HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

P1467 Ash Overfill?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Pasivaan
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Tammi 2016, 14:45

P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Pasivaan » 28 Heinä 2021, 11:29

Terve

Forester '09 308tkm. Viikonloppuna alkoi DPF valo vilkkumaan ja tuollainen vikakoodi oli tallentunut kun katsoin JDMscan äpillä. Koskaan aiemmin tuo valo ei ole palanut eikä vilkkunut näillä kilometreillä. En tiedä onko autossa yhä loukku paikallaan pöntössä vai ei. Mitään muuta valoa ei pala eikä ole limb tilassa. Tehotkin tuntuu olevan ennallaan. Tiedän, tiedän, että ohjelmoinnilla ja tarvittaessa tyhjennyksellä kaikki ongelmat ratkeaisi kerralla, mutta meidän sijainnista ei lähdetä ihan helposti ohjelmoijan pakeille. Yritin poistaa vikakoodia JDMscan äpillä mutta se ilmoittaa vain Command Failed, eli en saa tuota vikakoodia kuitattua. Aiemmin jotain muita koodeja olen tuolla softalla kuitenkin onnistunut kuittaamaan. Löytyy myös samalla kaapelilla toimiva FreeSSM mutta sitä en vielä ehtinyt kokeilla. Pitäisikö tuo koodi olla kuitattavissa näillä vermeillä?? Auto on aina ollut matka-ajossa eikä koskaan ole ollut DPF ongelmia.

-Pasi-

yason
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja yason » 28 Heinä 2021, 15:19

Pasivaan kirjoitti:Yritin poistaa vikakoodia JDMscan äpillä mutta se ilmoittaa vain Command Failed, eli en saa tuota vikakoodia kuitattua. Aiemmin jotain muita koodeja olen tuolla softalla kuitenkin onnistunut kuittaamaan. Löytyy myös samalla kaapelilla toimiva FreeSSM mutta sitä en vielä ehtinyt kokeilla. Pitäisikö tuo koodi olla kuitattavissa näillä vermeillä?? Auto on aina ollut matka-ajossa eikä koskaan ole ollut DPF ongelmia.


Ei nuo koodit kuittaamalla lähde, jos loukku alkaa olla täynnä. Samoilla kilsoilla täyttyi omanikin ja pesin sen puhtaaksi. Ei mullakaan loukun täyttyminen limb-moodia laittanut päälle, mutta olihan se auto aika nuhainen, kun pönttö täynnä tuhkaa.

Tuohon vois toki kokeilla pakkopolttoa, josko se siitä hetkeksi avautuisi, mutta onnistuukohan sekään noilla softilla?

Pakkopoltto ja lopullinen koodien nollaus taitaa onnistua vain SSM3:lla, jolla samalla kerrotaan autolle, että on asennettu uusi loukku (voi olla myös se pesty vanha loukku, kunhan vaan on tyhjä).
Outback MY10 diesel/mt

Pasivaan
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Tammi 2016, 14:45

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Pasivaan » 28 Heinä 2021, 15:56

subaru28072021_2.JPG
subaru28072021_2.JPG (105.64 KiB) Katsottu 8747 kertaa


Tuossa kuvaa arvoista joita ohjelmasta sain. Eipä onnistunut vikakoodien nollaus FreeSSM softallakaan. Tai saattoi onnistuakin, ei ainakaan mitään herjannut, mutta ilmeisesti koodi tulee heti uudelleen koska tuo ash level noin korkea? Ihmetyttää vain vielä tuo paine-ero anturin lukema? Eikö paine-eroa pitäisi olla enemmän jos loukku on tukossa ja täynnä tuhkaa?? Tyhjäkäynnillä näyttää 1 kPa ja kierroksilla sain paikoillaan kaasuttelemalla nousemaan tuohon 2 kPa:han.

-Pasi-

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Jappi » 31 Heinä 2021, 13:50

Tuhkamäärä on laskennallinen. Todennäköisesti pitäisi kuitata loukku vaihdetuksi että pystyt nollaamaan tuon koodin.

Mutta silloin pitäisi myös nopeahkolla aikataululla pystyä tekemään fyysinen korjaus, sillä tuosta seuraa tihentyvät poltot kun vastapaine nousee tuhkan takia ja ECU kuvittelee sen johtuvan noesta(koska tuhkalaskuri on nollattu, silloin tuhkamäärä ei ECUn mielestä aiheuta lainkaan paine-eroa). Ja polttohan uusiutuu taas hetken kuluttua koska taas on paine-eroa liikaa jne.

Nuo tosiaan pystyy pesemään, kenno käsille ja voimakas alkaalinen pesuaine, liotus ja kuumavesipesurilla vasten virtaussuuntaa pesu. Näillä eväillä ovat ainakin Volvon ja Bemarin loukkuja putsanneet.

Pasivaan
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Tammi 2016, 14:45

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Pasivaan » 31 Heinä 2021, 19:30

Eikö kukaan osaa sanoa mitään tuosta paine-erosta?? Kävin tänään testilenkillä ja loggasin JDMscan äpillä tuota DPF paine-eroa. Vaikka autoa miten polki erilaisilla kuormilla en saanut logattua max paine-eroksi kuin 17kPa. Tyhjäkäynnillä edelleen 1-2kPa. Paljonko tuo paine-ero saa olla että voidaan puhua tukkeutuneesta loukusta?? Nyt ilmeni lisäksi uusi piirre autossa, jos moottori sammuu/sammuttaa ajon jälkeen niin sitä ei saa käyntiin ei sitten millään kuin vasta hetken kuluttua pitkällä starttauksella. Mitään uusia vikakoodeja ei ole ilmennyt. Vain se ash overfill joka pysyy muistissa kokoajan. Ja tämähän on vain laskennallinen arvo eikä sinänsä kerro onko loukku tukossa vai ei. Voiko loukun tukkeutuminen estää käynnistymisen? Tätä oiretta ei ole ennen ollut. Ajattelin myös DPFn irroitusta pesua tai tyhjennystä varten mutta oli niin ruostuneet kaikki mutterit muodottomiksi että täytyy hommata oikeat vehkeet että sen saa ehjänä irti.

-Pasi-

Jamesi
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Loka 2019, 20:06

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Jamesi » 31 Heinä 2021, 21:40

En muista noita paine-eroja sen tarkemmin, mutta ei ne isoja pidä ollakkaan. Kun ecu päättää et loukku on tuhkaa täynnä, niin se ei enää taida edes yrittää regeneroida. Joskus noita on pelastettu ajoon kertomalla autolle että loukku on vaihdettu ja tekemällä pakkoregenerointi testerillä. Taisi olla merkkiliikkeessä joku lisäohjelma ja tiedote näitä tapauksia varten.

E: toki loukun pesu ja regenerointi/ tai poisto ja ohjelmointi vaihtoehtoina.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Jappi » 01 Elo 2021, 14:54

En löytänyt nopeasti viitearvoja subarun loukulle mutta työn puolesta tulee työkonepuolella noita mittailtua ja huomattavasti alhaisemmat on siellä ehjän DPF:n paine-erot.

Pasivaan
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Tammi 2016, 14:45

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Pasivaan » 05 Elo 2021, 14:06

Nyt ilmeni vielä uusi vika. Tai tämä ongelma on ollut varmaan jo pidempäänkin. Liekkö aiheuttanut omalta osaltaan loukunkin ongelmat. Nimittäin öljyn kulutus. Joka kerta jos coolerin olen ottanut irti, putkissa on ollut aikalailla öljyä. Tuli heti ensimmäisenä mieleen että turbo laskee öljyä läpi imuputkistoon. Tilanne paheni vielä samaan aikaan kun ihmettelin tuota loukun tukkeutumista. Moottori yritti lähteä ryntääämään muutaman kerran ajossa ja kerran paikoillaankin, eli kävi varmasti imusarjasta päässeen öljyn voimalla. Ja savutus oli sen mukainen. Saattaisihan turbo olla jo väljä näillä kilometreillä, mutta kun lueskelin yhtä aikaisempaa ketjua -08 diesel lekan öljyn hukkaamisesta aloin epäillä että öljy tulee huohottimesta. Huohotinletkun irroitettua huomasin että öljyä on reilusti jo ennen turboakin imuputkessa. Putsailin putket ja coolerin ja imusarjan, jonka pohjalle mahtuu muuten yllättävän paljon öljyä. Rakentelin peltiseen maalipurkkiin syklonin jonka toivoin keräävän öljyä huohotin kaasuista. Ei muuta kuin pönttö letkujen väliin ja koeajolle. Sitten se totuus paljastui. Ajoin maantietä 4km edestakaisin erilaisilla kuormilla, eli 8km lenkki. Tuolla matkalla öljyä kertyi sykloni separaattoriin 2dl! Eli yksinkertaisella matematiikalla huohottimen kautta kulkisi 2,5 litraa öljyä satasella! Miten tämä on mahdollista?? Kaveri epäili ohivirtausta ja männänrenkaiden pikeentymistä koska huohottaa noin paljon. Tämä voisi osaltaan selittää senkin että moottori ei lämpimämä käynnisty enää millään, eli puristuksia voisi olla liian vähän. Vartin kun seisoo paikallaan niin taas käynnistyy. En oikein jaksa uskoa että vika olisi ohivirtauksessa, sillä tuskin kaikki sylinterit antais niin paljon läpi ettei edes käynnistyisi. Ja kyllähän siitä öljyä virtaisi toiseenkin suuntaan ja savuttaminen olisi varmasti ihan toista luokkaa. Moottori ei kuitenkaan savuta jatkuvasti ja kerääjäpöntön kanssa ei olleenkaan. Onko vauhtipyörän takana olevassa öljyseparaattorissa jotain mikä menisi vikaan? Noihinhan on olemassa korjaussarjojakin joissa tulee täysmetallinen kansi ja siinä on jotkin rivat mitkä menee lohkon sisään. Liekö alunperin muovia tuo kansi vai miten lie?

t.Pasi

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 05 Elo 2021, 17:21

Ja väljä konehan käyttäytyy just toisinpäin, lämpösenä lähtee käymään, mutta mitä kylmempi, sitä huonommin.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Jappi » 09 Elo 2021, 20:48

Mutta väljä korkeapainepumppu tai vuotava suutin on juurikin lämpimänä isompi ongelma. Ja jos vuoto on suuttimen kärjistä, voi löytyä sieltä sylinteristä aika kärsinyt mäntä...

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 09 Elo 2021, 22:13

Jaa... Kyllä mun kokemuksillas vuotava suutinki on ollu isompi ongelma kylmänä kun lämpösenä. Eikä se sähkösuutin kyllä oikeen voi pyttyyn vuotaa ilman että se on täysin romu, ja sillon on kyllä kone täynnä kiisseliä eikä se kyllä enää toimikkaan.

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Jappi » 12 Elo 2021, 17:24

No minun kokemukset on aikalailla eri luokan vehkeistä näissä asioissa, vaikkakin perustekniikka on sinänsä samaa common rail-teknologiaa.

Kyllä ne suutinkärjet osaa jäädä vuotamaan olematta täysi romu, käynti alkaa kyllä yleensä "ontua" että varsinkin äkillisesti vioittunut ei jää huomaamatta.

Jokke123
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Elo 2018, 07:35

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Jokke123 » 16 Elo 2021, 21:21

itellä vastaavanlainen ongelma huohotuksen kans 2010 outbacissä. loukku tyhjennetty rälläkällä ja vasaralla ja huohottaa tällä hetkellä ulkoilmaan. öljyä ei tule ulos nimeksikkään jos huohotinputki on irrallaan mutta kun kytkee turbon imuputkeen takaisin alkaa imeä öljyä. liekkö näissä pcv venttiiliä olemassa. moottori kyllä starttaa kuumana ja kylmänä hyvin

Pasivaan
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Tammi 2016, 14:45

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Pasivaan » 26 Loka 2021, 21:21

Vähän päivitystä tilanteeseen. Tarkoituksena olisi nostaa kone ylös lähiaikoina ja tutkia mikä sitä vaivaa. Minun tapauksessa tuskin on kyse katkenneesta kampurasta niinkuin yleensä koska moottori toimii muuten mutta huohottaa reippaasti öljyä. Epäilen että vika on mäntien ohivirtauksessa. Moottorin tiivistesarjaa ja kannentiivisteitä näyttää löytyvän autodocin verkkokaupoista, mutta saako näihin moottoreihin esim. männänrenkaita jos meinaa rengastaa koneen? En löytänyt männänrenkaita tarvikkeena ainakaan vielä vai pitääkö mennä marmoritiskiltä kysymään?

t.Pasi

sake82
Viestit: 34
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 07:32
Paikkakunta: Iisalmi

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja sake82 » 27 Loka 2021, 09:04

Männänrenkaita löytyy tilaamalla esim. tuolta: http://www.e-carsport.com/pierscienie-tlokowe-subaru-diesel.html. En tiedä varmaksi, onko juuri tämä setti sinun autoosi sopiva.

Nämä ovat alkuperäisosia, mutta edullisemmin saa tuolta tilaamalla kuin suomesta, ainakin mitä itsellä on kokemusta.
Legacy STW 2.0TD MY09
Legacy STW 2.0GT MY05 JDM
ex.Forester 2.0 SG MY06

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 27 Loka 2021, 18:26

Ohivuotomittaus toki vois olla ihan hyvä ennenku alkaa konetta pilkkoo.

Pasivaan
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Tammi 2016, 14:45

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Pasivaan » 27 Loka 2021, 18:51

Tehdäänkö ohivuotomittaus hehkun reiästä kun ei suuttimiakaan voi irroittaa? Hehkujen irroitus onkin sitten toinen juttu. Taitaa olla lotossakin parempi tuuri kuin saada 4 hehkua ehjänä irti. Olen joskus kuullut juttua että vuotava sylinteri olisi saatu selville mittaamalla startin ottamasta virrasta. Startin virtaa mitataan joka sylinterille vähän samaan tyyliin kuin ajoituslampulla ennenvanhaan sytytystä. Tahdistus pitäisi varmaan tulla sitten suuttimen johdoista jolloin korkein virtapiikki yläkuolokohdassa. Onko tällaista tekniikkaa olemassa?

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 27 Loka 2021, 20:18

Kyllähän niitäki on porukka ihan onnistuneesti irrottanu. Joskushan neki täytyy vaihtaa, siinähän on hyvä syy sitte nypätä kone ylös jos menee hehkun vääntämään poikki. Lähinnä vaan meinasin että on aika raju toimenpide kuitenki pistää kone osiks ja uusia sinne osia, jos ei ole edes varma onko se vika siellä. Toki kukin tekee tyylillään.

Pasivaan
Viestit: 30
Liittynyt: 15 Tammi 2016, 14:45

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Pasivaan » 27 Loka 2021, 20:40

Mistähän tuollainen runsas öljyn huohotus voisi sitten johtua?

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1090
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: P1467 Ash Overfill?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 27 Loka 2021, 23:13

Sitä en osaa kyllä sanoa kun ei oo tohon subarun kiisseliin tullu perehdyttyä. Mutta kyllä mä ainaki sen ohivuotomittauksen teettäisin ekaks, jos jostain löytyy normaalia isompi vuoto ni tietää että siellä vika. Se kuitenki harmittaa jos pistää koneen osiks, rengastaa jne ja sitte ongelma ei korjaannukkaan. En oo ainakaan ite kuullu että noissa kiisseleissä olis mitään ohivuoto-ongelmia ollu.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa