Kävin leikkimässä vähän turhan syvässä lumessa tänään. Pääsin kuitenkin takaisin kotiin
Ajonvakautus päällä allekirjoituksen Outback eteni kohtalaisen hyvin, hitaasti, mutta jossain määrin varmasti. Lunta oli auton pohjaan asti, mutta alue sen verran tasainen, ettei tarvinnut pelätä renkaan joutumista kuoppaan.
Heitin jossain vaiheessa ajonvakautuksen pois päältä ja annoin vähän kaasua, kun ajattelin että saisinko auton pyörähtelemään ympyrää. Noh, auto suti kyllä kiitettävästi, mutta ei mennyt juuri minnekään ja hyytyi pienen matkan päähän. Nitkuttelin ajonvakautuksen (vai onko tuo sittenkin luistonesto?) voimin autoa edes takaisin, kunnes sain vähän "kiitorataa", josta kiihdyttää vauhtiin ja ajelin ajonvakautus päällä sitten takaisin jo enempi tampatulle alueelle "turvaan".
Hyytymisen jälkeen ja uutta vauhtia hakiessani haistoin kitkapintojen palanutta hajua ja sain pientä savuakin nousemaan jostain. Mietin, liittyikö tuo auton rääkkäämiseen ilman ajonvakautusta vai sen kanssa. Kytkin tai jarrut? En kytkimellä luistattanut, kun koitin sudittaa autoa liikkeelle, koitin ajaa kytkin ylhäällä. Pahin löyhkä ja pieni savu tuli sen jälkeen, kun suditin ilman ajonvakautusta - mutta eihän silloin pitäisi kytkimen eikä jarrun hiertää mihinkään? Toisaalta ajelin ajonvakautuksella sitä ennen jonkun aikaa ympäriinsä ilman mitään käryjä, ja ajonvakautus kyllä vilkkui aktiivisena, kun puskin lumessa eteenpäin. Keikan jälkeen jarrut olivatkin hieman tehottomat, josta päättelin että olisko ajonvakautus käyttänyt jarruja kuumaksi asti ja käry sittenkin siitä peräisin? Mutta luulisi, että sutiminen ilman ajonvakautusta olisi korkeintaan viilentänyt jarruja eikä kuumentanut niitä savuiksi asti?
Samoin sain pari kertaa auton sammumaan, kun meno alkoi hyytyä, vaikka laitoin siinä vaiheessa jo kytkimen pohjaan. Ottiko ajonvakautus jarruttamisen lisäksi myös moottorista tehoja pois ihan sammumiseen asti, vai miten tuon on tarkoitus toimia?