HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
jaalto65
Viestit: 243
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 20 Kesä 2021, 14:24

Jaaha, nytpä olisi pohdittavaksi autoni vika, josta en saa itse selvää. Auto on allekirjoituksen yksilö.

Pari viikkoa sitten katosi ajossa tehot melko tyystin; pientä vastamaata ei saanut ajettua ilman, että nopeus laski. Oli vaan niin kuin olisi puuttunut ahto tahi muuten ollut hyvin nuhainen.

Tyhjää käy siististi. Ensimmäisen kerran vika poistui, kun auton sammutti ja starttasi uudelleen. Niin se on sittemmin poistunut joka kerta, jo useamman kymmenen kertaa. Siis heti välisammutuksen jälkeen tehot ovat entisellään ja meno maittaa. Vika ilmenee uudelleen 5-200 km uuden käynnistyksen jälkeen, siis melko vaihtelevasti.

Pian ensimmäisen vikakerran jälkeen tuli myös kojetauluun varoitusvalot. Vikakoodit halpislukijalla lukien tuli koodi P0101 (maffin koodi). Vika poistui ja meno alkoi maittaa vikakoodin nollaamalla. Sittemmin olen oppinut, että koodin voi poistaa kesken ajonkin. Vikakoodi ilmestyy vain noin joka kymmenes kerta, kun ponnettomuus ilmenee. Kuitenkin ihan riippumatta siitä, onko vikakoodi annettu vai ei, saa tehot takaisin nollaamalla kaikki vikakoodit. Ihmettelen tätä, että voi poistaa sellaisen vikakoodin, jota lukija ei tiedä olevan olemassakaan.

Ilmamassamittarin vaihdoin. Tilalle tuli samanlainen Denson mittari, kuin aempikin. Tällä ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta vikaan. Ahtoputken pätkän välijäähyn ja imusarjan välille olen tilannut, mutta se ei ole vielä tullut. Vaihdan sen varmuuden vuoksi, vaikka oudolta tuntuukin, että vika siitä voisi johtua - vianhan saa aina poistettua vikakoodit nollaamalla.

Yksi erityispiirre on vielä se, että silloin kun vikaa ei ilmene, päästää auto moottoria kuormitettaessa tavallista muhkeampia, mustia voimasavuja. Se on ihan näyttävä musta pilvi, jonka saa jätettyä risteyksestä kiihdytettäessä. Vastamäkeen ajaessa ja ohitukseen kiihdytettäessä auto tuntuu myös jättävän jälkeensä jonkin verran tummaa pakokaasua. Kun vika on päällä ja tehot pois, on savutuskin poissa.

Minusta tuntuu, että vika ilmestyy aina moottorijarrutuksen yhteydessä. Varma en tästä kuitenkaan voi olla, koskapa vika ilmenee toden teolla vasta kiihdytettäessä, ja sehän tapahtuu usein moottorijarrutuksen jälkeen.

Seurailin tuossa yhden pitemmän matkan ajan Torquen Liten avulla muutamaa muuttujaa. Siellä on semmoinen hämärä muuttuja kuin 'Kuorma' ('Load', %). En tiedä mitä se yrittää kuvata. Normaalissa ajossa kuorma ei nouse yli 80 % - tasakaasulla ajettaessa se pysyttelee alle 35 %. Kai se kuvaa koneen kuormitusastetta. Maksimikuorma sattuu vääntöhuippuun 1800 rpm. Kun vika on päällä, ei kone päästä kuormaa yli 63,9 %. Raja on tarkalleen tuo, aina. Sattumoisin tai ehkä jopa syystä se on sama raja, johon vakkari antaa kuorman nousta, kun pyytää paluuta edelliseen nopeuteen napilla 'res/acc'. Vika kuitenkin tulee ilmi niin vakkarilla ajettaessa kuin ilman sitä, joten ihan suoranaisesti se ei vakkarin käytöstä näytä johtuvan. Muita muuttujia mitä katsoin, olivat ilmamassamittarin lukema sekä ahtopaine ja imusarjan paine. Ne näyttivät ihan loogisilta. Toki ahdot jää maltillisiksi, mutta luulen sen olevan vain looginen seuraus siitä, että kone ei vian päällä ollessa anna kuorman nousta yli edellä mainitun rajan. Mitään selvää rajaa ahtopaineella ei tunnu olevan.

Muistinkohan kaiken? Ehkä en, mutta kysykää jos jotain jäi epäselväksi.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Avatar
teuski
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2020, 06:21
Paikkakunta: Eurajoki

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja teuski » 24 Kesä 2021, 12:38

Mulla teki Forester ihan samaa viime viikolla pohjoisen reissussa. Ehkä n. 100km välein meni vikatilaan, kierrokset rajattu 4000rpm ja ahdin pois pelistä. Samalla lailla vain muutamalla kerralla sytytti vikavalon ja totesin saman, että koodin voi nollata ajaessa :D Muuten tuli startattua uudelleen ajossa, mutta vikavalon sytyttyä piti nollata koodit jottai sai vakkarin käyttöön.

Koodi oli MAFista mutta varsinaista koodia en painanut mieleen. Mitään savua (on hiukkassuodatin) en huomannut ja usein vika meni päälle ihan tasaisessa ajossa. Toki sen saattoi huomata vasta seuraavassa kiihdytyksessä... Mulla kyllä suhisee ja puhisee aika tavalla kun alkaa ahtamaan kunnolla, en tiedä olisko joku pieni vuoto jossain mutta vedot on kuitenkin tallella ja paineet nousee nätisti 1,3 bariin.

Tuli samalla reissulla haettua purkuautosta kattokaiteet ja ostin varuiksi siitä vähemmän ajetun MAFin. Se tuli vaihdettua vasta kotona eikä vaihdon jälkeen ole tullut ajettua sataakaan kilometriä vielä. Vika ei ole uusiutunut.

Itse vikahan on todennäköisesti vain hetkellinen sallitun arvon ylitys, mutta vikatila jää päälle seuraavaan käynnistykseen asti.
Subaroitunut sitikkamies ////Forester 2.0 diesel '09

jaalto65
Viestit: 243
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 24 Kesä 2021, 13:27

Just semmonen tunne siitä on, että käy hetkellisesti jossain sallitun parametriavaruuden ulkopuolella, mistä jää jonkunlainen rajoite muistoksi.

Mulla tarkkailu jatkuu. Kerran on tehot lähteneet tässä viikon aikana. Savutukset jatkuu ennallaan. Vikakoodia ei ole tullut lainkaan. Viikonlopun aikana vaihtuu putki välikuulerin perästä; saa nähdä mitä vaikuttaa.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Avatar
teuski
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2020, 06:21
Paikkakunta: Eurajoki

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja teuski » 24 Kesä 2021, 13:55

Onko sulla hiukkassuodatinta?
Ei kai sen läpi pahemmin savuja pitäis tulla...

Ekan kerran kun tuon teki, oli 25 astetta lämmintä. Olin juuri asentanut kokeeksi ledipalkin konepellin scoopin eteen. Ajattelin, että kyllä se riittävästi ilmaa saa mutta tuo nosti imuilman lämpöjä melkein 30 asteella. Poistin valon heti mutta ei sillä tuohon vikailuun vaikutusta ollut.
Subaroitunut sitikkamies ////Forester 2.0 diesel '09

jaalto65
Viestit: 243
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 24 Kesä 2021, 15:29

Kyllä mulla siellä se ns. puoliavoin dpf pitäisi olla. On se silti aina pitemmän rauhallisen ajopätkän jälkeen pölläyttänyt ravakasti kiihdyttäessä, mutta nyt se on jatkuvaa.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 711
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja Matway » 24 Kesä 2021, 17:39

jaalto65 kirjoitti:Jaaha, nytpä olisi pohdittavaksi autoni vika, josta en saa itse selvää. Auto on allekirjoituksen yksilö.

Pari viikkoa sitten katosi ajossa tehot melko tyystin; pientä vastamaata ei saanut ajettua ilman, että nopeus laski. Oli vaan niin kuin olisi puuttunut ahto tahi muuten ollut hyvin nuhainen.

Tyhjää käy siististi. Ensimmäisen kerran vika poistui, kun auton sammutti ja starttasi uudelleen. Niin se on sittemmin poistunut joka kerta, jo useamman kymmenen kertaa. Siis heti välisammutuksen jälkeen tehot ovat entisellään ja meno maittaa. Vika ilmenee uudelleen 5-200 km uuden käynnistyksen jälkeen, siis melko vaihtelevasti.

Pian ensimmäisen vikakerran jälkeen tuli myös kojetauluun varoitusvalot. Vikakoodit halpislukijalla lukien tuli koodi P0101 (maffin koodi). Vika poistui ja meno alkoi maittaa vikakoodin nollaamalla. Sittemmin olen oppinut, että koodin voi poistaa kesken ajonkin. Vikakoodi ilmestyy vain noin joka kymmenes kerta, kun ponnettomuus ilmenee. Kuitenkin ihan riippumatta siitä, onko vikakoodi annettu vai ei, saa tehot takaisin nollaamalla kaikki vikakoodit. Ihmettelen tätä, että voi poistaa sellaisen vikakoodin, jota lukija ei tiedä olevan olemassakaan.

Ilmamassamittarin vaihdoin. Tilalle tuli samanlainen Denson mittari, kuin aempikin. Tällä ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta vikaan. Ahtoputken pätkän välijäähyn ja imusarjan välille olen tilannut, mutta se ei ole vielä tullut. Vaihdan sen varmuuden vuoksi, vaikka oudolta tuntuukin, että vika siitä voisi johtua - vianhan saa aina poistettua vikakoodit nollaamalla.

Yksi erityispiirre on vielä se, että silloin kun vikaa ei ilmene, päästää auto moottoria kuormitettaessa tavallista muhkeampia, mustia voimasavuja. Se on ihan näyttävä musta pilvi, jonka saa jätettyä risteyksestä kiihdytettäessä. Vastamäkeen ajaessa ja ohitukseen kiihdytettäessä auto tuntuu myös jättävän jälkeensä jonkin verran tummaa pakokaasua. Kun vika on päällä ja tehot pois, on savutuskin poissa.

Minusta tuntuu, että vika ilmestyy aina moottorijarrutuksen yhteydessä. Varma en tästä kuitenkaan voi olla, koskapa vika ilmenee toden teolla vasta kiihdytettäessä, ja sehän tapahtuu usein moottorijarrutuksen jälkeen.

Seurailin tuossa yhden pitemmän matkan ajan Torquen Liten avulla muutamaa muuttujaa. Siellä on semmoinen hämärä muuttuja kuin 'Kuorma' ('Load', %). En tiedä mitä se yrittää kuvata. Normaalissa ajossa kuorma ei nouse yli 80 % - tasakaasulla ajettaessa se pysyttelee alle 35 %. Kai se kuvaa koneen kuormitusastetta. Maksimikuorma sattuu vääntöhuippuun 1800 rpm. Kun vika on päällä, ei kone päästä kuormaa yli 63,9 %. Raja on tarkalleen tuo, aina. Sattumoisin tai ehkä jopa syystä se on sama raja, johon vakkari antaa kuorman nousta, kun pyytää paluuta edelliseen nopeuteen napilla 'res/acc'. Vika kuitenkin tulee ilmi niin vakkarilla ajettaessa kuin ilman sitä, joten ihan suoranaisesti se ei vakkarin käytöstä näytä johtuvan. Muita muuttujia mitä katsoin, olivat ilmamassamittarin lukema sekä ahtopaine ja imusarjan paine. Ne näyttivät ihan loogisilta. Toki ahdot jää maltillisiksi, mutta luulen sen olevan vain looginen seuraus siitä, että kone ei vian päällä ollessa anna kuorman nousta yli edellä mainitun rajan. Mitään selvää rajaa ahtopaineella ei tunnu olevan.

Muistinkohan kaiken? Ehkä en, mutta kysykää jos jotain jäi epäselväksi.
Tapatalkilla luettaessa ei näy allekirjoitukset. Jäi vähän arvailun varaan mikäs malli nyt on kyseessä?

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja Jappi » 24 Kesä 2021, 21:04

MAP puhdistettu? Se lienee kuitenkin on yksi mitä myös käytetään ilmamäärän mittauksen tarkkailuun. Tuo koodihan meinaa ettei MAF pysy annetuissa raameissa eli mitattu ilmamäärä poikkeaa liikaa moottoriin laskennallisesti menevästä.

jaalto65
Viestit: 243
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 24 Kesä 2021, 23:53

No sehän on Lega vuodelta 2008.

MAP on putsaamatta. Sehän vain pitääkin kokeilla. Tosin se antaa ihan loogisia lukuja... Vaan ei se ota jos ei annakaan.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

jaalto65
Viestit: 243
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 25 Kesä 2021, 17:40

Välijäähyn ja imusarjan välisessä ahtoletkussa oli alla neljän senttimetrin halkeama. Ei tosin läpi asti kuin ehkä ihan pieni reikä, mutta voihan nämä ongelmat kai siitä johtua. Eli jatkoseurannassa selviää...
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

jaalto65
Viestit: 243
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 25 Kesä 2021, 21:27

Ja vielä uudemman kerran hyvää keskikesän ahtoputkenvaihtojuhlaa. Huippuahdot nyt 1,3 bar kun vanhalla putkella oli 1,1 bar.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

jaalto65
Viestit: 243
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 27 Kesä 2021, 12:11

Vielä huomioita, vaikka ajoa ei ole kovin paljon kertynytkään: polttoaineenkulutus putosi yli 10 % ja äänimaailmasta katosi vaihteenvaihtojen yhteydessä kuulunut suhaus, jonka olin kyllä pannut merkille, mutta pannut sen piikkiin, että se tuli kuuluviin, kun meluiset renkaat vaihtuivat hiljaisempiin. Mutta ahtoputken halkeamastahan se tietysti on kuulunut.
Viimeksi muokannut jaalto65 20 Elo 2021, 22:18, yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Avatar
teuski
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2020, 06:21
Paikkakunta: Eurajoki

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja teuski » 28 Kesä 2021, 09:38

Suhiseeko sulla enää kuuluvasti kun ahdot alkaa nousemaan reilummin?
Mulla kyllä nousee 1,3bariin mutta tuhisee aika lailla kun kiihdyttää, joskos siellä jostain vähän falskaisi.
Subaroitunut sitikkamies ////Forester 2.0 diesel '09

jaalto65
Viestit: 243
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 28 Kesä 2021, 09:57

teuski kirjoitti:Suhiseeko sulla enää kuuluvasti kun ahdot alkaa nousemaan reilummin?
Mulla kyllä nousee 1,3bariin mutta tuhisee aika lailla kun kiihdyttää, joskos siellä jostain vähän falskaisi.


No ei ainakaan mitään sellaista suhinaa, mihin olisin kiinnittänyt huomiota. Tosin sitä yleistä äänimaailmaa alkaa huippuahtojen aikaan olla jo muutenkin - pienemmät suhinat ei ehkä kuulu.

Ahtoputken olen kerran aiemmin, ehkä vuosi-kaksi sitten tarkastusmielessä irrottanut, vaan oli silloin vielä ehjä. Kesti siis 13 vuotta, sikäli kuin oli alkuperäinen.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Avatar
teuski
Viestit: 65
Liittynyt: 28 Joulu 2020, 06:21
Paikkakunta: Eurajoki

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja teuski » 03 Elo 2021, 09:57

teuski kirjoitti:Suhiseeko sulla enää kuuluvasti kun ahdot alkaa nousemaan reilummin?
Mulla kyllä nousee 1,3bariin mutta tuhisee aika lailla kun kiihdyttää, joskos siellä jostain vähän falskaisi.

Falskasihan se, oli yksi klemmari löysällä. Enää ei suhise ja ahdot on 1,6bar.
Subaroitunut sitikkamies ////Forester 2.0 diesel '09

Forre93
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Heinä 2021, 09:23

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja Forre93 » 20 Elo 2021, 19:39

jaalto65 kirjoitti:Jaaha, nytpä olisi pohdittavaksi autoni vika, josta en saa itse selvää. Auto on allekirjoituksen yksilö.

Pari viikkoa sitten katosi ajossa tehot melko tyystin; pientä vastamaata ei saanut ajettua ilman, että nopeus laski. Oli vaan niin kuin olisi puuttunut ahto tahi muuten ollut hyvin nuhainen.

Tyhjää käy siististi. Ensimmäisen kerran vika poistui, kun auton sammutti ja starttasi uudelleen. Niin se on sittemmin poistunut joka kerta, jo useamman kymmenen kertaa. Siis heti välisammutuksen jälkeen tehot ovat entisellään ja meno maittaa. Vika ilmenee uudelleen 5-200 km uuden käynnistyksen jälkeen, siis melko vaihtelevasti.

Pian ensimmäisen vikakerran jälkeen tuli myös kojetauluun varoitusvalot. Vikakoodit halpislukijalla lukien tuli koodi P0101 (maffin koodi). Vika poistui ja meno alkoi maittaa vikakoodin nollaamalla. Sittemmin olen oppinut, että koodin voi poistaa kesken ajonkin. Vikakoodi ilmestyy vain noin joka kymmenes kerta, kun ponnettomuus ilmenee. Kuitenkin ihan riippumatta siitä, onko vikakoodi annettu vai ei, saa tehot takaisin nollaamalla kaikki vikakoodit. Ihmettelen tätä, että voi poistaa sellaisen vikakoodin, jota lukija ei tiedä olevan olemassakaan.

Ilmamassamittarin vaihdoin. Tilalle tuli samanlainen Denson mittari, kuin aempikin. Tällä ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta vikaan. Ahtoputken pätkän välijäähyn ja imusarjan välille olen tilannut, mutta se ei ole vielä tullut. Vaihdan sen varmuuden vuoksi, vaikka oudolta tuntuukin, että vika siitä voisi johtua - vianhan saa aina poistettua vikakoodit nollaamalla.

Yksi erityispiirre on vielä se, että silloin kun vikaa ei ilmene, päästää auto moottoria kuormitettaessa tavallista muhkeampia, mustia voimasavuja. Se on ihan näyttävä musta pilvi, jonka saa jätettyä risteyksestä kiihdytettäessä. Vastamäkeen ajaessa ja ohitukseen kiihdytettäessä auto tuntuu myös jättävän jälkeensä jonkin verran tummaa pakokaasua. Kun vika on päällä ja tehot pois, on savutuskin poissa.

Minusta tuntuu, että vika ilmestyy aina moottorijarrutuksen yhteydessä. Varma en tästä kuitenkaan voi olla, koskapa vika ilmenee toden teolla vasta kiihdytettäessä, ja sehän tapahtuu usein moottorijarrutuksen jälkeen.

Seurailin tuossa yhden pitemmän matkan ajan Torquen Liten avulla muutamaa muuttujaa. Siellä on semmoinen hämärä muuttuja kuin 'Kuorma' ('Load', %). En tiedä mitä se yrittää kuvata. Normaalissa ajossa kuorma ei nouse yli 80 % - tasakaasulla ajettaessa se pysyttelee alle 35 %. Kai se kuvaa koneen kuormitusastetta. Maksimikuorma sattuu vääntöhuippuun 1800 rpm. Kun vika on päällä, ei kone päästä kuormaa yli 63,9 %. Raja on tarkalleen tuo, aina. Sattumoisin tai ehkä jopa syystä se on sama raja, johon vakkari antaa kuorman nousta, kun pyytää paluuta edelliseen nopeuteen napilla 'res/acc'. Vika kuitenkin tulee ilmi niin vakkarilla ajettaessa kuin ilman sitä, joten ihan suoranaisesti se ei vakkarin käytöstä näytä johtuvan. Muita muuttujia mitä katsoin, olivat ilmamassamittarin lukema sekä ahtopaine ja imusarjan paine. Ne näyttivät ihan loogisilta. Toki ahdot jää maltillisiksi, mutta luulen sen olevan vain looginen seuraus siitä, että kone ei vian päällä ollessa anna kuorman nousta yli edellä mainitun rajan. Mitään selvää rajaa ahtopaineella ei tunnu olevan.

Muistinkohan kaiken? Ehkä en, mutta kysykää jos jotain jäi epäselväksi.



Minun 2011 Forester tekee tismalleen samaa kuin jaalto65 kuvaili. Aina jos vika tulee, se tulee pitkän moottorijarrutuksen ja kaasutuksen jälkeen. Tehot vähenee ja mustaa savua tulee myös. Aivan kuin turbon tehoista puuttuisi osa. P0101 vikakoodia ei tule joka, mutta aina vian tullessa autoa ei anna nostaa kierroksia yli 3200rpm.

Olen jo vaihtanut MAFin, ilmansuodattimen ja välijäähdyttimen letkut molemmin puolin, mutta mikään ei ole toistaiseksi auttanut. Missähän vika?

jaalto65
Viestit: 243
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 20 Elo 2021, 22:17

Mnjoo, mullahan tosiaan auttoi se helpoin, eli ahtoputken vaihto. Sitten kohta perään levisi vielä EGR (käsitelty toisessa tuoreessa ketjussa); se saattoi liittyä tähän vikasikermään tai sitten ei.

Ihan täysin yhtäpitävät nuo oireet ei kuvauksesi perusteella ole. Minulla oireen ilmeneminen ei vaatinut erityisempää kaasuttelua, vaan se tuntui tulevan sen moottorijarrutuksen yhteydessä jo. Lisäksi sen sai aina pois kuittaamalla vikakoodia, ihan riippumatta siitä, oliko vikakoodia aktiivisena vai ei. Toki lopullinen apu tuli vasta osavaihdosta.

Voisi kai sinun autossa vuotaa myös itse välijäähdytin? Tai joku muu paikka, mitä et ole vaihtanut tai ei voi vaihtaa... mutta tämä on nyt pelkkää arvailua. Kyllä tähän varmaan joku kohta luettelee useammankin paikan epäiltäväksi.

Onnea vianetsintään.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Forre93
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Heinä 2021, 09:23

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja Forre93 » 21 Elo 2021, 10:47

Tarkoitan, että vika tulee pitkän moottorijarrutuksen jälkeen kun lähtee taas nostamaan vauhtia. Jos vika tulee ilman moottorinvaroitusvaloa ja vikakoodia niin auton sammuttamalla vika poistuu. Vikakoodi ja varoitusvalo tulee aina silloin tällöin ja sen pystyy poistamaan lukijalla.

Omasta autosta egr on ohjelmoitu pois. Samoin dpf on ohjelmoitu pois ja poistettu pakoputkesta.

jaalto65
Viestit: 243
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 21 Elo 2021, 21:34

Forre93 kirjoitti:Tarkoitan, että vika tulee pitkän moottorijarrutuksen jälkeen kun lähtee taas nostamaan vauhtia. Jos vika tulee ilman moottorinvaroitusvaloa ja vikakoodia niin auton sammuttamalla vika poistuu. Vikakoodi ja varoitusvalo tulee aina silloin tällöin ja sen pystyy poistamaan lukijalla.

Omasta autosta egr on ohjelmoitu pois. Samoin dpf on ohjelmoitu pois ja poistettu pakoputkesta.


No kyllä se sitten oireiltaan jotakuinkin sopii. Jaksaako ahtaa 1,3-1,4 bar, vai jääkö alle? Onko ahtopaine kylmällä koneella tyhjäkäynnillä vakuumin puolella? Näistähän voisi vähän päätellä, että viittaako mikään vuodon suuntaan.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Forre93
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Heinä 2021, 09:23

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja Forre93 » 22 Elo 2021, 14:17

jaalto65 kirjoitti:
Forre93 kirjoitti:Tarkoitan, että vika tulee pitkän moottorijarrutuksen jälkeen kun lähtee taas nostamaan vauhtia. Jos vika tulee ilman moottorinvaroitusvaloa ja vikakoodia niin auton sammuttamalla vika poistuu. Vikakoodi ja varoitusvalo tulee aina silloin tällöin ja sen pystyy poistamaan lukijalla.

Omasta autosta egr on ohjelmoitu pois. Samoin dpf on ohjelmoitu pois ja poistettu pakoputkesta.


No kyllä se sitten oireiltaan jotakuinkin sopii. Jaksaako ahtaa 1,3-1,4 bar, vai jääkö alle? Onko ahtopaine kylmällä koneella tyhjäkäynnillä vakuumin puolella? Näistähän voisi vähän päätellä, että viittaako mikään vuodon suuntaan.


Miten ahtopaineen saa mitattua? Minulla on vikakoodinlukija niin saako sillä?

jaalto65
Viestit: 243
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: P0101 ja tehot pois, mutta saa poistettua nollaamalla

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 22 Elo 2021, 22:48

No mulla on tuommoinen halpis Bluetooth-vikakoodilukija, ja kännykässä Torque Lite. Sillä sen näkee.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa