Itellä oli vastaavankuuloiset oireet vm. 2008 legacyssa. Ne oli jo siinä, kun se mulle tuli. Aina kun lähti pieniltä kierroksilta vedättämään, niin veto tökkäsi kuin seinään, tai no ei se meno täysin hyytynyt, jos antoi vaan tallan olla pohjassa, mutta ei oikein enää kiihtynytkään. Torquella katsoessa näki, että ahdot ampaisi ensin korkealle (muistelen, että oli maksimit mitä noille ilmoitetaan ja vähän ylikin) ja sitten nolliin ja silloin tökkäsi. Syynä oli jumittuneet turbon siivekkeet. Vipu kyllä liikkui, mutta melko kankeasti. Koska ei ollut aikaa sen enempiä syventyä, niin ensiavuksi nykäisin alipaineletkun ohjaukselta pois, jolloin siivekkeet oli "auki" ja tällöin matka eteni ilman tökkimisiä. Toki alakierroksilla ei kulkupuoli kummoista ollut, mutta pärjäsi sillä liikenteen seassa paremmin kuin tökkivällä versiolla. Tuollaisenaan tuli ajeltua jonkinaikaa ja sitten auto jäi seisomaan joksikin aikaa.
Tässä lähiaikoina on sitten tullut tuota autoa rassattua ja turbonkin sai mr. muscle käsittelyn. Totesin helpoimmaksi keinoksi irroittaa koneen ali menevä pakosarjan putki turbon puoleisesta päästä ja raottaa sitä sen verran, että pääsee viemään letkun turbon pakosiiven läheisyyteen. Letkua pitkin sitten laskettelin vaahdot sisään ja annoin vaikuttaa. Nylkyttelin siipien ohjausvipua aika-ajoin. Hyvin alkoi herkistymään. Varmaan pari tuntia annoin aineen vaikuttaa. Käsittelyn jälkeen alkoi ahdin toimia jo paljon paremmin, mutta kakkosella pienillä kierroksilla lähdettäessä tökkäsi, jos tallan löi heti pohjaan. Noin viikon ajan ajelin noin. Tänään sitten tein vielä toistamiseen käsittelyn samaan tyyliin ja laskettelin vielä vähän WD40:stä vivun akselile (kun satuin vinkin täällä huomaamaan) ja kellon puoleiseen päähän kumihaitarin alle vielä vähän teflonrasvaa, kun sieltä vikisi. Nyt testilenkin heitettyäni vaikuttaisi toimivan moitteetta
Saa nähdä miten pitkään iloa riittää...