaisen mihin on öljyt vaihdettu, ja kone.


Saa onnitella.. tuli piiitkän harkinnan päätteeksi hankittua -12 vuoden diisseli foresterin!

Olo kuin pienellä pojalla joulukuusen alla!
Koeajossa yllätti kovin auton piirteys 1500rpm jälkeen, paraneeko meno lastutuksen jälkeen myös pienillä kierroksilla?
Ykkönen aivan liian pitkä.

Fore33
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Loka 2018, 04:55

Re: Foresterin voimansiirto ja sen kestävyys?

ViestiKirjoittaja Fore33 » 03 Marras 2018, 22:10

Minkälaiset perata näissä SH9:ssä on välitys diisseli 4.44:1.
Mut onko etu- ja takaperä kitkalukolla vai ilman. Vaihdelaatikon yhteydessä ainakin viskolukko.

Fore33
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Loka 2018, 04:55

Re: Foresterin voimansiirto ja sen kestävyys?

ViestiKirjoittaja Fore33 » 03 Marras 2018, 22:11

Jappi kirjoitti:Hakee vaan sellaisen mihin on öljyt vaihdettu, ja kone.

Tuli haettua 2012 mallin täydellisellä huoltohistorialla.. :banana:

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1089
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Foresterin voimansiirto ja sen kestävyys?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 04 Marras 2018, 10:17

Fore33 kirjoitti:Minkälaiset perata näissä SH9:ssä on välitys diisseli 4.44:1.
Mut onko etu- ja takaperä kitkalukolla vai ilman. Vaihdelaatikon yhteydessä ainakin viskolukko.

Lootassa on keskivisko, sitä nyt ei niinkää voi lukoks kutsua. Edessä ei varmaan oo lukkoa, takana voi olla visko.

Fore33
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Loka 2018, 04:55

Re: Foresterin voimansiirto ja sen kestävyys?

ViestiKirjoittaja Fore33 » 04 Marras 2018, 10:39

Eli taka-akseli vetää silloin kun etuakselin ja taka-akseli välinen pyörittä suhde on eri?

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: Foresterin voimansiirto ja sen kestävyys?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 04 Marras 2018, 11:35

Fore33 kirjoitti:Eli taka-akseli vetää silloin kun etuakselin ja taka-akseli välinen pyörittä suhde on eri?


Ei kyllä noissa viskollisissa taka-akseli vetää aina. Eli keskellä on ihan oikea tasauspyörästö, kyseessä on siis aivan aito neliveto, ei mikään kytkeytyvä järjestelmä. Se visko toimii sitten lukkona välissä, eli jos vaikka etupää pääsee sutimaan niin sen sijaan että voima karkaisi luistavan pyörän kautta visko siirtää voimaa taka-akselille, eli toimii aivan samalla lailla siellä keskitasauspyörästössä kuten kitkalukko esim. taka-akselilla.

Voimansiirto noissa on tosiaan aika pomminvarma, ja tuo 2012-malli muutenkin pitäisi olla tosi luotettava.

Akseleilla SH-korisessa ei enää ole mitään mekaanisia lukkoja, vaan ne on korvattu jarrujen avulla hidastamalla sutivaa pyörää jolloin momenttia siirtyy pitävään renkaaseen. Mönkiessä aivan toimiva systeemi, leikkiessä ei mekaanisen lukon veroinen.

Sen verran voisi vielä lisätä että tuon jatkuvan nelivedon edut tulevat vahvasti esiin huonolla kelillä esim. räntäsateessa ajaessa. Auto tuntuu tosi vakaalta ja turvalliselta ajaa. Samassa kelissä sellainen kytkeytyvä neliveto joka reagoi vain luistoon tuntuu aika vempulalta.

Itsellä oli 2010 Outback samalla koneella ja Artec Powerin Sakun tekemän ohjelmoinnin ja DPF:n tyhjäyksen jälkeen kone oli todella puhdikas myös alarekisterissä. Suosittelen lämpimästi. Samalla kaiken pahan alku ja juuri, EGR kiinni ohjelmallisesti niin luvassa on varmoja kilometrejä.

Ja pikku vinkki, tarkista valojen suuntaus, mulla jokaisen Subarun valot ovat näyttäneet aivan liian alas, tuossa on ihan hyvät xenonit kunhan ne on suunnattu oikein ja polttimot ovat kunnossa (edellyttäen että ei ole karvalakkimalli halogeeneillä).
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa