HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

Mistä apuja 2010 diesel outbackin kanssa?

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
aleksilehti
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Elo 2023, 20:44

Mistä apuja 2010 diesel outbackin kanssa?

ViestiKirjoittaja aleksilehti » 20 Elo 2023, 20:59

Moi.
Oli pakko tulla foorumille kun autohuolloissa ei tiedetä mistään mitään ja katsotaan vaan OBD koodeja eikä osata löytää oikeaa vikaa. Ollut merkkiliikkeessä ja myös ei merkkiliikkessä. Tuntuu olevan satojen eurojen diagnooseja sillä että jotain ollaan tekevinään ja nollataan vaan vikakoodit.
Viimeisin vitsi oli tarpeeton vikakoodien luku, nollaus ja tarpeeton öljynvaihto 350€.

Nykyinen tilanne:
-Outback 2010 2.0 diesel, 270tkm.
-Huollot on tehty ajallaan.
-Toiminut todella hyvin aiemmin eikä ajettu pätkäajoa. Auto ollut mulla 7 vuotta.
-Ajeltu "fuel system cleanereilla" viimeiset 2tkm.
-EGR putsattu ja toimii

Ongelma:
- DPF valo syttyillyt useampaan kertaan, nollattu useasti huollossa. Viimeisimmässä vaihdettiin öljyt oil dilution vikakoodin takia. Samainen huolto sanoi aiemmin että vikakoodeja ei ollut ja tehtiin DPF pakkopoltto joka auttoi viikoksi. Katsastettu myös heti vikakoodin nollaamisen jälkeen
- Auto toimii muuten ok, mutta pintakaasulla siten että on kaasu tuntuu olevan hiukan on/off kun veto on päälle ja pois. Eli pykälä tuntuu joskus isompi ja joskus pienempi. Tähän voi vaikuttaa myös löystynyt vaihteiston takatuki jonka tilasin nyt.
- DPF poltto toimii moottoritiellä niin että vikakoodi lähtee pois ja sitten taajamaan ajettassa DPF valo syttyy.

Omia epäilyjä:
-Ilmavuoto (en löytänyt mitään ilmavuotoja ahtoputkista)
-Vuotavat suuttimet ? Onko vaihto vaikea operaatio ?
-DPF oikeasti tukossa ? Pystyykö näistä poistamaan DPF:n sisustat ?
-Joku vuoto jossain mikä aiheuttaa nokeentumista mitä en ole huomannut.

Auto toimii kuitenkin DPF vikavalosta huolimatta ok tuota pintakaasulagia lukuunottamatta ja vedot tallella.
Tämä rupesi vituttamaan jo niin paljon, että ostin uudemman vähän ajetun diesel Outbackin. Auto on siis telakalla nyt kunnes saan sen oikeasti kuntoon kakkosautoksi tai myyntiin.
Kiitos jo etukäteen vinkeistä.
Viimeksi muokannut aleksilehti 29 Elo 2023, 19:07, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Mistä apuja 2010 diesel outbackin kanssa?

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 22 Elo 2023, 11:09

Oisko turbon johdesiivet jumissa ja DPF oikeasti tukossa. Saattaahan se olla useampia vikoja samaan aikaa? Tuohon kiihtyvyyteen saattas vaikuttaa jumi turbo... Ja ei se DPF turhaan vilkuttele.

.: Etuveto? Joku veikkauksen uus pelikö? :.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 369
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Mistä apuja 2010 diesel outbackin kanssa?

ViestiKirjoittaja JuhaH » 22 Elo 2023, 22:46

Turbon jumivat siivet voisi olla hyvä veikkaus tuolle epäsäännölliselle kiihtyvyydelle. MAP anturi kannattaa myös puhdistaa jos ei ole sitä jo tehty, ainakin oma '08 Legacy aikanaan hyötyi siitä vaikka kilometrejä oli yli puolet vähemmän. Anturin sijainti on jossakin hieman työläämmässä paikassa 2010-> malleissa, mutta ei pitäisi olla mahdoton kuitenkaan.

DPF ongelmiin voisi löytyä lopullinen korjaus asiaan perehtyneistä huoltoliikkeistä.. sopivaa osannee joku ehdottaa riippuen siitä että missä päin maata auto majailee.
Subaru Outback 2.5i CVT Summit '19
ex-Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Sandman1
Viestit: 590
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Mistä apuja 2010 diesel outbackin kanssa?

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 23 Elo 2023, 14:20

Toi jumiva turbo kylla vahvasti edesauttaa sen DPFn tukkeutumista, kun ahdot ei oikein reagoi, niin kone alkaa pukkaamaan nokea enemmän.

.: Etuveto? Joku veikkauksen uus pelikö? :.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Mistä apuja 2010 diesel outbackin kanssa?

ViestiKirjoittaja Matway » 23 Elo 2023, 15:45

Onko DPF suodattimen paine-eroanturi kunnossa? Sehän vois laukaista turhan vian suodattimen tukkoisuudesta.
Itsellä oli ongelmana juurikin viallinen anturi kun dpf oli jo tyhjätty ja poistettu ohjelmasta mutta vikaa tuli silti.

Lähetetty minun SM-G998B laitteesta Tapatalkilla
Impreza WRX STI Type-RA MY00
Ex- Impreza TD Exclusive MY09
Ex- Impreza TD Sport MY09

aleksilehti
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Elo 2023, 20:44

Re: Mistä apuja 2010 diesel outbackin kanssa?

ViestiKirjoittaja aleksilehti » 29 Elo 2023, 18:49

Ongelmat ja nykiminen vaikuttaisivat poistuneen kokonaan :

Irrotin ja pesin itse DPF:n ja turbon pakopesän Mr Musclella päivän verran liottamalla.
DPF pesun tein niin, että laitoin pullollisen Mr Muskelia irrotettuun pönttöön tunnin ajalla hivuttaen paineilman avulla, Sitten suihkuttelin kuluneen päivän jälkeen painepesurin kanssa lämpimän veden ja "kulma"suuttimen avulla kummastakin päästä vuorotellen. Ideana siis vaihtaa veden suuntaa. Sakkamäärä mitä veden mukana irtosi oli melko merkittävä. Epäilen että huuhtelusaavin pohjalle jäi noin pesäpallon verran kiinteää mönjää. Myös niissä paineanturien putkissa oli reilusti mönjää eli ne kannattaa katsoa että tulee putsattua.
Turbon pakopesään pystyy suoraan suihkuttamaan Mr Musclea kun DPF on tiputettu pois. Pulloon kannattaa kehitellä joku letkusysteemi että menee varmasti perille. Nämä Mr Musclekikat katsoin siis jostain muulta nettifoorumilta.
Tämän jälkeen tehtiin lähipajalla OBD laitteella vikakoodien nollaus, DPF nollaus, DPF pakkopoltto, Oil Dilution nollaus, Oil Change nollaus ja uudestaan vikakoodien nollaus. Öljynvaihto myös samana päivänä itse.
Haasteena olivat DPF loukun ruostuneet mutterit varsinkin turbon päässä. Kunnon ajan kanssa tapahtuva CRC tai vastaava liottaminen ja oikeanlaiset laadukkaat avaimet ovat se juttu millä homma onnistuu ilman ärräpäitä. Ei kannata yrittää hätäisesti ja pyöristää muttereita :wtf:
Myös kokoamiseen on hyvä hankkia uusia muttereita etukäteen ruostuneiden tilalle. Koko muistaakseni M10 1.25 kierteellä.
Tässä hyvä video: https://www.youtube.com/watch?v=_7geq9eArws
Videosta poiketen mutterit olivat kyllä 14mm ja paras räikkäkoko tuohon on 3/8" ohut malli.
Toivottavasti auto toimii nyt saman 120tkm verran mitä se on itsellä ollut ilman ongelmia. Uusi on jo hankittu, eli 2016 mallinen vastaavalla moottorilla tietenkin. Ajellaan tässä sen aikaa että todetaan toimivaksi ja sitten myyntiin.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Lamar ja 14 vierailijaa