HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Ajonvakautuksen toimintaperiaate?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Ajonvakautuksen toimintaperiaate?

ViestiKirjoittaja yason » 14 Tammi 2021, 21:08

Kävin leikkimässä vähän turhan syvässä lumessa tänään. Pääsin kuitenkin takaisin kotiin :-)

Ajonvakautus päällä allekirjoituksen Outback eteni kohtalaisen hyvin, hitaasti, mutta jossain määrin varmasti. Lunta oli auton pohjaan asti, mutta alue sen verran tasainen, ettei tarvinnut pelätä renkaan joutumista kuoppaan.

Heitin jossain vaiheessa ajonvakautuksen pois päältä ja annoin vähän kaasua, kun ajattelin että saisinko auton pyörähtelemään ympyrää. Noh, auto suti kyllä kiitettävästi, mutta ei mennyt juuri minnekään ja hyytyi pienen matkan päähän. Nitkuttelin ajonvakautuksen (vai onko tuo sittenkin luistonesto?) voimin autoa edes takaisin, kunnes sain vähän "kiitorataa", josta kiihdyttää vauhtiin ja ajelin ajonvakautus päällä sitten takaisin jo enempi tampatulle alueelle "turvaan".

Hyytymisen jälkeen ja uutta vauhtia hakiessani haistoin kitkapintojen palanutta hajua ja sain pientä savuakin nousemaan jostain. Mietin, liittyikö tuo auton rääkkäämiseen ilman ajonvakautusta vai sen kanssa. Kytkin tai jarrut? En kytkimellä luistattanut, kun koitin sudittaa autoa liikkeelle, koitin ajaa kytkin ylhäällä. Pahin löyhkä ja pieni savu tuli sen jälkeen, kun suditin ilman ajonvakautusta - mutta eihän silloin pitäisi kytkimen eikä jarrun hiertää mihinkään? Toisaalta ajelin ajonvakautuksella sitä ennen jonkun aikaa ympäriinsä ilman mitään käryjä, ja ajonvakautus kyllä vilkkui aktiivisena, kun puskin lumessa eteenpäin. Keikan jälkeen jarrut olivatkin hieman tehottomat, josta päättelin että olisko ajonvakautus käyttänyt jarruja kuumaksi asti ja käry sittenkin siitä peräisin? Mutta luulisi, että sutiminen ilman ajonvakautusta olisi korkeintaan viilentänyt jarruja eikä kuumentanut niitä savuiksi asti?

Samoin sain pari kertaa auton sammumaan, kun meno alkoi hyytyä, vaikka laitoin siinä vaiheessa jo kytkimen pohjaan. Ottiko ajonvakautus jarruttamisen lisäksi myös moottorista tehoja pois ihan sammumiseen asti, vai miten tuon on tarkoitus toimia?
Outback MY10 diesel/mt

faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajonvakautuksen toimintaperiaate?

ViestiKirjoittaja faillite » 15 Tammi 2021, 19:26

Legacy 2010 vm pyörii ympyrää paikallaan, ilman ajonvakautusta, sopivassa lumessa :D . Jos outback käyttäytyy kuten kuvailit, ei ajonvakautus taida kytkeytyä kokonaan pois nappia painamalla.

Vaikka ajonvakautuksen kytkisi pois, pysyy jarruilla tehtävä akselikohtainen tasauspyörästoön lukkoa jäljittelevä toiminto päällä. Tässä on vaihtelua riippuen autonvalmistajasta, legacyssa kyllä. Legacyn jarrut pitävät aika hurjaa pauketta, kun kiihdyttää täysillä lumessa ilman vakautusta. Kun luistonesto on päällä, moottorin kierroksia rajoitetaan ja jarrut pääsevät helpommalla. Kun painat ESP off nappia, moottori kiertää juuri niin paljon kuin talvikenkä painaa kaasupoljinta. Jarrut joutuvat paljon kovemmalle ja kitkapinnat kuumenevat. Näin arvelisin :eh:

Tekniikan maailman talvitesteissä taisi olla ainakin joskus kiihdytyskoe ylämäkeen toinen puoli pitävällä ja toinen ei. Autojen jarrujärjestelmät menivät joskus vikatilaan liian kuormituksen takia.
Legacy 2010 stw diesel

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Ajonvakautuksen toimintaperiaate?

ViestiKirjoittaja Jappi » 15 Tammi 2021, 20:07

Lekalla(MY09) on pakko ottaa luistonesto pois lumessa rypiessä, muuten menee kytkin varmasti. Leikkaa niin rajusti tehoa ettei liikkeelle pääse ilman kohtuutonta luistatusta.

Muistelen että jossain täällä oli juttua noista systeemeistä ja meni juurikin niin että legasta se lähtee kokonaan pois ja outbackista osittain.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Ajonvakautuksen toimintaperiaate?

ViestiKirjoittaja yason » 15 Tammi 2021, 23:54

No toihan selittäisi kyllä asian, jos auto käyttää jarruja sutimisenestoon ilman espiäkin. Tuossa hyytymispaikassa todennäköisesti pari kulmaa luistivat muita enemmän, kun olin lumihangessa kääntymässä.

Mutta sehän on aika huonosti, kun auto jarruttaa menoa, oli espi päällä tai pois... :crazy:

Olen tuolla Outbackilla sutinut jäisellä parkkikentällä ympäriinsä, silloin en kyllä havainnut jarrujen kuumenemista. Mutta jäällä mikään rengas ei pitänyt, joten ehkä auto luuli, että tässä mennään tasaista vauhtia, kun kaikki pyörät sutivat yhtä paljon? :)

Liittyiskö tuo stumppaaminen aggressiiviseen tehojen poisottamiseen? Moottori tosiaan sammui "oudosti", vaikka painoin kaasua ja kun huomasin auton ottavan tehoja pois, survaisin kytkimen pohjaan, mutta silloin se jo sammui. Vähän epämääräiseltä kuulostaa, että jos on hankala paikka, josta pitäisi päästä äkkiä pois, niin tehot vaan laskee ja stumppaamisherkkyys kasvaa :shock: Ja jos ottaa espin pois, niin jarrut savuaa seuraavaksi :-D

Tuossako ei ole sellaista kuin vaikka bemmissä, että painamalla esp-nappia pitkään se kytkeytyy kokonaan pois päältä?

Mikähän on syynä, jos Legassa toimii, mutta Outbackissa ei?
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
Timor
Viestit: 59
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 16:07

Re: Ajonvakautuksen toimintaperiaate?

ViestiKirjoittaja Timor » 16 Tammi 2021, 10:53

Eikö tähän ollut Subarussakin joku keino saada ajonvakautus kokonaan pois? Volvossa (V70 mk2) laitoin katkaisijan kiertymäanturin virransyöttöön jolloin ajonvakautus meni vikatilaan, kaikki muu pelasi ja sai antaa runtua niin paljon kuin kehtasi.
Mazda CX-5 -18
Ex: Legacy TD -08

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Ajonvakautuksen toimintaperiaate?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 16 Tammi 2021, 13:05

Ratin asentoanturista jos nyppää liittimen irti ni lähtee. Siihen on jotku tainnu kytkimiä vääntää, ei pitäs vissiin jäädä vikakoodejakaan.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Ajonvakautuksen toimintaperiaate?

ViestiKirjoittaja yason » 20 Tammi 2021, 20:34

Reetuhai2 kirjoitti:Ratin asentoanturista jos nyppää liittimen irti ni lähtee. Siihen on jotku tainnu kytkimiä vääntää, ei pitäs vissiin jäädä vikakoodejakaan.


No tämähän on halpa ainakin kokeilla! Ilmeisesti liittimien irrotus toimii monessakin asiassa Subaruissa :)
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
teuski
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2020, 06:21
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Ajonvakautuksen toimintaperiaate?

ViestiKirjoittaja teuski » 01 Helmi 2021, 17:28

Reetuhai2 kirjoitti:Ratin asentoanturista jos nyppää liittimen irti ni lähtee. Siihen on jotku tainnu kytkimiä vääntää, ei pitäs vissiin jäädä vikakoodejakaan.

Olisko valmista tietoa mitä piuhaa pitää katkoa jos kytkimen laittaa? Ja onnistuuko ylipäätään SH Foresterissa?

Paksussa hangessa möyriessä ajonvakautus kuumentaa jarrut vaikka olisi napista pois. Ei tolla sladiteltuakaan saa kun puuttuu herkästi peliin :)
Subaroitunut sitikkamies ////Forester 2.0 diesel '09


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa