HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
ReiviFin
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 11 Tammi 2021, 19:35

Johan tuosta olikin taas muutama kuukausi vierähtänyt viime ongelmista, jotenka uutta pukkaa.

Lähdin tuossa aamupäivästä ajelemaan Oulusta Vihtiä kohden, kaikki pelasi oikein mukavasti kunnes matkaa oli taitettu n.300km ja huomasin että alakierroksilla ei ole mitään vetoja. Eli vaihde kuin vaihde, niin vasta kun kierrokset saa kitkutettua yli 2000-2200 rpm löytyy kotterosta jotain potkua ja tuo paskakasa lähtee taas menemään. Pääsin Vihtiin perille ja ajokin jotenkuten luonnistui kun piti kierrokset jatkuvasti 2500rpm paikkeilla. Käy tyhjää nätisti, ei tutise tai pätki. Nopsaa koplasin ahtoputket, ei ainakaan mainittavia repeämiä huomattavissa.

Vika tosiaan ilmeni ihan täysin pystymetsästä ja ei ole tokenemista havaittavissa ja ei tosiaan koodeja tarjoa. Hyviä arvauksia tai omia kokemuksia kehiin siis.

Voip olla että tuosta ois kiva vaihtomoottori aihio jollekulle, tai miksei muutenkin varaosiksi tai vaikka värkkäämällä ajoonkin, sikäli kun tätä ei tällä kertaa saa ehjättyä halvalla ja helposti.

Alakerralla ja turbolla ajettu n.80tkm, kytkimellä ja kaksoismassalla 50tkm. Muuten mittarissa reilu 330tkm. Auto toivon mukaan loppuviikosta ajamalla taas Oulussa.
Honda/Volvo ukko tällä erää.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja -teme- » 11 Tammi 2021, 20:01

Yli 2000rpm siis löyty tehoja normaalisti, olisko turbon siivekket jäänyt auki eli vikaa lähtisin metsästämään turbon alipainekellosta ja alipaine puolelta.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

ReiviFin
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 11 Tammi 2021, 20:21

-teme- kirjoitti:Yli 2000rpm siis löyty tehoja normaalisti, olisko turbon siivekket jäänyt auki eli vikaa lähtisin metsästämään turbon alipainekellosta ja alipaine puolelta.


No ainakin ne tehot on sinnepäin, eli kunhan pääsee kierroksille niin jaksaa vetää ainakin 160km/h asti. Eihän tuo ny koskaan mikään raketti ole ollut. Pitää toivoa että tuon saa poljettua keskiviikkona/torstaina takaisin kotiin ja sit tuon pääsee leväyttään talliin.

Josko tuosta hotellin baarista pari olutta ostais, niin loppuis tämä orastava vitutus. Alkaa oleen kyl just nyt niitä hetkiä, että saa kohta luvan lähtä meikän pihasta tuo tötterö.
Honda/Volvo ukko tällä erää.

ReiviFin
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 12 Tammi 2021, 18:09

Sen verran uusia oireen kuvauksia, että kun tuon kylmänä käynnistää ilman että on ollu webasto pöhisemässä, ei meinaa edes paikallaan ottaa kierroksia. Nykien repii kierrokset ylös, käy kuitenkin ihan normaalisti tyhjäkäyntiä kylmänäkin. Joko se on tuo turbon ohjaus jumissa, tai sit on ruiskupuolella jotain hämminkiä. Lämmettyään kiertää paikallaan ihan normaalisti, vaihdepäällä sit tosiaan veto pois alle 2000 kierroksen.

Polttoainesuodatin on vaihdettu tuossa kuukausi kaksi takaperin, joten en jaksa uskoa että se olisi tukossa.
Honda/Volvo ukko tällä erää.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 12 Tammi 2021, 20:39

Ei se kiisselisuodatin kuitenkaan kallis olis koittaa, eihän noista tiedä.

eki75
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja eki75 » 13 Tammi 2021, 16:39

Mulla veti ilmaa jostain suodattimen käsipumpun välistä, joten ei ahtanut kunnolla.. joka kerta.. välillä toimi paremmin, välillä huonommin..

sen kun sai kuntoon niin vetoja tuli paremmin ylärekisteriin, mutta alhaalla nuhanen edelleen.. no horohan se kone oli, mutta josko sullakin on ilmavaivaa..

-Eki
Audi a6 & TT
Perheessä: Outback 2,5 Aut -14 Outback 2.0d -12 Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99
Varaosina: Legacy 2.0d stw -12, Outback 2.0d -10 ja 2x Legacy 2.0d -08

ReiviFin
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 13 Tammi 2021, 18:40

Jotain perkeleen mystistä tuossa nyt on. Turbon kello liikkuu kiltisti ja kitkatta, ihan imemällä pystyy liikuttelee halutessaan. Alipaineletkut vaikutti olevan ehyet, välijäähyn silikoonimutkat ehyet. Ei havaittavissa imu tai pakopuolella vuotoja. Ainuttakaan vikakoodia tuosta ei saa aikaiseksi.

Ohessa video, miten tuo käyttäytyy kylmällä koneella kun yrittää antaa kierroksia. Lämpimällä koneella sit kiertää paikallaan ok. Tyhjäkäyntiä käy nätisti oli kylmä tai kuuma kone.

https://youtu.be/BIGSehLK4qo
Honda/Volvo ukko tällä erää.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Jappi » 14 Tammi 2021, 20:56

Saatko luettua livedataa, esim. ilmamäärät ja ahtopaineet?

ReiviFin
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 14 Tammi 2021, 21:51

Jappi kirjoitti:Saatko luettua livedataa, esim. ilmamäärät ja ahtopaineet?


Ei ole tähän kykenevää kalustoa, ikävä kyllä. Kiinnostaisi kieltämättä nuo polttoaineen paineetkin tietää.


Noh, tänään pihaan tuli bensa Civic 1.8 nuhiksena, josko tuolla nyt sit päästelis kun työmatka lyheni 40tkm/vuosi. Kattoo ny jaksaako tuota Subarua alkaa kummemmin pajottamaan, vai hävitänkö seuraavalle.
Honda/Volvo ukko tällä erää.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Jappi » 15 Tammi 2021, 14:22

Oulussako vaikutat?

ReiviFin
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 15 Tammi 2021, 18:50

Jappi kirjoitti:Oulussako vaikutat?


Juu, vaikka ei tästä Arkalasta toisaalta enää pitkästi ole Pudäsjärven rajalle :roll:
Honda/Volvo ukko tällä erää.

ReiviFin
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 17 Tammi 2021, 14:47

Tuossa tuli taas tunteroinen tuuskattua auton ympärillä, käytin polttoainesuodattimen paikoiltaan ja valutin liemet ulos. Puhdasta diiseliä siel oli, ei vettä. Takaisin paikalleen ja ei mitään vaikutusta. Otin myös välijäähyn ja kaikki letkut irti, vaikuttavat täysin ehjiltä. Ei kerää painetta paisariin, jäähdytinnesteen seassa ei ole öljyä ja toisaalta öljy ei ole maitona. Nesteet siis omissa kanavissaan, eli kannet ei valskaa.

En oikeastaan muuta keksi enää, kuin et turbo on kuumalta puolelta jumissa/rikki tai muuten vituillaan. Kylmältä puolelta kun sormeilee, niin pientä päittäis välystä havaittavissa, mutta ei pitkittäistä, eli vaikuttaa ihan normaalille. Auto ei kuitenkaan syö öljyä, pakokaasu ei tule mustana/sinisenä ulos ja täysin vikakoodi vapaa koko kottero. :dontknow:

Motivaatio turbon irroitukseen saati sit uuden hankintaan on kieltämättä aika vähäinen.

EDIT: Aikani pyörittelin välijäähyä ja tulopuolelta tipahti ulos mitä ilmeisemmin turbon teräksinen tiiviste, siis tuommoinen metallinen pieni rinkula, vähän kuin männänrengas. Eli vahvasti alkaa vaikuttamaan siltä, että edellisen omistajan vaihtama kunnostettu turbo on paskana.
Honda/Volvo ukko tällä erää.

ReiviFin
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 25 Tammi 2021, 20:45

Tilanne päivitystä:

Jappilta lainaan saamallani obd-kapulalla tuossa seurailin railipaineita ja "kaasuläpän" asentoa kun tekee tuota samaa mitä tuolla videollakin ja molemmat vaikutti olevan normaaleissa lukemissa. Paineet nousee kaasua painaessa ja pysyvät tasaisena, vaikka auto tuntuu haukkovan happea ja yrittää väkisin kerätä kierroksia. Eli pakko kai se on olla sit hapen puutetta, tai näin kuvittelen. Varsinkin kun tuo meno loppui kuin seinään ilman varoituksia. Tukkoinen imusarjakin kait kummitelisi nimenomaan korkeammilla kierroksilla.

Noh, jotta ei menisi ihan hiplailuksi, niin askartelin sit turbon pöydälle. Akselissa ei mainittavaa klappia, pakopuoli kuiva eli ei öljyä siellä, kompuran puolella sit märkää välijähylle menevissä putkissa jonkun verran, mut kompurapesä ja näkyvillä olevat siivet kuitenkin kuivat. Tosiaan tuntuu nyt tallissa ollessa pukkaavan harmaata utua, alkuun tosin luulin että josko ois vaan kosteutta pakoputkessa, mut taitaa olla palavaa öljyä.

Tosiaan välijäähystä löytyi pois ottaessa semmoinen pieni metallinen rinkula joka on katkaistu kuten männänrengas konsanaan. Eli voiko tosiaan olla, et tuolta on karannut tiiviste kompuran puolelta ja päässyt tosiaan viel välijäähylle asti? Ahdin tosiaan ei ole jumissa ja ei isommin klappia, mut silti auto on hengetön.

Sikäli kun on nyt sit käynyt niin, et tuolta on tiiviste karannut, niin voiko tuo tötterö kerätä sit noin kovan kampikammion paineen, et puskee turbolle öljyä ihan huolella, vai voiko vaan olla et käyny mulla p***a mäihä ja et tuo edellisen omistajan asennuttama kunnostettu turbo ei kestänyt kuin 80tkm.

Niin tai näin, ei edelleenkään hirveästi maistuis lähtä turbo kaupoille, varsinkaan kun edelleenkään ei ole satavarma tuosta ongelmasta. p***a laite ku ei saa vikakoodia aikaiseksi :x :banghead:

Voi olla, et saa taas tötterö päivän pari maata tallissa kun tämä ukko koittaa jostain löytää motivaatiota.

EDIT: Alkoi toki kummittelemaan sekin vaihtoehto, et oisko menny männänrengas. Tosin kait silloin pitäs öljynkulutuksenkin olla jo kohtalaista ja tuskin se nyt alakierroksilta tehoja veis?
Viimeksi muokannut ReiviFin 25 Tammi 2021, 21:14, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Honda/Volvo ukko tällä erää.

Jamesi
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Loka 2019, 20:06

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Jamesi » 25 Tammi 2021, 20:56

Vilkasitko dpf:n puolelle? Voisko olla tukossa tai purkaantunut sisuskalut siitä...

ReiviFin
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 25 Tammi 2021, 20:59

Jamesi kirjoitti:Vilkasitko dpf:n puolelle? Voisko olla tukossa tai purkaantunut sisuskalut siitä...


Sen mitä lampulla tihrusti, niin puhdas kennon kylki sieltä paistoi ja ei tuo tuntunu kolisevan/helisevän kun sitä heilutteli.
Honda/Volvo ukko tällä erää.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 26 Tammi 2021, 00:51

Jos olis männänrengas menny, ni läähättäis paljon, tupruttelis öljyä mut ei kyllä tollasta pitäs tehä. Aika hyvin saa hajota, että vedossakaan huomais. Lohdutuksen sanoina kaverilla kesti V50 volvossa tehdaskorjattu turbo 10 vai 15tkm kunnes alko viheltää, sit meni autoki vaihtoon jo.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Jappi » 28 Tammi 2021, 13:47

Ahtopaineet, nehän varmasti pomppii mutta käviskö yliahdoilla(moottorinohjauksen mielestä) tuossa kierroksia kerätessä ja löisi rajoitusta päälle? Mites EGR, onko toiminnassa? Männänrenkaat karkeasti näet sillä kun pistät käyntiin, tyhjäkäynnille, ruuvaat öljykorkin irti ja jätät siihen paikalleen irrallaan. Heiluu ja pomppii mutta jos pysyy niin ei ole kovin väljä. Jos ei pysy millään kohdillaan vaan puhaltaa heti pois niin on jo väljyyttä.

Ihan helpolla ei tuolta turbolta mitään irtoa, kerran siivet on paikallaan. Jos on turbosta peräisin niin lie jo edellisestä. Ja kyllä, kun turbo oikeasti hajoaa niin niitä romuja löytyy kuulerista ja ilmanputsaristakin pahimmillaan.
Viimeksi muokannut Jappi 28 Tammi 2021, 13:59, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Jappi » 28 Tammi 2021, 13:58

Niin ja imupuolella on aina väriksi öljyä, huohotin on kytketty turbon imupuolelle. DPF ei mene tukkoon näissä ihan pienellä...

ReiviFin
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 28 Tammi 2021, 16:00

Egr tulpattu ja ohjelmoitu pois. Turbon ruuvasin takaisin paikalleen ja tunteroisen annoin ruksuttaa , välillä polkien. Kun pääsee kunnolla lämpöihin, tuo videollakin tapahtuva sekoilu ei ole aivan yhtä rajua, nykäisee kaasupohjassa 1700 ja 2500 rpm kohdilla. Railipaineet tyhjäkäynnillä 25MPa ja maksimissa tais käydä reilu 80MPa, tämä siis paikallaan polkien. Pintakaasulla paineet nousee nätisti ilman heilumisia. Pintakaasulla kun nostaa kierrokset yli 2000, niin sen jälkeen ottaa kierroksia vittuilematta rajoittimelle.

En tuosta Jappilta lainaan saadusta kapulasta noita ahtopaineita saa ulos tai en sopivaa valintaa löydä, ainoa boost lukema on prosentteina ja se liikkuu 0-7% välillä kierroksista riippuen

Tyhjäkäynnillä täyttökorkki tanssii paikallaan, ei lennä omin avuin pois. On kyllä mystinen laite. Löytyykö keltään noita ilmamäärä/anturi arvoja (maf,map), ne kun vaikuttaa ihan järkeviltä ja liikkuvat loogisesti ylös alas kierroksista riippuen, mutta ois tietty hyvä jos ois mihin verrata.

Kai tuo antais kuitenkin jonkun vikakoodin jos yliahdoille jatkuvasti pyrkisi ja moottorinohjaus joutuis tilanteeseen puuttumaan.
Honda/Volvo ukko tällä erää.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Jappi » 29 Tammi 2021, 15:03

Sen verran mitä olen tutustunut niin ei ihan helpolla vikakoodeja jätä, verrattuna vaikka volvoon josta on kokemuspohjaa reilummin kanssa. Ahtopaineanturi kannattaa ainakin puhdistaa ellet vielä ole.

http://jdmfsm.info/Auto/Japan/ Tuolta löytyy korjaamomanuaalia.

Pitäs kattoa mitä antureita mulla olis tuolla vanhassa koneessa tallella testattavaksi.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Jappi » 29 Tammi 2021, 15:07

Yks juttu vielä, saatko toisen kaveriksi pumppaamaan sitä käsipumppua suodattimella, ettei olis ihan aineen saannista...

ReiviFin
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 29 Tammi 2021, 15:44

Jappi kirjoitti:Sen verran mitä olen tutustunut niin ei ihan helpolla vikakoodeja jätä, verrattuna vaikka volvoon josta on kokemuspohjaa reilummin kanssa. Ahtopaineanturi kannattaa ainakin puhdistaa ellet vielä ole.

http://jdmfsm.info/Auto/Japan/ Tuolta löytyy korjaamomanuaalia.

Pitäs kattoa mitä antureita mulla olis tuolla vanhassa koneessa tallella testattavaksi.



Ahtopaineanturi on ilmeisesti samalla myös se imuilmalämpötila-anturi, joka on siinä laturin kohdilla imusarjassa? Se on lioteltu puhtaaksi jo pariin otteeseen.

Pitää rouva ottaa kaveriksi polkemaan vauhtia ja painella ite nupista, vaikka ei tuo tyhmäkäynnillä mihinkään vaikuttanut. Tai sit virittää poljin sopiville kierroksille ja testata siten.

Päivä päivältä enemmän houkuttais myydä tuo osiksi, alakerta kuitehi toimiva ja kaikkea muutakin kivaa toimivaa palikkaa löytyy. Rengassarjatkin on uusittu 4kk sitten, eli kesäset käytännössä ajamattomat.
Honda/Volvo ukko tällä erää.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Jappi » 30 Tammi 2021, 12:15

Mites se säätöventtiili turbolle? Oletko katsonut miten turbon kello liikkuu tuossa kierroksia nostaessa?

ReiviFin
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 01 Helmi 2021, 11:34

Tulihan tuota taas värkättyä ja ainoa asia jolla sain jonkunlaisen muutoksen tapahtumaan, oli kun käynnissä ollessa nyppäsin tuon MAP-anturin johdon pois. Nyt paikallaan polkiessa ei tee tuota samaa kuin videolla, ainakaan niin voimakkaasti. Toki laiska ku helevetti, mut kuitehi kohtuu nykimättä nousee kierrokset.

Vaikka livedata antaa olettaa, että anturi antaa ihan järkevää dataa ulos, niin tällä vian metsästyksellä on tuo ainoa asia joka on nyt vaikuttanut käyntiin. Pistin Jussimäeltä uuden anturin tilaten, ihme ja kumma että näitä suomesta löytyi, vieläpä samaan hintaan kuin saksasta. Toivottavasti tämä tulee päivässä tai kahdessa, eikä viikossa tai kahdessa kuten saksasta.

Jos ei muuta iloa anturista ole, niin jospa tuolla nyt yksi piste saadaa yhtälöstä suljettua pois.
Honda/Volvo ukko tällä erää.

ReiviFin
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 05 Helmi 2021, 00:21

Uusi map-anturi oli tyhjä arpa. Loppu myös moti. Eiköhän tää lähde vaikka osina pihasta, ei jaksa enää värkätä ja arvailla :dontknow: .
Honda/Volvo ukko tällä erää.

Jargo
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Kesä 2021, 16:32

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Jargo » 29 Kesä 2021, 16:35

Up,

Olikos tästä selvinnyt mitään sillä itsellä ihan sama problemo ....

Turbo tsekattu ei ongelmia tasan 2000 tulee vedot ja voi syöttää rajoittimeen ihan lineaarinen vetokäyrä... :o :o

Tuossa jo useamman diiselin kanssa puljannut nii ei vastaavaa ongelmaa , toki osia löytyy hyllystä jos alkaa kokeilee ränbömillä....

_ -Jargo

ReiviFin
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 29 Kesä 2021, 18:28

Ei ole kuulunut uudelta omistajalta, että saiko laitosta henkiin vai laittoiko osiksi. Itse näin jälkiviisaana epäilen paskasia/tukkeutuneita/vuotavia suuttimia tai jotain muuta tuolla rintamalla (polttoainelinjat tms), vaikka loggeri antoikin olettaa ainakin paineiden osalta, et siellä ei ongelmaa olisi.

Vois koittaa kuulostella, jos satun viel numeron jostain löytämään, et onko autoa saatu ajoon.
Honda/Volvo ukko tällä erää.

Jargo
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Kesä 2021, 16:32

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Jargo » 29 Kesä 2021, 18:37

Vois olla järkevää , jos sais tietoo. Lähinnä miksi alhaalla ei tapahdu mitää, ja 2000 ku on jenkaa ni täydet paukut savujen kera mut sitte mennään.....

Laita viestii

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja yason » 29 Kesä 2021, 19:15

Jargo kirjoitti:Vois olla järkevää , jos sais tietoo. Lähinnä miksi alhaalla ei tapahdu mitää, ja 2000 ku on jenkaa ni täydet paukut savujen kera mut sitte mennään.....


Eihän nää toimiessaankaan sano paljon mitään alta 2000 rpm... :crazy:

ReiviFin kirjoitti:jälkiviisaana epäilen paskasia/tukkeutuneita/vuotavia suuttimia tai jotain muuta tuolla rintamalla (polttoainelinjat tms), vaikka loggeri antoikin olettaa ainakin paineiden osalta, et siellä ei ongelmaa olisi.


Ei ainakaan suutinten tukkoisuus voi näkyä railipaineissa.

Vuotavakaan suutin tuskin, koska korkeapainepumppu tuuppaa enemmän painetta, mitä suuttimesta voi vuotaa, mutta oireet oliskin sit varmaan ihan erilaiset, jos vuodosta olis kyse.
Outback MY10 diesel/mt

ReiviFin
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 29 Kesä 2021, 20:49

yason kirjoitti:
Jargo kirjoitti:Vois olla järkevää , jos sais tietoo. Lähinnä miksi alhaalla ei tapahdu mitää, ja 2000 ku on jenkaa ni täydet paukut savujen kera mut sitte mennään.....


Eihän nää toimiessaankaan sano paljon mitään alta 2000 rpm... :crazy:

ReiviFin kirjoitti:jälkiviisaana epäilen paskasia/tukkeutuneita/vuotavia suuttimia tai jotain muuta tuolla rintamalla (polttoainelinjat tms), vaikka loggeri antoikin olettaa ainakin paineiden osalta, et siellä ei ongelmaa olisi.


Ei ainakaan suutinten tukkoisuus voi näkyä railipaineissa.

Vuotavakaan suutin tuskin, koska korkeapainepumppu tuuppaa enemmän painetta, mitä suuttimesta voi vuotaa, mutta oireet oliskin sit varmaan ihan erilaiset, jos vuodosta olis kyse.



Niin tai näin, mekaaninen vika tuo luultavasti on/oli, tai sit tuo subarun diisseli on niin neekerimallia antureiden osalta, että ei osaa kertoa vaivoistaan. Toki jos ois määrättömästi aikaa, niin oiskai siitä voinu koneen tiputtaa ja alkaa selvittään, mutta ei tuon hintaluokan kottero enää motivoinu, siihen nähden kuinka monta tonnia siihen ehti 60tkm aikana upottamaan.

Tukkeutunut imusarja tietty kävi yhdessä vaiheessa mielessä, mut tuosta oli jo yhden 40tkm mun ajossa ollu egr tukittu ja vika tosiaan tuli kesken ajon ilman varoitteluita.
Honda/Volvo ukko tällä erää.

Jargo
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Kesä 2021, 16:32

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Jargo » 29 Kesä 2021, 21:02

Joo , nyt lataan ainetta imusarjaan j katotaan kui viikon kuurilla muuttuu.

Myös tänään ajettu alipaine pumpunkanssa siivet levälleen ja ajamaan ja 3000 rpm nykii........ kun ilman ei

Jargo
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Kesä 2021, 16:32

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Jargo » 29 Kesä 2021, 21:03

Endoskoopilla stekkaus.....

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Jappi » 01 Heinä 2021, 21:06

yason kirjoitti:
Jargo kirjoitti:Vois olla järkevää , jos sais tietoo. Lähinnä miksi alhaalla ei tapahdu mitää, ja 2000 ku on jenkaa ni täydet paukut savujen kera mut sitte mennään.....


Eihän nää toimiessaankaan sano paljon mitään alta 2000 rpm... :crazy:

ReiviFin kirjoitti:jälkiviisaana epäilen paskasia/tukkeutuneita/vuotavia suuttimia tai jotain muuta tuolla rintamalla (polttoainelinjat tms), vaikka loggeri antoikin olettaa ainakin paineiden osalta, et siellä ei ongelmaa olisi.


Ei ainakaan suutinten tukkoisuus voi näkyä railipaineissa.

Vuotavakaan suutin tuskin, koska korkeapainepumppu tuuppaa enemmän painetta, mitä suuttimesta voi vuotaa, mutta oireet oliskin sit varmaan ihan erilaiset, jos vuodosta olis kyse.


Ei CR koneen suutin käytännössä voi tukkeutua. Ruiskutuspaine on niin kova ettei mikään voi tukkia suuttimen reikiä. Vuotaa ne voi kahdella eri tapaa, mutta kumpaankin liittyy oireet mitkä ei näihin tapauksiin sovi.

Eniten epäilen että ahtopaine, ilmamassa, kaasuläpän asento, railpaine ja kierrosluvut, joku näistä tai useampi ei vastaa ohjelmassa annettuja raja-arvoja jolloin potkaisee safe-moden päälle mutta ei niin pitkäksi aikaa että vikakoodin laukaisisi.

Jargo
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Kesä 2021, 16:32

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Jargo » 02 Heinä 2021, 06:33

Nyt sitte eilen ajettu 120km aika reilusti, annettuhappea kunnolla, suoraan vedosta liikenne valoihin ja seuraava lähtö ei tapahdu pedaali pohjassa mitään eli ei ahda tms ... kone sammuksiinn alkoi tehot palautua , mutta nyt niin selvää piikkiä ei tule ja alkaa vetämään vasta 2400rpm kohdalla. Voisiko turbo tehdä tuota? Testasin kyllä alipaine / paine pumpulla alipaine kelloa eri paineilla mutta alko nykiä lappu pohjassa.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Jappi » 04 Heinä 2021, 17:36

Onko näissä sähköpumppua tankissa? Hieman ristiriitaista tietoa olen löytänyt...

Jargo
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Kesä 2021, 16:32

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Jargo » 04 Heinä 2021, 17:48

Ei ole. :wtf:

Avatar
KooHoo
Jäsen
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 22:12
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja KooHoo » 04 Heinä 2021, 19:26

Onkos noissa miten paineensäätäjiä? Itsellä Foordsonista meni pumpun paineensäädin, humppasi tyhjäkäyntikierroksia. Nähtävästi railin säädinkin temppuili hetkellisesti puutumisoireilla. Samassa yksilössä oli kuuleriin porattu kaksi 4mm reikää ilmeisesti öljyn valutusta varten. Ilman ruuveja ahti kunnolla vasta jossain 2000rpm.
my05 WRX

Ex my05 2,5XT Fore(ver)
Ex my98 2,5GX Leka

Jargo
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Kesä 2021, 16:32

Re: Diesel outback täysin hengetön alakierroksilla.

ViestiKirjoittaja Jargo » 04 Elo 2021, 08:37

Päivitystä, pienellä kierroksella tasaisesti ajettaessa ja kiihdyttämään lähdettäessä ajoittain hävittää tehot, auto sammuksiin ja käyntiin toimii normaalisti mutta antaakin koodin p0101 ilmamäärä mittari epäuskottava signaali... vaihdoin toisen ehjän , sekä kumisen ehtoputken pätkän , rail Paine 30000-> lähtee heti nousemaan . 150000 kun kierrokset nousee... ahdot pomppaa vasta tasan 2000 kohdalla.?? Mistä voi johtua


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa