HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Legacy -08 diesel - kampiakseli poikki?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
shoebox01
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 08:51

Legacy -08 diesel - kampiakseli poikki?

ViestiKirjoittaja shoebox01 » 27 Helmi 2023, 11:06

Moro!

Taisi tulla loppu -08 Legalle. Moottori vaihdettiin vajaa 5v sitten, kun edelliselle kävi (kilsoja mittarissa 283tkm) perinteiset kilkatikalkatit. Löytyi kolariauto ja siitä 195tkm ajettu uudemman mallin moottori. Vaihdettiin samalla uusi kytkinpaketti, mutta pihiyttäni vähän käytetty vauhtipyörä, kun uusi oli niin kallis marmorilla. Sillä tuli tässä nyt kruisailtua 107tkm, eli nyt lukemaan 390tkm korilla.

Alkoi lokakuulla säkättää kytkin pohjassa - tehtiin päätelmä, että vauhtipyörä meni. Ajoin äänen huomattuani kerran töihin ja sitten auton korjaamolle. Hommasin uuden vauhtipyörän ja kytkinpaketin. Vaihtohommassa kesti, kun ei sinänsä ollut kiireellinen. Vietyäni Legan huoltoon, sain puhelun, että onko vuotanut öljyä aiemmin? Sanoin, että ei ja kohdaksi paikantui kampiakselin stefa. Tilattiin stefa (ensimmäinen oli tietysti väärä, kun oli vanhaan moottoriin, mutta toinen osui kohdille) ja se vaihdettiin sitten vauhtipyörän ja kytkinpaketin vaihdon yhteydessä. Samalla vaihdettiin myös vähemmän ajettu vaihdelaatikko.

Sain auton huollosta, mutta koneessa oli karmea ääni. Huollon kanssa juttelin, niin puhuttiin että voi olla että osat hiotuu vielä ja senkin takia ääni paha. Erityisesti kun painoi kytkimen pohjaan, tai kun vaihde päällä - ei niinkään vapaalla. Toinen vaihtoehto oli, että kampiakseli on ottanut itseensä, mutta mites sitä testaat muutakuin ajellaan ja odotellaan? Kytkin ei luistanut yhtään, joten liikkeellelähtö vielä normaaliakin vaikeampaa - hirveällä nytkytyksellä liikkeelle. Ajelin n. 1000km, mutta ääni ei vaimentunut. Sinänsä kulkupuoli normaalissa kunnossa, kulutus normaalia, ei savutusta, enkä huomannut mitään vuotoja parkkipaikoille. Vaihteetkin silmään ihan normaalisti.

Auto seisoi viikon pihassa ja päätettiin sitten, että uudelleen huoltoon, että otetaan laatikko pois ja kurkataan, josko kytkinpaketti ei olisikaan ollut yhteensopiva vauhtipyörän kanssa. Vauhtipyörässä oli sama osanumero kuin vanhassa rikki menneessä, mutta kytkinpaketti ei ollut täysin, vaikka sinänsä oli ollut asentaessa sopivan oloinen. Tultiin takaisin kotiin, niin hirveä öljyläikkä Suben parkkiruudussa. Soitin huoltoon, että olisiko kuitenkin kampiakseli mennyt vauhtipyörän rikkoutumisen yhteydessä, mitä osiltaan aiemmin jo veikkailtiin? Äsken sain kommentin, että vuotokohta on sama kuin aiemmin, eli vauhtipyörän takaa, joten käsittääkseni se kampiakselin stefa.

Otetaan neuvoja vastaan. Miten voisi oikeasti todeta kampiakselin rikkoutuneen, muuta kuin avaamalla koneen? Huollosta kertoi, että kun asensi vauhtipyörän, kytkinosat ja laatikon, niin asennuksen yhteydessä kampiakselissa ei ollut välystä eikä vaikuttanut millään tavalla rikkoutuneelta.

Kuten tekstistä saattaa huomata, itse en ole mikään moottoripuolen asiantuntija, joten jotkut termit saattavat paremmin tietäville kuulostaa hieman tyhmiltä - mutta koittakaa ymmärtää. :)

Loppusijoituspaikkaa vaille, vai onko jotain vielä mitä voisi testata? Ainakin kiinnostaisi tietää mistä se karmea ääni (sellainen metallinen säkätys tai tärräys) kuuluu, että menikö oikeasti kampiakseli vain huonoa tuuria samalla vauhtipyörän kanssa.

Viimeinen kommentti vielä huollosta juuri kun nyt kyselin asiaa:

"Kampiakseli on todennäköisesti poikki keskilaakerin kohdalta. Nyt kun vauhtipyörä ei anna periksi, niin se ei jousta muualta.
Painaa kytkintä se menee edellä karkuun ja muutenkin liikerata on pieni se korostuu."

Kompatkaa joku asiasta paremmin tietävä tähän jotain, niin voin sitten "hyvillä mielin" pistää auton paaliin - sisältäen 1300€ mitä meni vauhtipyörän ja kytkimen vaihtamiseen osineen.... :shock:

Jappi
Viestit: 418
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: Legacy -08 diesel - kampiakseli poikki?

ViestiKirjoittaja Jappi » 05 Huhti 2023, 16:39

Sen näkee kun avaa öljypohjan, konetta ei sinänsä tarvitse purkaa enempää. Se akseli ei katkea ikinä laakerin kohdalta vaan kaulan vierestä ja yleensä oireena on epäsäännöllinen kolkutus tyhjäkäynnillä mikäli kone on vielä käyntikuntoinen.

Mutta jos vaikuttaa onko vaihde päällä tai ei, lieneeköhän kytkinpaketti nyt ihan oikea kyseiseen laatikkoon tai onko levy oikein päin :think:

Koiramies79
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Syys 2020, 22:16

Re: Legacy -08 diesel - kampiakseli poikki?

ViestiKirjoittaja Koiramies79 » 14 Huhti 2023, 13:39

Mikäs tämän tuomio oli? Itsellä myös vähän omituista naputtavaa ääntä jäi pitämään vauhtipyörä-kytkin remontin jälkeen, asiaa ei sen kummemmin tutkittu ja ajettu sen jälkeen 60tkm. Tuskin katkenneella kampiakselilla kovin pitkälle ajellaan??

eki75
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: Legacy -08 diesel - kampiakseli poikki?

ViestiKirjoittaja eki75 » 18 Huhti 2023, 12:59

Mulla oli koneen vaihtorempan jäljiltä semmonen suojapelti lutussa, siellä laatikon ja koneen välissä, vauhtipyörä kalkatti siihen ja metelöi.. ettei sellaiseta nyt oo vaan kyse..

-Eki
Audi a6 & TT
Perheessä: Outback 2,5 Aut -14 Outback 2.0d -12 Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99
Varaosina: Legacy 2.0d stw -12, Outback 2.0d -10 ja 2x Legacy 2.0d -08

shoebox01
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 08:51

Re: Legacy -08 diesel - kampiakseli poikki?

ViestiKirjoittaja shoebox01 » 22 Elo 2023, 08:04

Tuomio oli se, että auto oli pihassa pari kuukautta ja lähti sitten paaliin (purkaamolle)..Oli jonkin verran vuotanut öljyä ja jotain muuta nestettä konehuoneesta tuona aikana. Ei riittänyt itsellä paukut tehdä asialle enempää ja johonkin auto piti saada pihasta.

Nyt kun luin nämä teidän vastaukset niin ehkä vähän korpeaa, että asiaa ei kuitenkaan tutkittu ihan loppuun asti vaan luotin huollon kommentteihin. Huolto on kyllä pitkän linjan ammattilainen, että sinänsä. Ja toisaalta turha enää itkeä, mennyt mikä mennyt.

Se oli Subaru-aika sitten itsellä tässä - mennään elämässä eteenpäin. :driving:


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa