Terve,
Perjantai-ehtoona töistä ajellessa allekirjoittaneen diesel-bäkkiin iski ohjaustehostinvika. Kesken ajon heitti tehostimen pois pelistä ja vikavalon tauluun. Sammutin auton, kävin konetilassa kurkistamassa ja muistin, että näissä on tämä hiton sähköinen tehostin. Noh, virrat päälle ja matkaan - kappas, taas toimii!
Minuutin päästä vika uusi, ja samaa menoa koko viikonlopun. Välillä vika päällä ja ohjaus kuin vanhassa rekassa, ja välillä toimii moitteetta. Vikakoodeja yritettiin viikonlopun aikana irti parillakin laitteella, mutta piti odottaa aamuun ja Laakkoseen Joensuussa että sain koodit irti lukijasta. C2513 torque sensor failure (much tolerance) eli momenttisensori viallinen. Se sensori vissiin on maailman tarkimmin varjeltu salaisuus ja ilmeisesti pultattu kullalla kiinni hammastankoon, kun kerran sitä itsessään ei näytä saavan tilattua mistään. Laakkonen vaihdattaisi koko hammastangon, hintaa reippaasti yli pari tonnia ja hyvin optimistisilla työtunneilla.
Kertokaahan, onko kellekään tullut vastaavaa vikaa vastaan ja miten tästä eteenpäin? Ensiapuna auto lähtee kuivamaan kaverin pajalle yöksi, koetetaan saada ohjausvaihteen sähköliittimet auki, kuivattua ja putsattua ja uudelleen kiinni. Josko vika olisikin vain huonossa liitoksessa... Jos ei, löytyykö tuota osaa tai edes hammastankoa jostain inhimilliseen hintaan, vai pitääkö kaivaa jostain purkuautosta koko ohjausvaihde? Tähän päälle sitten vaihtotyö ja mahdollinen kalibrointi.
Tähän asti on päästy auton kanssa melko halvalla, ei ole liikaa vikoja näkynyt ja osa on ennaltaehkäisevästi saatu kuntoon. Tämä olikin sitten se kertaluokkaa suuremman budjetin vika - sarjassamme tarpeeton joululahja subbelta. Kaikki apu otetaan nyt vastaan!
Terveisin
"se kuudesti parkkiruutuun vekslaava subbe"