Autosta katkesi kampiakseli kesällä 2019.Vaihdettiin uusi kampiakseli ja samalla tietysti laakerit,tiivisteet ja kytkin yms.
Auto lähti toimimman hyvin ja kaveri ajoi sillä noin 1 kuukauden ilman ongelmia.
Eräänä päivänä ajon jälkeen jätti tyhjäkäynnille käydäkseen postilaatikolla,niin moottori sammui eikä lähtenyt enää käyntiin.
Auto hinattiin meille,otettiin vikaluku(autocom),moottorissa ei mitään vikakoodeja.
Tutkittiin,että kaikki johdot ja johtoliitokset on hyvin kiinni ja lukittuna,polttoaineputkistot,suodatin ja pumppu tarkistettiin.
Sitten huomattiin ,että jos nokka-akselin asentoanturinjohdon ottaa irti niin moottorikäynnistyy(noin 3-4 sekunnin starttauksella) ja käy hyvin tyhjäkäynnillä sekä autolla voi ajaa,mutta moottorin ääni on terävä niinkuin olisi ruiskutusennakoita reilusti,
Tilattiin uusi nokka-akselin asentoanturi(alkuperäinen),mutta vaihdolla ei vaikutusta .Vaihdettiin myös kampiakselin asentoanturi (alkuperäinen) jonka vaihdolla ei myöskään vaikutusta toimintaan.
Antureiden reiístä meisselillä kammettiin ja reiístä näkyvät "hammastukset" olivat tukevasti kiinni etteivät liikkkuneet meisselin voimalla
eli tuntuu ettei sieltä olisi mitään irti.
Jos auton käynnistää nokka-akselin asentoanturin johto irti ja nostaa kierrokset n 1200 jonka jälkeen laittaa johdon kiinni ,niin moottori käy mutta sammuu heti kun laskee kierrokset tyhjäkäynnille.
Autocom ei edellenkkän näytä mitään vikakoodeja .
Mistähän seuraavaksi lähtisi etsimään vikaa?