HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Egr venttiilin irroitus

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Sammy
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Syys 2015, 22:59

Egr venttiilin irroitus

ViestiKirjoittaja Sammy » 28 Helmi 2022, 19:19

Moro

Vm-11 diesel Foresterista ois egr-venttiilin irroitus työn alla puhdistusta varten. Mahtuuko tuo venttiili tulemaan pois tuosta lohkon ja egr jäähdyttimen välistä? Eli tohtiiko tuota jäähdytintä väännättää, että tuon venttiilin saa muljautettua pois. Vai rapsahtaako tuo jostain rikki poikki, jos tuota väännättää. Vai tarviiko tuo jäähdytin irroittaa jostain alapäästä?

Samppa

jaalto65
Viestit: 244
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Egr venttiilin irroitus

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 28 Helmi 2022, 23:37

Jos ei se kolmessa vuodessa (vrt. allekirjoituksen auto) ole paljon ehtinyt muuttua, niin riittää kun irrottaa sen jäähdyttimen puolivälistä pultin (vai mutterin?). Sitten saa jo sen verran pelitilaa että voi keplotells EGRn irti.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Sammy
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Syys 2015, 22:59

Re: Egr venttiilin irroitus

ViestiKirjoittaja Sammy » 07 Maalis 2022, 08:39

Juu, niin olikin. Vähän vaan piilossa, niin ei heti löytynyt.
Mutta puhdistuksen jälkeen vikavalo häiriköinti jatkuu. Eli uus EGR venttiili pitää hommata. Onko kokemusta tarvike mallin venttileistä, toimiiko nuo ihan yhtälailla kun alkuperäiset. Merkkiliikkeessä tuo maksaa 362€. Tarvikkeena nuita näyttää olevan aika monen hintasia.

ReiviFin
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Kesä 2019, 07:39

Re: Egr venttiilin irroitus

ViestiKirjoittaja ReiviFin » 08 Maalis 2022, 21:32

Sammy kirjoitti:Juu, niin olikin. Vähän vaan piilossa, niin ei heti löytynyt.
Mutta puhdistuksen jälkeen vikavalo häiriköinti jatkuu. Eli uus EGR venttiili pitää hommata. Onko kokemusta tarvike mallin venttileistä, toimiiko nuo ihan yhtälailla kun alkuperäiset. Merkkiliikkeessä tuo maksaa 362€. Tarvikkeena nuita näyttää olevan aika monen hintasia.


Varmin ehjäys tulee kun laittaa sokean peltilapun imusarjan ja vanhan venttiilin väliin ja käyttää ohjelmalla. Jos oikein on rohkea, niin putsaa viel sen imusarjan siitä moskasta mitä siellä ihan varmasti on pieneen vitutukseen asti. Sen verran tuo boxeri diiseli vaikuttaa huokaavan, että enemmän on egr systeemistä haittaa ku hyötyä.
Honda/Volvo ukko tällä erää.

Avatar
scoobytune
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Egr venttiilin irroitus

ViestiKirjoittaja scoobytune » 08 Maalis 2022, 22:20

Sammy kirjoitti:Mutta puhdistuksen jälkeen vikavalo häiriköinti jatkuu.


Ota yhteyttä jos haluat EGR ongelmista pysyvästi eroon.
Subaru moottorinohjauksen ohjelmoinnit

Hitachi Denso toisioilmajärjestelmän ohjelmallinen poisto ja optimoinnit (EJ204 2.0R 2.0X EJ20 EJ25..)

Hitachi ajettavuusongelmien ohjelmallinen korjaus (EJ204 2.0R 2.0X..)

EGR DPF poisto.. jne.

scoobytune@gmail.com
    

jaalto65
Viestit: 244
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Egr venttiilin irroitus

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 08 Maalis 2022, 22:57

Sammy kirjoitti:Juu, niin olikin. Vähän vaan piilossa, niin ei heti löytynyt.
Mutta puhdistuksen jälkeen vikavalo häiriköinti jatkuu. Eli uus EGR venttiili pitää hommata. Onko kokemusta tarvike mallin venttileistä, toimiiko nuo ihan yhtälailla kun alkuperäiset. Merkkiliikkeessä tuo maksaa 362€. Tarvikkeena nuita näyttää olevan aika monen hintasia.


No mulla on jotain kokemusta tarvike-EGR:stä, mutta ei ihan tyhjentävää vastausta antaa kuitenkaan.

Eli mulla lauloi viime kesänä alkuperäis-EGR vikakoodin. Ostin edullisen tarvike-EGR:n, mutta vikakoodi tuli edelleen aina silloin tällöin, aina käynnistyksen yhteydessä, joka toisella tai kolmannella käynnistyksellä. Koodin sai kuitattua lukijalla; auto toimi koodin kanssa tai ilman ihan normaalin tuntuisesti. Ihan sama oliko orkkis-EGR vai tarvike, niin oireet samat.

Sain sitten täältä palstalta neuvon, että se tarvike-EGR pitää liikkeessä kalibroida tahi resetoida, tarkemmin sanoen sen asentoanturi. No eipä ne sitten merkkiliikkeessä tienneet semmoisesta tuon taivaallista, mutta sen verran osasivat kertoa, että asentoanturi luulee venttiilin olevan kolme astetta auki, vaikka sen pitäisi olla kiinni. Siitä se sitten alkoi mulla raksuttaa...

...sillä muistin että se autosta sillä hetkellä irrallaan oleva orkkis-EGR näytti jumiutuneen juuri sellaiset kolme astetta auki, runsaan karstan vuoksi. Sitä orkkista sitten aikani rassasin WD-40:sellä, ja asensin takasin autoon sen tarvikeosan tilalle. Toimi, ja toimii edelleen, eikä tule vikakoodeja.

Niin että onko tarvike-EGR ok? Voi ollakin, mutta jotain kalibrointi/resetointitarvetta voi ilmetä.

Kääntyykö sulla siinä venttiilissä se siipi, kun lujasti yrittää? Vastusta saa ja pitää tuntua.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Sammy
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Syys 2015, 22:59

Re: Egr venttiilin irroitus

ViestiKirjoittaja Sammy » 10 Maalis 2022, 08:15

Kääntyykö sulla siinä venttiilissä se siipi, kun lujasti yrittää? Vastusta saa ja pitää tuntua.

Joo, vastus tuntuu. Avasin kannen, jonka alla hammasrattaat on. Sieltä pyöritin läppän auki ja putsailin. Melko lujasti luo jousi painaa läppää kiinni. Mutta silti kun käsin kampesi tuon läpän auki, niin vähä takertelemalla tuo sulkeutui.

Kyllä mullakin on tarkoitus tuo EGR tulpata, mutta ensin pitäs varmaan saada tuo venttiili eloon, ettei heitä nuita vikakoodeja(P0404 ja P0409)

jaalto65
Viestit: 244
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Egr venttiilin irroitus

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 10 Maalis 2022, 13:49

Joo, mulla oli P0403 ja sitten jatkuvammin P0409. Tuo jälkimmäinen viitannee asentotietoon. Vähän tuo nyt tuntuu eri vialta kuin minun autossa.

Jos kumminkin tulpata meinaat, niin ei kai noita koodeja tarvinne pois saada. Scoopytune tai joku muu asiasta perillä oleva osannee tämän vahvistaa - tai kumota.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Siltu
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Tammi 2021, 16:17
Paikkakunta: Satakunta

Re: Egr venttiilin irroitus

ViestiKirjoittaja Siltu » 14 Maalis 2022, 19:40

Minä kun vaihdoin egr-venttiilin tarvikemalliin ja ajelin kolmisen viikkoa ennen kun pääsin merkkiliikkeeseen kalibrointiin niin sanoi siinä autoa hakiessa, että pitäis tuoda heti kalibrointiin, mutta vielä sai homman tehtyä. Kuulemma auto opettelee sen toimintaa jotenki itsekseen ja saattaa sekottaa koko vehkeen jos ei kalibrointia tee hyvissä ajoin. Ei oo kalibroinnin jälkeen tullut vikakoodeja
Subaru Outback 2.0 vm.2011

jaalto65
Viestit: 244
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Egr venttiilin irroitus

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 14 Maalis 2022, 23:30

Siltu kirjoitti:Minä kun vaihdoin egr-venttiilin tarvikemalliin ja ajelin kolmisen viikkoa ennen kun pääsin merkkiliikkeeseen kalibrointiin niin sanoi siinä autoa hakiessa, että pitäis tuoda heti kalibrointiin, mutta vielä sai homman tehtyä. Kuulemma auto opettelee sen toimintaa jotenki itsekseen ja saattaa sekottaa koko vehkeen jos ei kalibrointia tee hyvissä ajoin. Ei oo kalibroinnin jälkeen tullut vikakoodeja


Mulla lie autolla jonkin sortin oppimishäiriö, koska ei se kahdessa kuukaudessa mitään siitä tarvikkeesta oppinut. Heti osasi elää vanhan opin eli orkkisventtiilin mukaan, kun sen sinne vaihdoin.

Minä luulen että ovat sinua kusettaneet tahi olleet tietämättömiä. Niin, tai sitten voikin huvikseen olla asia erikseen, jos on oikeasti vika venttiilissä eikä asentoanturin tiedossa. Kun ajattelee sitä asentoanturin tuottamaa signaalia, niin ei kai se siitä opiskelemalla muuksi muutu. Mutta, koska vikoja voi olla joka lähtöön, niin miksei kaikki mahdollista ole - ei kuitenkaan se, että mulla auto olis juuri kuskia oppivaisempi.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Siltu
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Tammi 2021, 16:17
Paikkakunta: Satakunta

Re: Egr venttiilin irroitus

ViestiKirjoittaja Siltu » 15 Maalis 2022, 08:49

Juu en tiedä sitten, eikä kiinnosta enempiä, mutta vikavalot tosiaan sammu sillä reisulla eikä oo sen jälkeen tullut takas enää :D Niii, sano se viel jotain että jos hyvä tuuri käy, niin tarvikemallissa on jotku samat arvot kun rikkinäisessä jolloin ei sytytä vikavaloja eikä tarvitse kalibroida
Subaru Outback 2.0 vm.2011

Avatar
scoobytune
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Egr venttiilin irroitus

ViestiKirjoittaja scoobytune » 15 Maalis 2022, 21:11

jaalto65 kirjoitti:Jos kumminkin tulpata meinaat, niin ei kai noita koodeja tarvinne pois saada. Scoopytune tai joku muu asiasta perillä oleva osannee tämän vahvistaa - tai kumota.


Koodit poistuvat pysyvästi kun EGR poistetaan ohjelmallisesti käytöstä eikä EGR voi enää vikaantua tulevaisuudessa. Ohjelmallisella poistolla pääsee tästä ongelmasta pysyvästi eroon.
Subaru moottorinohjauksen ohjelmoinnit

Hitachi Denso toisioilmajärjestelmän ohjelmallinen poisto ja optimoinnit (EJ204 2.0R 2.0X EJ20 EJ25..)

Hitachi ajettavuusongelmien ohjelmallinen korjaus (EJ204 2.0R 2.0X..)

EGR DPF poisto.. jne.

scoobytune@gmail.com
    

Sammy
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Syys 2015, 22:59

Re: Egr venttiilin irroitus

ViestiKirjoittaja Sammy » 02 Elo 2022, 13:50

Ajaako tuo moottori tuon EGR venttiilin läpän auki ja jousivoima sulkee? Vai ajetaanko moottorilla auki ja kiinni suunta?

jaalto65
Viestit: 244
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Egr venttiilin irroitus

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 02 Elo 2022, 23:22

Sammy kirjoitti:Ajaako tuo moottori tuon EGR venttiilin läpän auki ja jousivoima sulkee? Vai ajetaanko moottorilla auki ja kiinni suunta?


Semmonen on fiilis että moottorilla molemmat suunnat. Vastatkoon joku tietävämpi faktapohjalta.
ex Legacy stw 2.0TD -08
XV 1.6 puuropata -16

Siltu
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Tammi 2021, 16:17
Paikkakunta: Satakunta

Re: Egr venttiilin irroitus

ViestiKirjoittaja Siltu » 03 Tammi 2023, 21:41

2011 Outbackiin vaihdoin EGR- venttiilin -21 syksyllä, ja nyt alkoi taas egr viat. Egr irti ja aika yllätys paljastui kun sai palikan käteen, nimittäin egr- venttiilin läppä oli hävinnyt :tard: Irronnut läppä kuitenkin löytyi imusarjasta.
Venttiili on Abakus merkkinen...
Mitä se nyt tekee, jos pistän tuon saman takaisin (ilman läppää) ja tulppaan? Toimiiko ollenkaan vai vaatiiko heti ohjelmallisen poiston?
Edit: Missä mahtais satakunnassa onnistua ton pois ohjelmointi?
Subaru Outback 2.0 vm.2011

Avatar
scoobytune
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Egr venttiilin irroitus

ViestiKirjoittaja scoobytune » 05 Tammi 2023, 20:54

Siltu kirjoitti:Mitä se nyt tekee, jos pistän tuon saman takaisin (ilman läppää) ja tulppaan? Toimiiko ollenkaan vai vaatiiko heti ohjelmallisen poiston?

Toimii kyllä ja ohjelmallisen poiston voi tehdä myöhemmin. Vikavalo/vikakoodit muistuttaa asiasta.. jos Jyväskylä on liian kaukana niin minulle voi lähettää myös pelkän ecun operoitavaksi.
Subaru moottorinohjauksen ohjelmoinnit

Hitachi Denso toisioilmajärjestelmän ohjelmallinen poisto ja optimoinnit (EJ204 2.0R 2.0X EJ20 EJ25..)

Hitachi ajettavuusongelmien ohjelmallinen korjaus (EJ204 2.0R 2.0X..)

EGR DPF poisto.. jne.

scoobytune@gmail.com
    


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa