HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

-14 Outbackin hiukkassuodatin huollettu väärin?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
ChampCap
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 00:07

-14 Outbackin hiukkassuodatin huollettu väärin?

ViestiKirjoittaja ChampCap » 11 Joulu 2018, 12:56

Hei,

Nyt tuli vastaan sellainen sattumusten sarja, että eilen aamulla kun sateessa lähdin kiihdyttämään kohti työmaata, niin mittariin syttyi hiukkassuodattimen häiriövalo. Työmaalle kiire, niin poikkesin lähimpään korjaamon, jossa tiesin olevan ohjelman jolla pääsee ronklaamaan ajotietokonetta. Ei siis merkkikorjaamo.

Täällä asentaja lupasi asiaa katsoa, laittoi koneen kiinni ja totesi hiukkassuodattimen poltossa olevan ongelmaa, vika ilmaantui heti uudelleen nollamisen jälkeen. Tämän jälkeen asentaja resetoi suodattimen anturin ja asetti nolla-arvon uudelleen ajamatta ollenkaan puhdistusohjelmaa. Tässä vaiheessa kysyin asentajalta, että kuuluuko näin tehdä, hän vastasi että aina tehnyt näin... Mitä mieltä täällä ollaan? Minulla itseläni on käsitys että nollarajan muutos pitäisi tehdä vasta regeneroinnin jälkeen, koska sehän on se tila mihin polttoautomatiikka yrittää päästä...? Olisiko tässä tilanteessa järkevintä käydä tekemässä pakotettu poltto kuitenkin jossain merkkiliikkeess ja tämän jälkeen uusi nollatilan resetointi?

Autolla siis ajettu 260 000 eikä suodatin ole oirinut aikaisemmin. Ajo on pysynyt samanlaisena kuin ennemminkin, pitkää työmatka-ajoa, yhteen suuntaan 95km.

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: -14 Outbackin hiukkassuodatin huollettu väärin?

ViestiKirjoittaja Matway » 11 Joulu 2018, 13:55

Mitähän tässä nyt on tapahtunut. Eli mitä arvoa on lähdetty nollaamaan.
Jollei suuria muutoksia ole softaan tehty niin järjestelmässä on kaksi arvoa oil dilution mikä kasvaa polttojen myötä ja nollataan öljynvaihdon yhteydessä ainakin merkkiliikkeessä. Ja cumulative ash ratio mikä myös kasvaa polttojen määrän myötä. Jälkimmäinen arvo nollataan vasta kun suodatin vaihdetaan uuteen.
Noilla sun kilometreillä en ihmettelis vaikka suodatin olis tullut täyteen ja paine-ero kasvoi riittävän suureksi että sytytti valon.

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Avatar
Mauri H
Viestit: 663
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:00
Paikkakunta: Salo

Re: -14 Outbackin hiukkassuodatin huollettu väärin?

ViestiKirjoittaja Mauri H » 11 Joulu 2018, 21:53

Joissain laitteissa on maksimikilometrimäärä jonka voi suodattimella ajaa, ja auto alkaa vaatimaan uutta vaikka vanha vielä toimii. Luulempa että se arvo nollattiin, tai ainakin tarkoitus oli tämä arvo nollata.
BMW 330D xDrive
H-D:t Fat Bob ja XR1200

Aikanaan nautiskeltu:
Forester XT MY10
Outback TD MY10
Forester S-Turbo MY99
Legacy 200 MY92

ChampCap
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 00:07

Re: -14 Outbackin hiukkassuodatin huollettu väärin?

ViestiKirjoittaja ChampCap » 11 Joulu 2018, 21:55

Mauri H kirjoitti:Joissain laitteissa on maksimikilometrimäärä jonka voi suodattimella ajaa, ja auto alkaa vaatimaan uutta vaikka vanha vielä toimii. Luulempa että se arvo nollattiin, tai ainakin tarkoitus oli tämä arvo nollata.

Ok, toivottavasti näin.


Sent from my iPhone using Tapatalk

JJR
Viestit: 75
Liittynyt: 14 Kesä 2016, 09:11

Re: -14 Outbackin hiukkassuodatin huollettu väärin?

ViestiKirjoittaja JJR » 16 Joulu 2018, 19:16

Tuhkakertymän saa kyllä nollattua, kertomalla eculle että nyt on vaihdettu uusi dpf, ilman dpf:n vaihtoa (tai edes vähintään pönttö irrotettuna putsausta) tätä operaatiota ei todellakaan saa tehdä, sekoittaa ajonaikaiset regenerointi-syklit todella tehokkaasti.
Ja edes merkkitesteri ei anna tehdä pakkopolttoa, jos tukkoisuusaste ei ole riittävä, ja nyt kun auto luulee että siellä on upouusi puhdas pönttö paikoillaan niin.....


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa