Sivu 1/1

Turbon vaihto

Lähetetty: 07 Maalis 2019, 11:44
Kirjoittaja Matway
Olis viikonloppuna tarkoitus imppuun vaihtaa turbo.
Onko jotain hyvä tietää vinkkejä tai kikkoja?
Tarviiko öljyt laskea ulos? Vai riittääkö vain kun ottaa putket irti turbolta astia alla...

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla

Re: Turbon vaihto

Lähetetty: 07 Maalis 2019, 13:46
Kirjoittaja jarkkoo
Aika helppo homma, osa pulteista / muttereista muistaakseni vähän ahtaissa paikoissa.

Öljyjä ei tarvitse laskea pois, se ahtimen oma "öljypohja" toki valuu tyhjäksi kun linjat irroittaa, muttei siellä paljoa ole. Astia kuitenkin kannattaa varata alle.

Samalla loukun "putsaus" kun käyttää kerran irti.

Re: Turbon vaihto

Lähetetty: 07 Maalis 2019, 18:58
Kirjoittaja Matway
jarkkoo kirjoitti:Aika helppo homma, osa pulteista / muttereista muistaakseni vähän ahtaissa paikoissa.

Öljyjä ei tarvitse laskea pois, se ahtimen oma "öljypohja" toki valuu tyhjäksi kun linjat irroittaa, muttei siellä paljoa ole. Astia kuitenkin kannattaa varata alle.

Samalla loukun "putsaus" kun käyttää kerran irti.
Jaa meinaakko loukulla dpf:ää... täytyy kattoo.

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla

Re: Turbon vaihto

Lähetetty: 09 Maalis 2019, 08:26
Kirjoittaja Puskapeke
Suosittelen vaihtamaan öljyt samalla. Ja ahdin kannattaa täyttää öljyllä.

Re: Turbon vaihto

Lähetetty: 11 Maalis 2019, 09:03
Kirjoittaja Matway
Vaihto meni kohtuu helposti, se toisen laipan pinnapultin mutteri kiusas kun ei heti löytynyt.
Oli aika hyvin piilossa.
Vanhassa turbossa oli ahtopuolen siivessä iskemäjälki, ja lattialta löytyi laakerikuula kun pyöriteltiin turboa irti [emoji16]
Jos olis ollut oma auto kyseessä niin olis varmaan tullut nuohottua kaikki röörit läpi.
Nyt putsattiin öljypohja ja uus turbo kiinni.



Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla

Re: Turbon vaihto

Lähetetty: 11 Maalis 2019, 09:27
Kirjoittaja automies
Turbon vaihto-ohjeissa lukee: kun uusi turbo on paikoillaan, konetta pitää pyörittää startilla hetken ilman käynnistystä.

Mikä piuha tai sulake pitää ottaa irti ettei kone käynnisty?

Re: Turbon vaihto

Lähetetty: 11 Maalis 2019, 09:59
Kirjoittaja -teme-
Paljokohan sinne turbon öljypohjaan menee öljyä, 2-3 desiä? Senhän pystyy täyttämään manuaalisesti letkujen kautta kun turbo on paikallaan. Letku irti yläpuolelta ja pienellä ruiskulla uutta öljyä sisään.

Re: Turbon vaihto

Lähetetty: 11 Maalis 2019, 17:23
Kirjoittaja Sandman1
automies kirjoitti:Turbon vaihto-ohjeissa lukee: kun uusi turbo on paikoillaan, konetta pitää pyörittää startilla hetken ilman käynnistystä.

Mikä piuha tai sulake pitää ottaa irti ettei kone käynnisty?
En ole varma sulakkeen numerosta, mutta olisko ignition, (sytkä) tai bensapumppu pois eli fuel pump tms.
Niillähän sen estää käynnistymästä.

Re: Turbon vaihto

Lähetetty: 12 Maalis 2019, 09:27
Kirjoittaja Matway
Noh hyvin näytti öljy virtaavan, sivulta tuleva pultti jäi kantamaan eikä tiiviste tiivistänyt niin äkkiä oli lammikko alla.
Enkä usko että turbo siitä hajoaa että öljypohja on tyhjä. Öljyhän kiertää sen banjopultin kautta suoraan laakerille ja siitä öljypohjaan, ainakin näin päättelin kun sitä pohjaa putsasin.
Ja öljyä alkoi valua heti vaikka pohja oli tyhjä [emoji28]


Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla

Re: Turbon vaihto

Lähetetty: 12 Maalis 2019, 16:24
Kirjoittaja automies
Onko ylempi turbon öljypohjan paluuputkista huohotin? Onko vinkkiä miten tutkia öljypohjan imu?
Välijäähdyttimeen kertyy öljyä. Epäilyksen alla on öljypohjan tulviminen, mikä voisi kenties aiheuttaa öljyn menemistä koneen imupuolelle.

Turbo on nyt avattu ja tarkastettu ja sieltä ei löytynyt selvää vikaa.

Re: Turbon vaihto

Lähetetty: 13 Maalis 2019, 19:52
Kirjoittaja jarkkoo
automies kirjoitti:Onko ylempi turbon öljypohjan paluuputkista huohotin? Onko vinkkiä miten tutkia öljypohjan imu?
Välijäähdyttimeen kertyy öljyä. Epäilyksen alla on öljypohjan tulviminen, mikä voisi kenties aiheuttaa öljyn menemistä koneen imupuolelle.

Turbo on nyt avattu ja tarkastettu ja sieltä ei löytynyt selvää vikaa.


Putsaappa välijäähy ja putket, ja irroita huohotin hetkeksi, veikkaisin, ettei öljyä enää keräänny. Meidän OB ainakin työntää huohotuksen kautta öljyä imupuolelle, taisi täällä jollain toisellakin olla apua kun laittoi öljynerottimen huohotusletkuun; meillä tulee n. 2-3dl 10tkm öljynvaihtovälillä keruupurkista (BMW purnukka), kylmäkäyntikalinat ovat selkeesti hiljeentyneet sekä käynnistyksen yhteydessä esiintyvä sininen pöllähdys tulee aika paljon harvemmin kuin ennen.

Re: Turbon vaihto

Lähetetty: 13 Maalis 2019, 20:53
Kirjoittaja -teme-
Mihinkäs väliin tuo keruupurkki kannattaa laittaa?

Re: Turbon vaihto

Lähetetty: 13 Maalis 2019, 23:05
Kirjoittaja jaalto65
-teme- kirjoitti:Mihinkäs väliin tuo keruupurkki kannattaa laittaa?


http://www.subaruclubfinland.net/keskustelu/viewtopic.php?f=16&t=5739&p=45156#p45156
Tuo ketju päätyy siihen öljynerotinasiaan.
Ketjussa mainittu BMW:n purkki suoriutuu edelleen mainiosti, kilometrejä takana mitälie 15000.

Re: Turbon vaihto

Lähetetty: 17 Huhti 2019, 08:30
Kirjoittaja Matway
Matway kirjoitti:Noh hyvin näytti öljy virtaavan, sivulta tuleva pultti jäi kantamaan eikä tiiviste tiivistänyt niin äkkiä oli lammikko alla.
Enkä usko että turbo siitä hajoaa että öljypohja on tyhjä. Öljyhän kiertää sen banjopultin kautta suoraan laakerille ja siitä öljypohjaan, ainakin näin päättelin kun sitä pohjaa putsasin.
Ja öljyä alkoi valua heti vaikka pohja oli tyhjä [emoji28]


Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Tähän pikku päivitys. Turbon imupuolen "kammio" oli puolisenttiä pielessä, tästä johtuen öljypohja ei heti istunut kunnolla.
Eli imupuolen eli ahtokammion kehältä pultit löysälle ja kierrettiin kiinnityskannake kohdilleen.
Pultit kiinni ja kovaa ajoo, enään ei vuotanut.

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla