HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Dieselin lastutus

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Avatar
teuski
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2020, 06:21
Paikkakunta: Eurajoki

Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja teuski » 31 Joulu 2020, 14:46

Onko kokemusta subarun dieselin lastutuksesta noilla Racechipeillä yms. halpapurkeilla?

MY09 Foresteriin kaipaisin lisää alavääntöä, mutta ei raaskisi kunnon optimoinnista maksaa.

Jätetäänkö tollanen purkki kiinni vai ajaako se vaan uuden softan sisään? Pystyykö palamaan takaisin alkuperäiseen?
Subaroitunut sitikkamies ////Forester 2.0 diesel '09

Avatar
scoobytune
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja scoobytune » 31 Joulu 2020, 17:58

Parhaan lopputuloksen saat suoraan autoon tehdyllä optimoinnilla ja hinta voi olla jopa halvempi kuin näissä hienoissa virityspurkeissa.

RaceChip valikoimassa ei näytä olevan tuotetta Diesel Foresteriin.
Subaru moottorinohjauksen ohjelmoinnit

Hitachi Denso toisioilmajärjestelmän ohjelmallinen poisto ja optimoinnit (EJ204 2.0R 2.0X EJ20 EJ25..)

Hitachi ajettavuusongelmien ohjelmallinen korjaus (EJ204 2.0R 2.0X..)

EGR DPF poisto.. jne.

scoobytune@gmail.com
    

Avatar
teuski
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2020, 06:21
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja teuski » 31 Joulu 2020, 21:50

scoobytune kirjoitti:Parhaan lopputuloksen saat suoraan autoon tehdyllä optimoinnilla ja hinta voi olla jopa halvempi kuin näissä hienoissa virityspurkeissa.

RaceChip valikoimassa ei näytä olevan tuotetta Diesel Foresteriin.


Tiedän, että parhaan tuloksen saa oikealla ohjelmoinnilla ja, samalla vielä hiukkassuodattimen hävityksellä, mutta mistäs sen ohjelmoinnin sais satasella?
Subaroitunut sitikkamies ////Forester 2.0 diesel '09

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja yason » 31 Joulu 2020, 22:43

Mietin ohjelmointia itsekin alussa, mutta halvimmaksi taitaa käydä, kun kiihdyttelee kevyesti vasta sitten, kun mittarissa 1500-2000 rpm ja antaa kunnolla runtua, kun ollaan tuon yläpuolella :-)

Koneen ääni alkaa kuulostaa hyvälle vasta parin tonnin yläpuolella ja tuohan kiertää dieseliksi ihan iloisesti. Lisäksi matalilla kierroksilla jurnuttamalla ei saa kuin korkeintaan lisärasitusta kampiakselille, vaikka se lastu sitä ylimääräistä soppaa sinne syytäiskin. Toi ei vaan ole luonteeltaan mitenkään alavääntöinen kone, ja se on ajamisen kannalta oikeastaan ihan piristävää vaihtelua noiden norminakuttajien joukossa, joissa vaihteet vaihtuu jo alta puolentoista tonnin...
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
teuski
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2020, 06:21
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja teuski » 31 Joulu 2020, 22:55

yason kirjoitti:Toi ei vaan ole luonteeltaan mitenkään alavääntöinen kone, ja se on ajamisen kannalta oikeastaan ihan piristävää vaihtelua noiden norminakuttajien joukossa, joissa vaihteet vaihtuu jo alta puolentoista tonnin...

Sehän siinä onkin kun ei ole tohon urkuharmoonin polkemiseen tottunut, vaihteiden kuuluisi vaihtua ihan itsekseen mutta kun ei oo varaa. Nää subbet on ihan eri luokassa sitikkamiehen budjettiin tottuneelle :D

Foresterin välitykset on kyllä jotain käsittämätöntä. Sentään kutonen on pitkä...
Subaroitunut sitikkamies ////Forester 2.0 diesel '09

Metallisti
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Syys 2018, 21:13

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja Metallisti » 31 Joulu 2020, 23:00

Mulla on Legacyssä joku perushalpis ebaystä 60e maksanut Power2Race nimellä brändätty lastuboksi ja piristää kyllä mukavasti menoa. Asennus vaatii laturin irrotuksen, kun boksi kytketään vain lisäpalikaksi polttoainekiskon liittimen väliin ja tuo liitin löytyy sieltä laturin takaa vähän ahtaasta paikasta. Huijaa ilmeisesti siis vain painetta isommaksi ja kaikki palautuu normaaliksi kun boksin irrottaa systeemistä.

Jotkut boksit lupailee aika kovia tehon lisäyksiä esim. Italian Speed, mutta tälle mun boksille uhottiin vain 150 ->175hp ja 350->410nm. Hyvin kyllä tuo terävyyttä polkimeen ja kulkupuolikin on selvästi rivakampi.

Itellä ollut aiemmin Citikan HDI:ssä ja Mersun CDI:ssä Racehippejä ja kaverilla on Seatissa Italian Speed. Ei valittamista näissäkään.

EDIT: Ei se sitä alavääntöä tuo. Korostaa vain olemassa olevaa aluetta.
Outback TD -11 & Nissan R32 GT-R

Avatar
teuski
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2020, 06:21
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja teuski » 31 Joulu 2020, 23:52

Eikös noi obd:n kautta tökättävät nyt jotain muutakin tee kuin nostaa railipainetta? Senhän tekee parin euron osilla itsekin.

Mulla oli joskus Citroen Jumpyn 94hp HDi:ssä vastus railipaineen anturissa, eli huijattiin paine todellista alhaisemmaksi=lisää syöttöä ja bleed valve ennen ahtopaineanturia, jolla muutettiin mitattu paine todellista pienemmäksi. ECU rajoitti 1,1bar mutta todelliset 1,7 ja muutos oli huikea. Viritys maksoi noin 10€.
Subaroitunut sitikkamies ////Forester 2.0 diesel '09

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja yason » 23 Helmi 2021, 16:20

Tuskailin tässä autonvaihtoa, kun on tullut koeajeltua kaikenlaisia vaihtoehtoja Outbackille, vaikka just nyt olis kaikkein järkevintä vaan jatkaa ajamista, kun auto on parhaassa iskussaan. Vaan kun pitäis saada lisää potkua perseen taakse ja automaattiakin kaipailen. Totesin kuitenkin, että siinä autonvaihtorumbassa häviää aina niin pirun paljon, että jos vain siedän manuaalilootaa, niin pääsen kaikkein halvimmalla, jos käytän Outbackia oikeasti optimoitavana.

Mutta minne? Näkyy olevan pajoja, jotka laittavat valmiin virikartan auton mallin ja moottorin mukaan. Esimerkiksi Lohjan Ecutuningilta saisi (ilmeisesti) CelticTuningin softan, jolle lupaavat 185hv/413Nm. Nuo softathan on kerran jossain vastaavassa autossa penkitetty ja säädetty, joten aika hyvin ne syöttökartat edustavat varmaan keskimääräistä tehontarvetta, mutta sitten on pajoja, jotka säätää penkissä ja osin vähän mieltymysten mukaan, että kuinka paljon ja minkälaista luonnetta koneesta halutaan ulos.

En tiedä, mitä tuo boxediesel luotettavasti kestää, mutta kytkin taitaa kuitenkin olla heikoin lenkki. Alaväännön puutettahan kaikki manailevat, mutta mitä suuremmalla väännöllä kone jurnuttaa alhaalla, sitä enemmän kampiakseli rasittuu eikä noi Subarun kammet nyt kestävimmän maineessa taida olla. Ohituskiihtyvyys taas jää Outbackissa vähän heikoksi: kone kiertää aika rajallisen matkan hyvällä väännöllä n. 2500-4000 rpm. Nelosvaihteella kiihtyy vielä hyvin, mutta kierrokset nousee vääntöalueen yli äkkiä, ja vitosella ja kutosella ei kauheesti enää kiihdytellä. Mua ei liikaa haittaa ohut alavääntö, mutta tuohon 2000-4000 väliin olis mukava saada vääntöä ihan kunnolla. Sitten voisi keskittyä takomaan suurempaa vaihdetta silmään ja matkanteko ei hyytyisi siihen. Samoin DPF:n haluaisin pitää toimivana, en tiedä ottaako noi valmissoftat sen hyvin huomioon...

Ehdotuksia? Kokemuksia? Paikkoja? Sanotaan, että jos optimointikeikka maksaa vaikka 500€ +/- jotain, niin siinä on vasta viidesosa autoliikkeen voitosta huonon hyvityshinnan takia. Ja sen uuden auton arvonalenemaa miettimällä ei tunnu enää ollenkan kalliilta.
Outback MY10 diesel/mt

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 23 Helmi 2021, 18:38

Artec power. Mä en edes harkittis muuta. Ikinä en oo yhtäkään huonoa sanaa kuullu, päinvastoin. En myöskään edes harkittis yhtäkään paskaboksia, enkä pahemmin noita sinneppäin-yleissoftia. Ne toimii kuitenki miten toimii, autotki on aina yksilöitä. Artec tekee sulle just siihen autoon softan, millä saa kaiken ulos. On tietoa ja taitoa. Köyhällä ku ei oo varaa ostaa halpaa, ni sitku sijottaa, ni sijottaa sitte siihen varmasti hyvään. Mutta miks DPF pitäs jättää käyttöön? Siittä ei oo kuitenkaan ikinä muutakun haittaa ja kuluja.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja yason » 23 Helmi 2021, 18:49

Artecista on puhuttu täällä palstallakin, mut ollaanko siinä sit jo eri hintaluokassa kuin viissatku? Ja onko vakiokunnossa olevissa koneissa niin paljon eroa, että kannattaa tehdä yksilöllinen softa? Eri asia tietty, jos on avarrettu imu- ja pakopuolta ja vaihdettu nokkia yms. mutta mulla on ihan Subarun tehdaskunnossa oleva motti. Lisäks jos ei satu asumaan Savossa, niin matkaa kertyy kans. Noita celtictuningin softia saa useammasta paikasta pitkin maata. Samojahan ne on kaikille, mutta jos jollakulla on kokemuksia, ni mielelläni kuulen kans, onko niiden Subarulle tekemästä softasta mihinkään.

Noin keskimäärin DPF on musta ihan hyvä saastelaite. Yhden olen pessyt ja kyllähän sitä mustaa sieltä sen verran tuli, että ei olis kiva tuupata sitä hötöä omaan pihaan tai ihmisten naamoille kaupungissa. Toimiihan nuo, jos huolehtii, että tulee matka-ajoa tarpeeksi ja mulle tulee. Toki silloin, kun eivät toimi, tulee ongelmia :-) EGR taas on yksi helvetinkeksintö, ei ihminenkään omaa paskaansa syö. EGR:n voisin poistattaa heti, mutta saakohan DPF tarpeeksi korkeat lämmöt ilman sitä?
Outback MY10 diesel/mt

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 23 Helmi 2021, 22:36

En tiiä hintaa, mut kysyminenhän ei paljoo maksa. Usein vaan kuulee että ei se bulkkisofta ookkaan niin hyvä ollukkaan, mitä kunnon ohjelma. Ja kyllä näitten osaavien laittajien luokse moni suosittelee tekemään pienen roadtripin, sen halvemman ja huonomman vaihtoehdon sijaan.
yason kirjoitti:EGR taas on yksi helvetinkeksintö, ei ihminenkään omaa paskaansa syö.

Muttei ihminenkään urheilusuorituksen aikana vedä happea suu auki, ja sitte pillin läpi puhalla ulos. Mä en kyllä DPFfästä mitään hyvää löydä, korjaaminen maksaa aina turhaa, ylimäärästä rahaa, poltossa menee naftaa öljyn sekaan (joka ei tyhmänkää mielestä hyvä ole), enkä tiiä kuinka hienoa tekniikkaa se sit on että kerätään hiukkasia pönttöön, ja sit ne kuitenki poltetaan ja pöllytetään johki motarin varteen. Ja edelleen tuolla yks kiinalainen rahtilaiva polttaa jäteöljyä päivässä enemmän ku tuhat suomen pikkuautoa.

Avatar
scoobytune
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja scoobytune » 23 Helmi 2021, 22:38

Minun kautta onnistuu myös toiveiden mukainen softa dieseliin sekä myös EGR poisto. Jyväskylä liian kaukana?
Subaru moottorinohjauksen ohjelmoinnit

Hitachi Denso toisioilmajärjestelmän ohjelmallinen poisto ja optimoinnit (EJ204 2.0R 2.0X EJ20 EJ25..)

Hitachi ajettavuusongelmien ohjelmallinen korjaus (EJ204 2.0R 2.0X..)

EGR DPF poisto.. jne.

scoobytune@gmail.com
    

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja yason » 23 Helmi 2021, 23:09

Reetuhai2 kirjoitti:En tiiä hintaa, mut kysyminenhän ei paljoo maksa. Usein vaan kuulee että ei se bulkkisofta ookkaan niin hyvä ollukkaan, mitä kunnon ohjelma.


Tätä juuri ajoin takaa: jos on kokemuksia, että bulkkisofta jättää kuitenkin toivomisen varaa, niin tiedän oikeasti suhtautua niihin varauksella. Tietysti eri asia, jos löytyy joku subbeilija, jonka boxerdieselissä jokin tietty softa on toiminut hyvin. Näillä tiedoilla on vähän mukavampi kysellä sitten hintojakin.

Reetuhai2 kirjoitti:ja sit ne kuitenki poltetaan ja pöllytetään johki motarin varteen. Ja edelleen tuolla yks kiinalainen rahtilaiva polttaa jäteöljyä päivässä enemmän ku tuhat suomen pikkuautoa.


Tää alkaa mennä optimointiaiheesta ohi, mutta samaa mieltä, että isossa skaalassa on ihan hyttysen paskea, mitä ylipäänsä Suomi tekee, vaikka ajeltais V8 ja H6 -koneilla rinkiä yötäpäivää. Mutta kun olen esimerkiksi tallissa tuota Subarua käyttänyt joutokäynnillä pidempiäkin aikoja ihan henk.koht. jotain ongelmaa tutkiessani, niin eipä nenää kirvele toisin kuin vuosituhannen alun nokivehkeillä, kun nyt on katit ja hiukkaspöntöt. Sinne pellonreunaan ne noet ja pienhiukkaset sopii hyvin tuupata tuulen vietäväksi. YMMV :)

scoobytune kirjoitti:Minun kautta onnistuu myös toiveiden mukainen softa dieseliin sekä myös EGR poisto. Jyväskylä liian kaukana?


Varsinais-Suomi - Uusimaa -akselilla liikun joustavasti, Tampesteriinkin voin kohtuuvaivalla venyä, mutta Jyskylä/Kuopio alkaa olla jo päiväreissun mittaisia, että pitäis odottaa lomaan tai ottaa yksi päivä töistä pois.
Outback MY10 diesel/mt

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja yason » 24 Helmi 2021, 16:29

Motorbitistä kokemuksia / huhuja kenelläkään?
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
teuski
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2020, 06:21
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja teuski » 06 Huhti 2021, 19:12

Selvisi, että kaverilta onnistuisi flashays.

Onko vinkkejä, mistä saisi hyvän softan?
Subaroitunut sitikkamies ////Forester 2.0 diesel '09

Avatar
teuski
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2020, 06:21
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja teuski » 13 Elo 2021, 07:50

Tuli laitatettua Finntuningin softa ja poistettua DPF '09 Foresta.

Kokemukset erittäin hyvät, alkaa vääntämään n. 3-400rpm alempaa ja voimaa on.
Samalla putsasin turbon mr musclella.

Nyt on kiva ajella, ennen oli herkästi liian iso vaihde ja meno tyssäsi kuin seinään mutta nyt parantuneen alaväännön myötä alkaa tuntumaan ihan käytettävältä.
Subaroitunut sitikkamies ////Forester 2.0 diesel '09

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja Jappi » 13 Elo 2021, 17:01

Joko sulla on uudempi kone vaihdettu sinne? Kohta on jos ei vielä ole...

Avatar
teuski
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2020, 06:21
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja teuski » 13 Elo 2021, 19:01

Jappi kirjoitti:Joko sulla on uudempi kone vaihdettu sinne? Kohta on jos ei vielä ole...

On on :D
Subaroitunut sitikkamies ////Forester 2.0 diesel '09

Tappi_88
Jäsen
Viestit: 46
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 11:44

Re: Dieselin lastutus

ViestiKirjoittaja Tappi_88 » 19 Elo 2021, 08:26

Hei,

Minulla on ylimäräisenä Racechip pro käytetty outback -08 ja -10.
Osta pois! 60€ + pk
-Outback 2.0 TD -10
-Ex Outback 2.5 -04
-Ex Outback 2.0 TD -08
-Ex Lexus IS 220 TD -06
-Ex Impreza -06
-Ex Impreza -03
-Ex Celica GTI -96


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa