HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Tyhjäkäyntikierrosluku

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Juha
Viestit: 41
Liittynyt: 22 Marras 2021, 13:56

Tyhjäkäyntikierrosluku

ViestiKirjoittaja Juha » 28 Joulu 2021, 13:33

Mikä on tyhjäkäyntikierrosluku -10 vuosimallin dieselissä? Legacy käy startin jälkeen about 850rpm. Muutaman minuutin kuluttua joutokäynti nousee vajaaseen tuhanteen kierrokseen. Jos ajelee koneen lämpimäksi, kierrosluku tippuu jälleen 850rpm tuntumaan. Onko normaalia käytöstä, vai johtuuko korkeampi kierrosluku siitä että on dpf poltto päällä? Jos, niin miksi kummassa polttelisi jatkuvasti? Hiukkaspönttö ei ajon jäljiltä vaituta kuitenkaan tulikuumalta. Vaggineissa tuollaisen käytöksen aiheutti rikkinäinen dpf paine-eroanturi. Mitään häiriövaloja ei pala, ja kone toimii normaalisti.
Legacy -10 Boxerdiesel sedan

faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhjäkäyntikierrosluku

ViestiKirjoittaja faillite » 30 Joulu 2021, 11:39

Käynnistän auton lämpimässä autohallissa (moottori vajaa 20 C), kierrokset 800. Ajan ulos pakkaseen niin tyhjäkäynti nousee 1000 pintaan vähän ajan päästä. Kun ollaan plusasteilla kierrokset eivät taida nousta. Mielestäni ihan normaalia käytöstä. Lämmityslaitteessa taitaa olla sähkövastukset auttamassa ohjaamon lämpenemistä. Jo laturin korkeampi kuormitusaste voi nostaa tyhjäkäynnin kierroksia. Moottorin ECU tarkkailee laturin kuormitusta ja akun kaapelin virtaa eli akun latausvirta vaikuttaa myös. Meidän Mitsubishi VAG-dieselkoneella tekee kanssa samaa, tyhjäkäynnin kierrokset nousevat välillä.
Legacy 2010 stw diesel

out
Viestit: 189
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Tyhjäkäyntikierrosluku

ViestiKirjoittaja out » 30 Joulu 2021, 22:38

Normaalia toimintaa tossa mallissa. Kun ilma on riittävän kylmä ja moottori ei ole riittävän lämmin niin se nostaa kierroksia, ilmeisesti lämmittääkseen itseään yms.

Juha
Viestit: 41
Liittynyt: 22 Marras 2021, 13:56

Re: Tyhjäkäyntikierrosluku

ViestiKirjoittaja Juha » 03 Tammi 2022, 06:09

OK. Edellisestä öljynvaihdosta on about 500km , vaihtoväli nollattu parkki/defrost kikalla onnistuneesti. Eilen syttyi dpf valo vilkkumaan ja sain moottorista vikakoodin P1468. Kertoo öljyn laimenemisesta. Ilmeisesti ecu laskee regenerointien määrää, jonka perusteella tuo systeemi toimii.Öljy tosiaan näyttää lisääntyvän ja haisee naftalle.
Lisäksi mm. dpf paine-eroanturin lukema näyttää tyhjkäynnillä nollaa ja käyttäytyy muutenkin aika oudosti. Pakolämmöt on kokoajan 100 astetta, eivätkä muutu vaikka polkaisee kaasua?? Kaikesta päätellen auto regeneroi joka kerta kun sen laittaa käyntiin ja naftaa kulkeutuu öljyn joukkoon. Jos kyseessä olisivat vuotavat suutinputket tai kp. pumpun stefa, ei ecu tietäsi tuon taivaallista oljyn laimenemisesta. Mikä aiheuttaa moisen ilmiön?
Vai onko taas osunut kohdalle "softattu" yksilö. Hyvät neuvot olis paikallaan :)
Legacy -10 Boxerdiesel sedan


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa