HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Vetarin pitkittäisvälys

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
jaalto65
Viestit: 244
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Vetarin pitkittäisvälys

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 03 Marras 2021, 13:56

Hei,

Vähän tämmöinen tyhmä kysymys, mutta katsotaan josko vastaukset olisi vähemmän tyhmiä.

Olen kuunnellut viime aikoina, että auton voimansiirrosta kuuluu pörinää. Sen taajuus ja voimakkuus noudattavat selvästi auton nopeutta. Muuten ensimmäinen epäilty olisi pyörän laakeri, mutta sellaisen vikaan ei löydy oikein mitään selviä viittauksia; lisäksi ne on kaikki vaihdettukin parin vuoden sisään.

Jo pari viikkoa sitten yritin löytää jotain välyksiä voimansiirron takaosasta, josta luulin vian todennäköisemmin löytyvän. En kuitenkaan löytänyt mitään selvää.

Nyt katsoin rohkeasti myös etuosaa, josta löytyikin oikeasta etuvetarista pitkittäisvälystä toista senttimetriä. Vetareissa on toki oltavakin liikevaraa pitkittäin, mutta muissa vetareissa ei vastaavaa ole. Tässä pitkittäisliikkuvassa vetarissakaan ei tunnu väljää nivelissä eikä poikittaisvälystä kummankaan pään tukipisteessä.

Joten, onko tuo normaalia? Ja olisikohan siinä pörinää lähde?
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Vetarin pitkittäisvälys

ViestiKirjoittaja Jappi » 03 Marras 2021, 15:31

On noissa jonkinlainen liike aina ollut. Mutta onhan nivel kiinni pyörän päässä kunnolla, ettei siitä liiku?

Muutoin kyllä omaan kokemukseen nojaten veikkaan sitä pyöränlaakeria, se että on vaihdettu tai ei tunnu välystä, ei juurikaan takaa mitään.

Oli vähän vastaava tapaus, ei tuntunut väljiä eikä vikaa meinannut löytyä vaan pari kuukautta myöhemmin ei sitä väljää tarvinnut takalaakerista enää etsiä ja äänikin oli oikohöylää muistuttava... Pari vuotta vanha laakeri vaihtoon ja sittemin on taas ollut hiljaa.

jaalto65
Viestit: 244
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Vetarin pitkittäisvälys

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 03 Marras 2021, 16:02

Niin onhan noita lyhytikäisiä laakereita tullut aiempien autojen kanssa vastaan. Ihan mahdollista.

Oikohöylän ääni on aika hyvä kuvaus. Toinen hyvä kuvaus on ATR-potkuriturbiinikone.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

jaalto65
Viestit: 244
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Vetarin pitkittäisvälys

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 30 Marras 2021, 22:47

No niin, alkuperäisen viestin metelit poistettu. Uusiksi meni oikea etulaakeri ja molemmat takaa. Sattuivat hajoamaan kaikki yhdellä kerralla. Vaan on niillä takalaakereilla hintaa, varsinkin tuntuu pahalta kun ne hajoo tällain kahden vuoden jälkeen edellisestä vaihdosta...

Mikään ajossa ei tuntunut laakerivikaan viittaavalta - siis kaartelut ei vaikuttaneet tms. Nostetusta pyörästä ei tuntunut rahinoita eikä välyksiä. Ja silti kolme laakeria särki!

Niin, se vetarin pitkittäisvälys: se katosi kun samaisen pyörän laakeri vaihdettiin. Nyt se on kuten muutkin.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa