Tere!
Allekirjoittaneella ajossa vuoden 2009 Legacy Outback, johon juuri vaihdettiin käytetty vm 2012/140 tkm moottori. Käytetyllä moottorilla ja työllä on 6 kuukauden takuu, jonka aikana en varmastikkaan ole ohjelmoimassa moottoria. Mielessä kuitenkin kutkuttelisi myöhemmin teettää 500-900 euroa maksava ohjelmointi ja saada noin 30 hp ja 50 Nm lisää voimaa. Hieman kuitenkin operaatio mietityttää, kun kuulee juttuja vauhtipyörän ja kytkimen kestävyystä. Alla muutamia kysymyksiä, mitkä ovat mietityttäneet.
Millaisia käytännön kokemuksia teillä on tämän moottorin ohjelmoinnista? Kuinka selkeä ero on "vakioon"?
Missä olette teettäneet ohjelmointityön?
-Hyvinä tekijöitä pinnalle on noussut Turbotech ja Kuopiossa Artec Power. (Asustelen Oulussa)
Onko kytkimen tai kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhentynyt merkittävästi?
-Tähän asiaan varmasti vaikuttaa merkittävästi, luistatetaanko kytkintä tietoisesti tai vedätetäänkö raskaasti pienillä (1200-1800 kierroksilla)
- Moottoriremonttini yhteydessä vaihdettiin SACHSin tarvikekytkinpaketti (tuotenumero 3000 950 006). Jos oikein ymmärsin, niin saatavilla olisi ollut myös "vahvistettua" kytkinpakettia (tuotenumero 3000 950 066 ?). Nyt sitä on turha enää jossitella.
Onko ohjelmointi vaikuttanut positiivisesti tai negatiivisesti polttoaineen kulutukseen?
Kaikki kokemukset ja näkemykset aiheeseen liittyen ovat tervetulleita!
Jukka