HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Dpf tukossa

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
tjpr
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Tammi 2015, 08:04
Paikkakunta: Laukaa

Dpf tukossa

ViestiKirjoittaja tjpr » 15 Heinä 2021, 20:36

Soot level 142% eli uutta kaipais ja limp modella mennään, kauanko tällä tilalla auto vielä toimii?

Jos tien reunasta töröttävä raudoitusteräs sattuu puhkasemaan pöntön ja vie sisukset mukanaan, niin miten pian ohjelmalle pitää kertoa jotain?

Mitähän lankaa sen reiän tukkimiseen käytetään, ollako se rosteria vai mustaa?
MY11 Outback 2.0D
MY07 Outback 2.5 myyty
MY95 Legacy 2.0 myyty
MY99 Impreza GT stw
MY05 Legacy 2.0R R.I.P

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Dpf tukossa

ViestiKirjoittaja Jappi » 16 Heinä 2021, 18:24

Soot level ei ole ongelma, vaan seuraus. Jostain syystä ei ole polttanut. Ash level on se mikä kertoo pöntön olevan ns. loppu.

-jartsa-
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Marras 2020, 23:20

Re: Dpf tukossa

ViestiKirjoittaja -jartsa- » 21 Heinä 2021, 18:37

Helteet sekoittaa Subarun dieselin!

Mulla oli Foresterin hiukkasloukku viime talvena tukossa, 295
tkm mittarissa. Pajalle; pesu ja poltto ja taas pelitti. Nyt 10 tonnia myöhemmin Lapin reissussa hirmuhelteessä ja ilmastointi päällä alkoi loukun varoitusvalo oman disco. 100 km vilkutusta, 100 km ei. Valon vilkuttaessa myös tehoja kateissa.
Kun ilmat viileni, mentiin viikko ilman hälyjä, 600 km, täysin tehoin.

Ostin tarvikeloukun, mutta kävin merkkiliikkeessä luettuani netistä parista tapauksesta, joissa Subarun dieselin hälyt sekoilee helteellä raskaassa ajossa ja ilmastointi päällä.
Piuhat kiinni ja testerin mukaan kaikki ok. Ainoa omituisuus oli, että läppärin mukaan öljyillä käyttöikää 900 km, vaikka pitäisi olla 6.000 km.
Laittaako merkkihuolto siis liian huonot moottoriöljyt tosi kuumia olosuhteita ajatellen?
Nyt vaihdan öljyt ja seuraan merkkivaloja...
Haluaako joku ostaa hiukkasloukun?

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Dpf tukossa

ViestiKirjoittaja -teme- » 21 Heinä 2021, 20:48

Tuo öljyn vaihtoikä ilmottaa vaan millon viimeks on öljynvaihto kuitattu, näissä ei oo sitä ns. öljyn laadun seurantaa. Eli öljyn vaihto pitäs kuitata autoon joka kerta kun öljyt vaihtaa jotta auto osaa sitten dpf polttoja suorittaa oikein välein.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Diesel_F
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Elo 2021, 10:31

Re: Dpf tukossa

ViestiKirjoittaja Diesel_F » 15 Elo 2021, 11:39

Itsellä DPF-valot alkoivat vilkkua juuri ennen kesälomareissua. Varsinainen syy oli se, että käyttämäni AD-korjaamo ei ollut öljyvaihtoväliä nollannut huoltojen yhteydessä. Järjestelmä meni siitä seurauksesta vikatilaan ja lopetti polttojen tekemisen, koska luuli öljyjä vanhoiksi. Foresterilla ajettu tuossa vaiheessa noin 260tkm.

Loukko oli muutoinkin kyllä tukkeutumassa ja pakkopoltto ei muuttanut tilannetta. Joten merkkihuollossa ottivat loukun irti, pesuun ja kiinni. Itse pesu tehtiin toisaalla. Virtausarvot käytännössä uutta vastaavat ja uutena ohjelmoitu osaksi järjestelmää. Noin 2000km pelitellyt ongelmitta. Katsellaan... :thumbup:

Pakko suositella tässä tapauksessa Lahden Laakkosen palveluita, sillä apu järjetyi olosuhteisiin nähden joustavasti ja nopeasti sekä jopa kohtuu edullisesti kaikkiaan.

Olmos
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Touko 2015, 11:30

Re: Dpf tukossa

ViestiKirjoittaja Olmos » 08 Syys 2021, 17:23

Minulla alkoi tänään vilkkumaan dpf-vikavalo 260tkm ajetussa 2011vm. legassa. Etsiskelin jo pajaa jonne veisin poistatuttaan koko suodattimen ja ohjelmoimaan. Sitten hoksasin täältä lukea, että öljynvaihdot pitää kuitata. Ei ole meinaan ainakaan 45tkm kuitattu, kun olen itse vaihdellut. Jostain youtubekommentista luin kuinka se kuittaus tehdään itse.

Elikkäs valokytkimestä ensiksi offille.
Starttaa moottori ja paina jarrupoljin pohjaan ja pidä se pohjassa.
Takalasinlämmitys päälle,
Parkkivalot päälle,
Takalasinlämmitys pois,
Parkit pois,
Takalasi päälle,
Parkit päälle,
Takalasi pois,
Parkit pois,
Nosta jarrupoljin.
Tuon kaiken jälkeen hehkutulpanvalo vilkkuu 5sec.

Ajattelin aluksi että pakko olla trolli, mutta kuinka ollakkaan hehkutulpanvalo vilkkui toisella yrittämällä, jonka jälkeen hoksasin että dpf-valo ei enää vilku! :lol: En tiedä sitten onko tuo kuittaustapa mikään virallinen, joku viisaampi voi kertoa onko mitään haittaakaan.

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Dpf tukossa

ViestiKirjoittaja yason » 09 Syys 2021, 09:43

Olmos kirjoitti:Ajattelin aluksi että pakko olla trolli, mutta kuinka ollakkaan hehkutulpanvalo vilkkui toisella yrittämällä, jonka jälkeen hoksasin että dpf-valo ei enää vilku! :lol: En tiedä sitten onko tuo kuittaustapa mikään virallinen, joku viisaampi voi kertoa onko mitään haittaakaan.


On se sen verran virallinen, että esim. MY10 ohjekirjassa se on neuvottu ihan valmistajan toimesta :-)
Outback MY10 diesel/mt

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Dpf tukossa

ViestiKirjoittaja -teme- » 09 Syys 2021, 11:19

Ohjekirjassa on myös ohjeet tuosta kuittauksesta.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Karppa2
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Marras 2019, 17:51

Re: Dpf tukossa

ViestiKirjoittaja Karppa2 » 11 Syys 2021, 12:04

En vuoden 2012 ohjekirjasta löytänyt tuota ohjetta, ainakaan öljynvaihto- ja huoltosivuilta. Kokeilin kuitenkin tuota kuittausta ja hehkun valo alkoi vilkkumaan eli toimii. Itellä on menny varmaan lähemmäs 90k ilman kuittausta. Ei ole vielä hiukkasvalo syttynyt ja on se polttoja tehny ajon aikana.

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Dpf tukossa

ViestiKirjoittaja out » 11 Syys 2021, 21:41

Sama itellä 2011 mallissa. Ei oo öljynvaihtoja kuittailtu ainakaan 100-230 tkm aikana eikä ongelmia. Polttelee +muutaman sadan kilsan välein eikä oo ollu ongelmia öljyjen eikä pöntön kanssa.

-jartsa-
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Marras 2020, 23:20

Re: Dpf tukossa

ViestiKirjoittaja -jartsa- » 17 Elo 2022, 18:23

Moro!
Sama ongelma, mistä kirjoitin vuosi sitten. Nyt 330 tkm ajettu Forester sekoilee taas helteessä. Hiukkassuodattimen valo vilkuttaa 200 km välein ja tehot hukassa. Kun sitten sammuu vilkutus, kulkee kuin aropupu. Epäilen egr-häikkää liiallisen kuumuuden takia. ( Voiko ilmastoinnin kompura vaikuttaa asiaan? )
Maanantaina lyödään alle kotimainen, uusi tarvikeloulku + katti.

jartsa


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa