Moi
Nyt tarvittais vinkkiä öljyvuodon selvittämiseen.
'09 diesel forester jossa mittarissa 305tkm alkoi vuotamaan moottoriöljyä jostain moottorin takaosasta alhaalta. Huomasin eilen kun kurkkasin auton alle ja molemmat muovipanssarit oli öljyssä. Roiskeita oli aina taka-akselille saakka. Irroitin muovipanssarit ja moottori oli altapäin öljyssä moottoriöljypropusta vaihteiston proppuun saakka. Sähköinen ohjaustehostin ja sen moottorin johdot oli myös ihan öljyssä. Tähän saakka kone on ollut hyvin siisti eikä öljyä ole näkynyt missään, joten tätä vuotoa ei ole kestänyt kuin ehkä pari viikkoa jolloin viimeksi kurkkasin auton alle. Lisäsin öljyä koneeseen ja sitä meni litran verran tikusta päätellen. Kuivasin öljyt alta ja käytin koneen lämpimäksi mutta ei ainakaan heti alkanut missään näkyä tuoretta öljyä. Tänä aamuna ajoin töihin n.60km eikä vieläkään näkynyt muoveissa uutta öljyä. Mikä se tämmönen on/off vuoto voi olla kun ei kokoajan vuoda?
Vuoto voisi tietenkin olla kampiakselin stefa vauhtipyörän takana. Sinne ei pääse oiken lampun kanssa näkemään. Näkeekö vauhtipyörän taakse jos laskee ohjaustehostimen ja suojakilven hetkeksi alas?
Kytkinpaketti on vaihdettu korjaamolla joskus edellisellä omistajalla 125tkm kohdalla. En tiedä onko silloin vaihdettu stefaa. Onko moottorin takana muuta mahdollista vuotopaikkaa kuin akselin stefa? Voiko 'oil separator'in kansi vuotaa? Mikä tehtävä tuolla separaattorilla muuten on koneessa?
Kaikki vinkit ja kokemukset on tervetulleita.
Ajattelin kysäistä täältä ennekuin alan miettiin stefan vaihtoa tai muuta.
t.Pasi