Iltaa arvon herrasmiehet (ja naiset),
Netin ihmeellisestä maailmasta ei tullut selkeää arvausta ongelmaani.
Selvin ja isoin ongelma olisi tämä:
Eli potilas, MY11OB kiisselimanuaali nykäisee kaasuun koskiessa.
Erityisesti pienillä vaihteilla nykäisee kaasua painamaan alkaessa ja kaasun päästäessä. Kakkosvaihde pahin.
Vika on pahentunut hiljalleen. Voisiko syyllinen olla ilmamassa-anturi, moottorin tukikumit vai jokin muu? Onko tuttu oire?
Keulilla rohisee laakeri. Vaikuttaisi apulaitehihnan joltakin rullalta. Laturilta ei ainakaan korvakuulolta ole vapari mennyt, vaan ääni kuuluu konepellin alle katsoessa keskeltä/oikealta. En ole koskaan apulaitehihnaa uskaltanut irroittaa, joten en nytkään osaa suoraan sanoa rohinan aiheuttajaa. Uskallanko nykäistä hihnan pois ja pyöritellä erinäisiä rullia?
Kolmantena ropleemana ikuisuusongelma. Keulan oikean puolen (sisältä päin katsottuna) kolina. Kolahdus ilmenee kun jotain tapahtuu, kääntyy, päästää kaasun (kts. yllä nykäisee) tai harmaalokki sattuu lentämään yli tms. Käytännössä siis vähän koko ajan
. Tätä on nyt selvittänyt Subarun huolto takaisinkutsun yhteydessä,Motonetin huolto ja eräs mukava "nyrkkipaja". Paja sai äänen hetkellisesti katoamaan ja hieman hoono soomi selityksen perusteella jokin Eberin osista on asennettu liian lähelle runkoa ja kolisee. Olen nyt ropannut varmaan kymmenen kertaa käsikopelolla kaikki eberiin viittaavat osat läpi, mutta kolinan aiheuttajaa ei tunnu löytyvän. Vien auton varmaan takaisin pajalle tässä joku päivä ja toivon, että edes hetkellisen helpoituksen aikaansaanut kaveri on edelleen siellä duunissa. Mutta jos sinulla on kokemusta vastaavasta, niin mielelläni kuulisin ehdotuksen siitä, missä mahdollinen kolinan/kolahduksen aiheuttaja? Alustan osalta tämä ei vaikuta, mutta ei sitäkään voi pois sulkea täysin. Koiranluut olivat ihan iskussa kun ensimmäisen kerran tämän suloäänen kuulin heti autoliikkeen pihassa.
Oireet ovat mystisiä, budjetti pieni ja omistaja neuroottinen. Siksipä kysellään hassuja. Ostin Subarun siinä toivossa, että saisin "vähän ominaisuuksia" sisältävän auton. Subi nyt kuitenkin koittaa kovasti tarjota kaikkea mielenkiintoista soundia ja oiretta. Paras hoito näihin ongelmiin on toistaiseksi ollut vastamelukuulokkeet, ei kuulu ominaisuudet, ei haittaa vaikka kajarit on kahden markan mallia tai että rengasmelu on melkoisen vanhoilla Firestoneilla.