HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Turbon vaihto

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Turbon vaihto

ViestiKirjoittaja Matway » 07 Maalis 2019, 11:44

Olis viikonloppuna tarkoitus imppuun vaihtaa turbo.
Onko jotain hyvä tietää vinkkejä tai kikkoja?
Tarviiko öljyt laskea ulos? Vai riittääkö vain kun ottaa putket irti turbolta astia alla...

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

jarkkoo
Jäsen
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 16:00

Re: Turbon vaihto

ViestiKirjoittaja jarkkoo » 07 Maalis 2019, 13:46

Aika helppo homma, osa pulteista / muttereista muistaakseni vähän ahtaissa paikoissa.

Öljyjä ei tarvitse laskea pois, se ahtimen oma "öljypohja" toki valuu tyhjäksi kun linjat irroittaa, muttei siellä paljoa ole. Astia kuitenkin kannattaa varata alle.

Samalla loukun "putsaus" kun käyttää kerran irti.
Talouden Subarut: MY22 Outback, MY93 SVX

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Turbon vaihto

ViestiKirjoittaja Matway » 07 Maalis 2019, 18:58

jarkkoo kirjoitti:Aika helppo homma, osa pulteista / muttereista muistaakseni vähän ahtaissa paikoissa.

Öljyjä ei tarvitse laskea pois, se ahtimen oma "öljypohja" toki valuu tyhjäksi kun linjat irroittaa, muttei siellä paljoa ole. Astia kuitenkin kannattaa varata alle.

Samalla loukun "putsaus" kun käyttää kerran irti.
Jaa meinaakko loukulla dpf:ää... täytyy kattoo.

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Puskapeke
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 17:58

Re: Turbon vaihto

ViestiKirjoittaja Puskapeke » 09 Maalis 2019, 08:26

Suosittelen vaihtamaan öljyt samalla. Ja ahdin kannattaa täyttää öljyllä.

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Turbon vaihto

ViestiKirjoittaja Matway » 11 Maalis 2019, 09:03

Vaihto meni kohtuu helposti, se toisen laipan pinnapultin mutteri kiusas kun ei heti löytynyt.
Oli aika hyvin piilossa.
Vanhassa turbossa oli ahtopuolen siivessä iskemäjälki, ja lattialta löytyi laakerikuula kun pyöriteltiin turboa irti [emoji16]
Jos olis ollut oma auto kyseessä niin olis varmaan tullut nuohottua kaikki röörit läpi.
Nyt putsattiin öljypohja ja uus turbo kiinni.



Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

automies
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Maalis 2019, 09:14

Re: Turbon vaihto

ViestiKirjoittaja automies » 11 Maalis 2019, 09:27

Turbon vaihto-ohjeissa lukee: kun uusi turbo on paikoillaan, konetta pitää pyörittää startilla hetken ilman käynnistystä.

Mikä piuha tai sulake pitää ottaa irti ettei kone käynnisty?

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Turbon vaihto

ViestiKirjoittaja -teme- » 11 Maalis 2019, 09:59

Paljokohan sinne turbon öljypohjaan menee öljyä, 2-3 desiä? Senhän pystyy täyttämään manuaalisesti letkujen kautta kun turbo on paikallaan. Letku irti yläpuolelta ja pienellä ruiskulla uutta öljyä sisään.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Turbon vaihto

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 11 Maalis 2019, 17:23

automies kirjoitti:Turbon vaihto-ohjeissa lukee: kun uusi turbo on paikoillaan, konetta pitää pyörittää startilla hetken ilman käynnistystä.

Mikä piuha tai sulake pitää ottaa irti ettei kone käynnisty?
En ole varma sulakkeen numerosta, mutta olisko ignition, (sytkä) tai bensapumppu pois eli fuel pump tms.
Niillähän sen estää käynnistymästä.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Turbon vaihto

ViestiKirjoittaja Matway » 12 Maalis 2019, 09:27

Noh hyvin näytti öljy virtaavan, sivulta tuleva pultti jäi kantamaan eikä tiiviste tiivistänyt niin äkkiä oli lammikko alla.
Enkä usko että turbo siitä hajoaa että öljypohja on tyhjä. Öljyhän kiertää sen banjopultin kautta suoraan laakerille ja siitä öljypohjaan, ainakin näin päättelin kun sitä pohjaa putsasin.
Ja öljyä alkoi valua heti vaikka pohja oli tyhjä [emoji28]


Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

automies
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Maalis 2019, 09:14

Re: Turbon vaihto

ViestiKirjoittaja automies » 12 Maalis 2019, 16:24

Onko ylempi turbon öljypohjan paluuputkista huohotin? Onko vinkkiä miten tutkia öljypohjan imu?
Välijäähdyttimeen kertyy öljyä. Epäilyksen alla on öljypohjan tulviminen, mikä voisi kenties aiheuttaa öljyn menemistä koneen imupuolelle.

Turbo on nyt avattu ja tarkastettu ja sieltä ei löytynyt selvää vikaa.

jarkkoo
Jäsen
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 16:00

Re: Turbon vaihto

ViestiKirjoittaja jarkkoo » 13 Maalis 2019, 19:52

automies kirjoitti:Onko ylempi turbon öljypohjan paluuputkista huohotin? Onko vinkkiä miten tutkia öljypohjan imu?
Välijäähdyttimeen kertyy öljyä. Epäilyksen alla on öljypohjan tulviminen, mikä voisi kenties aiheuttaa öljyn menemistä koneen imupuolelle.

Turbo on nyt avattu ja tarkastettu ja sieltä ei löytynyt selvää vikaa.


Putsaappa välijäähy ja putket, ja irroita huohotin hetkeksi, veikkaisin, ettei öljyä enää keräänny. Meidän OB ainakin työntää huohotuksen kautta öljyä imupuolelle, taisi täällä jollain toisellakin olla apua kun laittoi öljynerottimen huohotusletkuun; meillä tulee n. 2-3dl 10tkm öljynvaihtovälillä keruupurkista (BMW purnukka), kylmäkäyntikalinat ovat selkeesti hiljeentyneet sekä käynnistyksen yhteydessä esiintyvä sininen pöllähdys tulee aika paljon harvemmin kuin ennen.
Talouden Subarut: MY22 Outback, MY93 SVX

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Turbon vaihto

ViestiKirjoittaja -teme- » 13 Maalis 2019, 20:53

Mihinkäs väliin tuo keruupurkki kannattaa laittaa?
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

jaalto65
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Turbon vaihto

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 13 Maalis 2019, 23:05

-teme- kirjoitti:Mihinkäs väliin tuo keruupurkki kannattaa laittaa?


http://www.subaruclubfinland.net/keskustelu/viewtopic.php?f=16&t=5739&p=45156#p45156
Tuo ketju päätyy siihen öljynerotinasiaan.
Ketjussa mainittu BMW:n purkki suoriutuu edelleen mainiosti, kilometrejä takana mitälie 15000.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 709
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Turbon vaihto

ViestiKirjoittaja Matway » 17 Huhti 2019, 08:30

Matway kirjoitti:Noh hyvin näytti öljy virtaavan, sivulta tuleva pultti jäi kantamaan eikä tiiviste tiivistänyt niin äkkiä oli lammikko alla.
Enkä usko että turbo siitä hajoaa että öljypohja on tyhjä. Öljyhän kiertää sen banjopultin kautta suoraan laakerille ja siitä öljypohjaan, ainakin näin päättelin kun sitä pohjaa putsasin.
Ja öljyä alkoi valua heti vaikka pohja oli tyhjä [emoji28]


Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Tähän pikku päivitys. Turbon imupuolen "kammio" oli puolisenttiä pielessä, tästä johtuen öljypohja ei heti istunut kunnolla.
Eli imupuolen eli ahtokammion kehältä pultit löysälle ja kierrettiin kiinnityskannake kohdilleen.
Pultit kiinni ja kovaa ajoo, enään ei vuotanut.

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa