HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Legacy IV projektipohdintaa

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Juha
Viestit: 41
Liittynyt: 22 Marras 2021, 13:56

Legacy IV projektipohdintaa

ViestiKirjoittaja Juha » 26 Marras 2021, 19:59

Tervehdys foorumin lukijat. Olen aikeissa hankkia tuollaisen diisseli Legacyn, kun sopiva aihio tulee kohdalle. Moottorin ongelmat ovat tiedossa, mutta niihinkin on tiemmä apuja olemassa. Lähinnä mietin, onko tuollaiseen diisseliin mahdollista manuaalin tilalle vaihtaa automaattilaatikkoa? Bensakoneissahan niitä on, mutta mikä lienee syy ettei diiselissä? Sopiiko bensakoneen automaatti diisseliin, ja löytyykö porukasta softagurua joka saisi laatikon ja moottorin ohjausyksiköt keskustelemaan keskenään/ osaisi koodata koneeseen toivotunlaisen softan ( ei 300hp/600Nm ja vartissa käkikello)?
Subarun tapa tehdä asioita on minulle aikalailla hämärän peitossa, olen touhunnut pääasiassa VAG konsernin merkkien parissa.
Lisäksi kiinnostaa, onko Subaruun olemassa harrastajabudjetille soveltuvaa merkkikohtaista diagnostiikkasoftaa (vrt. VAG VCDS) jolla pystyisi vikakoodien lukemisen lisäksi lukemaan mitta-arvoja, sekä suorittamaan ohjainlaitteiden adaptaatioita sekä koodauksia.
Lisäksi kaikenlaiset käyttäjäkokemukset Diiseli Legacyyn liittyen kiinnostavat.

Kiitos jo etukäteen neuvoista ja vinkeistä!
-Juha
Viimeksi muokannut Juha 24 Loka 2023, 06:22, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Legacy -10 Boxerdiesel sedan

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Legacy IV projektipohdintaa

ViestiKirjoittaja out » 29 Marras 2021, 22:52

-13 mallista eteenpäin sai automaatin dieseliin. Eli kun laittaa - 13 tai uudemman koneen saanee siihen istutettua automaatin ja kone on kestävää vuosikertaa.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Legacy IV projektipohdintaa

ViestiKirjoittaja -teme- » 30 Marras 2021, 05:50

Sähköjen kanssa saattaa vaan olla melkonen puljaaminen kun laatikolle täytyy olla omat sähkösarjat ja ecu.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Juha
Viestit: 41
Liittynyt: 22 Marras 2021, 13:56

Re: Legacy IV projektipohdintaa

ViestiKirjoittaja Juha » 30 Marras 2021, 11:26

Se on teme juurikin näin. Jos nyt vaikka 2,5 bensavaparin automaattilaatikko sattuisikin mekaanisesti sopimaan diisselin jatkoksi, suurin jumppa on laatikon ohjauksen kanssa.Laatikon johtosarjan ja boksin lisäksi tarvinnee mittaristokin vaihtaa. Tuskin manuaalin mittaristossa on optiona vaihteenvalitsimen asentonäyttöä? - Ja eikös näissäkin ole ajonesto mittaristossa, sekin tekee oman lisänsä. Sitten vielä se moottorinohjaussoftan ja tcu:n yhteensovittaminen. Laatikko seuraa ajon aikana moottorin antamaa laskennallista vääntömomenttia ja päättää mm. tämän perusteella millä vaihteella kulloinkin ajetaan.
Se on kyllä totta että näihin väyläaikakauden autoihin ei kannata/ pysty kohtuu vaivalla moisia swappeja tekemään. Eri asia on, jos kaveripiirissä on merkkiin erikoistuneita eri alojen ammattilaisia joilla on aikaa ja intoa askarrella ;)
Legacy -10 Boxerdiesel sedan

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Legacy IV projektipohdintaa

ViestiKirjoittaja -teme- » 30 Marras 2021, 11:32

Subarussa taitaa vielä auton varsinainen ecu ohjata laatikon ecua, eli melkonen selvittäminen siinä olisi saada toimimaan. Oma tuomio on että ei mitään järkeä lähteä edes yrittämään. Ennemmin ostaa sen diesel automaatti yhdistelmän valmiina koska todennäköisesti tulee halvemmaksi...
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Juha
Viestit: 41
Liittynyt: 22 Marras 2021, 13:56

Re: Legacy IV projektipohdintaa

ViestiKirjoittaja Juha » 30 Marras 2021, 14:03

Tuossa boxerdieselissä taitaa olla haastetta ihan riittävästi jo sinällään. Foorumeita selailleena on tullut sellainen kuva asiasta, että lähes kaikista "päivitysvesioistakin" on kampuroita katkeillut. Lohko murtuu runkopukkien alta?
Diisselin kampurahan on todella siroa tekoa verrattuna vastaavien rivikoneiden kampuroihin. Tosin kestää se kampirauta kisaviritetyssä bensakoneessakin. Liekö suunnittelijoilla käynyt ns.perinteiset, eli neliömoottorista on kikkailemalla yritetty tehdä alhaalta vääntävä höyrykone. Lyhytiskuinen kone on kuitenkin kierroskone, eikä tykkää rikkonaisesta väännättämisestä. Ford sen jo aikoinaan 1,8td koneilla kokeili. Sierran keulalla koneista paukkui kampuroita, suli mäntiä jne. Sama kone Mondeossa oli täysin vapaa em. ongelmista. -Tosin koneessa oli siihen paremmin soveltuva ahdin, sekä todella paljon kevyempi vauhtipyörä. Herääkin kysymys, onko kukaan testannut boxerdieselissä kiinteää vauhtipyörää/ käykö jonkin bensakoneen limppu kytkimineen dieseliin?
Legacy -10 Boxerdiesel sedan

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1154
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Legacy IV projektipohdintaa

ViestiKirjoittaja -teme- » 30 Marras 2021, 15:44

-10 tuli viimeinen päivitys jossa kampiakseli vaihtu kokonaan uuteen ja sen jälkeen ei ole enää kampuroita katkeillu. eli -11 eteenpäin on kaikinpuolin kestävä kone ja -15 tuli taas kokonaan uus kone jo.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy IV projektipohdintaa

ViestiKirjoittaja Jappi » 01 Joulu 2021, 21:13

Tuosta alkupään(08-10) koneiden heikkoudesta on tehty oikein mallikas tutkielma ja se perimmäinen heikkous sen mukaan on alumiinilohkoon valettaessa istutettujen teräksisten runkolaakeripesien riittämätön pyöristys koneistetussa ulkopuolen nurkassa, väsymismurtuma saa siitä alkupisteen. Ja kun runkolaakeripesän jäykkyys huononee, kampiakseli alkaa väristä ja murtuu. Omassa hajonneessa koneessa löytyy myös kaikki tuossa tutkimuksessa mainitut tunnusmerkit.

Tämä runkolaakeripesä on muutettu viimeisessä lohkoversiossa tuolta osin reilummin pyöristettyyn malliin. Kampiakseliakin on muutettu mutta Subaru ei ole noita muutoksia itse avannut lainkaan.

Tuo kampiakseli on niin hentoisesti mitoitettu etten kyllä suosittele kovaa vauhtipyörää.

Sivistyneessä maailmassa asia olisi varmaan helpoin toteuttaa täydellä tekniikan ja sähköjärjestelmän vaihdolla mutta tässä ihmemaassa napsahtaa sen verran kovat kateusverot ettei ole mitään järkeä.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa