Omistan Subaru Forester SH -08:n, johon entinen omistaja joutui uusimaan moottorin ja siinä pitäisi olla -10 päivitetty kone. Tarkkaan en tiedä kun vaihtokone on ollut käytetty ja minulle asti siitä vaihtokoneesta ei lippulappuja tullut, mutta entinen omistaja vannotti että pitäisi olla se kestävämpi versio kun oli tutkinut asian.
Nyt on alkanut semmoinen ongelma, että varsinkin kylmällä ilmalla kone lähtee huonosti käyntiin kait kolmella ja kun vähän polkee käynnistyksen jälkeen niin pöläyttää palamatonta dieseliä kohtuu miehekkäästi harmaana savuna ilmaan ja lähtee kiertämään ihan normaalisti.
Tekee tuota siis vain kylmällä koneella, lämpimänä lähtee ihan hyvin käyntiin. Normaaliajossa ei savuta, muuta kun reippaasti kiihdyttäessä, mutta se on varmaankin optimoinnin myötä tullut ominaisuus.
Vikakoodeja ei anna ainakaan omaan VPecker E4 testeriin, EGR tulpattu ja DPF poistettu. Koneeseen ajettu Celtictuningin stage 1 ja kilometrejä vaihtokoneeseen on rullattu n. 150tkm.
Onko ensimmäisenä vaihtokohteena hehkut? Marmoritiskillä kuulosti olevan OEM hehkut 350€/4kpl ja Saksasta saisi 60-240€/4kpl, joten tarvikehehkujen puoleen kääntyisin tässä. Minkä merkkiset OEM hehkut on ja miksi 08-13 EE20 koneeseen on saatavilla kaksia eri hehkuja ainakin Motonetin mukaan? Toiset on Valmistusvuoteen 2010.08 ja toiset Valmistusvuosi alkaen 2010.08. Mistä tiedän kumpia lähtä metsästämään kun ei kehtaisi vääriä ostaa jos netin kautta ostan niin palautusrumba on oma hommansa.
Hehkuissa on oma riskinsa vaihdossa kun käytin paikallisessa Fixus liikeessä niin olivat lämpimästä koneesta yrittäneet hehkuja irroittaa 35Nm momentilla ja yksikään ei ollut nitkahtanut. Päättivät sitten, että he eivät ota katkeamis riskiä ja jättivät hehkut vaihtamatta.
Kiitos ja kumarrus jos apua löytyy tätä kautta.